• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (haha) skrev 2020-05-06 09:31:54 följande:
    Som sagt, vi får se vad IVO kommer fram till. Att du fortsätter att påstå att jag skrattat åt den här tragedin när jag redan berättat för dig att det naturligtvis inte alls är så gör att jag avfärdar det och dig som en avledningsmanöver och en ohederlig diskussionstaktik. Det är JAG inte så road av. 
    Du pratar om ohederlig diskussionstaktik? Börja först diskutera seriöst själv! 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-06 10:24:59 följande:
    Precis, och de hade de inte behövt göra om Sverige inte hamnat i en den situationen vi gjort tack vare en strategi som går ut på att man vill att folk ska smittas för att uppnå flockimmunitet. Hade vi valt en försiktigare strategi som inte belastar vården maximalt så hade det funnits mer svängrum och man hade inte behövt göra såna prioriteringar.
    Man behöver fortfarande inte göra såna prioriteringar. Du sprider desinformation. Uppenbarligen har några idioter missförstått och trott att de skulle prioritera, men det var inte det de skulle göra. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-06 10:37:35 följande:
    Jasså så nu är det helt plötsligt viktig med människoliv?. Nyss var ju ekonomin viktigare än liv.
    Desinformation igen. INGEN här har påstod, eller menat (så långt jag kan bedöma det) att ekonomin skulle vara viktigare än människoliv. Jag har inte sett ett enda inlägg här där man inte skulle ha prioriterat människoliv. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-06 10:43:37 följande:
    Exakt, frågan är hur fan man kan få för sig att ha en strategi som går ut på att många smittas i ett land som knappt hade en fungerande vård redan innan pandemin.

    Hur fan kunde man öht tro att man skulle kunna skydda våra äldre med ett decentraliserat system där varje kommun/företag i praktiken  gör som de vill med rekommendationerna? Att kalla det för en "mur" är ju rena skämtet
    Varken vi eller något annat land har väl en strategi som går ut på att många smittas? Det börjar bli lite väl många osanningar i denna tråden. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-06 10:35:36 följande:
    Du kan väl fråga vårdpersonalen om de håller med dig om att de "hinner med"?
    Jag tror inte de håller med dig om det. Den bilden de själva visar är helt annorlunda än din, deras bild visar snarare på en väldigt ansträngd vård som hela tiden ligger på gränsen. 

    Man ser ju en ganska tydlig trend, folk som vet vad de pysslar med (läkare och vårdpersonal) är kritiska mot strategin, teoretiker som sitter långt ifrån verkligheten påstår att den är jättebra och att vården hinner med.

    Jag väljer hellre att tro på de som är mitt i skiten 
    De måste ju också anpassa sig till en ny situation. De är inte vana vid sånt. Allt det där med skyddskläder och ny info hela tiden om hur viruset fungerar. Plus att det kan bli för mycket folk på vissa ställen. Numera flyttar man på dem och man har lärt sig dem nya rutinerna. Jag tror nog det är betydligt bättre nu. 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-06 11:05:06 följande:
    Desinformation igen. INGEN här har påstod, eller menat (så långt jag kan bedöma det) att ekonomin skulle vara viktigare än människoliv. Jag har inte sett ett enda inlägg här där man inte skulle ha prioriterat människoliv. 
    Det är snarare du som tar saker ur sitt sammanhang Andrea, för fler smittade innebär alltid fler döda, och sitter man och propagerar för att låta samhället vara öppet för at skona ekonomin så kommer det innebära fler smittade och därmed oxå fler döda.

    Att du inte ser någon annat än vad du vill se är ingen nyhet.
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2020-05-06 10:51:55 följande:

    Det är bra med en tråd där man kan diskutera för- och nackdelar med olika strategier. Man måste kunna vara kritisk till hur vi gör i Sverige, såväl som till hur andra länder valt att göra. Det innebär inte att man bör slänga ur sig vad som helst som saknar grund, är rena påhitt, eller gissningar angående vad som sker eller kommer att ske. När man gissar eller antar saker bör man vara tydlig med att det inte är fakta.


    Bra sagt. 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-06 11:10:45 följande:
    De måste ju också anpassa sig till en ny situation. De är inte vana vid sånt. Allt det där med skyddskläder och ny info hela tiden om hur viruset fungerar. Plus att det kan bli för mycket folk på vissa ställen. Numera flyttar man på dem och man har lärt sig dem nya rutinerna. Jag tror nog det är betydligt bättre nu. 
    Nu förvrider du i vanlig ordning saker. Att de måste anpassa sig till en ny situation råder det ingen tvekan om för de har inget annat val om de ska kunna rädda liv. Frågan är snarare varför man medvetet försatt dem i den situationen när man kunde valt en skonsammare strategi.. 
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-06 11:12:03 följande:
    Bra sagt. 
    Tycker snarare det är löjligt att gnälla på andras argument när ens egna har lika många hål som en schweizerost
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-06 11:06:43 följande:
    Varken vi eller något annat land har väl en strategi som går ut på att många smittas? Det börjar bli lite väl många osanningar i denna tråden. 
    Att du inte vill se sanningen och viftar bort den med lama argument betyder inte att det som sägs inte är sanning. Det är bara att jämföra våra siffror med våra grannars så ser man väldigt tydligt att vår strategi innebär fler smittade. 

    Dessutom kan inte ens du förneka att vi redan från början pratat om flockimmunitet, och vad går den ut på Andrea?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin