• Anonym (Ego?)

    Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?

    Ja vad tycker ni, och varför?

  • Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?
  • Anonym (Såklart egoistiskt)
    sextiotalist skrev 2020-05-18 06:58:08 följande:

    Överbefolkning kommer man inte tillrätta med att omplacera barn från fattiga länder till rika länder.

    Det mest framgångsrika sättet att minska överbefolkning är utbildning och att folk får det bättre.

    En annan intressant fråga. Hur tänker du kring oplanerade barn?

    Tvångsaborter?


    Snarare att man tvångssteriliserar okunniga män som vägrar ha kondom. Och återigen vi kan inte lägga ansvaret på någon annan utan att vi måste själva göra något åt saken. Annars får vi ingenting gjort. Och utöver det är det industriländerna som smutsar ner mest, en svensk smutsar ner jorden mycket mer än afrikan.
  • Anonym (Såklart egoistiskt)
    Anonym (lea) skrev 2020-05-18 08:12:15 följande:

    Först och främst: jag tycker att alla ska få göra som de vill.

    Ja, det kan ses som egoistiskt att skaffa barn. Men jag tycker inte att alla frivilligt barnlösa kan slå sig för bröstet och säga att de är mindre egoistiska.

    Ja, man skaffar barn för att man vill det, men det är också mycket jobb att ta hand om och uppfostra barn, man förlorar mycket frihet etc.  Om ingen var villig att göra det jobbet, vem ska då ta hand om er frivilligt barnlösa när ni blir gamla och inte klarar er själva? Vem ska behandla er när ni blir sjuka?


    Ja, skit i planeten, låt alla göra vad de vill, det kommer inte finnas kvar några gamlingar att ta hand om vi fortsätter på samma kurs. Återigen att ha barn är extremt egoistiskt inte bara mot miljön, utan du gör det för att du ska ha någon som tar hand om dig när du blir äldre.
  • Anonym (lea)
    Anonym (Såklart egoistiskt) skrev 2020-05-18 09:15:11 följande:
    Ja, skit i planeten, låt alla göra vad de vill, det kommer inte finnas kvar några gamlingar att ta hand om vi fortsätter på samma kurs. Återigen att ha barn är extremt egoistiskt inte bara mot miljön, utan du gör det för att du ska ha någon som tar hand om dig när du blir äldre.
    Du menar alltså på fullt allvar att vi människor borde utrota oss själva?
  • Anonym (Såklart egoistiskt)
    Anonym (lea) skrev 2020-05-18 09:38:40 följande:

    Du menar alltså på fullt allvar att vi människor borde utrota oss själva?


    Vem pratar om att utrota människor? Jag pratar om att vi ska uppnå en stabil populationsnivå, men då måste vi ha en negativ tillväxt för att ens komma dit, just nu är vi för många. Det är snarare så att vi utrotar oss själva genom att bibehålla samma tillväxt, förnekar du klimatförändringen, det kommer inte finnas något liv kvar på jorden utan ozonskiktet.
  • Anonym (lea)
    Anonym (Såklart egoistiskt) skrev 2020-05-18 11:23:13 följande:
    Vem pratar om att utrota människor? Jag pratar om att vi ska uppnå en stabil populationsnivå, men då måste vi ha en negativ tillväxt för att ens komma dit, just nu är vi för många. Det är snarare så att vi utrotar oss själva genom att bibehålla samma tillväxt, förnekar du klimatförändringen, det kommer inte finnas något liv kvar på jorden utan ozonskiktet.
    Jaha, på dig lät det som att alla borde sluta föda barn helt och hållet, och då skulle ju mänskligheten onekligen dö ut.
  • Anonym (Såklart egoistiskt)
    Anonym (lea) skrev 2020-05-18 11:33:03 följande:

    Jaha, på dig lät det som att alla borde sluta föda barn helt och hållet, och då skulle ju mänskligheten onekligen dö ut.


    Nej, jag har aldrig sagt det, vi måste däremot minska barnfödandet kraftigt, vissa måste avstå från att ha barn.
  • Anonym (E)
    Anonym (Såklart egoistiskt) skrev 2020-05-18 06:49:32 följande:
    Återigen du tänker egoistiskt, ju visst det kan vara svårare men det är fortfarande mindre egoistiskt än skaffa sig barn på egen hand. Överbefolkningen är den största faktorn som påverkar miljön på ett negativt sätt, jag har kommit med ett alternativt förslag medans du föreslår samma destruktiva valet som kommer leda till planetens död.
    Hahahahaha alltså nej det här är som tråden nyligen med kattungar, inget går in och allting vrids på. Det spelar verkligen inte roll vad en person som inte kommer att göra skillnad när det gäller bestämmelser tycker. Att tycka sig ha en lösning betyder inte ett skit om den inte går att genomföra. Inte ett dugg egoistiskt av mig utan jag lever i verkligheten. Jag vill en massa saker som faktiskt inte går att genomföra även om jag skulle komma på en utopisk ide.
  • Editb
    Velouria skrev 2020-05-17 22:33:12 följande:

    Ingetdera. Det är helt naturligt och att vi är skapta för att kunna föröka oss. Sen att vi är välsignade med ett högre intellekt gör att vi analyserar (sönder) en del saker.


    Är beredd att hålla med. Djur skaffar ungar hela tiden, precis som vi. Är djur egoistiska då? 

    Känns inte som att det har med egoism att göra... snarare instinkter. 
  • Anonym (Såklart egoistiskt)
    Anonym (E) skrev 2020-05-18 13:03:17 följande:

    Hahahahaha alltså nej det här är som tråden nyligen med kattungar, inget går in och allting vrids på. Det spelar verkligen inte roll vad en person som inte kommer att göra skillnad när det gäller bestämmelser tycker. Att tycka sig ha en lösning betyder inte ett skit om den inte går att genomföra. Inte ett dugg egoistiskt av mig utan jag lever i verkligheten. Jag vill en massa saker som faktiskt inte går att genomföra även om jag skulle komma på en utopisk ide.


    Om du hade levt i verkligheten hade du förstått att klimathotet är på riktigt och inget skämt som kan ordnas med lite sortering och mindre bilkörning. Konsumptionen måste minskas rejält, och det kan vi bara uppnår genom att dra ner barnfödandet rejält. Att avstå från att skaffa barn är ingen om ömöjlighet. Om det inte går att alla adoptera barn så får man lära sig att leva utan barn, folk måste sluta vara så egoisitiska.
Svar på tråden Är det egoistiskt eller oegoistiskt att skaffa barn?