• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-04 11:58:47 följande:
    Hm, i Ekot i morse intervjuade man en timanställd vikarie inom äldrevården i Stockholm. Hon berättade att hon inte har råd att vara sjuk men att hon hoppas att hon inte ska smitta någon.

    Är man panikslagen ger man sig ofta på fel nivå. Det är inte timvikariernas fel att de kan vara outbildade, att de kan kallas in via sms - det är politikena som är ansvariga, i detta fall i första hand den KD-politiker som är ansvarig för äldreomsorgen, i andra hand hans företrädare.
    Men det har ju inget att göra med outbildad/utbildad. Känns mer som dina egna fördomar.

    Jag har under kort tid som ung och utbildad inom ett helt annat yrke, arbetat som timvikarie, inte inom äldrevården. Bedömer att väldigt många har utbildning inom olika områden, men kanske inte alltid inom vården, förutom just de basala utbildningar som alla måste göra som timvikarier, som just handlar om hygien och mediciner. 

    När du säger "outbildade timvikarier" så låter det lite nedvärderande. I övrigt ligger ansvaret i en kedja av politiker ja, och ytterst hos vår regering.
  • Anonym (sant)
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-04 12:46:08 följande:
    Det var ju en snygg guilt by association. Har man mage att tro något så befängt som att avancerad medicinsk forskning som pågår parallellt i närmare 100 länder skulle kunna leda till om inte ett vaccin inom kort så åtminstone framsteg som kan minska virusets dödliget och skadeverkningar, ja då spelar man i samma liga som dåren Donald Trump!

    Tror du på allvar att det vore första gången i världshistorien den medicinska forskningen lyckas mildra dödligheten och skadeverkningarna av ett nytt virus om så skulle bli fallet med Corona?

    Jag har inte pekat ut FHM specifikt för klantighet och okunskap när det gäller smitta inom vården och på äldreboenden. Tråden heter "Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin", inte "Vi som är kritiska till FHM:s eller Tegnells handhavande av pandemin".

    Jag är helt medveten om att Sveriges statsminister fortfarande heter Stefan Löfven och inte Anders Tegnell och att vi inte har avskaffat regering, riksdag, regionfullmäktige och kommunfullmäktige bara för att vi drabbats av en pandemi. Jag är dessutom helt medveten om att Tegnell inte ÄR FHM eller den enda som arbetar på FHM bara för att han är statsepidemiolog och ansiktet utåt.

    FHM har visserligen del i skulden till smittspridningen inom sjukvården och äldrevården men när jag skrev okunskap och klantighet tänkte jag faktiskt främst på politiker och tjänstemän som tycks tro  att klientelet som får hemtjänst och bor på äldreboende är det samma idag som för 20-30 år sedan. Även om det skiljer sig mycket åt i olika delar av Sverige så är personer som får hemtjänst idag ofta betydligt sjukare än vad personer som fick hemtjänst var för några årtionden sedan och de som får plats på äldreboende är ofta i väldigt dåligt skick. Inte så sällan är det personer som tillhör dubbla eller trippla riskgrupper. Trots detta är det inte ens en självklarhet att kommunen håller med arbetskläder till hemtjänstpersonalen överallt.

    Att man på så många håll använder sig av outbildade timvikarier är självklart också en stor del av problemet men finns det inte tillräckligt med skyddsutrustning att tillgå hjälper inte undersköterskeutbildning särskilt långt.
    Det sista om timvikarier och uskor; de får inte använda skyddsutrustning utan först ringa sjuksköterska och få bedömning om det behövs. Innan de fått besked får de vara oskyddade. I de fall det ens finns skyddsutrustning eller skyddsutrustning sm uppfyller kraven.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 14:09:10 följande:
    Jag är medveten om att pandemin inte är över än, med lyckats menas givetvis lyckats bättre än oss. Där andra har fått ner smittspridningen och dödligheten kämpar vi ff med att öht hålla den under kontroll, steget efter som vanligt.

    Bara för att du tror att få smittan under kontroll och minska dödlighet mer än Sverige är detsamma som att "förinta samhället" så behöver det inte vara så. Våra grannar, Nya Zeeland är några exempel på det. Deras samhälle fungerar alldeles utmärkt OCH de har fått ner både smitta och dödlighet så bevisligen går det att göra utan att förinta samhället som du så dramatiskt påpekar.

    Givetvis kan ingen veta hur det kommer bli om ett år, men just nu kan man utan tvekan säga att andra lyckats betydligt bättre än oss.
    Vi kan när som helst också ha en lock-down. Då skulle vi antagligen ha samma effekt som andra länder, dvs. smittan skulle minska lite snabbare. Men efter två månader skulle vi behöva öppna igen. Om vi nu bara säger för enkelhetens skulle att pandemin tar 12 månader, så har vi två månaders lock-down och 10 månader inte lock-down. 

    Och dem andra länderna? De har också det. De kommer inte att ha längre lock-down än två månader. Det har de inte råd med. Så vi kommer att ha samma dödlighet till slut, sammanlagd. 

