• Baconpie

    BIM September Första barnet

    Hej,

    Startar nu upp en ny tråd för BIM September för alla oss som försöker med första barnet. Fyll gärna på i listan med ålder och BIM. 

    Håller tummarna för att september blir månaden då vi alla får vårt efterlängtade plus, och om inte så får vi åtminstone sällskap på vägen.

  • Svar på tråden BIM September Första barnet
  • Jenzia
    toenail skrev 2020-09-17 18:57:52 följande:

    Haha jaså! Var nog inte källkritisk när jag läste den infon.. Jag får nog göra så! När kan man testa tidigt och vara säker på att resultatet stämmer? Om man ens kan vara säker?


    Tror de flesta testa tidigt är hyfsat säkra 11-12 dagar efter äl. Men det bästa är ju att vänta till 14-15 dagar efter äl och ta ett vanligt test CB digitala ska vara bra!
  • elinaxelina


    Tog ett test nu ikväll.

    Ja, det är ju negativt. Men jag tycker jag ser en jättesvag skugga. En supersvag skugga!

    Grejen är att mitt kiss är så utspätt då jag dricker äppelcidersvinäger i varmt vatten med citron varje morgon. Så jag kissar jättemycket. Och även ännu mer nu.

    Jag kommer inte tro för mycket. Men jag ska ta ett digitalt på söndag-morgon har jag bestämt! Kanske då. AHHH....!!!!! Jag tycker jag ser en skugga men jag kanske är helt wannabe-pregnant att jag tappat synen
  • Steeph
    CairoCarro skrev 2020-09-17 13:57:12 följande:

    Ah ok.. lite frustrerande att man bara ska dricka vatten.. när man känner att nåt är knas liksom.

    Skönt att få ÄL bekräftat! Håller tumnarna :) Kram


    Ja verkligen! Sen fick jag svar på tsh och testosteron. Tsh ligger fint och liite förhöjt testo. Dock ska detta inte påverka då jag har äl och mens varje månad.

    Lycka till imorgon! Hoppas du får svar på dina frågor och att allt ser bra ut
  • FasterOwe
    Abrakadbra skrev 2020-09-14 09:17:20 följande:

    Hur mår du? :)


    Sådär. Fick mens nästan en vecka för tidigt. Tror inte kroppen hade återhämtat sig efter missfallet och när ägget skulle fästa så lockade mensen in istället. Men nu är det bara 9 dagar kvar till ÄL och då kommer jag säkert vara redo!
  • Elvii91
    CairoCarro skrev 2020-09-17 18:54:13 följande:

    Håller helt med, ska själv till gynekologen igen imorgon och överösa henne med alla frågor som grott sedan sist jag var där.

    Egentligen har jag bara testat att tempa en cykel för att få en baslinje men gav upp ganska snabbt då jag tyckte det påverkades så mkt av om jag hade AC på under natten osv, så blev ingen ordning. Men när jag blev gravid så var jag varm, typ 37.4-37.8. Hur brukar det vara för dig?


    Okej. Hoppas du får svar på dina frågor! Jag har börjat fundera ordentligt på vad jag har för frågor inför mötet nästa vecka och vad som kan vara bra att fråga som jag inte ens tänkt på. Men det är svårt..

    Okej, hm, ja, det är väl kanske så. Det här är min andra eller tredje hela cykel som jag tempar.. men jag blir mest förvirrad av den för den ska ju stiga dagen efter äl men denna cykel så steg tempen den dagen jag hade äl. Så antar att det släppte tidigt liksom. Och sedan dagen efter äl så sjönk tempen igen och imorse hade den gått upp lite igen.. förvirringen är total, precis som förra månaden.. jag kanske ska sluta tempa.. haha.
  • CairoCarro

    Nu har jag träffat läkaren igen och kommer ändra strategi framöver.. Summerar svaren på mina frågor här utifall nån funderat på samma saker :) även om jag vet att det är individuellt såklart!

    Min cykel är helt knäpp nu på grund av örterna (rosenrot och munkpeppar), läkaren sa att de ofta passerar på 7-10 dagar efter att man slutar, men att det finns fall där de funnits kvar i kroppen i upp till 90 dagar, så även om det hjälpt vissa så vill jag höja ett litet varningens finger. De Kan ha bra effekter men de finns också många biverkningar, så man bör, enligt läkaren, inte mixtra med det om man redan har en fungerande cykel.

    I övrigt ansåg han att jag kan aaalldeles för mycket om fertilitet. Vilket nog är sant, kontrollfreak som man är. Han påstod att det inte gör något om jag inte märker av något fertilt sekret vid ägglossning. T.ex. Preseed är bra men inget måste, man kan bli gravid ändå. Så jag ombads att sluta med ägglossningstest, sluta kolla mitt sekret osv framöver. Det ger bara stress, enligt honom. Rådet var att ha "avslappnat" sex på cykeldag 9, 11, 13, 15 och 17, och är vi inte gravida inom 6 månader så ska de kolla att mina äggledare är öppna + makens spermier. En kopp kaffe om dagen skulle tydligen också vara toppen.

    Så, jag kommer väl vara här på familjeliv ibland för sällskapet och för att jag vill veta hur det går för er framöver, men i övrigt kommer vi lägga ner allt vad tester, tempning och örter heter och se vad som händer. Det enda jag kommer fortsätta med är prenatal vitamins. Inte bara pga vad läkaren sa utan att jag känner att det har stressat mig för mycket, speciellt när man inte kan förstå exakt allt som händer där inne.. Kram!

