• Anonym (Ego?)

    Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?

    Ja vad tycker ni, och varför?

  • Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?
  • sextiotalist
    Anonym (Såklart egoistiskt) skrev 2020-05-17 08:58:05 följande:

    Jorden är överbefolkad, om ni vill ha barn så ska ni adoptera barn, det är det enda rätta. Folk påstår sig vara miljömedvetna men de skaffar sig ändå barn som bidrar till mera slöseri av resurser och större utsläpp.


    Nja barn är ingen handelsvara och 99% av föräldrarna i de överbefolkade länderna vill ha kvar sina barn.

    Utöver detta så är det väldigt få barn som adopteras bort utanför sitt eget land.
  • Anonym (Svar på tal)
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2020-05-17 09:44:59 följande:

    Måste man dela upp det i antingen eller? Jag tycker inte det är egoistiskt utan fullt normalt och naturligt. Naturligt att känna barnlängtan och ha behov av att få barn. De flesta tycker det är roligt och meningsfullt. Hela livet är ju annars egoistiskt, man jobbar för sig själv, äter för sin skull, gå till läkaren för sin skull mm mm.


    Exakt så är det. Alla handlingar görs av egoistiska skäl, även om du hjälper andra är det av egoistiska skäl. Man är inte alltid medveten om det, de flesta är det inte, men så är det iaf.
  • viseversa
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-05-17 08:16:10 följande:
    Jag såg en jämförelse mellan hur olika handlingar har en inverkan på miljön, både positivt och negativt. Att återvinna gav ledsamt lite plus till miljön, att ta bussen istället för bilen var ju lite medelbra så där, sluta flyga var så klart jättebra, men barn hade en extremt stor inverkan på miljön, i särklass mer negativ inverkan att skaffa barn, så om man vill det bästa för jordklotet ska man alltså låta bli. Jag ska se om jag kan hitta videon.
    Ja exakt det jag menar. Så Dset är 100% egoistiskt att skaffa barn om man ska se till jordens framtid. Men det skiter ju alla i som skaffar barn ändå. 
  • Konservativ

    Jorden är inte ett dugg överbefolkad, möjligtvis en del områden. Sverige tillhör inte dem.

    Men ni miljöfanatiker kan ju avstå från barnaalstring så kan vi andra ha barn. Ni dör ut och vi andra förökar oss.

  • fjanten

    Ja, jag skaffade ju inte barn för någon annans skull. Barnen BAD inte om att bli tillverkade. Så det är klart det var en egoistisk handling. Men varför fundera så..? Att välja att inte skaffa barn är generellt sett också något man väljer att inte göra för sin egen skull - egoistiskt.

  • Nimzay

    Både och, typ. Skulle jag väl tro.

    Fast sen påverkar ju givetvis omständigheterna kring varje situation också. Så är ju en rätt komplicerad fråga egentligen.

  • viseversa
    Konservativ skrev 2020-05-17 10:46:00 följande:
    Jorden är inte ett dugg överbefolkad, möjligtvis en del områden. Sverige tillhör inte dem.
    Men ni miljöfanatiker kan ju avstå från barnaalstring så kan vi andra ha barn. Ni dör ut och vi andra förökar oss.
    Du ska nog inte föröka dig. Inte bra med befolkning vars iq försvinner mer och mer. 
  • Konservativ
    viseversa skrev 2020-05-17 11:09:38 följande:

    Du ska nog inte föröka dig. Inte bra med befolkning vars iq försvinner mer och mer. 


    Vänsterns vanliga otrevligheter. Tror du att du vinner något med dina härskartekniker?
  • Anonym (E)
    Anonym (Såklart egoistiskt) skrev 2020-05-17 08:58:05 följande:

    Jorden är överbefolkad, om ni vill ha barn så ska ni adoptera barn, det är det enda rätta. Folk påstår sig vara miljömedvetna men de skaffar sig ändå barn som bidrar till mera slöseri av resurser och större utsläpp.


    Så vilka barn ska vi adoptera?


    Sånt kan fungera i länder t.ex USA med många barn i fosterhem men så är inte läget här.

  • Anonym (Såklart egoistiskt)
    Anonym (E) skrev 2020-05-17 12:38:00 följande:

    Så vilka barn ska vi adoptera?


    Sånt kan fungera i länder t.ex USA med många barn i fosterhem men så är inte läget här.


    Anonym (E) skrev 2020-05-17 12:38:00 följande:

    Så vilka barn ska vi adoptera?


    Sånt kan fungera i länder t.ex USA med många barn i fosterhem men så är inte läget här.


    Finns massvis med barn i Afrika och Mellanöstern som saknar föräldrar, bara i Kenya finns det två  miljoner barn som inte har några föräldrar alls. Vad sägs om vi ger dem ett hem är i Sverige.  Då de är ganska unga så borde det vara ganska lätt att integrera dem i Sverige.
Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?