• Anonym (Munskydd)

    Snälla använd munskydd

    Jag önskar att fler skulle använda munskydd. Självklart med rena händer. Och att istället för att ta på hissknappar osv osv osv göra det med armbågen tex.

    Blir så himla glad då jag ser folk som verkligen anstränger sig med både munskydd, superbra hygien samt inte petar på knappar osv.

    Fler och fler använder munskydd och sätter de på sig innna de går från arbete eller hemifrån. Mkt bra jobbat!

    Nu behöver vi bara bli fler.

  • Svar på tråden Snälla använd munskydd
  • Anonym (håller med)
    Anonym (.) skrev 2020-12-06 11:45:41 följande:
    Har du missat att massor av människor dör i covid????

    Att du blir trött att höra om hur allvarligt det är tycker jag bara är pinsamt.

    Ja, självklart är det skattepengar som betalar vaccinet men du har inte skänkt en sekund av tankemöda vad som skulle bli effekten om allt för få vaccinerade sig. Vad tror du att DET skulle kosta?
    Astronomiska belopp. Med vaccin blir det bara någon miljard och det är ett vrakpris i sammanhanget.

    Allvarligt så resunorer du som en tvättäkta SDare. Med känsloargument istället för fakta. Alltid samma gnäll om skattepengar oavsett vad det handlar om. Samma gnäll om Löfven.
    Vi ska vara glada att vi har en regering som inte fattar huvudstupa idiotiska populistiska beslut utan grundar det på fakta och vetenskap.

    Ja tyvärr dör i folk i covid, men tack och lov har direkt överdödlighet. Oktober 2020 är den oktober minst allra minst dödlighet sedan 1860.


    Om vaccinet visar sig vara säkert, ja då är jag för att riskgrupper ska få detta finaserat. Men det är viktigt att verkligen få valuta för skattpengarna. Ska ALLA få detta då måste man ju först fråga vilka som vill ha. Inte köpa in något i onödan.


    Ja resusernern är inte oändliga. Jag har röstat på socialdemokraterna, men ni har de tappat sansen, men jag ser inte heller SD som något alternativ.


    Jag är för skattefinaserad sjukvård och offentlig sektor, socalförsäkringar mm. Men då kan vi inte döda massa företag och orskas massarbetslöshet. Hur ska samhällets resurer då räcka till? 

  • Anonym (Munskydd)

    Jag är nyfiken på varför folk inte tror att vi svenskar ska kunna hantera munskydd om vi får ?utbildning? i detta. Vad är det som gör att vi människor klassas som så ?korkade? att vi inte ska kunna hantera detta.

    Ett tips, jag har alltid en ren lite påse som jag lägger i det använda munskyddet i med hjälp av påsen också så jag nuddar allergi det använda skyddet. Jag har det även bara i kollektivtrafiken då jag aldrig går i butiker , restauranger och dylikt nu under pandemin.

    Jag har som sagt alltid helt rena händer och jag tar aldrig på saker och sen munskyddet . En sak till som kanske är överkurs men jag har även alltid en nytvättad halsduk som jag håller över munskyddet och som jag sen då jag kommer hem tvättar. Så jag är nog rätt säker på att detta skyddar mig så gott det går då jag är tvungen att åka kommunalt i den trånga Stockholmstrafiken.

    Jag håller fortfarande avstånd så jag blir inte på något sätt mer oförsiktig med munskyddet.

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Munskydd) skrev 2020-12-07 13:53:59 följande:

    Jag är nyfiken på varför folk inte tror att vi svenskar ska kunna hantera munskydd om vi får ?utbildning? i detta. Vad är det som gör att vi människor klassas som så ?korkade? att vi inte ska kunna hantera detta.

    Ett tips, jag har alltid en ren lite påse som jag lägger i det använda munskyddet i med hjälp av påsen också så jag nuddar allergi det använda skyddet. Jag har det även bara i kollektivtrafiken då jag aldrig går i butiker , restauranger och dylikt nu under pandemin.

    Jag har som sagt alltid helt rena händer och jag tar aldrig på saker och sen munskyddet . En sak till som kanske är överkurs men jag har även alltid en nytvättad halsduk som jag håller över munskyddet och som jag sen då jag kommer hem tvättar. Så jag är nog rätt säker på att detta skyddar mig så gott det går då jag är tvungen att åka kommunalt i den trånga Stockholmstrafiken.

