• Tjej94

    Vi som startar ivf behandling 2021

    Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

    Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

    Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

  • Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • MeAndMyself
    endotjej92 skrev 2021-05-11 20:18:14 följande:

    Guud när jag läser i tråden verkar de flesta som kör med gonal f ha ungefär 125 min läkare har ordinerar att jag ska ta 300 när jag börjar 

    Hon sa att det såg ut som jag hade hög äggreserv blir lite rädd nu att jag ska köra så hög dos


    Jag fick 275, ansågs ha bra äggreserv med. Men jag hade bara två ägg som först mognade men landade till slut på 7 äggblåsor på äggplocket. Tänker de hinner se på första ultraljudet om de behöver justera din dos?
  • MeAndMyself

    När jag sitter i soffan och reser mig upp så får jag så ont i magen, men de försvinner efter några sekunder och sen känner jag ingenting när jag står upp. Haft så här idag och igår. Kan de va ett bra eller dåligt tecken? Är på ruvardag 6 med en 5 dagars blastocyst..

  • Jill92
    AndraSladdis skrev 2021-05-11 18:44:38 följande:

    Överstimuleringen kan bli värre om man blir gravid. Därför undviker man insättning om risken finns och gör totalfrys i stället. Dessutom använder man ofta en annan typ av triggerspruta om risk för överstimulering finns (inte Ovitrelle), och den sprutan blir slemhinnan sämre av.


    Tusen tack för tydligt svar! Känner mig lite klokare...
  • Bula2021
    Clemmentina skrev 2021-05-11 16:58:38 följande:

    Stort grattis! :) Tror inte du behöver oroa dig för det men förstår att du vill bekräfta det med ett digitalt.


    Tack snälla du :) Digitalt sa 2-3 veckor!
  • Veneria
    Jill92 skrev 2021-05-11 17:59:54 följande:
    Veneria skrev 2021-05-11 16:41:14 följande:

    Hej!

    Har inte hunnit läsa så långt bak i tråden ännu, men jag ska starta mitt (korta) protokoll ikväll 11/5! Gonal F 125 och sen på 5:e dagen +Fyremadel. Ska även ta spruta med blodförtunnande pga. tidigare blodpropp. Lite smånervös då det är första IVF:en för min del... Min sambo och jag har försökt i 1,5 år utan resultat och utan att de hittat något märkbart "fel" i utredningen. Någon annan som ska starta/har startat nyligen? :)

    Och är det någon som har tips på vad man kan säga på jobbet när man kommer behöva sticka iväg titt som tätt? Jobbar hemifrån/kontorsjobb så på det sättet kan jag försvinna och använda flextid lite som jag vill, men skulle vilja ha några bra ursäkter inför mina närmsta kollegor.


    Det låter som att vi är lite liknande sits! :) Vi har försökt 1,8 år, de hittar ingen förklaring. Nu startar vi vårt första IVF (kort protokoll) nästa vecka; också gonalF 125 och sedan fyremadel. Kul att följas åt lite :) Antar att du också har rätt bra äggreserv om du fick så? låg ? dos gonal.

    Klurar också på vad man ska säga på jobbet! Jag vill inte att varken min chef eller kollegor ska veta. Kommer nog säga att jag ska gå igenom en ?medicinsk behandling? och att jag kommer behöva gå på ett par läkarbesök under juni. Sedan ta en sjukdag under äggplock. För man har ju rätt att sjukskriva sig då det räknas som operation om fattat det rätt.
    Lillaälta skrev 2021-05-11 18:27:46 följande:
    Jill92 skrev 2021-05-11 17:59:54 följande:

    Det låter som att vi är lite liknande sits! :) Vi har försökt 1,8 år, de hittar ingen förklaring. Nu startar vi vårt första IVF (kort protokoll) nästa vecka; också gonalF 125 och sedan fyremadel. Kul att följas åt lite :) Antar att du också har rätt bra äggreserv om du fick så? låg ? dos gonal.

