• Anonym (Kvinnan)

    Partner som lägger sig i ens klädsel..

    Påbörjar inlägget med att jag VET att i de allra flesta förhållanden så lägger man sig inte i den andres klädsel, jag vet det.

    Men jag undrar om det finns kvinnor här vars män bestämt/försökt bestämma över er klädsel och hur ni isåfall löst problemet tillsammans/hur du själv tagit tag i problemet? Har det kunnat lösas ens på ett vettigt sätt eller är det bara att bita i det sura äpplet (om det är uteslutet att lämna, menar jag)? Skulle uppskatta råd (förutom att lämna, återigen).

  • Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..
  • Jemp
    Anonym (Modest) skrev 2020-05-24 09:14:21 följande:

    Det finns mycket fina kläder som inte är avslöjande. Modest fashion är en trend på uppgående! Googla och leta runt på nätet och shoppa tillsammans med mannen så får ni en idé om ni gillar samma kläder.

    Och så får du en helt ny garderob på köpet med kläder som ni båda gillar. Win-win ;)


    Winwin?

    Det handlar om att ts utsätts för förtryck. Hon ska kunna ha på sig vad hon vill.
  • Jemp
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-24 12:14:18 följande:

    För att jag trivs med honom, vi älskar varandra och har det bra ihop helt enkelt. Vi delar samma värderingar generellt ofta och passar därför bra ihop. Svårt att hitta en bättre man för han är så fin.

    Hans nackdel är som sagt unken kvinnosyn och det vet jag, inte bara angående klädsel liksom utan allmänt. Men det andra väger mer än detta så förstår inte varför varenda liten grej alltid måste sluta med att man lämnar när det kan finnas andra alternativ.


    Vilka värderingar delar ni?
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (...) skrev 2020-05-24 23:37:28 följande:

    Och det du beskriver är förtryck, vare sig du inser det eller ej. Att veta att ens partner sannolikt kommer att bruka våld om man skulle gå ut i enligt denne olämpliga kläder är ett förtryck.

    Att din partner tar sig rätten att bestämma att du inte får gå ut är också ett förtryck.

    Det gör mig ledsen att du väljer ett sådant liv för dig och din dotter men jag hoppas att du pratar med någon och kanske kommer du att ändra dig någongång.

    Har du talat med dina systrar om hur strikt din man är?

    Hade jag varit du så hade jag varit rädd för min dotters skull, kommer han att börja slå henne sen om hon börjar gå emot honom när hon blir tillräckligt gammal?

    Och kommer du iså fall att tycka det är ok?


    Nej, har inte pratat med någon. Första gången jag nämner det öppet här. Föredrar att hålla inne allt istället.

    Alltså han tycker bara våld är okej om annat inte funkar, så jag är absolut inte rädd för att han skulle slå henne i framtiden. Hans lösning är att uppfostra med samma värderingar och då kommer hon frivilligt avstå från att bära lättklätt. Hon har dessutom inte ens hunnit fylla 4 år så det är jättemånga år tills detta ens blir aktuellt.
  • Jemp
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-24 16:49:58 följande:

    Men du och flera här förstår ju inte. Nej jag kommer inte ha hennes öra halva tiden. Köper hon kläder som hon vill ha under tiden hon är hos mig (nu snackar vi inte shorts, korta kjolar osv, är inte heller okej med det) och han kanske inte är okej med plaggen så kommer hon inte få ha på sig dem oavsett, varken hos mig eller hos honom och skulle jag smyga med det (vilket jag inte gör för vad lär man barnet då?) så kommer jag ändå få skiten av honom och konsekvensen blir att hennes kläder blir tagna - ändå.

    Så nej, det är absolut inte bättre för dottern att lämna. Jag och hon kommer fortfarande ha med honom att göra ändå. Punkt.

    Dessutom vill jag återigen inte lämna vilket jag skrivit flera gånger, även i trådstarten.


    Det du skulle lära barnet är att stå upp för sig själv.

    Hela poängen med att lämna skulle ju vara att han inte ska ha nån makt över dig, inte att du ska fortsätta lyda hans idéer.
  • Anonym (Kvinnan)
    Jemp skrev 2020-05-24 23:44:24 följande:

    Vilka värderingar delar ni?


    Det mesta i princip förutom att jag inte tycker det är okej att kalla majoriteten av alla kvinnor för horor.
  • Anonym (?)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-24 23:46:28 följande:
    Alltså han tycker bara våld är okej om annat inte funkar,
    Du vågar inte lämna? Allt annat än det är bara dumt. Du fattar väl det själv?
  • Anonym (Kvinnan)
    Jemp skrev 2020-05-24 23:50:40 följande:

    Det du skulle lära barnet är att stå upp för sig själv.

    Hela poängen med att lämna skulle ju vara att han inte ska ha nån makt över dig, inte att du ska fortsätta lyda hans idéer.


    Precis, han skulle då inte ha makten att bestämma över min klädsel. Men så länge vi har ett omyndigt (ogift) barn så kommer hans åsikter väga tyngre enligt honom och det kan jag inte göra något åt.
  • pyssel
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-24 23:46:28 följande:

    Nej, har inte pratat med någon. Första gången jag nämner det öppet här. Föredrar att hålla inne allt istället.

    Alltså han tycker bara våld är okej om annat inte funkar, så jag är absolut inte rädd för att han skulle slå henne i framtiden. Hans lösning är att uppfostra med samma värderingar och då kommer hon frivilligt avstå från att bära lättklätt. Hon har dessutom inte ens hunnit fylla 4 år så det är jättemånga år tills detta ens blir aktuellt.


    Hon börjar snart skolan. Jag har träffat mängder av dessa flickor som oavsett hur lätt eller svårt de har i skolan, "älskar skolan". Inte främst för allt man får lära sig där, utan för att skolan är den största frihet dessa flickor kommer i närheten av. Influenser från jämnåriga är dessutom minst lika starka som de från förtryckande föräldrar, så frågan om att "frivilligt avstå" är högst hypotetisk. "Avstå pga rädsla" eller "utöka sin frihet i smyg" ligger närmare tillhands. Du tror väl inte heller att hon får gå till fritidsgården, för med hans värderingar lutar det väl åt "direkt hem"? Fundera på om du tror att det är detta som väntar din flicka.
    #inteensamaldrigglömd
  • Jemp
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-24 23:54:55 följande:

    Precis, han skulle då inte ha makten att bestämma över min klädsel. Men så länge vi har ett omyndigt (ogift) barn så kommer hans åsikter väga tyngre enligt honom och det kan jag inte göra något åt.


    Men vad han tycker spelar ingen roll. Det finns ingenting som säger att han har mer makt än dig.

    Med risk för våld bör du dessutom kunna stämma på hela boendet.
  • Anonym (B)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2020-05-24 23:46:28 följande:

    Nej, har inte pratat med någon. Första gången jag nämner det öppet här. Föredrar att hålla inne allt istället.

    Alltså han tycker bara våld är okej om annat inte funkar, så jag är absolut inte rädd för att han skulle slå henne i framtiden. Hans lösning är att uppfostra med samma värderingar och då kommer hon frivilligt avstå från att bära lättklätt. Hon har dessutom inte ens hunnit fylla 4 år så det är jättemånga år tills detta ens blir aktuellt.


    Nu är jag övertygad om att du trollar.
Svar på tråden Partner som lägger sig i ens klädsel..