• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    endotjej92 skrev 2021-05-11 15:14:05 följande:

    Heeej tjejer!!

    Så härligt att läsa om era resor här i tråden! Min resa har precis börjat så fattar inte allt riktigt än.. Många skriver om långa och korta protokollet och jag undrar vad det är?

    Själv började jag men synarela förra veckan, har endometerios och planerat börja med sprutorna ev i början av juni.

    Någon som tagit synarela? Själv har jag fått hemska sömnproblem redan och det är jätte jobbigt verkligen brukar annars ha så lätt för sömn men mår skit dåligt för att jag ständigt känner mig typ bakis


    Då låter det som du gör långt protokoll. Det inleds nämligen med en nässpray ett par veckor innan sprutor. Vid kort protokoll startar man direkt (eller någon dag senare) med sprutorna när mensen kommer. Låter jobbigt med sömnproblemen! :( Hoppad de lättar när du får börja med sprutorna. Lycka till!
  • Jill92
    MeAndMyself skrev 2021-05-11 16:54:16 följande:

    Grattis!! :)


    Veneria skrev 2021-05-11 16:41:14 följande:

    Hej!

    Har inte hunnit läsa så långt bak i tråden ännu, men jag ska starta mitt (korta) protokoll ikväll 11/5! Gonal F 125 och sen på 5:e dagen +Fyremadel. Ska även ta spruta med blodförtunnande pga. tidigare blodpropp. Lite smånervös då det är första IVF:en för min del... Min sambo och jag har försökt i 1,5 år utan resultat och utan att de hittat något märkbart "fel" i utredningen. Någon annan som ska starta/har startat nyligen? :)

    Och är det någon som har tips på vad man kan säga på jobbet när man kommer behöva sticka iväg titt som tätt? Jobbar hemifrån/kontorsjobb så på det sättet kan jag försvinna och använda flextid lite som jag vill, men skulle vilja ha några bra ursäkter inför mina närmsta kollegor.


    Det låter som att vi är lite liknande sits! :) Vi har försökt 1,8 år, de hittar ingen förklaring. Nu startar vi vårt första IVF (kort protokoll) nästa vecka; också gonalF 125 och sedan fyremadel. Kul att följas åt lite :) Antar att du också har rätt bra äggreserv om du fick så? låg ? dos gonal.

    Klurar också på vad man ska säga på jobbet! Jag vill inte att varken min chef eller kollegor ska veta. Kommer nog säga att jag ska gå igenom en ?medicinsk behandling? och att jag kommer behöva gå på ett par läkarbesök under juni. Sedan ta en sjukdag under äggplock. För man har ju rätt att sjukskriva sig då det räknas som operation om fattat det rätt.
  • Lillaälta
    Veneria skrev 2021-05-11 16:41:14 följande:

    Hej!

    Har inte hunnit läsa så långt bak i tråden ännu, men jag ska starta mitt (korta) protokoll ikväll 11/5! Gonal F 125 och sen på 5:e dagen +Fyremadel. Ska även ta spruta med blodförtunnande pga. tidigare blodpropp. Lite smånervös då det är första IVF:en för min del... Min sambo och jag har försökt i 1,5 år utan resultat och utan att de hittat något märkbart "fel" i utredningen. Någon annan som ska starta/har startat nyligen? :)

    Och är det någon som har tips på vad man kan säga på jobbet när man kommer behöva sticka iväg titt som tätt? Jobbar hemifrån/kontorsjobb så på det sättet kan jag försvinna och använda flextid lite som jag vill, men skulle vilja ha några bra ursäkter inför mina närmsta kollegor.


    Jill92 skrev 2021-05-11 17:59:54 följande:

    Det låter som att vi är lite liknande sits! :) Vi har försökt 1,8 år, de hittar ingen förklaring. Nu startar vi vårt första IVF (kort protokoll) nästa vecka; också gonalF 125 och sedan fyremadel. Kul att följas åt lite :) Antar att du också har rätt bra äggreserv om du fick så? låg ? dos gonal.

    Klurar också på vad man ska säga på jobbet! Jag vill inte att varken min chef eller kollegor ska veta. Kommer nog säga att jag ska gå igenom en ?medicinsk behandling? och att jag kommer behöva gå på ett par läkarbesök under juni. Sedan ta en sjukdag under äggplock. För man har ju rätt att sjukskriva sig då det räknas som operation om fattat det rätt.


    Liknande sits här, oförklarligt barnlösa och har försökt 2år och 3 månader. Har precis gått genom vår första ivf behandling och fick tillbaka ett embryo på 3dagar igår.