    Klurar också på vad man ska säga på jobbet! Jag vill inte att varken min chef eller kollegor ska veta. Kommer nog säga att jag ska gå igenom en ?medicinsk behandling? och att jag kommer behöva gå på ett par läkarbesök under juni. Sedan ta en sjukdag under äggplock. För man har ju rätt att sjukskriva sig då det räknas som operation om fattat det rätt.


    Liknande sits här, oförklarligt barnlösa och har försökt 2år och 3 månader. Har precis gått genom vår första ivf behandling och fick tillbaka ett embryo på 3dagar igår.

    Jag har berättat för min chef och mina kollegor om vår ivf behandling och även min sambo. Kan verkligen rekommendera det då man får oerhört mycket pepp och stöd. Och även förståelse då man ibland på kort varsel måste in på läkarbesöken. Jag var tvungen att gå på 3 ultraljud på 2v och sen äggplock på det. Och efter embryoåterförandet så tog jag ut ledighet för att jag inte mådde så bra.

    Ingen har kommenterat negativt, utan tvärtom :) och en kollega berättade att hon fått sina två barn genom ivf och har genomgått väldigt många. Dvs otroligt mycket stöd av henne som jag annars inte fått.
    IVF2021 skrev 2021-05-11 18:42:42 följande:
    Då är vi ett litet gäng som snart ska starta upp. Jag börjar med försök två i början av vecka 21 är tanken. Oändlig väntan! Försökt i snart 2 år, oförklarligt barnlös, god äggreserv och låg dos Gonal.

    Jag berättade för cheferna och mina närmsta två kollegor innan vi körde igång. Har varit guld att ha dem med på tåget då jag mått lite upp och ner i detta.
    Kul! (eller vad man ska säga - lät inte helt rätt när jag skrev det). Då vet man i alla fall att man inte är ensam! Håller tummarna för oss alla :) Ja, tror min äggreserv är god, visste inte att 125 var en låg dos.

    Får fundera lite på hur jag ska göra med jobbet. Finns såklart både fördelar och nackdelar med att inte berätta. Tror att jag skulle kunna komma undan med typ tandläkarbesök och ärenden om det råkar infalla på "bra" dagar när jag inte har så mycket möten, men är ju omöjligt att tajma så kan lika gärna hamna på dåliga dagar. Då kanske det egentligen är bättre att säga sanningen eller skylla på sjukdom/odefinierat läkarbesök. Lillaältan och IVF 2021 - skönt med så fint stöd från chef och kollegor! På ett sätt kan jag tänka att det är skönare att vara transparant så man inte behöver lägga så mycket energi på vita lögner eller bortförklaringar utan helt och hållet kan fokusera på behandlingen och sitt eget mående. Men i min drömvärld skulle jag bara vilja smita iväg 1-3 ggr utan att någon på jobbet märker det. Får se hur jag gör... Kollegor/chef är inte nyfikna och frågar hur det går och så eller? (på ett jobbigt sätt).




  • Truuly
    Jill92 skrev 2021-05-11 17:59:54 följande:

    Det låter som att vi är lite liknande sits! :) Vi har försökt 1,8 år, de hittar ingen förklaring. Nu startar vi vårt första IVF (kort protokoll) nästa vecka; också gonalF 125 och sedan fyremadel. Kul att följas åt lite :) Antar att du också har rätt bra äggreserv om du fick så? låg ? dos gonal.

    Klurar också på vad man ska säga på jobbet! Jag vill inte att varken min chef eller kollegor ska veta. Kommer nog säga att jag ska gå igenom en ?medicinsk behandling? och att jag kommer behöva gå på ett par läkarbesök under juni. Sedan ta en sjukdag under äggplock. För man har ju rätt att sjukskriva sig då det räknas som operation om fattat det rätt.


    Samma här. Efter att ha försökt i 2år utan resultat så fick vi äntligen starta behandling förra veckan! Kort protokoll, gonal 125. Tyckte det lät lite lågt och har nojat lite om några äggblåsor har växt. Har typ inte känt nånting ännu, men det kanske inte alla gör? Första VUL imorgon iallafall. Sjukt nervös men hoppas på bra eller hyfsat bra resultat!

