• Anonym (Ossi)

    Ska allt ingå?

    Vi har nyligen sålt vår lägenhet, en mäklare skötte visningarna och vi var inte hemma då pga högrisk.

    Nu är vi utflyttade och vaknade till spammande från köparna om vart vissa saker är, tex massageduschen (ett separat huvud), plåtar som stod i ugnen (modell mindre, ej såna som hör till), en taklampa, hyllor över diskbänken etc. Flera saker som vi tog med oss och inte hade för avsikt att sälja med lägenheten.

    Vad händer nu? Måste vi ge dem våra saker för att mäklaren inte varit tydlig?

  • Svar på tråden Ska allt ingå?
  • Anonym (Hmm.....)

    Kvartär skruvade ni inte ner hyllorna, bytte duschmunstycket, tog ner lampan och tog bort plåtarna INNAN visningen? Jag anser allt vara köparens!

  • Egon den stora
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 09:15:18 följande:

    Varför? Hyllorna är dekorationshyllor och vi satte dit ett vanligt duschmunstycke. Vi tänkte inget djupare över det än att det är våra saker.


    Då får ni väl bara bita ihop och antingen sätta tillbaka dom eller ersätta köparen.
  • Anonym (Ossi)
    Anonym (radhusägare) skrev 2021-01-13 09:47:09 följande:

    Nej man får inte t ex bara byta ut duschmunstycke till det som satt där förut hur som helst, då måste man säga till att man sätter dit ett standard munstycke osv.

    Har man bytt ut något och sen sätter tillbaka ursprungssaken måste man säga till.

    Finns det massage munstycke tror köparen att den ska ingå.

    När vi köpte vårt radhus hade säljaren t ex bytt dörrar till finare än standard som fanns till ett par rum när det byggdes.

    Det var dom vi såg på visningen. 

    Men sen bytte dom ut dom till dom ursprungliga standar dörrarna och tog med sig dörrarna.

    Vi blev besvikna och mäklaren var tydlig med att så får man absolut inte göra utan att informera och det gäller de flesta "fasta" saker.

    Vi själva flyttade ifrån en lägenhet (bostadsrätt) och vi hade renoverat ett badrum och satt upp en speciell spegel ovanför handfatet. Vi pratade med mäklaren om det och likadant där, om vi vill ha med den även om den bara hängde på väggen måste vi informera om det till köparen.

    Man måste vara väldigt tydlig med saker man tänker ta med sig förutom lösa saker.


    Vad hände efter? Gällande det med dörrarna.
  • Anonym (radhusägare)
    Anonym (Ossi) skrev 2021-01-13 13:34:18 följande:
    Vad hände efter? Gällande det med dörrarna.
    Mäklaren pratade med dom och sen ringde dom till oss och bad om ursäkt, dom var trevliga och erbjöd sig att betala om vi ville köpa nya dörrar men vi gjorde så att vi delade på kostnaden då vi ville ha liknande dom som satt uppe på visningen.
    Dom flyttade till ett nytt ställe som också bara hade standard dörrar och vill ha dom som dom hade köpt själva med sig, det kan man förstå men intrycket vi fick av radhuset blev ju bättre med de "finare" dörrarna. Hade dom sagt att dom inte ingick hade vi ju inte sagt något om det men blev ju förvånade när vi skulle flytta in.
    Men som sagt dom var trevliga när dom ringde så det löste sig bra.
    Men man måste tänka på att säljaren ser det som är på visningen och tar för givet att det man ser ingår förutom då lösa saker.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmm.....) skrev 2021-01-13 09:54:32 följande:

    Kvartär skruvade ni inte ner hyllorna, bytte duschmunstycket, tog ner lampan och tog bort plåtarna INNAN visningen? Jag anser allt vara köparens!


    Men menar du allvar. Ska man montera ner allt i ett hus/lägenhet inför visning, för att en eventuell köpare kanske tror att att vissa saker tillhör huset.
    Dekorationshyllor (kan vara ärvda, hemmagjord, gåva, köpta på en auktion) är just dekorationshyllor, brukar inte vara något som tillhör den fasta köksinredningen. En lampa över köksbordet är alltid lös egendom. Extraplåtar är också lös egendom (vem räknar dessutom plåtar). Det enda som är tveksamt är duschhandtaget.
  • Anonym (Myran)
    sextiotalist skrev 2021-01-13 14:37:14 följande:

    Men menar du allvar. Ska man montera ner allt i ett hus/lägenhet inför visning, för att en eventuell köpare kanske tror att att vissa saker tillhör huset.

