• Anonym (Anna-Maria)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Jag hade ett tag tankarna på en gift man med två söner, på jobbet. Jag skickade en vänförfrågan på Facebook, och vi blev vänner där. Då kunde jag se vad han hade skrivit på olika sidor, och hittade bland annat en betraktelse om hur han tänkte sig att resten av livet skulle bli.

    När yngsta pojken var tio år, skulle familjen ta time out i ett år och segla jorden runt. När pojkarna blev vuxna, hoppades han att någon av dem skulle vilja stanna i det lilla samhälle där de bor. I så fall skulle de kunna stycka av tomten, och så skulle mannen och sonen bygga ett hus åt sonen och hans familj där. Frun skulle få nära till barnbarnen, och kunna passa dem när ungdomarna ville ha lite barnfri tid. Han drömde även om att han och frun skulle köpa en ferievåning på Solkusten. 

    ...då skämdes jag! Vem var jag, liksom, att gå in och förstöra allt detta? Inte bara för mannen, utan för frun och sönerna - som var helt oskyldiga? Med vilken rätt? Sedan försökte jag inte lägga an på mannen mer, utan höll kontakten så kort som möjligt tills känslorna gick över. Vilket dom alltid gör, fast man inte tror det. 

    Ni som har agerat på era känslor, och faktiskt stulit en gift man, och förstört allt som han och hans fru och deras barn planerat livet ut. Mår ni bra..?

    Och snälla - säg ju inte att "man kan inte stjäla någon annan, det är alltid den andre som gör ett val". Det är ytterst sällan mannen, i sådana här fall, som både tar det första initiativet med en annan kvinna, sedan driver hela förhållandet, och tar initiativet till skilsmässa utan påtryckningar från den nya kvinnan.

  • Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?
  • molly50
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-25 12:04:59 följande:
    Äh, nolll kör med den klassiska självlögnen alla egoister kör med. JAG tycker det är helt ok och därför ÄR det helt ok. Det är alltså inte själva handlingen som avgör om det är rätt elelr fel utan enbart vad jag själv tycker om mina handlingar som avgör Drömmer

    Att försöka få egoistiska människor att ta ansvar för sina handlingar är som att försöka fånga en blöt tvål. Det ingår liksom i den egoitsiska mentaliteten att slippa ta ansvar för vad man gör.
    Ja,det ligger nog något i det.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-25 12:48:53 följande:
    Jag vet i te vad du menar med att älskarinnans ansvar för otroheten inte varit ämnet i denna tråd. Det anser jag definitivt har menats med ord som begrepp som stöld, manipulation mm. Då läggs ett ganska stort ansvar på älskarinnan för otroheten enligt mig, och den otrogne behandlas som någon som inte är kapabel att hålla sina egna löften på grund av andras beteende, och därmed inte blir fullt ansvarig för sitt eget beteende. Ordvalet " stöld" gör detganska klart anser jag. Ansvaret hamnar då på älskarinnan och partnern och inte på den stacakrs otrogen som råkade nli stulen.

    Ts användande av begreppet stöld var själva anledningen till att jag skrev i tråden över huvudtaget. Mitt första inlägg var som sagt att man inte kan vara otrogen och skylla på någon annan, vilket jag anser att man gör om man påstår sig blivit stulen eller manipulerad. Så ansvar för otroheten är definitivt vad jag har diskuterat. Jag är heller inte ensam i tråden om att ha lyft det, så att det i te varit uppe för diskussion stämmer inte. Så jag har definitivt diskuterat ansvar för otroheten i denna tråd, om det inte framgått ber jag om ursäkt. Tråkigt om du diskuterat med någon som du tror diskuterar något annat än det hon faktiskt diskuterar, kan förstå om det känns tråkigt.

    Jag anser alltså inte att älskaren/älskarinnan har deltagit i otroheten, eftersom otrohet bsra ksn begås av en som har en överenskommelse med en partner, och det har inte älskarinnan/älskaren. Så därför är det omöjligt för mig att diskutera älskarens ansvar för delaktighet i

    otrohet eftersom jag inte anser att någon sådan finns. Jag försökte förklara det med exmpelt om förtal och jag tror ibte jag kan förklara det bättre än så om du inte förstår det exemplet. Läsaren av förtal är heller inte ansvarig för förtal men kan vara ansvarig för annat omoraliskt beteende. På samma sätt är älskaren inte ansvarig eller delansvarig för "otrohet" men kan naturligt vara ansvarig för annat omoraliskt beteende.

    Jag anser alltså inte att A och B hjälps åt i handlingen "otrohet" utan att det är en handling som enbart A begår.