    Har du redan fått klartecken att få börja nästa vecka? :) eller du kanske går privat? Annars får man inte besked förrän mensen har kommit?

    Spännande att vi verkar vara några här som ligger nära tidsmässigt med behandlingsstart!
  • IVF2021
    endotjej92 skrev 2021-05-11 20:18:14 följande:

    Guud när jag läser i tråden verkar de flesta som kör med gonal f ha ungefär 125 min läkare har ordinerar att jag ska ta 300 när jag börjar 

    Hon sa att det såg ut som jag hade hög äggreserv blir lite rädd nu att jag ska köra så hög dos


    Det tycker jag låter rimligt. Många i trådarna här har haft den eller kanske till och med högre. Tror det är jag som har ovanligt låg av någon anledning. Man får ju ändå tro att de vet varför de väljer ena eller andra dosen även om man skulle vilja höra hela deras resonemang kring val.
  • Lillaälta
    Veneria skrev 2021-05-11 21:18:46 följande:

    Kul! (eller vad man ska säga - lät inte helt rätt när jag skrev det). Då vet man i alla fall att man inte är ensam! Håller tummarna för oss alla :) Ja, tror min äggreserv är god, visste inte att 125 var en låg dos.

    Får fundera lite på hur jag ska göra med jobbet. Finns såklart både fördelar och nackdelar med att inte berätta. Tror att jag skulle kunna komma undan med typ tandläkarbesök och ärenden om det råkar infalla på "bra" dagar när jag inte har så mycket möten, men är ju omöjligt att tajma så kan lika gärna hamna på dåliga dagar. Då kanske det egentligen är bättre att säga sanningen eller skylla på sjukdom/odefinierat läkarbesök. Lillaältan och IVF 2021 - skönt med så fint stöd från chef och kollegor! På ett sätt kan jag tänka att det är skönare att vara transparant så man inte behöver lägga så mycket energi på vita lögner eller bortförklaringar utan helt och hållet kan fokusera på behandlingen och sitt eget mående. Men i min drömvärld skulle jag bara vilja smita iväg 1-3 ggr utan att någon på jobbet märker det. Får se hur jag gör... Kollegor/chef är inte nyfikna och frågar hur det går och så eller? (på ett jobbigt sätt).


    Jag trodde det skulle vara få besök, men det var 1 första besök, 1 besök för att lära mig sprutorna, sen 3 ultraljud, 1 dag med äggplock och 1 embryoinförande. Allt på cirka 3 veckor...

    Inget jobbigt alls, bara lite nyfikna frågor på hur det går till och hur jag mår och hur det gått :) men det sa jag på det mötet. Att jag är helt öppen att prata om det och att det bara är att fråga på. Så bara ren omtanke <3

    Sedan vet även båda våra familjer och våra närmsta vänner också. Så skönt att vara öppen om när man är trött, har ont och varför jag mår så illa just nu (pga progesteronet). Annars skulle alla bara åhhh är du gravid, och det är 1000gg värre att få till sig.
  • IVF2021
    Truuly skrev 2021-05-11 21:34:39 följande:

    Samma här. Efter att ha försökt i 2år utan resultat så fick vi äntligen starta behandling förra veckan! Kort protokoll, gonal 125. Tyckte det lät lite lågt och har nojat lite om några äggblåsor har växt. Har typ inte känt nånting ännu, men det kanske inte alla gör? Första VUL imorgon iallafall. Sjukt nervös men hoppas på bra eller hyfsat bra resultat!

    Har du redan fått klartecken att få börja nästa vecka? :) eller du kanske går privat? Annars får man inte besked förrän mensen har kommit?

    Spännande att vi verkar vara några här som ligger nära tidsmässigt med behandlingsstart!


    Behöver inte vara katastrof att du inte känner något! Jag kände absolut ingenting under hela min första stimulering och den slutade ändå med 18 ägg. Så tror du ska försöka njuta av att du mår bra istället :)
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021