    Dekorationshyllor (kan vara ärvda, hemmagjord, gåva, köpta på en auktion) är just dekorationshyllor, brukar inte vara något som tillhör den fasta köksinredningen. En lampa över köksbordet är alltid lös egendom. Extraplåtar är också lös egendom (vem räknar dessutom plåtar). Det enda som är tveksamt är duschhandtaget.


    Ja det stämmer. Allting som är fastmonterat på väggar dvs fastskruvade i väggarna ingår helt krast om man inte säger något annat. Så står det i lagen. Plåtar anses ingå eftersom de hör till ugnen ocg följer med vid köp av ugnen därav ses de tillhöra de fästa inventarierna som ingår vid försäljning. Sitter gardinstången lös så ingår inte stången men fästena som är fastskruvade i väggen ingår och ska inte monteras ner vidnflytt om inte annat har överenskommet och framgår i kontraktet.
  • Kjell2
    Anonym (Hmm.....) skrev 2021-01-13 09:54:32 följande:

    Kvartär skruvade ni inte ner hyllorna, bytte duschmunstycket, tog ner lampan och tog bort plåtarna INNAN visningen? Jag anser allt vara köparens!


    Det finns inget behov av att skruva ner fast inredning man vill behålla. Däremot ska det vara tydligt i prospekt och avtal att det inte ingår i köpet.
  • Anonym (123)

    Låter ju jätte konstigt att dekorationshyllor skulle ingå i lägenheten. Kökshyllot kan jag kanske tänka mig men svårt att tro att dekorarionshyllor skulle ingå för att de sitter på väggen. Isf måste man ju lämna kvar varje tavellist och lackhylla från Ikea också.

    Här hade de till och med plockat ner alla badrumsskåp/speglar från 3 toaletter, det däremot har jag svårt att man får ta med sig, vi sa dock aldrig något om det.

  • sextiotalist
    Anonym (Myran) skrev 2021-01-13 14:45:37 följande:
    Ja det stämmer. Allting som är fastmonterat på väggar dvs fastskruvade i väggarna ingår helt krast om man inte säger något annat. Så står det i lagen. Plåtar anses ingå eftersom de hör till ugnen ocg följer med vid köp av ugnen därav ses de tillhöra de fästa inventarierna som ingår vid försäljning. Sitter gardinstången lös så ingår inte stången men fästena som är fastskruvade i väggen ingår och ska inte monteras ner vidnflytt om inte annat har överenskommet och framgår i kontraktet.
    Det här hittade jag
    Garderober (inkl. inredningsdetaljer) & Hatthylla
    Kylskåp & Frys
    Spisfläkt
    Toalett, Duschkabin/vägg, Badkar, Badrumsskåp och Badrumsinredning (Attiraljer)
    Persienner
    Stege speciellt anpassad för sotning
    Inbrottslarm & Brandlarm
    Tvättmaskin, Torktumlare, Torkskåp & Mangel
    Gnistgaller
    Innanfönster & Fönsterluckor
    Radiatorer
    Braskamin
    Parabolantenn
    Porttelefon
    Centraldammsugare
    Samtliga nycklar

    Ingenting om att fastsatta hyllor skulle ingå. Idag så monterar man både bokhyllor och bryåer fast, om det finns möjlighet, pga risk att den kan trilla.
    I många normala hem har man vägghyllor (min mamma har två stycken som hon ärvt, från 1700-talet) som aldrig skulle räknas som fast egendom.
    Dekorationshyllor är knappast fast egendom
  • Anonym (S)
    Anonym (123) skrev 2021-01-13 14:51:57 följande:

    Låter ju jätte konstigt att dekorationshyllor skulle ingå i lägenheten. Kökshyllot kan jag kanske tänka mig men svårt att tro att dekorarionshyllor skulle ingå för att de sitter på väggen. Isf måste man ju lämna kvar varje tavellist och lackhylla från Ikea också.

    Här hade de till och med plockat ner alla badrumsskåp/speglar från 3 toaletter, det däremot har jag svårt att man får ta med sig, vi sa dock aldrig något om det.


    Det gör det inte heller. Här finns en sida som beskriver vad som ska ingå och vad som inte ingår. Hyllor ingår inte t ex. 

    Fast och lös egendom - Vad är vad? | Listor med exempel (ekonomifokus.se)
Svar på tråden Ska allt ingå?