• Kvittning

    Rapport från Stockholm

    Börjar bli less på hur Stockholmshatet kopplat till Coronan frodas och tänkte därför berätta hur det är här i trakterna. 

    Alla som kan arbetar hemifrån, jag och min man har arbetat hemma i 3 veckor nu. Barnens klasser har dagligen frånvaro på ca 1/3 av eleverna då det är en väldig disciplin på att hålla barnen hemma vid minsta symtom. Samma gäller på idrottsträningarna där det är betydligt färre barn med. 

    Kaoset på bussarna beror inte på att folk ger sig ut i onödan utan helt och hållet på att SL dragit ned på trafiken. För att kunna hålla avstånd i rusningstrafik krävs kombinationen av drastiskt minskar resande och bibehållen trafik eftersom att det är knökfullt i vanliga fall. 

    De enda sociala kontakterna folk generellt har är att titta på barnens fotbollsmatcher (som också har mycket mindre publik eftersom att det är tydliga riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom även där, de som är där håller större avstånd till varandra) och att handla mat. 

    Min man var tvungen att åka in till stan igår på ett läkarbesök (vi bor i en ytterkommun) och det var tvärtomt överallt. Mer likt bilderna från karantänstäderna än arkivbilderna som visas i utländsk media. 

    Tidningar går ut och skriver sensationsartiklar om att äldre människor promenerar på gatorna utan att också nämna att gatorna är tomma. Förbudet gäller sociala kontakter, att gå ut och röra sig utan sociala kontakter är bara bra för hälsan och något jag uppmuntrar mina äldre släktingar att göra. 

    Initiativen för att hjälpa är stora och det finns massor av aktivitet på fb där man kan få hjälp åt sig eller åt närstående.

    Generellt tar människor i allmänhet i Stockholmstrakten ett stort personligt ansvar i att isolera sig själva. 

  • Svar på tråden Rapport från Stockholm
  • Anonym (.)
    Anonym (Tveksamt) skrev 2020-03-27 21:32:33 följande:
    Seriöst skärp er!
    Vad hjälper det att ni hetsar mot varandra! Hugger varandra i strupen som rädda hundar!
    Vi är ett land i kris
    Vi är en kontinent i kris
    Vi är en värld i kris
    Det här har pyrt under många år så det är inte konstigt att det blommar upp nu när allt ställer sig på sin spets.
    Mycket av landsbygden har befunnit sig i kris under många år, något som Stockholmare skitit totalt. Utom till midsommar. Så vad förväntar du dig? Seriöst.
  • Anonym (L)
    Anonym (.) skrev 2020-03-27 21:16:49 följande:

    Stockholmare har länge skitit i allt som inte är Stockholm. Utom till midsommar och några veckor på semestern, då kommer de som Egyptens gräshoppor.

    Det är inte för inte som 08:or kallas för att de är som måsar: skränar och skitar ner. 

    Pröva på att försöka vidga dina vyer, du stolta "stockholmare", risken finns att du inser att allt faktiskt är stockholmifierat.


    Var bor du?
  • Anonym (J)
    Anonym (Tveksamt) skrev 2020-03-27 21:32:33 följande:

    Seriöst skärp er!

    Vad hjälper det att ni hetsar mot varandra! Hugger varandra i strupen som rädda hundar!

    Vi är ett land i kris

    Vi är en kontinent i kris

    Vi är en värld i kris


    Hade inte varit ett problem om alla stannade där de är folkskrivna.
  • Anonym (Tveksamt)
    Anonym (J) skrev 2020-03-27 23:06:10 följande:

    Hade inte varit ett problem om alla stannade där de är folkskrivna.


    Har du aldrig lämnat ditt hem? Nänsin?

    Bara suttit på en stubbe?
  • Vinterankan

    Känns som att syftet med tråden var att motverka motsättningar men istället förstärks dem. Mycket tråkigt måste jag säga. Personligen tycker jag att personer i riskgrupper gör helt rätt som flyttar ut till mer isolerade ställen, utgår från att de som är rädda från smittan och "flyr" inte direkt levt riskfyllt innan de flyttade ut. Gissar att några säkert hamnat i min kommun också då jag som många andra bor i Stockholms län men mer i glesbygden. Känns extremt empatilöst att vilja stänga in äldre personer i sina lägenheter att antingen sitta och bli deprimerade eller missa viktig motion.