    Jag håller fortfarande avstånd så jag blir inte på något sätt mer oförsiktig med munskyddet.


    Du verkar skapligt nojig.
  • mammabitch
    Anonym (Munskydd) skrev 2020-12-07 13:53:59 följande:

    Jag är nyfiken på varför folk inte tror att vi svenskar ska kunna hantera munskydd om vi får ?utbildning? i detta. Vad är det som gör att vi människor klassas som så ?korkade? att vi inte ska kunna hantera detta.

    Ett tips, jag har alltid en ren lite påse som jag lägger i det använda munskyddet i med hjälp av påsen också så jag nuddar allergi det använda skyddet. Jag har det även bara i kollektivtrafiken då jag aldrig går i butiker , restauranger och dylikt nu under pandemin.

    Jag har som sagt alltid helt rena händer och jag tar aldrig på saker och sen munskyddet . En sak till som kanske är överkurs men jag har även alltid en nytvättad halsduk som jag håller över munskyddet och som jag sen då jag kommer hem tvättar. Så jag är nog rätt säker på att detta skyddar mig så gott det går då jag är tvungen att åka kommunalt i den trånga Stockholmstrafiken.

    Jag håller fortfarande avstånd så jag blir inte på något sätt mer oförsiktig med munskyddet.


    För att de inte klarar det i andra länder?
    Var i ett land där munskydd är obligatoriskt nyligen och sådär en av tre bar skyddet under näsan och drog ner det till hakan om de mötte någon bekant som de ville prata med....Hålla avstånd verkade inte heller vara särskilt förankrat.
  • Tow2Mater
    mammabitch skrev 2020-12-07 17:57:10 följande:
    För att de inte klarar det i andra länder?
    Var i ett land där munskydd är obligatoriskt nyligen och sådär en av tre bar skyddet under näsan och drog ner det till hakan om de mötte någon bekant som de ville prata med....Hålla avstånd verkade inte heller vara särskilt förankrat.
    Om de inte klarar hålla avstånd där varfor skulle svensken klara det då?
  • Anonym (jodå)

    Munskyddsobservationer idag:
    Granne, kvinna i 60-årsåldern, hade munnskydd på sig när hon klev in i den kvadratmeterstora hissen där 3 andra redan stod, utan munskydd.
    Herre i övre medelåldern klev ur sin bil med munskydd på, tog av det och slängde på marken.
    Kvinna i yngre 20-årsåldern satt och rökte med munskyddet runt hakan.
    Sällskap på 4 personer inne på thaien. Barnen hade inte munskydd. De vuxnas låg på bordet. Observera gärna att restaurangen har och altid haft take-away.
    Äldre kvinna med rollator inne på mataffären. Hon hade i alla fall munnskyddet på hela tiden jag såg henne och hon var inte där och petade.
    Äldre man i panten, förmodligen över 70 men jag är inte säker. Hade munskydd på men fingarna innanför för att först spotta och sedan sätta in en snus. Den gamla snusen slängde han på golvet för övrigt.
    Kvinna i yngre medelåldern. Tog på sig munskyddet när hon stod i kassakön och tog av det igen när hon betalat och var på väg ner för bandet till sina varor.

  • Anonym (Jo)
    Anonym (jodå) skrev 2020-12-07 18:31:51 följande:
    Munskyddsobservationer idag:
    Granne, kvinna i 60-årsåldern, hade munnskydd på sig när hon klev in i den kvadratmeterstora hissen där 3 andra redan stod, utan munskydd.
    Herre i övre medelåldern klev ur sin bil med munskydd på, tog av det och slängde på marken.
    Kvinna i yngre 20-årsåldern satt och rökte med munskyddet runt hakan.
    Sällskap på 4 personer inne på thaien. Barnen hade inte munskydd. De vuxnas låg på bordet. Observera gärna att restaurangen har och altid haft take-away.
    Äldre kvinna med rollator inne på mataffären. Hon hade i alla fall munnskyddet på hela tiden jag såg henne och hon var inte där och petade.
    Äldre man i panten, förmodligen över 70 men jag är inte säker. Hade munskydd på men fingarna innanför för att först spotta och sedan sätta in en snus. Den gamla snusen slängde han på golvet för övrigt.
    Kvinna i yngre medelåldern. Tog på sig munskyddet när hon stod i kassakön och tog av det igen när hon betalat och var på väg ner för bandet till sina varor.
    Skrämmande
  • Tow2Mater
    Anonym (jodå) skrev 2020-12-07 18:31:51 följande:

