• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-10-31 10:04:22 följande:
    För all del. Du kan väl inte ha alltför mycket att vara glad över. 
    Tvärtom - till och med förolämpningar som dina gör mig glad. Samtidgt är det sorgligt att se vuxna människor som uppför sig som osäkra högstadieelever med behov av att platta till och förnedra andra. {#emotions_dlg.flower}

    Men, det finns ju folk till allt Solig
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-10-31 10:12:10 följande:

    Tvärtom - till och med förolämpningar som dina gör mig glad. Samtidgt är det sorgligt att se vuxna människor som uppför sig som osäkra högstadieelever med behov av att platta till och förnedra andra. 

    Men, det finns ju folk till allt 


    Ja, det borde du sluta upp med. Det är missklädsamt att du håller på så. Men en del förblir ju osäkra tonåringar livet ut och det är väl i den kategorin du får placeras.

    Jag känner mig dock aldrig förnedrad av vad osäkra högstadieelever försöker platta till mig med. Särskilt inte när det rör sig om Wikipediacitat.
  • FuckGoggleAskMe
    Pope Joan II skrev 2021-10-31 10:08:29 följande:
    Nu missförstods ju också vad jag skrattade åt, så det ger ju vid handen (hehe) hur det är ställt i övrigt. 

    Såg du att du numera är hemmahörande i England? De flyttar runt dig lite som det passar dem beroende på hur illa coronasituationen är i diverse länder och som de då menar borde innebära att du inte bör yttra någon kritik mot Sverige. Särskilt inte om den är i linje med coronakommissionens mycket skarpa kritik! 

    Ja, herregud.
    Ja där ser man, det där med fetstil kan man tydligen också tolka personligt.

    Jo det varierar lite vilket land det är lämpligt att placera mig i, så det kan förklara min brist på förståelse över vad FoHM rekommenderar Sverige.

    Verkar som om Kommissionens rapport får kalla handen, och påstås inte ha slagit ihop solfjädern, men det var ju väntat haha!  
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-10-31 10:17:08 följande:
    Ja, det borde du sluta upp med. Det är missklädsamt att du håller på så. Men en del förblir ju osäkra tonåringar livet ut och det är väl i den kategorin du får placeras.

    Jag känner mig dock aldrig förnedrad av vad osäkra högstadieelever försöker platta till mig med. Särskilt inte när det rör sig om Wikipediacitat.
    Jo, jag borde kanske sluta vara glad.

    Men, det finns som sagt folk till allt - detta visar denna tråd om inget annatSolig
  • Pope Joan II
    Padirac skrev 2021-10-31 10:34:55 följande:

    Jo, jag borde kanske sluta vara glad.

    Men, det finns som sagt folk till allt - detta visar denna tråd om inget annat


    Näsch, kan du finna en strimma av glädje i att uppföra dig som en högstadieelev trots att du (väl?) är vuxen så får vi alla väl trots allt unna dig det.
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-10-31 10:06:20 följande:
    Det citatet ska läsas i samband med citatet om att de inte upptäckts något bevis på att smittan kommit innan vecka 9.
    Jo, jag märkte det nyss, jag håller på nu att kolla vad de sa i rapporten mer exakt, så jag får återkomma när jag har uppdaterat mig där
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-10-31 10:44:48 följande:
    Näsch, kan du finna en strimma av glädje i att uppföra dig som en högstadieelev trots att du (väl?) är vuxen så får vi alla väl trots allt unna dig det.
    Ja, jag vill va som du - och kunna göra upp eld och bli en man



  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-10-31 10:08:29 följande:
    Nu missförstods ju också vad jag skrattade åt, så det ger ju vid handen (hehe) hur det är ställt i övrigt. 

    Såg du att du numera är hemmahörande i England? De flyttar runt dig lite som det passar dem beroende på hur illa coronasituationen är i diverse länder och som de då menar borde innebära att du inte bör yttra någon kritik mot Sverige. Särskilt inte om den är i linje med coronakommissionens mycket skarpa kritik! 

    Ja, herregud. smile2.gif
    Nu glider du på sanningen igen   
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2021-10-31 08:24:40 följande:
    Jag låter din jämbördige buddy Padirac förklara det åt dig. Se här vad han skriver om vad coronakommissionen förklarade angåenden den initiala handen:
    Padirac skrev 2021-10-29 16:55:26 följande:

    Kommisionens rapport motsäger de uppgifter om olika virusmutationer som pekar på att smittan från Italien- och alpresenärerna inte var det som skapade den stora initiala smittan.


    PS: 2500-5000 personer dör inte årligen av influensa. Det är inte normala siffror oavsett vad dina källor: "fackfolket", polarn och farsan har sagt till dig. Det händer ibland att dödligheten i influensa uppgår till de siffror du nämner (där 3000 är det högsta jag läst om) men i normalfallet, normalåret, dör 200-700 människor av säsongsinfluensa eller följderna av densamma. Över 1000 avlidna i säsongsinfluensa är ovanligt och inte vanligt som du tror. 

    De gör en annan bedömning än materialet, samtidigt de säger de inte vet.

    Och jo, det är så många som dör årligen av säsongsvirus, och dominerade är detta såna som inte klarar av den allra minsta infektion.