  • Stickling
    CairoCarro skrev 2020-09-18 22:18:19 följande:

    Nu har jag träffat läkaren igen och kommer ändra strategi framöver.. Summerar svaren på mina frågor här utifall nån funderat på samma saker :) även om jag vet att det är individuellt såklart!

    Min cykel är helt knäpp nu på grund av örterna (rosenrot och munkpeppar), läkaren sa att de ofta passerar på 7-10 dagar efter att man slutar, men att det finns fall där de funnits kvar i kroppen i upp till 90 dagar, så även om det hjälpt vissa så vill jag höja ett litet varningens finger. De Kan ha bra effekter men de finns också många biverkningar, så man bör, enligt läkaren, inte mixtra med det om man redan har en fungerande cykel.

    I övrigt ansåg han att jag kan aaalldeles för mycket om fertilitet. Vilket nog är sant, kontrollfreak som man är. Han påstod att det inte gör något om jag inte märker av något fertilt sekret vid ägglossning. T.ex. Preseed är bra men inget måste, man kan bli gravid ändå. Så jag ombads att sluta med ägglossningstest, sluta kolla mitt sekret osv framöver. Det ger bara stress, enligt honom. Rådet var att ha "avslappnat" sex på cykeldag 9, 11, 13, 15 och 17, och är vi inte gravida inom 6 månader så ska de kolla att mina äggledare är öppna + makens spermier. En kopp kaffe om dagen skulle tydligen också vara toppen.

    Så, jag kommer väl vara här på familjeliv ibland för sällskapet och för att jag vill veta hur det går för er framöver, men i övrigt kommer vi lägga ner allt vad tester, tempning och örter heter och se vad som händer. Det enda jag kommer fortsätta med är prenatal vitamins. Inte bara pga vad läkaren sa utan att jag känner att det har stressat mig för mycket, speciellt när man inte kan förstå exakt allt som händer där inne.. Kram!


    Tack för att du delar med dig. Jag kan själv känna att gemenskapen här inne är väldigt fin, men att jag personligen nog också blir mer stressad och förlorar lite av tilliten till kroppens egen förmåga av att läsa om allas testande och örtanvändande... Jag vill på inget sätt förminska upplevelserna och erfarenheterna hos de som försökt få barn under lång tid. Jag har all respekt för smärtan och oron det innebär och förstår att man vill försöka maximera sina chanser om det bara går. För min egen del tror jag dock att det är viktigt att komma ihåg att majoriteten av alla som försöker få barn lyckas under första året och att mycket handlar om tid, tur och slump. Hoppas att det kommer kännas okej för dig att släppa lite på kontrollen. Det är ju en myt att det går lättare att bli gravid av att slappna av, men det kan ju om inte annat vara skönt för ens psykiska mående om stressfaktorerna kan minska under tiden man försöker. 
  • CairoCarro
    Stickling skrev 2020-09-19 10:18:25 följande:

    Tack för att du delar med dig. Jag kan själv känna att gemenskapen här inne är väldigt fin, men att jag personligen nog också blir mer stressad och förlorar lite av tilliten till kroppens egen förmåga av att läsa om allas testande och örtanvändande... Jag vill på inget sätt förminska upplevelserna och erfarenheterna hos de som försökt få barn under lång tid. Jag har all respekt för smärtan och oron det innebär och förstår att man vill försöka maximera sina chanser om det bara går. För min egen del tror jag dock att det är viktigt att komma ihåg att majoriteten av alla som försöker få barn lyckas under första året och att mycket handlar om tid, tur och slump. Hoppas att det kommer kännas okej för dig att släppa lite på kontrollen. Det är ju en myt att det går lättare att bli gravid av att slappna av, men det kan ju om inte annat vara skönt för ens psykiska mående om stressfaktorerna kan minska under tiden man försöker. 


    Ja jag håller med. Stressar man ur som jag och testar typ allt så kan man ju lyckas rubba på det som redan funkar. Förstår också att man vill försöka maximera allt man kan, och för mig blev stressen även mer intensiv efter mf.. Men kroppen mår bara sämre idag. Jag hoppas bara att min mens kommer nån gång på riktigt så jag kan börja om, nu är jag på cykeldag 34 typ.. :/ Hoppas det går bättre för dig! :D
  • Stickling
    CairoCarro skrev 2020-09-20 02:31:00 följande:

    Ja jag håller med. Stressar man ur som jag och testar typ allt så kan man ju lyckas rubba på det som redan funkar. Förstår också att man vill försöka maximera allt man kan, och för mig blev stressen även mer intensiv efter mf.. Men kroppen mår bara sämre idag. Jag hoppas bara att min mens kommer nån gång på riktigt så jag kan börja om, nu är jag på cykeldag 34 typ.. :/ Hoppas det går bättre för dig! :D


    Åh, förstår. Beklagar ditt missfall. Kan föreställa mig att stressen blev än värre då. Bra att du fått träffa en läkare, som av vad du beskriver låter vettig. Hoppas mensen dyker upp närmaste dagarna, så att du kan börja om. Håller tummarna för dig!
Svar på tråden BIM September Första barnet