• Kvittning

    Rapport från Stockholm

    Börjar bli less på hur Stockholmshatet kopplat till Coronan frodas och tänkte därför berätta hur det är här i trakterna. 

    Alla som kan arbetar hemifrån, jag och min man har arbetat hemma i 3 veckor nu. Barnens klasser har dagligen frånvaro på ca 1/3 av eleverna då det är en väldig disciplin på att hålla barnen hemma vid minsta symtom. Samma gäller på idrottsträningarna där det är betydligt färre barn med. 

    Kaoset på bussarna beror inte på att folk ger sig ut i onödan utan helt och hållet på att SL dragit ned på trafiken. För att kunna hålla avstånd i rusningstrafik krävs kombinationen av drastiskt minskar resande och bibehållen trafik eftersom att det är knökfullt i vanliga fall. 

    De enda sociala kontakterna folk generellt har är att titta på barnens fotbollsmatcher (som också har mycket mindre publik eftersom att det är tydliga riktlinjer att stanna hemma vid minsta symtom även där, de som är där håller större avstånd till varandra) och att handla mat. 

    Min man var tvungen att åka in till stan igår på ett läkarbesök (vi bor i en ytterkommun) och det var tvärtomt överallt. Mer likt bilderna från karantänstäderna än arkivbilderna som visas i utländsk media. 

    Tidningar går ut och skriver sensationsartiklar om att äldre människor promenerar på gatorna utan att också nämna att gatorna är tomma. Förbudet gäller sociala kontakter, att gå ut och röra sig utan sociala kontakter är bara bra för hälsan och något jag uppmuntrar mina äldre släktingar att göra. 

    Initiativen för att hjälpa är stora och det finns massor av aktivitet på fb där man kan få hjälp åt sig eller åt närstående.

    Generellt tar människor i allmänhet i Stockholmstrakten ett stort personligt ansvar i att isolera sig själva. 

  • Svar på tråden Rapport från Stockholm
  • Anonym (M)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-28 23:21:51 följande:
    Ur en vägg av text pekar jag ut detta.

    Smittan sprider sig för att folk sprider den. För att folk medvetet struntar i följa regler och uppmaningar om att stanna hemma.

    Gustaf och Eva-Pia och alla deras vänner är i princip karikatyrer på dessa övre medelklass-08:or som inte bryr sig ett dugg men blir sååå förnärmade och talar om siiin rätt (på andras bekostnad) att få skydda sig själva när de kritiseras.   

    *de avkräver Ica-handlaren lojalitet, minsann*

    Det handlar bokstavligen om vem som ska få plats i livbåten (respiratorn). På mindre orter med sämre resurser blir kostnaden högre när först individer reser dit och sprider smittan och därefter dessutom ska vara med och tävla mot lokalbefolkningen om en plats i en livbåt som inte alls är dimensionerad för den mängden människor.

    Alla här vet att det inte är familjen Mahmood från Rågsved som struntar i myndigheternas uppmaningar och åker till sitt sommarhus på Öland eller på Gotland eller på Österlen så ingen behöver låtsas ta illa upp när det talas om "stockholmare" som en enhetlig grupp. Och tar man illa upp så får kan man bättre vända sig till de som ger 08 dåligt rykte.
    Fast Mahood och de flesta andra Stockholmare inkluderas just när man generaliserar Stockholmare.
    I vanliga falla hade jag inte brytt mig men just i dessa Corona tider
    är det inte läge att generalisera och sprida hat mot Stockholmare som får ta den största delen av smittan.

    De flesta Stockholmare gör uppoffringar som alla andra om inte mer just för att dom bor i smittan och många är rädda men måste ändå åka med fulla bussar eftersom SL tagit bort mer än hälften av bussarna.
    Man måste åka till jobbet, många barn måste även åka med bussarna och är rädda för smittan, äldre vågar inte gå ut för att bli smittade osv.
    Stockholmare som jobbar på sjukhusen i många fall fler skift på raken men får inte ens en dag i veckan ledigt. Min mans väns fru jobbar på ett av sjukhusen och tar emot patienter på intensiven och det är ju inte bara Corona smittade patienter som kommer inte utan sjukdomar och skador fortsätter ju, dvs folk får hjärtattacker, folk skadas i olyckor osv. och dom jobbar för fullt för alla.
    Alla i sjukvården går på knäna för att hjälpa andra och ändå kommer folk in för sent med hjärtproblem osv för dom vill inte belasta sjukvården.
    Ska hon behöva kallas egoistisk Stockholmare som säkert gör mer än dom som klagar?
    Nej jag tror inte att dom som klagar menar det men hon inkluderas ju hatat.

