• Anonym (Olivia)

    Varför tar män till våld oftare än kvinnor?

    Ja varför är män överrepresenterade när det gäller mord, misshandel, och våldtäkter? Varför kan män inte prata igenom saker istället som oss kvinnor?

    Är det för att det ses som tufft och coolt och naturligt för män att slåss? När pojkar slåss när de är barn får de höra "Äsch så gjorde jag med som liten grabb"?

  • Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?
  • Anonym (sådär)
    Bjoer skrev 2020-09-17 10:09:27 följande:
    För att fenomen som är socialt accepterade kommer ske mer. Folk försöker i allmänhet låta bli att göra sådant som inte är accepterat.
    pyssel skrev 2020-09-17 06:14:14 följande:
    Varför tror du att män t.ex knuffar mindre? Vad är det som får dig att tro att män använder våld mer sällan och inte använder hela skalan?
    Det står ju i inlägget du citerade precis ovan och i den förklaring jag gör här ovan i det här inlägget. Jag har aldrig sagt att de inte använder hela skalan.Japp, sexuellt våld är överrepresenterat bland män och det räknas inte i många av de här studierna eftersom det inte är det de försöker mäta. En annan kritik av självrapportering är också att socialt accepterat våld troligen inte rapporteras. Dvs, om en kvinna slår sin partner och båda anser att det "Är ok." eftersom det är socialt accepterat så kommer det nog inte rapporteras.
    Och även de som skulle vilja anmäla det kommer dra sig för det för att de misstänker att de kommer bli hånade.

     
  • Anonym (.)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 11:09:13 följande:
    Hur tänker du?
    "Håll dig borta ifrån våldsamma personer så finns inget problem"
    "Lämna dirket, inget problem"
    Hur gör man det då? Hur undvika man män som misshandlar sina partners? Det står ju inte direkt skrivit i pannan på dom.
    När jag träffade min (ex)man så var han världens snällaste, omtänksam, respektfull och kärleksfull. Vi flytta ihop och gifte oss. Allt va bra, alla älskade honom. Det började sakt med att hade åsikter om vad jag gjorde, ven jag träffade, vad jag hade på mig och han skulle alltid kunna på tag på mig, även om jag va på jobbet. Han bröt sakta men säkert ner mig, första slaget kom när jag var gravid i 7 månaden. När jag tillslut lämnade honom så tryckte han ner mig och höll en kniv mot min hals vid ett tillfälle, 2 gånger ströp han mig så att jag tuppade av, en gång satt han mitt emot mig i köket och berättade hur han skulle döda mig och komma undan med det. Så är det för många kvinnor.
    Den psykiska misshandeln börjar litet och smått, man märker det knappt, när första slaget kommer är man redan "fast" (gift, barn, hus osv) åh att lämna är livsfarligt.
    Han gifte sedan om sig med en tjej han känns sen han va liten. Hon trodde inte på ett ord av vad jag sa, för han har aldrig varit snäll mot henne och behandlat henne bra. Nu är dom gifta och hon lever i samma helvete som jag gjorde. Han precis som så många andra ser helt perfekt ut på papper/utåt, men sen när man är fast, inom stängda dörrar, då kommer monstret fram.
    Att säga att det vara är att undvika eller att gå är att skylla på offret. Prata om problemet istället. Inte vad offret ska eller kan göra.
    Men sluta läsa det du vill och läs det jag skriver!

    Jag menar det jag skriver, inte den spaltkilometer du tolkar in.

    Gör om, gör rätt.
    Läs om, läs rätt.
  • Anonym (.)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 11:09:13 följande:
    Prata om problemet istället. Inte vad offret ska eller kan göra.
    Det förutsätter att man kan prata och diskutera sakligt utan att lägga in sina egna absurda tolkningar.
    Det förutsätter också att man inte tar på sig offerkoftan direkt.

    Var saklig helt enkelt så kommer även du att kunna hänga med i diskussionen.
  • Anonym (hum)
    Anonym (.) skrev 2020-09-17 11:13:01 följande:

    Men sluta läsa det du vill och läs det jag skriver!

    Jag menar det jag skriver, inte den spaltkilometer du tolkar in.

    Gör om, gör rätt.

    Läs om, läs rätt.


    Du skrev "det är fakta om människor undviker våldsamma partner så kommer den statestiken sjunka". Jo det är väl sant.

    Men min fråga var: Hur gör man det?

    Resten jag skrev var ett exempel (ur mitt liv) som visar att det är inte så lätt att bara undvika våldsamma partners.
    Anonym (.) skrev 2020-09-17 11:14:48 följande:

    Det förutsätter att man kan prata och diskutera sakligt utan att lägga in sina egna absurda tolkningar.