    Jag kan ju inte svara något som jag inte tycker bara för att du ska tycka att jag svarar rätt. Att jag inte kan säga att älskarinnan är ansvarig för delaktighet är ju för att jag inte anser att någon sådan finns. Hon är inte att jämföra med den som kör flyktbilen, enligt mig. cChuffören har ju faktiskt ett stort ansvar för brottet, vilket jag inte anser att älskarinnan har (och inte heller att otrohet är att se som ett brott, men det är ju en annan sak). Och det är det jag försöker förklara, ledsen om jag inte lyckas.

    Älskaren är dock förstås ansvarig för sina egna handlingar - tex att genom att ha ett förhållande med en gift man bidra till att en annan människa kan bli väldigt sårad. Det har jag också lyft flera gånger. Så om det är det du menar med delaktighet har jag ju också varit tydlig i den frågan långt tidigare i tråden.
    Alltså, läser du det du själv skriver? Du säger att älskarinna inte kan delta i otroheten (trotts att det är henne han utför otroheten med) för att det är bara den otrogna som kan vara otrogen... du blandar återigen ihop begreppen göra och delta i att göra och menar att man var där, var med och utförde handlingen men har ändå inte deltagit.... som sagt runt runt runt och tillbaka på ruta 1.

    Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar inte om tyckande öht. Det handlar om självklara begrepp. Deltar man i något så har man självklart ett ansvar för sitt deltagande. Hur man ser värderar deltagandet (bra eller dåligt) beror på handlingen man deltagit att utföra. Men ATT man deltagit och ATT man har ett ansvar för det är ju liksom själklarheter som inte avgörs av vad man tycker, det avgörs av vad man gjort (deltagit) och är inget man slipper bara för att man själv tycker att man inte har något ansvar för vad man deltar i. 

    Det är ju lite lustigt att folk mer än gärna medger sitt deltagande i att göra bra saker, saker som får andra att må bra. Då är begreppet deltagande hur enkel som helst.. "det där var minsann jag med och gjorde!" Men så fort man pratar om saker som inte är så trevliga, nä då är det tydligen jättesvårt att förstå begreppet deltagande Drömmer
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Noll) skrev 2020-10-25 12:30:57 följande:
    Spännande analys.
    Föga imponerande dock.
    Ja, allt som talar för att du ska ta ansvar för vad du gör är ju alltid föga imponerande. Allt som gör att du slipper ta ansvar för vad du gör är däremot alltid jätteimponerande.... 
  • Anonym (Sara)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-25 16:41:23 följande:

    Alltså, läser du det du själv skriver? Du säger att älskarinna inte kan delta i otroheten (trotts att det är henne han utför otroheten med) för att det är bara den otrogna som kan vara otrogen... du blandar återigen ihop begreppen göra och delta i att göra och menar att man var där, var med och utförde handlingen men har ändå inte deltagit.... som sagt runt runt runt och tillbaka på ruta 1.

    Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar inte om tyckande öht. Det handlar om självklara begrepp. Deltar man i något så har man självklart ett ansvar för sitt deltagande. Hur man ser värderar deltagandet (bra eller dåligt) beror på handlingen man deltagit att utföra. Men ATT man deltagit och ATT man har ett ansvar för det är ju liksom själklarheter som inte avgörs av vad man tycker, det avgörs av vad man gjort (deltagit) och är inget man slipper bara för att man själv tycker att man inte har något ansvar för vad man deltar i. 

    Det är ju lite lustigt att folk mer än gärna medger sitt deltagande i att göra bra saker, saker som får andra att må bra. Då är begreppet deltagande hur enkel som helst.. "det där var minsann jag med och gjorde!" Men så fort man pratar om saker som inte är så trevliga, nä då är det tydligen jättesvårt att förstå begreppet deltagande 


    Jag har aldrig någonsin varit otrogen eller älskarinna och skulle aldrig någonsin tänka mig att vara det. Jag är dessutom väldigt bra på att ta på mig mina fel och brister, så få inte våra olikaåsikter till att handla om att inte ta ansbar.

    Man ansvara för sitt eget agerande, det har jag skrivit jättemånga gånger. Men man amsvarar inte för någon annans agerande.

    Så ja älskaren är ansvarig för att ha haft kysst/haft sex med/eller vad det nu kan vara med en gift person trots att hen bör vara medveten om att detta kan skada tredje part. Det är hen helt och hållet ansvaig för (hur fel och omoraliskt man anser denna handling vara är förstås i dividuellt och upp till den egna moralen). Detta har jag också skrivit tidigare.

    Men själva otroheten är bara den otrogne ansvarig för eftersom det bara är hen som begår den. Om två personer stjäl en bil så har ju båda stulit bilen och gjort sig sky,diga till brott. Om en gift person (med momogamt löfte) har en relation med en person utan ett monogamt löfte så är det endast den gifte som begår en otrohet. Den andre har ju inte brutit mot nån överenskommelse. (Men båda biltjuvarna har brutit mot lagen).

    Jag vet inte om du har företräde framför mig att tolka vad en otrohet är, eftersom du säger att det är så självklart att detär din uppfattning som gäller. Jag anser att en otrohet är när en person bryter ettlöfte om monogami som hen har med en annnan person. De är bara de personerna som gett varandra löftena som kan vara otrogna. Delaktighet till otrohet finns därför inte såsom jag ser det. Vi har väl helt enkelt olika åsikter om det. Är det omöjligt att acceptera för dig?

    Men huvudpoängen för mig är att man inte kan vara otrogen och sen påstå att man blivit stulen, manipulerad osv. Man får srå upp för det svek som man själv begått och ansvara för det. Inte skylla på någon annan. Jag tycker att ts med sitt språkbruk lägger ansvaret på helt fel person.
  • Aniiee

    Precis som jag anser att varje person har ansvar för sina egna könsceller så anser jag att varje person har ansvar för sina egna relationer. Dvs om en man är otrogen tillsammans med en singelkvinna så har mannen ansvar för hur det påverkar sina relationer och kvinnan ha ansvar för hur det påverkar hennes relationer. Han har INTE ansvar för påverkan på HENNES relationer och hon har INTE ansvar för påverkan på HANS relationer.

    Men jag är ju sexliberal också, så min åsikt gills inte.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Sara)

    För att försöka förklara hur jag ser på otrohet så det viljan/beredskapen att gå bakom sin partners rygg genom att bryta ett viktigt löfte som är grejen. Att vara beredd att bedra hen , ljuga, att behandla hen på det sättet. Det är som är den stora grejen med otrohet. Och det kan ingen annan vara delaktig i, det står man för på egen hand.

    Om personen försöker göra detta så har hen betett sig illa oavsett om hen lyckas med aktiviteten eller inte. Huvudsaken är inte i sexualakten som sådan utan i sveket som den innebär - och det sveket kan ju endast den som givit ett löfte stå för ingen annan.

    Så det finns ingen annan som är medansvarig för otrobeten. Det är den otrognes helt egna svek mot sin partner.

    Så som jag ser på det.

  • Aniiee
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-25 17:34:33 följande:

    För att försöka förklara hur jag ser på otrohet så det viljan/beredskapen att gå bakom sin partners rygg genom att bryta ett viktigt löfte som är grejen. Att vara beredd att bedra hen , ljuga, att behandla hen på det sättet. Det är som är den stora grejen med otrohet. Och det kan ingen annan vara delaktig i, det står man för på egen hand.

    Om personen försöker göra detta så har hen betett sig illa oavsett om hen lyckas med aktiviteten eller inte. Huvudsaken är inte i sexualakten som sådan utan i sveket som den innebär - och det sveket kan ju endast den som givit ett löfte stå för ingen annan.

    Så det finns ingen annan som är medansvarig för otrobeten. Det är den otrognes helt egna svek mot sin partner.

    Så som jag ser på det.


    Väl formulerat och jag är benägen att hålla med.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Anonym)
    Aniiee skrev 2020-10-25 17:10:37 följande:
    Precis som jag anser att varje person har ansvar för sina egna könsceller så anser jag att varje person har ansvar för sina egna relationer. Dvs om en man är otrogen tillsammans med en singelkvinna så har mannen ansvar för hur det påverkar sina relationer och kvinnan ha ansvar för hur det påverkar hennes relationer. Han har INTE ansvar för påverkan på HENNES relationer och hon har INTE ansvar för påverkan på HANS relationer.

    Men jag är ju sexliberal också, så min åsikt gills inte.
    Det märks att du ligger med gifta män(och kvinnor). 
    Så du är knappast opartisk. 
  • Aniiee
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-25 18:01:08 följande:
    Det märks att du ligger med gifta män(och kvinnor). 
    Så du är knappast opartisk. 
    Jasså, märks det? Intressant iaktagande. Kan du belägga det?
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Anonym)
    Aniiee skrev 2020-10-25 18:03:04 följande:
    Jasså, märks det? Intressant iaktagande. Kan du belägga det?
    Ditt inlägg 206 säger allt. Skrattande
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?