    Alla de som har "klarat av" det så bra , kommer ju att få nya våg, smittan finns ju kvar. 
  • Anonym (sant)
    Kermit1561 skrev 2020-05-04 13:04:16 följande:
    Ja vi har svält redan innan men poängen är att svälten blir värre. Det är lite märkligt att du blir upprörd när folk dör av Corona men verkar skita i om folk svälter ihjäl..
    Vad gör du själv för att stoppa världssvälten?
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 13:33:04 följande:
    Å andra sidan tror jag inte så många länder heller tänkt sig ha lockdown under hela pandemin utan tanken är snarare att ha lockdown under en kortare tid för att få smittan under kontroll och öppna upp så snart det är under kontroll.
    Hur vet du att den inte under kontroll? Den finns ju kvar. Så fort man öppnar igen så sprids det igen. 
  • Anonym (man)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:08:35 följande:
    Men det har ju inget att göra med outbildad/utbildad. Känns mer som dina egna fördomar.

    Jag har under kort tid som ung och utbildad inom ett helt annat yrke, arbetat som timvikarie, inte inom äldrevården. Bedömer att väldigt många har utbildning inom olika områden, men kanske inte alltid inom vården, förutom just de basala utbildningar som alla måste göra som timvikarier, som just handlar om hygien och mediciner. 

    När du säger "outbildade timvikarier" så låter det lite nedvärderande. I övrigt ligger ansvaret i en kedja av politiker ja, och ytterst hos vår regering.
    Japp, framförallt när det myglas 

    https://www.altinget.se/artikel/22893-myndighetsskandalen-hallengren-duckar-hanvisar-till-arbetsmiljoverket

  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-04 16:15:28 följande:
    Hur vet du att den inte under kontroll? Den finns ju kvar. Så fort man öppnar igen så sprids det igen. 
    Vårt r-tal är fortfarande ganska högt och FHM beskriver fortfarande läget i stockholm som "full storm".
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-04 13:20:31 följande:
    Jag har hört flera ekonomer från olika länder säga det. Inget land klarar mer än två månaders shut-down, minns jag att en av dem sa. 
    Jag skulle vilja se hur de kommit på det, eller om det mest är något de säger för att de har en agenda och räknar på total lockdown, vilket jag aldrig tyckt varit aktuellt. En månad hade troligtvis räckt långt för att få kontroll över situationen, så som många länder nu gjort senaste månaden. 

    För vrigt är det nog någons slags gemensam kampanda och empati för befolkningen som många som är kritiska saknar. Att man anser människoliv vara viktigare än pengar.

    Att folk kommer ta livet av sig för att de förlorar sina företag räcker inte som förklaring när man offrar tusentals som de bara vore siffror. 
  • Kermit1561
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 15:43:15 följande:
    Att ignorera andras framgångar och ge sig själv rätt trotts dåliga resultat är alltid sjukligt.

    Att påstå att just vår taktik är lösningen mot världssvält eller öht göra den kopplingen är väldigt cyniskt eftersom vi som sagt har haft alla möjligheter att lösa världsvält men valt att hellre öka vinster för de rika länderna. Givetvis kommer världen inte dö av svält om lilla Sverige skulle anamma Norge, Finlands eller Danmarks taktik

    Jag skiter inte i svältande, jag tycker det är cyniskt och rent idiotiskt att påstå att vad ett litet pluttland i norra europa med en befolkning på 10 miljoner väljer för taktik mot corona har någon som helst påverka på världen. Med samma dramatiska argumentationsteknik skulle man kunna hävda att du fullkomligen skiter i hur många som dör i Sverige bara ekonomin klarar sig intakt. Har du så lite respekt för människoliv?
    Det cyniska är att ignorera att folk kommer svälta ihjäl för att det inte passar in i ens bild av vilken strategi som är den rätta.

    Det är ju så argumentet ser ut från de som är kritiska till sveriges strategi, att man gör det för att man skiter i ekonomin, men man missar att en dålig ekonomi också kostar liv. Men det verkar vara svårt att förstå för en del.. 
     
  • AndreaBD
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-04 14:36:17 följande:

    Märkligt att alla bara gapar om att vaccin kommer ta lång tid att utveckla. Medan det fullkomligt ignoreras att vaccin inte är enda alternativet. Det testas för fullt på redan befintliga mediciner, och nya åtgärder som kan bidra till minskade dödsfall. 


    De som öppnar upp senare har större chans att få vara bland de första att få effekt av detta när den allvarliga formen slår till. Eller tror ni att forskningar och åtgärder inte utvecklas över tid i takt att de lär sig mer om viruset?

    Jag vågar nästan lova att de flesta som försvarar  strategin till fullo, är de som har möjlighet att arbeta hemifrån eller redan haft den milda varianten av Covid. Alternativt de <odödliga> ungdomarna.


    Jag ser det själv inte så att jag tycker att ALLT är bra, det finns alltid något som går dåligt - men eftersom många tror att jag är så oinskränkt positiv - jag är inte ungdom, jag har inte haft det och jag skulle ha ganska svårt att jobba hemifrån (är lärare), så jag gör inte det i nuläget. Och jag har flera i familjen som tillhör riskgrupper.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin