• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-05-12 16:18:32 följande:
    Jag har tittat på så många videon om ämnet, det var säkert i nån av dem. Så jag kan inte ge dig nån direkt länk. 

    Men även FHM sa ju, lite tidigare, tills nyligen, att testerna var osäkra. 
    I USA pratade man om ~30% falskt negativa på det testet den läkare tog.(Källa: VICE S07E07)
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-05-12 16:20:37 följande:
    Ja, verkligen. Jag fick ett PM igår om att en av klubbens mest prominenta medlemmar startat en egen tråd men den tycks de inte vilja vara i. 
    Intressant, kan du inte länka till den tråden.

    Min uppfattning är nog  att åtskilliga coronatrådar skulle passa bättre i sandlådan. Är ju liksom mer adekvat att skvätta revir inom ett så begränsat områdeSkrattande

    Typ här diskuterar vi hur många som dog under pang-demin och varför Sverige med Löfven och Tegnell i spetsen sköt sig själv i foten.

    Och sen berättar vi för varandra hur pricksäkra vi är - hur vi skulle ha hanterat pangdemin
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-12 16:24:48 följande:
    Hur kan man fortfarande inte fatta??? De kommer att få sina döda lite senare bara. 
    Det jag fattar är att vi inte vet något om framtiden och då är det jävligt dumt att sitta och vara tvärsäker på hur det kommer vara i framtiden.... det är inget annat än dina egna väldigt ensidiga gissningar.
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-12 15:44:01 följande:

    FHI sköter bara rekommendationer, det praktiska arbetet ligger på andra att sköta.
    Verkar som en del glömmer detta.


    Vad jag pratade om var vilka som sa att testerna ibland i enstaka fall testade positivt fast personen inte var smittad, samt att är du smittad testade de alltid positivt. 

    Det var hela problemet med testerna. Som FHM rapporterade i media om. Vet inte riktigt vad du pratar om?
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-12 16:18:32 följande:
    Jag har tittat på så många videon om ämnet, det var säkert i nån av dem. Så jag kan inte ge dig nån direkt länk. 

    Men även FHM sa ju, lite tidigare, tills nyligen, att testerna var osäkra. 
    Ja och då sa de att problemet var inte att de inte testade positivt för de som HAR covid19, utan att de ibland testade personer som inte hade det positiva också. 

    hade det verkligen varit tvärtom hade det varit ett betydligt större problem. Men jag har aldrig sett någon annan information än just den jag skrev här.
  • Anonym (sant)
    Pope Joan II skrev 2020-05-12 16:20:37 följande:
    Ja, verkligen. Jag fick ett PM igår om att en av klubbens mest prominenta medlemmar startat en egen tråd men den tycks de inte vilja vara i. 
    Nä, men det hade varit jäkligt skönt om de nu utnyttjade den tråden. Antar att de känner att de har ett kall, eller så är de anställda av staten.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-05-12 16:37:53 följande:
    Intressant, kan du inte länka till den tråden.

    Min uppfattning är nog  att åtskilliga coronatrådar skulle passa bättre i sandlådan. Är ju liksom mer adekvat att skvätta revir inom ett så begränsat områdeSkrattande

    Typ här diskuterar vi hur många som dog under pang-demin och varför Sverige med Löfven och Tegnell i spetsen sköt sig själv i foten.

    Och sen berättar vi för varandra hur pricksäkra vi är - hur vi skulle ha hanterat pangdemin
    Väl bekomme. 

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80393899-vi-som-ar-positiva-till-sveriges-hantering-av-pandemin

    Vore fint om du kunde plocka med dig klybbe och Andrea, jag vill ju inte utöva någon ensamrätt på evighetsmaskineriet. 

    Hälsa Disa!
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-12 16:29:56 följande:
    Du förstår just ingenting. Och det är tur att du inte har något att säga till. Man försöker nämligen hålla antalet så lågt som möjligt. 

    Först klagar du över 3000 och sedan tycker du att 5 - 10000 är glädjekalkyl? Jag fick intrycket att du trodde att man hade kunnat undvika dessa död, därför säger jag att vi måste räkna med MINST 5 - 10000. Ingen vet exakt ändå. Men att det är 3000 visar just inte att något skulle vara fel. Det är inte konstigt. 

    Förresten VAD skrev du??? Att vi skulle skita i antal döda......... ???  Jag hoppas verkligen att du bara provocerar och inte menar det. 
    Nej det gör man inte för vi har valt en taktik som lett till många fler döda än våra grannar. Hade man verkligen velat ha så få döda som möjligt så hade man valt en försiktigare taktik.

    Jag tycker 3-5 tusen är glädjekalkyler deluxe när våra experter talar om 10-20 tusen eller 7-14 tusen.

    Jag har inte bara intrycket att det går att ha färre döda, jag har fått det bekräftat att det är fullt möjligt genom våra grannländer. Att du sen inte gärna vill prata döda och jämförelser för vår taktik då inte ser så lyckad ut är en helt annan sak.

    Jag skrev att DU verkar tycka vi ska skita i antal döda och det baserar jag på detta väldigt oempatiska text från din sida

    ...Det är ingen idé att klaga över att det är 3000 som har dött  - i alla fall inte med tanken att man skulle ha kunnat förhindra det.

    Jag tycker det finns all anledning att klaga över varför vi har så många döda om syftet är att rädda liv.
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-12 16:29:56 följande:
    Du förstår just ingenting. Och det är tur att du inte har något att säga till. Man försöker nämligen hålla antalet så lågt som möjligt. 

    Först klagar du över 3000 och sedan tycker du att 5 - 10000 är glädjekalkyl? Jag fick intrycket att du trodde att man hade kunnat undvika dessa död, därför säger jag att vi måste räkna med MINST 5 - 10000. Ingen vet exakt ändå. Men att det är 3000 visar just inte att något skulle vara fel. Det är inte konstigt. 

    Förresten VAD skrev du??? Att vi skulle skita i antal döda......... ???  Jag hoppas verkligen att du bara provocerar och inte menar det. 
    Det verkar rimligt att alla de som dött på äldreboenden skulle ha drabbats oavsett hur man agerat och när man agerat. Det handlar ju om hur man organiserat äldrevården, framförallt i Stockholm.

    Nu ska man visst satsa två miljarder på att utbilda vikarier inom äldreomsorgen till vårdbiträden och undersköterskor. Jag som aldrig jobbat inom det offentliga hade liksom tagit för givet att man har ett utbildningskrav på personer som ska ta hand om de äldsta och sjukaste.

    Staten står för utbildningskostnaden och förhoppningsvis har kommunerna, i synnerhet Stockholm, lärt sig något och ser till att man så långt som möjligt erbjuder fasta tjänster till de som utbildats, samt att man inte tar in någon outbildad, inte ens som vikarie.
  • Anonym (man)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-12 16:51:32 följande:
    Nä, men det hade varit jäkligt skönt om de nu utnyttjade den tråden. Antar att de känner att de har ett kall, eller så är de anställda av staten.
    Eller en slags sjuklig rädsla för att vi skulle kunna ha fel, typ alla försvarsmekanismer slog till på en och samma gång
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin