• Anonym (Ego?)

    Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?

    Ja vad tycker ni, och varför?

  • Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?
  • Anonym (Lisa)
    GGN skrev 2020-05-17 13:35:04 följande:
    Varför är det egoistiskt att inte skaffa barn?
    Vad menar du? Om man frivilligt avstår barn så gör man något man vill, på samma sätt som när man skaffar barn. Man gör det man önskar, då  är man egoistisk. Som någon skrev,  man tillfredsställer sin egen önskan.
  • GGN
    Anonym (Svåra tider) skrev 2020-05-17 17:37:49 följande:

    Hörde att då slipper man tänka på någon annan och bara på sig själv.Allt handlar om vad jag vill och tänker?


    De som skaffar barn tänker också på sig själva. På vad de behöver och vill. Många skaffar barn trots att de verkligen inte borde. Sjukt egoistiskt!

    Många som inte skaffar barn har någon att tänka på och ta hänsyn till. Gamla föräldrar, vänner, syskonbarn, partner, bonusbarn, krävande husdjur etc.
  • GGN
    Anonym (Lisa) skrev 2020-05-17 18:14:46 följande:

    Vad menar du? Om man frivilligt avstår barn så gör man något man vill, på samma sätt som när man skaffar barn. Man gör det man önskar, då  är man egoistisk. Som någon skrev,  man tillfredsställer sin egen önskan.


    Jag tror du missförstod mig för jag tänker precis som du.
  • LauraPalmer
    Anonym (Svåra tider) skrev 2020-05-17 17:37:49 följande:
    Hörde att då slipper man tänka på någon annan och bara på sig själv.Allt handlar om vad jag vill och tänker?
    Så om man inte har barn så kan man inte bry sig om andra människor? 
  • LauraPalmer
    Anonym (Lisa) skrev 2020-05-17 18:14:46 följande:
    Vad menar du? Om man frivilligt avstår barn så gör man något man vill, på samma sätt som när man skaffar barn. Man gör det man önskar, då  är man egoistisk. Som någon skrev,  man tillfredsställer sin egen önskan.
    Hur kan ett val man gör som inte påverkar någon annan vara egoistiskt? Vem blir offret för egoismen? 
  • Anonym (Såklart egoistiskt)
    Konservativ skrev 2020-05-17 16:24:56 följande:
    Ja, jag har inte hjärntvättats.

    1. Bor du vid Nordpolen? Fascinerande.

    2. Nej, det är inte alla forskare.

    3. Havsnivåerna stiger inte. Inte en enda storstad står under vatten. Det finns tidvatten och andra variationer. Pumpa ut vatten har man gjort i hundra år. De flesta storstäder ligger vid flodmynningar och skulle varit deltan.

    4. Naturresurserna är inte oändliga men mänskligheten lär sig hela tiden nya sätt att utvinna dem, t.ex. fracking.

    Socker och koldioxid är inte gifter.
    Jag antar att du tror även att månlandningen var fejk och jorden är platt, det går inte att ha en diskussion med såna människor som förnekar ren fakta. Förr eller senare så kommer ni ställas till svar.
  • Xenia
    Anonym (E) skrev 2020-05-17 16:26:30 följande:

    Nej, det är inte det. Helt orealistisk syn på adoption och det kommer som tur är aldrig att bli som du säger. Adoption får aldrig ses som att man hjälper ett barn, att detta barn då ska vara tacksamt. Många adopterade kan intyga hur fel det är.


     


    Det handlar snarare om att man gör det för miljöns skull. Eller för att inte öka överbefolkningen.

    Dvs att skaffa barn gör man för sin egen skull, det är hur man skaffar barn som kan vara mindre egoistiskt.
  • Anonym (Såklart egoistiskt)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-05-17 18:14:46 följande:
    Vad menar du? Om man frivilligt avstår barn så gör man något man vill, på samma sätt som när man skaffar barn. Man gör det man önskar, då  är man egoistisk. Som någon skrev,  man tillfredsställer sin egen önskan.
    Fast det ena skadar inte miljön lika mycket, oavsett hur mycket du cyklar, sorterar o.s.v, det kommer inte hjälpa i närheten lika mycket som att avstå från att skaffa sig barn. Det är extremt egoistiskt att ha barn.
  • Anonym (E)
    Xenia skrev 2020-05-17 18:29:21 följande:
    Det handlar snarare om att man gör det för miljöns skull. Eller för att inte öka överbefolkningen.

    Dvs att skaffa barn gör man för sin egen skull, det är hur man skaffar barn som kan vara mindre egoistiskt.

    Någon slags villfarelse som aldrig kommer att fungera hjälper dock inte och är onödig att försöka sälja in :) Det vore kanske bättre för miljön men allt kan inte dras till det extrema. Adoption är superegoistiskt om man bortser från miljön vilket man inte direkt kan använda som argument till sina barn varför man adopterade dom. Man gjorde det för att man själv ville ha barn liksom.

  • Konservativ
    Anonym (Såklart egoistiskt) skrev 2020-05-17 18:27:37 följande:

    Jag antar att du tror även att månlandningen var fejk och jorden är platt, det går inte att ha en diskussion med såna människor som förnekar ren fakta. Förr eller senare så kommer ni ställas till svar.


    Ställas till svar? Du kan inte diskutera för du vet inget. Vilken resurs räcker inte till?
Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?