• Anonym (??)

    Äta det som serveras eller ge annan mat?

    Hur gör ni andra? Får era barn äta något annat om de inte tycker om maten eller får de äta det som serveras och därmed basta?

  • Svar på tråden Äta det som serveras eller ge annan mat?
  • fluu

    Laga två varma rätter gör jag däremot inte. Äter vi kålsoppa(dottern avskyr kål) får hon gröt/yoggi/rester. Det där med "barnmat" och "vuxenmat" har jag heller aldrig fattat.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nnnnnnnn

    Man äter det som serveras eller tar och värmer rester ur kylen (de ska ändå ätas upp, så det gör ju inget om det blir en dag tidigare som det äts upp).
    Sen har vi oftast en rejäl sallad till som serveras i olika skålar tex sallad, gurka, tomat, rivna morötter, fetaost/minimozzarella, oliver, kall pasta ibland, kokta ägg ibland osv.
    Det innebär att barnen kan ta lite av maten och lägga till lite ägg och ost = bli mätta ändå.

    Detta innebär oftast att barnen kan välja på olika alternativ, men det innebär jobb från deras sida = de smakar såklart på maten som är lagad och vill helst ha den för det är minst jobb. Men om de verkligen inte gillar den och de inte tycker själva att det räcker med salladen så får de plocka fram och värma rester från tidigare middagar.

    Alla barn är skolbarn, så de kan ta fram matlådor med rester, lägga på tallrik och köra in i micron.

    På detta sätt blir det inget extra jobb för oss föräldrar.
    Dessutom kan vi anpassa matmängden efter förväntad succé, så om vi serverar barnens favoriter gör vi oftast dubbelt = blir matlåda och om vi gör något vi gissar oss till att barnen inte gillar så gör vi bara så att det räcker till 1 måltid (= blir matlåda till oss vuxna om barnen inte äter sina portioner).

    Kan tillägga att vi äter matlåda varje dag på jobbet (2 vuxna) och har "restfest" någon kväll varje vecka för att slippa matlagning.

  • LaFontaine
    Majan78 skrev 2020-04-19 08:44:05 följande:

    Tycker alltid att denna diskussion är spännande. Det finns väl ingen vuxen som lagar mat till sig själv som den inte vill äta, varför ska barnen tvingas göra det? Om jag inte gillar tomater köper jag ju inte det till mig själv, varför ska jag göra nåt annat mot barnen??

    Här lagar vi mat som de flesta gillar, men man kan få nåt annat om jag vet i förväg att det inte funkar. Annars smakar man och äter av det man kan.


    Jo, jag lagar då och då mat som jag inte är särskilt förtjust i, eftersom resten av familjen tycker om det. Och eftersom jag vill föregå med gott exempel, äter jag också saker som inte är några favoriter. Tomater är en sådan sak till exempel.

    Däremot äter jag inte blodpudding. När familjen vill äta det, äter jag något annat. Dottern äter inte auberginegryta. Då får hon något annat. Sambon äter inte brysselkål. I övrigt görs inga anpassningar. Är det något som inte uppskattas, får man peta bort eller äta fastän det inte är någon favorit. Jag är begåvad med barn som äter mat och har därför råd att vara hård.
  • MsFry

    Hos oss behöver man inte äta det man inte tycker om. Oftast lagas mat som alla tycker om, är det någon ny rätt får barnet smaka men erbjuds annat om han inte tycker om det (han är väldigt kräsen och det är okej).

    Finns ingen anledning att tvinga i någon mat de tycker är äcklig eller låta någon gå hungrig. Måltider ska vara harmoniska och positiva, inte fyllda med tvång och äckelkänsla. Så växte jag upp, var själv kräsen som barn, men idag äter jag i princip allt. Förutom potatisbullar, får fortfarande kväljningar bara av tanken på lukten av dem efter att en väldigt gammalmodig lärare tvingande mig i sådana i skolmatsalen för typ 30 år sen.

  • Physalis

    Hos oss försöker vi laga mat som alla gillar eller åtminstone tolererar. Ibland blir det ändå något som vi vet att någon ogillar, eller något nytt som det visar sig att någon ogillar. Jag tycker att man alltid ska smaka lite, för utseendet säger inget om smaken och ens preferenser kan ändras, åtminstone när man är barn. Vi försöker också prata om att det finns en skala mellan att något är supergott och att något är oätligt. Man kan äta saker även om det inte är supergott men vi tvingar inte någon att äta något de mår dåligt av.

    Om det är något som inte är supergott kommer vi överens om en mängd man ska äta innan man får mer av det andra. Är maten på riktigt oätlig för någon så får man en macka efter att man smakat.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Y)

    Barnet får äta vad som serveras , men jag lagar inte mat jag vet han inte gillar.

    Annars finns det alltid nåt att äta . Brukar inte laga maträtter där allting är ihopblandat.

  • Tow2Mater
    Majan78 skrev 2020-04-19 08:44:05 följande:

    Tycker alltid att denna diskussion är spännande. Det finns väl ingen vuxen som lagar mat till sig själv som den inte vill äta, varför ska barnen tvingas göra det? Om jag inte gillar tomater köper jag ju inte det till mig själv, varför ska jag göra nåt annat mot barnen??

    Här lagar vi mat som de flesta gillar, men man kan få nåt annat om jag vet i förväg att det inte funkar. Annars smakar man och äter av det man kan.


    Jag lagade havregrynsgröt åt mig själv ett antal gånger innan jag faktist började tycka om det. Likaså åt jag naturell youghurt som ett dåligt substitut för fil ett antal veckor innan det började bli gott. Grönkål är väl ett annat, bara som exempel.

    Provar du aldrig nya rätter som ibland inte blir vad du trodde?

    Och som sas ovan, ibland lagar man ju mat som resten av familjen gillar fast man kanske inte gillar det själv. Gör du aldrig det?
  • Anonym (jag)

    Jag lagar det alla tycker om o vill jag testa något nytt har jag alltid något i frysen som går att värma ifall de inte gillar maten.
    Fisk är inte hit här hemma men de har lärt sig att iaf smaka o vissa fiskrätter äter de upp med viss tveksamhet.
    Mat har aldrig varit något tvång här hemma utan vill jag ha något som ingen anna vill ha, lagar jag två rätter...om det inte finns i frysen...o det händer att jag mutar dem med efterrätt om de iaf smakar *min* rätt o det har fått både stora o små att iaf tänka sig äta det tidigare oätbara utan *muta* bara det inte blir för ofta.
    =D

  • Namnlös2015

    Vår snart 4-åring äter det som serveras.

    Vi har aldrig lagat 2 middagar utan hon får äta av det som finns.

    Hon är en allätare och skulle det mot förmodan vara något i maten som hon inte tycker om så lägger hon det tyst åt sidan och äter resten.

Svar på tråden Äta det som serveras eller ge annan mat?