    Det är jobbigt överallt men mest i Stockholm och folk lever mitt i smittan och är mer befogade att vara rädda än övriga landet just nu.
    Folk söker vård, har anhöriga på sjukhus på intensiven.
    Folk som inte har mer med att smittan finns i Sverige än andra.

    Men vissa trådar handlar bara om hur Stockholmare till motsats till hela landet är idioter och suger ut landsbygden genom åren.
    Det handlar inte om resandet nu som de allra flesta håller med om ska inte ska ske.
    Måste man just ju nu ta upp att man tycker att landsbygden genom åren utarmas, vad har det med Corona att göra?
    Det är väl inte gemene Stockholmsbo som har ansvaret för det.
    Ta det med politikerna!

    Nu när folk är sjuka och folk dör då är det inte läge att skriva hattrådar mot människor som vart enda "brott" är att bo i en viss stad.

    Det är ett hån mot dom som är sjuka, ligger på sjukhus eller dom som har avlidna släktingar. 

    Det är en stor skillnad på att be folk att stanna hemma och dom flesta följer det även i Stockholm mot att kalla alla som bor där egoister.
    Många äldre som reste för några veckor sen gjorde det innan rekommendationerna blev att man inte skulle åka till sina stugor, precis som folk som reste utomlands.
    De flesta är inte onda personer som skiter i folk som bor där dom har sommarstugor, dom åkte för att dom skulle stanna inne för att dom är äldre eller i riskgrupp och tänkte att dom skulle kunna gå ut på sina landställen istället för att bli sittande i stan.

    Sen finns det ju givetvis folk som nu reser trots rekommendationer men som sagt folk som inte bryr sig finns överallt, I Stockholm, i andra städer och på landsbygden.

    Stockholmare är som folk  är mest, många just inflyttade ifrån andra städer och landsbygden. Dom är inget eget släkte.

    Man kan klaga på dom som gör fel men att generalisera och nervärdera folk för att dom bor i viss stad är så himla lågt.
    Vad skulle hända om man valde ut någon annat ort på måfå skulle man då få kalla alla samma sak och generalisera och prata nervärderande om dom?
    Skulle knappast tro det.

    Just i dessa dagar när folk är rädda och många sjuka, en del dör bara för att dom råka leva i en viss stad kan man inte då åtminstone lägga ner sitt hat mot dom.?

    Har inte hört en enda som klagar på Stockholmare yppa en endaste empatitanke åt folk som bor mitt i smittan, är sjuka och behöver vård, har avlidna släktingar osv
    Klart att folk inte vill ha smittan till där dom bor men det ville väl inte boende i Stockholm heller.
    Vissa klagar på att Stockholmare är egoister men kan ändå inte känna empati för dom som drabbats. Det är dom mot vi fast vi bor i samma land.
    Man blir så ledsen för alla hatinlägg.

    Att hålla på så när vi så gott som alla försöker göra så gott vi kan är beklämmande. Alla vill vi vara friska, alla vill vi att våra familjer, släkt och vänner ska slippa blir sjuk och alla vill slippa förlora en anhörig.
  • persikofjaril
    Anonym (IK) skrev 2020-03-28 23:21:51 följande:
    Ur en vägg av text pekar jag ut detta.

    Smittan sprider sig för att folk sprider den. För att folk medvetet struntar i följa regler och uppmaningar om att stanna hemma.

    Gustaf och Eva-Pia och alla deras vänner är i princip karikatyrer på dessa övre medelklass-08:or som inte bryr sig ett dugg men blir sååå förnärmade och talar om siiin rätt (på andras bekostnad) att få skydda sig själva när de kritiseras.   

    *de avkräver Ica-handlaren lojalitet, minsann*

    Det handlar bokstavligen om vem som ska få plats i livbåten (respiratorn). På mindre orter med sämre resurser blir kostnaden högre när först individer reser dit och sprider smittan och därefter dessutom ska vara med och tävla mot lokalbefolkningen om en plats i en livbåt som inte alls är dimensionerad för den mängden människor.