    Munskyddsobservationer idag:
    Granne, kvinna i 60-årsåldern, hade munnskydd på sig när hon klev in i den kvadratmeterstora hissen där 3 andra redan stod, utan munskydd.
    Herre i övre medelåldern klev ur sin bil med munskydd på, tog av det och slängde på marken.
    Kvinna i yngre 20-årsåldern satt och rökte med munskyddet runt hakan.
    Sällskap på 4 personer inne på thaien. Barnen hade inte munskydd. De vuxnas låg på bordet. Observera gärna att restaurangen har och altid haft take-away.
    Äldre kvinna med rollator inne på mataffären. Hon hade i alla fall munnskyddet på hela tiden jag såg henne och hon var inte där och petade.
    Äldre man i panten, förmodligen över 70 men jag är inte säker. Hade munskydd på men fingarna innanför för att först spotta och sedan sätta in en snus. Den gamla snusen slängde han på golvet för övrigt.
    Kvinna i yngre medelåldern. Tog på sig munskyddet när hon stod i kassakön och tog av det igen när hon betalat och var på väg ner för bandet till sina varor.


    Ar det generellt beteende av svensken att slänga skräp på marken och spotta snus på golv?? DET är väl skrämmande om nåt.

    Att man tar av sig munskydd när man sitter vid borden på restaurang är helt ok och enligt protokoll där munskydd krävs, medan det ska vara på vid in- och utgång i restaurangen.

  • MILA11

    Jag bor i England så det är mkt annorlunda här än hemma i Sverige.

    Här är det tvång att ha munskydd. Om du går å handlar i mataffärer eller går till restauranger etc å åker kollektivt så blir du inte insläppt om du inte har munskydd. Men utomhus är det inget måste.

    Folk bryr sig inte så mycket längre om social distancing för dom känner sig skyddade i munskydd ungefär...häromdagen var det tok fullt i asda å alla bara trängs så här i jul tider. Behöver påpeka att barn är dom ändå som inte behöver använda munskydd.

    Min erfarenhet med använda facemask är att jag inte haft samma förkylningar som åren innan pandemin. Dom har varit hemska men nu är dom väldigt milda å kortvariga om det händer jag blir snorig men jag har bara blivit krasslig om jag inte klätt mig rätt å plötsligt himlen öppnar sig å jag har blöta skor. Så jag är väldigt tacksam över munskydd , å även funderar på använda dom efter pandemin för å slippa bli sjuk lol . Plus jag bidrar till att inte smitta andra i min närhet. Jag köper munskydd som jag kan bruka flera ggr å det har blivit en vanesak nu å ta med mig värt jag än går.

  • Anonym (kya)

    Tror inte folk kommer använda munskydd mer förrän det börjar lagstiftas om det. Än så länge är allt bara RÅD, men i andra länder har man valt att införa KRAV med represalier om de inte åtföljs. I Danmark har man sedan sommaren haft krav på munskydd i bl.a. kollektivtrafiken. ALLA hade det på sig, och när jag mot all förmodan såg ett par som inte hade det, blev de genast väldigt udda.

    Här där det precis tvärtom, fåtal har munskydd, när majoriteten inte har det, och man kommer med munskydd, blir man väldigt lätt uttittad och uppfattas som en lunatic, lite som att man väljer att färga håret rosa, och majoriteten har svart, blont, brunt, osv....

    Men krävs mycket mer information HUR man korrekt använder munskydden. Sen är ju inte alla helt tillförlitliga heller. Kan ju även vara en kostnadsfråga för en del, hur löser man det så att alla använder det?

    Om folk i förbifarten slänger på sig ett munskydd utan att tänka på hygienen är ju skyddet redan fördärvat. Och så har vi aspekten med att vissa individer tror att munskyddet gör att man kan gå ut fastän man är sjuk.

Svar på tråden Snälla använd munskydd