    Det förutsätter också att man inte tar på sig offerkoftan direkt.

    Var saklig helt enkelt så kommer även du att kunna hänga med i diskussionen.


    Jag är saklig. Det är fakta att du på de flesta inte kan se om de en dag kommer att slå dig eller inte. Det är fakta att i många fall är det livsfarligt att lämna en våldsam partner.

    Åh som sagt det jag skrev var ett exempel på just detta, inte någon absurb egeb tolkning, utan utifrån egen erfarenhet.
  • Anonym (.)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 11:26:12 följande:
    Du skrev "det är fakta om människor undviker våldsamma partner så kommer den statestiken sjunka". Jo det är väl sant.
    Men min fråga var: Hur gör man det?
    Resten jag skrev var ett exempel (ur mitt liv) som visar att det är inte så lätt att bara undvika våldsamma partners.

    Jag är saklig. Det är fakta att du på de flesta inte kan se om de en dag kommer att slå dig eller inte. Det är fakta att i många fall är det livsfarligt att lämna en våldsam partner.
    Åh som sagt det jag skrev var ett exempel på just detta, inte någon absurb egeb tolkning, utan utifrån egen erfarenhet.
    Du brister i självinsikten för du är inte ett dugg saklig.

    Läs det jag skriver och inte dte du vill läsa.

    Försök igen genom att göra om och göra rätt, läs om och läs rätt.
  • Anonym (hum)
    Anonym (.) skrev 2020-09-17 11:35:39 följande:

    Du brister i självinsikten för du är inte ett dugg saklig.

    Läs det jag skriver och inte dte du vill läsa.

    Försök igen genom att göra om och göra rätt, läs om och läs rätt.


    Eller så kan du bara svara på frågan?

    Hur undviker man våldsamma partners?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 11:46:24 följande:
    Eller så kan du bara svara på frågan?

    Hur undviker man våldsamma partners?
    En bra början är ju kanske att undvika partners som har en sån historia?
    Givetvis förutsätter det att man vet, men det är iaf en bra början?

    Det blir ju lite dumt att medvetet välja ett förhållande med en person man vet är våldsbenägen men inbilla sig att de bara gäller andra, (mig skulle hen aldrig göra så mot) och sen beklaga sig när det visar sig att personen är våldsam, eller hur?
  • Anonym (.)
    Anonym (hum) skrev 2020-09-17 11:46:24 följande:
    Eller så kan du bara svara på frågan?
    Hur undviker man våldsamma partners?
    Frågan och tråden handlar om statistik och det jag och andra diskuterar här. I sammanhanget är ditt privatliv irrelevant och ointressant.
    Vill du ha dejtingstips får du ta det i egen tråd därför att det är en helt annan diskussion.

    Nu är detta utagerat och jag förutsätter att du återgår till sakfrågan nu.
  • Anonym (hum)
    Anonym (.) skrev 2020-09-17 12:09:46 följande:

    Frågan och tråden handlar om statistik och det jag och andra diskuterar här. I sammanhanget är ditt privatliv irrelevant och ointressant.

    Vill du ha dejtingstips får du ta det i egen tråd därför att det är en helt annan diskussion.

    Nu är detta utagerat och jag förutsätter att du återgår till sakfrågan nu.


    Läs vad jag skrivit istället. Jag skrev ett exempel på att det inte är så lätt att undvika människor som är våldsamma emot sina parter, utifrån mina egna erfarenheter. Du skrev att om man undviker våldsamma människor så sjunker statetsiken. Jag undrar hur man gör det?
  • Anonym (hum)
    Anonym (sådär) skrev 2020-09-17 11:56:20 följande:

    En bra början är ju kanske att undvika partners som har en sån historia?

    Givetvis förutsätter det att man vet, men det är iaf en bra början?

    Det blir ju lite dumt att medvetet välja ett förhållande med en person man vet är våldsbenägen men inbilla sig att de bara gäller andra, (mig skulle hen aldrig göra så mot) och sen beklaga sig när det visar sig att personen är våldsam, eller hur?


    Ja visst. Som har du läst min text så visste inte jag om det. Det fanns ingenting som pekade mot att han skulle va våldsam. Att jag tog upp hans nya fru handlar om att även om hon belv varnad så trodde hon inte på det för hon hade inte upplevt det och det syndens inget utåt, i de flestas ögon är han perfekt. Just min poäng, svårt att undvika något man inte kan se.
Svar på tråden Varför tar män till våld oftare än kvinnor?