    Alla här vet att det inte är familjen Mahmood från Rågsved som struntar i myndigheternas uppmaningar och åker till sitt sommarhus på Öland eller på Gotland eller på Österlen så ingen behöver låtsas ta illa upp när det talas om "stockholmare" som en enhetlig grupp. Och tar man illa upp så får kan man bättre vända sig till de som ger 08 dåligt rykte.
    Varför ska man inte ta illa upp när det ständigt återkommer i inlägg att stockholmare är egoistiska? Stockholmare är ju alla som bor i Stockholm, och vi är inte alla samma person. Om man menar en specifik grupp stockholmare, så är det väl bättre att skriva vilken grupp man menar istället? Tex "de stockholmare som väljer att resa iväg trots restriktioner". Då blir det ju mer tydligt att man inte menar att dra alla stockholmare över samma kam. 
  • FDFMGA
    Arlene skrev 2020-03-28 18:56:28 följande:

    Dom flesta Stockholmare gör ju samma uppoffringar som alla andra den enda skillnaden är ju att dom bor mitt i smittan och måste vara ännu oroligare än vi andra.
    Men det är fler där som behöver söka vård, fler som har anhöriga som ligger inlagda och kanske tom på intensiven.
    En del har haft anhöriga som avlidit.
    Lider med dom som får genomlida det.

    Konstigt, inte en ända tråd om empati för sjuka eller för anhöriga som är oroliga för sjuka familjemedlemmar eller har sorg för någon gått bort.

    Tråkigt att se att folk istället skäller på varandra, vart tog all empati vägen?


    Hur går det för dig?

    Minns att du skrev om din sjukdom för något år sen. tillhör du dem som måste vara mycket försiktiga?

    Ja, jag vet att frågan är personlig och kanske för privat - men jag mår lite illa av att vissa alltid har behov av att hitta exempel på personer som får representera stockholmare, invandrare eller skåningar eller.... 
  • Anonym (.)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 00:25:37 följande:
    Varför ska man inte ta illa upp när det ständigt återkommer i inlägg att stockholmare är egoistiska? Stockholmare är ju alla som bor i Stockholm, och vi är inte alla samma person. Om man menar en specifik grupp stockholmare, så är det väl bättre att skriva vilken grupp man menar istället? Tex "de stockholmare som väljer att resa iväg trots restriktioner". Då blir det ju mer tydligt att man inte menar att dra alla stockholmare över samma kam. 
    Den här diskussionen uppstår tack vare att gruppen sticker ut io mängden. Det är otroligt många som sticker ut till sina stugor för att de enbart ser till sitt eget bästa.

    Se tex senaste snyftreportaget på svt.se där några stockholmare stuckit till stugan i Österlen "bara några veckor tidigare".  de är ju så försiktiga och håller avstånd när de handlar. 
    De nämner inte med ett ord att de rest trots alla rekommendationer och nu beklagar de sig att de inte känner sig välkomna. Ynk, ynk.

    Det är inte en enda som gjort så. De är många.

    Om du nu inte känner dig träffad behöver du varken läsa eller skriva i tråden då detta uppenbart inte gäller dig. 
  • Anonym (IK)
    persikofjaril skrev 2020-03-29 00:25:37 följande:
    Varför ska man inte ta illa upp när det ständigt återkommer i inlägg att stockholmare är egoistiska? Stockholmare är ju alla som bor i Stockholm, och vi är inte alla samma person. Om man menar en specifik grupp stockholmare, så är det väl bättre att skriva vilken grupp man menar istället? Tex "de stockholmare som väljer att resa iväg trots restriktioner". Då blir det ju mer tydligt att man inte menar att dra alla stockholmare över samma kam. 
    För att du inte är lättkränkt och vet att det inte är du som avses?
  • Anonym (IK)
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 00:19:11 följande:
    Fast Mahood och de flesta andra Stockholmare inkluderas just när man generaliserar Stockholmare.
    I vanliga falla hade jag inte brytt mig men just i dessa Corona tider
    är det inte läge att generalisera och sprida hat mot Stockholmare som får ta den största delen av smittan.

    De flesta Stockholmare gör uppoffringar som alla andra om inte mer just för att dom bor i smittan och många är rädda men måste ändå åka med fulla bussar eftersom SL tagit bort mer än hälften av bussarna.
    Man måste åka till jobbet, många barn måste även åka med bussarna och är rädda för smittan, äldre vågar inte gå ut för att bli smittade osv.
    Stockholmare som jobbar på sjukhusen i många fall fler skift på raken men får inte ens en dag i veckan ledigt. Min mans väns fru jobbar på ett av sjukhusen och tar emot patienter på intensiven och det är ju inte bara Corona smittade patienter som kommer inte utan sjukdomar och skador fortsätter ju, dvs folk får hjärtattacker, folk skadas i olyckor osv. och dom jobbar för fullt för alla.
    Alla i sjukvården går på knäna för att hjälpa andra och ändå kommer folk in för sent med hjärtproblem osv för dom vill inte belasta sjukvården.
    Ska hon behöva kallas egoistisk Stockholmare som säkert gör mer än dom som klagar?
    Nej jag tror inte att dom som klagar menar det men hon inkluderas ju hatat.

    Det är jobbigt överallt men mest i Stockholm och folk lever mitt i smittan och är mer befogade att vara rädda än övriga landet just nu.
    Folk söker vård, har anhöriga på sjukhus på intensiven.
    Folk som inte har mer med att smittan finns i Sverige än andra.

    Men vissa trådar handlar bara om hur Stockholmare till motsats till hela landet är idioter och suger ut landsbygden genom åren.
    Det handlar inte om resandet nu som de allra flesta håller med om ska inte ska ske.
    Måste man just ju nu ta upp att man tycker att landsbygden genom åren utarmas, vad har det med Corona att göra?
    Det är väl inte gemene Stockholmsbo som har ansvaret för det.
    Ta det med politikerna!

    Nu när folk är sjuka och folk dör då är det inte läge att skriva hattrådar mot människor som vart enda "brott" är att bo i en viss stad.

    Det är ett hån mot dom som är sjuka, ligger på sjukhus eller dom som har avlidna släktingar. 

    Det är en stor skillnad på att be folk att stanna hemma och dom flesta följer det även i Stockholm mot att kalla alla som bor där egoister.
    Många äldre som reste för några veckor sen gjorde det innan rekommendationerna blev att man inte skulle åka till sina stugor, precis som folk som reste utomlands.
    De flesta är inte onda personer som skiter i folk som bor där dom har sommarstugor, dom åkte för att dom skulle stanna inne för att dom är äldre eller i riskgrupp och tänkte att dom skulle kunna gå ut på sina landställen istället för att bli sittande i stan.

    Sen finns det ju givetvis folk som nu reser trots rekommendationer men som sagt folk som inte bryr sig finns överallt, I Stockholm, i andra städer och på landsbygden.

    Stockholmare är som folk  är mest, många just inflyttade ifrån andra städer och landsbygden. Dom är inget eget släkte.

    Man kan klaga på dom som gör fel men att generalisera och nervärdera folk för att dom bor i viss stad är så himla lågt.
    Vad skulle hända om man valde ut någon annat ort på måfå skulle man då få kalla alla samma sak och generalisera och prata nervärderande om dom?
    Skulle knappast tro det.

    Just i dessa dagar när folk är rädda och många sjuka, en del dör bara för att dom råka leva i en viss stad kan man inte då åtminstone lägga ner sitt hat mot dom.?

    Har inte hört en enda som klagar på Stockholmare yppa en endaste empatitanke åt folk som bor mitt i smittan, är sjuka och behöver vård, har avlidna släktingar osv
    Klart att folk inte vill ha smittan till där dom bor men det ville väl inte boende i Stockholm heller.
    Vissa klagar på att Stockholmare är egoister men kan ändå inte känna empati för dom som drabbats. Det är dom mot vi fast vi bor i samma land.
    Man blir så ledsen för alla hatinlägg.

    Att hålla på så när vi så gott som alla försöker göra så gott vi kan är beklämmande. Alla vill vi vara friska, alla vill vi att våra familjer, släkt och vänner ska slippa blir sjuk och alla vill slippa förlora en anhörig.
    Du måste verkligen lära dig att skriva kortare om du vill ha relevant respons.

    Bara stanna i Stockholm. Åk ingenstans.