    Däremot så är det ju en relevant fråga med belastning på sjukvård. Där vore det ju rimligt om hemkommunen /regionen stod för kostnaderna.

    Lär väl få motargument om att de tar med sig smittan till den äldre befolkningen de åker till istället. Men har vi ärligt talat sett en enda rapport om att det har hänt? Det är ju inte så att Stockholms 1 miljon eller regionens över 2 miljoner människor är smittade.

    Men för att trygga säkerheten för de boende så kanske man istället för att skambelägga borde ta fram tydliga riktlinjer som tex att man måste sitta två veckor i hemkarantän innan man förflyttar soc utanför egna kommunen/regionen.

  • Rosebud

    Det skulle vara intressant med en rapport från nån av alla dem som av olika skäl lågpriscampar i industriområden runt huvudstaden. Bor i sovsalar under vandrarhemsliknande former. Delar åttabäddsrum eller härbärge med kreti och pleti, där man minst sagt kan förvänta sig det oväntade.

    Vart tar hostare och nysare vägen? Antar de motas bort eller slängs ut på ett eller annat sätt?

    Men sen?

  • Xlr8

    Bygg en mur eller gräv bort det så kan danmark få 2 för 1 med Skåne som bonus.

    Finns inget där som skulle saknas

  • Anonym (IK)
    Anonym (?) skrev 2020-03-27 21:27:09 följande:
    Fattar inte heller riktigt detta specifika stockholmshat. Jag är stoclholmare men tillhör definitivt inte den där ''övre medelklassen'' som har dyra bostadsrätter, sommarstugor, köper dyrt ekologiskt och åker till alperna. Får mer bilden av att ett flertal av den ''gruppen'' faktiskt är folk från andra delar av landet som flyttat hit och har en bild av hur man ska leva ''i stan''. Jag bor nära ett område där det bor många av just den typen och det är inte sällan man hör dialekter som skånska och liknande...
    Prova läs den här artikeln.
    https://www.expressen.se/kvallsposten/stockholmare-kanner-sig-ovalkomna-i-skane/

    Inte bara har Eva-Pia svårt att begripa myndigheternas uppmaning "Res inte till och från Stockholm". Hon klagar dessutom på att hon känner sig "ovälkommen" till sin sommarstuga.

    Och upprörda stockholmare kräver lojalitetsförklaring av den lokala ICA-handlaren. Jaha, annars vadå ... ?

    Och när lokalbefolkningen sedan klagar på dessa vandrande, potentiella smitthärdar så får de i ansiktet att "vi betalar minsann för er existens".

    Kan det bli mer arrogant än så?

    Alla fattar att det inte är familjen Mohammed i Rinkeby som avses med "08:or"
  • Anonym (L)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-28 09:22:32 följande:

    Prova läs den här artikeln.

    www.expressen.se/kvallsposten/stockholmare-kanner-sig-ovalkomna-i-skane/

    Inte bara har Eva-Pia svårt att begripa myndigheternas uppmaning "Res inte till och från Stockholm". Hon klagar dessutom på att hon känner sig "ovälkommen" till sin sommarstuga.

    Och upprörda stockholmare kräver lojalitetsförklaring av den lokala ICA-handlaren. Jaha, annars vadå ... ?

    Och när lokalbefolkningen sedan klagar på dessa vandrande, potentiella smitthärdar så får de i ansiktet att "vi betalar minsann för er existens".

    Kan det bli mer arrogant än så?

    Alla fattar att det inte är familjen Mohammed i Rinkeby som avses med "08:or"


    Kvällspressen lever på click-bite. Tro mig, jag har jobbat både på Bonnier och Schibsted. Ju mer en artikel kan uppröra desto mer trafik, desto mer löften till annonsköpare. Det är vad det handlar om. Ingenting annat. Ingen traditionell kvällspress är intresserad av en sansad debatt, mer av att ta fram exempel som sticker ut.

    Ingen ska bete sig som en arrogant skitstövel. Ingen ska sprida smitta i onödan. Ingen tjänar på att peka ut exempel som inte gäller den stora massan. Det går att peka ut idioter på landsbygden också men vad tjänar det till?
Svar på tråden Rapport från Stockholm