    Jag har berättat för min chef och mina kollegor om vår ivf behandling och även min sambo. Kan verkligen rekommendera det då man får oerhört mycket pepp och stöd. Och även förståelse då man ibland på kort varsel måste in på läkarbesöken. Jag var tvungen att gå på 3 ultraljud på 2v och sen äggplock på det. Och efter embryoåterförandet så tog jag ut ledighet för att jag inte mådde så bra.

    Ingen har kommenterat negativt, utan tvärtom :) och en kollega berättade att hon fått sina två barn genom ivf och har genomgått väldigt många. Dvs otroligt mycket stöd av henne som jag annars inte fått.
  • Lillaälta

    När kan man testa tidigast?

    Tog Ovitrelle 5/5, Äggplock 7/5.

    3-dagarsembryo tillbaka 10/5. Testdag enligt Livio 25/5.

    Har hört att Ovitrellen kan sitta i upp till 10 dagar efter sprutan. Enligt min app så ska jag ha mens i helgen (fre-lör), har en väldigt kort lutealfas på cirka 9d. Tror ni att jag kan ta test redan 17/5 eller ska jag vänta?

  • IVF2021
    Jill92 skrev 2021-05-11 17:59:54 följande:

    Det låter som att vi är lite liknande sits! :) Vi har försökt 1,8 år, de hittar ingen förklaring. Nu startar vi vårt första IVF (kort protokoll) nästa vecka; också gonalF 125 och sedan fyremadel. Kul att följas åt lite :) Antar att du också har rätt bra äggreserv om du fick så? låg ? dos gonal.

    Klurar också på vad man ska säga på jobbet! Jag vill inte att varken min chef eller kollegor ska veta. Kommer nog säga att jag ska gå igenom en ?medicinsk behandling? och att jag kommer behöva gå på ett par läkarbesök under juni. Sedan ta en sjukdag under äggplock. För man har ju rätt att sjukskriva sig då det räknas som operation om fattat det rätt.


    Då är vi ett litet gäng som snart ska starta upp. Jag börjar med försök två i början av vecka 21 är tanken. Oändlig väntan! Försökt i snart 2 år, oförklarligt barnlös, god äggreserv och låg dos Gonal.

    Jag berättade för cheferna och mina närmsta två kollegor innan vi körde igång. Har varit guld att ha dem med på tåget då jag mått lite upp och ner i detta.
  • AndraSladdis
    Jill92 skrev 2021-05-11 10:50:06 följande:

    Jaha, jag som trodde att risken att bli överstimulerad bara var under ?spruttiden? innan äggplock. Så att om allt gått bra ska man kunna fortsätta med insättning. Men då kan man alltså råka ut för det även efter ÄP? Hmm. Någon skrev även att det kan ta tid innan mensen kommer tillbaka efter behandling, är det pga att man ?mixtrat? så mkt med ägglossningen kanske?

    Skriver detta också som en öppen fråga, någon annan kanske har ett klokt svar. Så skönt att många är så insatta här inne... :)


    Överstimuleringen kan bli värre om man blir gravid. Därför undviker man insättning om risken finns och gör totalfrys i stället. Dessutom använder man ofta en annan typ av triggerspruta om risk för överstimulering finns (inte Ovitrelle), och den sprutan blir slemhinnan sämre av.
  • Bula2021
    Annna84 skrev 2021-05-11 14:43:26 följande:

    Grattis!! Underbart att det gick på första ivf-försöket efter långt kämpande innan dess. Kram


    Tack snälla du! Känns helt orimligt och som att det inte är på riktigt.
  • petle83

    Hej på er.

    Är det nån här som genomgår ivf i Linköping som vet hur detta påverkas av hela corona pandemin? Är d helt nerstängt eller är det igång.

    Tack för svar ????

  • endotjej92
    Clemmentina skrev 2021-05-11 17:08:40 följande:
    Då låter det som du gör långt protokoll. Det inleds nämligen med en nässpray ett par veckor innan sprutor. Vid kort protokoll startar man direkt (eller någon dag senare) med sprutorna när mensen kommer. Låter jobbigt med sömnproblemen! :( Hoppad de lättar när du får börja med sprutorna. Lycka till!
    Okej då vet jag tack :) misstänkte att det kunde ha något md det att göra:)
  • endotjej92

    Guud när jag läser i tråden verkar de flesta som kör med gonal f ha ungefär 125 min läkare har ordinerar att jag ska ta 300 när jag börjar Förvånad
    Hon sa att det såg ut som jag hade hög äggreserv blir lite rädd nu att jag ska köra så hög dos

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021