    Bryter du mot rekommendationerna och riskerar andras liv och hälsa för din egen skull så gnäll inte när andra kallar dig egoist.
  • Anonym (.)
    Anonym (M) skrev 2020-03-29 00:19:11 följande:
    Alla i sjukvården går på knäna för att hjälpa andra och ändå kommer folk in för sent med hjärtproblem osv för dom vill inte belasta sjukvården.
    Ska hon behöva kallas egoistisk Stockholmare som säkert gör mer än dom som klagar?
    Nej jag tror inte att dom som klagar menar det men hon inkluderas ju hatat.
    Suck!
    Sverige består inte bara av Stockholm!
    När ska stockholmare lära sig det?

    Ja, sjukvården går på knäna, ÄVEN ute i landet! ÄVEN utanför Stockholm!
    Det är inte rätt att  sjukvårdspersonal sliter hund och riskerar att smittas av egoistiska stockholmare. Inte rättvist någonstans!

    Varför tror Stockholmare att just de är universums medelpunkt?
  • Anonym (IK)

    Och det är ju inte bara ett svenskt fenomen.

    I Norge stänger man skidanläggningarna och förbjuder folk att bo i sina sommarstugor. Man är beredda att sätta in civilförsvaret för att tvinga hem folk.

    I Warrenton, Oregon, USA stänger borgmästaren alla icke-permanenta boenden då folket från storstaden Portland skiter i uppmaningen att stanna hemma utan tar sig ut till den lilla kuststaden.

    https://twitter.com/JohnKPTV/status/1241461709916631040

    Samma argument där som i Simrishamn. "Vi har inte resurser att klara av en epidemi bland så många"

  • Anonym (JK)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-29 07:40:50 följande:

    Du måste verkligen lära dig att skriva kortare om du vill ha relevant respons.

    Bara stanna i Stockholm. Åk ingenstans.

    Bryter du mot rekommendationerna och riskerar andras liv och hälsa för din egen skull så gnäll inte när andra kallar dig egoist.


    Förlåt men, klarar du alltså inte av att ta in en text av den längden och ge relevant respons? Har du ens genomgått grundskola i så fall.

    Det sänker ju din trovärdighet i tråden, för varför skall någon lyssna till en person som inte ens klarar av att läsa motsvarande max en A4?
  • Anonym (M)
    Anonym (IK) skrev 2020-03-29 07:40:50 följande:
    Du måste verkligen lära dig att skriva kortare om du vill ha relevant respons.

    Bara stanna i Stockholm. Åk ingenstans.

    Bryter du mot rekommendationerna och riskerar andras liv och hälsa för din egen skull så gnäll inte när andra kallar dig egoist.
    Fast jag bor inte i Stockholm! 
    Och jag om min familj reser ingenstans.

    Så det gäller inte mig!

    Men jag kallar inte en grupp vare sig det är Stockholmare, rödhåriga, har en viss hudfärg för nedsättande ord och klumpar ihop dom.
    Det är så sorgligt med fördomar.

    De flesta Stockholmare är inte mer egoister än andra eftersom dom är som svenskar är mest.
    Varför ska man få kalla just Stockholmare nedvärderande saker.

    Återigen det är stor skillnad mellan att säga, 
    Kom inte hit och vi ber er att inte resa då vi inte vill ha smittan hit
    mot att ta tillfället i akt och ösa fördomar och hat och ta upp andra politiska
    frågor som inte har med Corona att göra.

    Vi är många nu som inte bor i Stockholm som säger, snälla kom inte hit just nu, våra grannar en bit bort har sin dotter med familj i Stockholm säger ju samma sak, kom inte hit just nu men dom behöver inte för det kalla dom för egoister.
    Våra vänner på Gotland ber folk att inte resa dit men det innebär inte,
    era j-vla Stockholmare utan dom ber ingen att resa dit men framför allt inte folk ifrån Stockholm just nu.

    Det är en stor skillnad på att uppmana och rekommendera folk och dom flesta följer dom råden.

    Om man vill kalla folk egoister och nedsättande ord gå då på dom som gör fel då istället för en hel grupp där dom flesta gör rätt!

    Det tjänar ingenting till att kasta skit på varandra däremot att återigen uppmana dom som går emot rekommendationer att följa dom.
    Vad vinner man mer än irritation och att folk blir ledsna med att kalla alla Stockholmare för något när dom flesta gör rätt?
    Räcker det inte med att gå på dom, den minoritet som gör fel?
Svar på tråden Rapport från Stockholm