    FuckGoggleAskMe skrev 2021-10-31 09:33:07 följande:
    Finns mycket intressant i Kommissionens material.
    T.ex. verkar det som om den hand vi fick oss tilldelade i Sverige, var likadan som handen i de nordiska grannländerna. Intressant är även att skillnaderna på smittspridningen i de olika länderna verkar bero på hur man lyckades dämpa spridningen genom restriktioner. 

    Tidigare spekulationer i tråden om det fanns COVID19 i Sverige mycket tidigare, t.o.m. i november eller december 2019, torde kanske inte upprepas nu, efter Kommissionens resultat. 
    ++++++++++++++++++++++++++++++++

    Utredning av den initiala smittspridningen av SARS-CoV-2 till och inom Sverige

    Som ovan nämnts finns det inga indikationer på närvaro av av SARS-CoV-2 i Sverige före vecka 9 då 13 fall diagnostiserades, förutom importfallet från Kina. 
    Tidig import av virusvarianter från italienska och österrikiska alperna initierade sannolikt en betydande del av den fortsatta smittspridningen i Sverige under den första pandemivågen Många (67%) av de undersökta virussekvenserna är unikt svenska och mer än hälften kan kopplas till nio svenska eller nordiska smittkedjor. Både reseanamnes och de fylogenetiska analyserna indikerar att import från italienska och österrikiska alperna under vecka 910 var mycket viktig för att etablera dessa inhemska smittkedjor och därmed den fortsatta smittspridningen i landet. Ett kluster inom genotyp 20C (20C:G24368T) med troligt
    ursprung i Österrike förefaller ha varit extra viktigt och utgör knappt 50% av de undersökta sekvenserna.
    Tidigt etablerade smittkedjor med ursprung i alpområdet dominerade smittspridningen under våren 2020 även i våra nordiska grannländer
    Vi jämförde mönstren för virusets spridning i Sverige med de i Danmark, Finland, Island och Norge. I dessa länder, precis som i Sverige, finns många land-specifika smittkedjor som förefaller ha etablerats genom tidig import av virusvarianter från alpområdet. Detta talar för att skillnaderna i incidensen av SARS-CoV-2- infektioner mellan länderna och stor del beror på hur man lyckats dämpa den fortsatta inhemska smittspridning genom restriktioner. Skillnader i fortsatt virusimport från utlandet kan också ha bidragit till skillnaderna i antalet fall i de nordiska länderna, men bedöms ändå vara en mindre viktig faktor under den första pandemivågen.

    Och ändå var det inte dessa strains som spred sig främst.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2021-10-31 13:46:48 följande:

     


    FuckGoggleAskMe skrev 2021-10-31 09:33:07 följande:
    Finns mycket intressant i Kommissionens material.
    T.ex. verkar det som om den hand vi fick oss tilldelade i Sverige, var likadan som handen i de nordiska grannländerna. Intressant är även att skillnaderna på smittspridningen i de olika länderna verkar bero på hur man lyckades dämpa spridningen genom restriktioner. 

    Tidigare spekulationer i tråden om det fanns COVID19 i Sverige mycket tidigare, t.o.m. i november eller december 2019, torde kanske inte upprepas nu, efter Kommissionens resultat. 
    ++++++++++++++++++++++++++++++++

    Utredning av den initiala smittspridningen av SARS-CoV-2 till och inom Sverige

    Som ovan nämnts finns det inga indikationer på närvaro av av SARS-CoV-2 i Sverige före vecka 9 då 13 fall diagnostiserades, förutom importfallet från Kina. 
    Tidig import av virusvarianter från italienska och österrikiska alperna initierade sannolikt en betydande del av den fortsatta smittspridningen i Sverige under den första pandemivågen Många (67%) av de undersökta virussekvenserna är unikt svenska och mer än hälften kan kopplas till nio svenska eller nordiska smittkedjor. Både reseanamnes och de fylogenetiska analyserna indikerar att import från italienska och österrikiska alperna under vecka 910 var mycket viktig för att etablera dessa inhemska smittkedjor och därmed den fortsatta smittspridningen i landet. Ett kluster inom genotyp 20C (20C:G24368T) med troligt
    ursprung i Österrike förefaller ha varit extra viktigt och utgör knappt 50% av de undersökta sekvenserna.
    Tidigt etablerade smittkedjor med ursprung i alpområdet dominerade smittspridningen under våren 2020 även i våra nordiska grannländer
    Vi jämförde mönstren för virusets spridning i Sverige med de i Danmark, Finland, Island och Norge. I dessa länder, precis som i Sverige, finns många land-specifika smittkedjor som förefaller ha etablerats genom tidig import av virusvarianter från alpområdet. Detta talar för att skillnaderna i incidensen av SARS-CoV-2- infektioner mellan länderna och stor del beror på hur man lyckats dämpa den fortsatta inhemska smittspridning genom restriktioner. Skillnader i fortsatt virusimport från utlandet kan också ha bidragit till skillnaderna i antalet fall i de nordiska länderna, men bedöms ändå vara en mindre viktig faktor under den första pandemivågen.

    Och ändå var det inte dessa strains som spred sig främst.


    Coronakommissionen säger nu att det var de som spreds främst. Jag vet inte heller hur de kan komma fram till så olika resultat.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin