• Ju mer ju bättre

    Regeringens el-fiasko

    I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

    Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

  • Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • KillBill

     


    Tom Araya skrev 2022-10-17 15:00:14 följande:

    I fotspåren från den rödgröna regeringens kärnkraftsfientliga energipolitik... 

    Eon söker dispens för att elda olja i Malmö (msn.com)


    Det är väl framförallt en effekt av den elprismarknad som borgerliga partier har tagit Sverige till. Sedan får du inte glömma att KD var emot kärnkraft fram till 2014 och när KD senast satt i regeringsställning så ökades kärnkraftsskatten kraftigt..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ddny
    KillBill skrev 2022-10-17 20:32:59 följande:

    Kristersson regering hann inte ens tillträda innan nyheten om det svikna vallöftet offentliggjordes..

    www.sydsvenskan.se/2022-10-17/busch-omojligt-infora-elstod-1-november
    //


    Fast det berodde ju på att Statsministeromröstningen blev först idag. 
     han sa så sent på aktuellt för en timme sen att det är prioriterat och kommer att gälla retroaktivt, Uffe fixar biffen!
    Sen kommer han snickra ihop några kärnkraftverk till Romsons stora förtret Skål
  • nihka
    Mentat skrev 2022-10-15 18:18:54 följande:
    Ja, men snart nog kommer den att köras kontinuerligt och då kommer elpriserna att sjunka - i Finland åtminstone.
    Ojämn produktion och tvära kast är exakt det som kännetecknar vindkraften. Att priserna då har stigit här är, som du säger, helt logiskt. Ju förr vi kan ändra på den situationen desto bättre!
    Jag är inte emot kärnkraft om det var det du trodde, bara hallelujainställningen till den, eller allt annat för den delen. Allt har sina för- och nackdelar. En mix av olika energikällor är vad jag ställer mig bakom.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mentat
    nihka skrev 2022-10-17 22:54:36 följande:
    Jag är inte emot kärnkraft om det var det du trodde, bara hallelujainställningen till den, eller allt annat för den delen. Allt har sina för- och nackdelar. En mix av olika energikällor är vad jag ställer mig bakom.
    Det var ju trevligt, man kunde annars få det intrycket av dina inlägg. Någon "halleluja"-inställning har jag inte direkt upplevt själv utan bara ett konstaterande av att vi behöver kunna styra elproduktionen.

    Då duger inte vindkraft som en bas i elsystemet, det är exakt då vi får kraftiga svängningar med rea på el blåsiga dagar och svindyr el och risk för bortkoppling från elnätet vindstilla dagar. Vindkraft kan vara utomordentlig om den innebär att man då kan elda mindre kol, t.ex. som fallet var i Danmark. I Sverige har vi ju inte haft den sitsen, i alla fall inte sedan kärnkraften byggdes ut.

    Det finns väl ingen som förordar enbart kärnkraft? En mix är utmärkt men grunden för elsystemet måste vara planerbarhet - att vi kan få el när den behövs. Vattenkraften räcker inte på långa vägar. Olja och kol vill vi inte använda av klimatskäl. Kärnkraft är det som återstår.
  • nihka
    Mentat skrev 2022-10-18 06:10:37 följande:
    Det var ju trevligt, man kunde annars få det intrycket av dina inlägg. Någon "halleluja"-inställning har jag inte direkt upplevt själv utan bara ett konstaterande av att vi behöver kunna styra elproduktionen.

    Då duger inte vindkraft som en bas i elsystemet, det är exakt då vi får kraftiga svängningar med rea på el blåsiga dagar och svindyr el och risk för bortkoppling från elnätet vindstilla dagar. Vindkraft kan vara utomordentlig om den innebär att man då kan elda mindre kol, t.ex. som fallet var i Danmark. I Sverige har vi ju inte haft den sitsen, i alla fall inte sedan kärnkraften byggdes ut.

    Det finns väl ingen som förordar enbart kärnkraft? En mix är utmärkt men grunden för elsystemet måste vara planerbarhet - att vi kan få el när den behövs. Vattenkraften räcker inte på långa vägar. Olja och kol vill vi inte använda av klimatskäl. Kärnkraft är det som återstår.
    Det räcker alltså inte att jag skriver ut det regelbundet utan om man inte hoppar på hallelujatåget är man kärnkraftsmotståndare.

    Jo, tänk för att det finns det. Det propageras friskt från vissa håll att exempelvis vindkraft är rena ram förlustaffären som enbart kan existera på bidrag.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-10-17 20:28:08 följande:

     


    Det är väl framförallt en effekt av den elprismarknad som borgerliga partier har tagit Sverige till. Sedan får du inte glömma att KD var emot kärnkraft fram till 2014 och när KD senast satt i regeringsställning så ökades kärnkraftsskatten kraftigt..


    De blå drog sitt strå till stacken, men endast de rödgröna regeringen hade som mål att lägga ner kärnkraft och lyckades med det under sin mandatperiod.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2022-10-18 22:52:07 följande:
    De blå drog sitt strå till stacken, men endast de rödgröna regeringen hade som mål att lägga ner kärnkraft och lyckades med det under sin mandatperiod.

    Mer desinformation, varför och varför lägger ni ingen tid på politik och lyfter saker som är inko0rrekta?
    Är det allt vad den  brunblåa politiken är,prata skit om andra partier och inte arbeta?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko