• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-16 11:15:40 följande:

    Ja, och heter då bältros och är mer på den äldre delen av befolkningen.

    Och ja, de flesta är immuna och aldrig mer får vattenkoppor/bältros.

    Dock en mycket smittsamt virus, det går inte att glömma av.


    Ja, om man får bältros så heter det bältros. Det är inte roligt att få dock.

    Men får Vattkoppor en Andra gång så heter der vattkoppor.

    Ja, det är smittsamt med inte väldigt/lika smittsamt som covid-19.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-16 11:20:37 följande:
    Ja, om man får bältros så heter det bältros. Det är inte roligt att få dock.
    Men får Vattkoppor en Andra gång så heter der vattkoppor.

    Ja, det är smittsamt med inte väldigt/lika smittsamt som covid-19.

    Du pratar om obetydliga saker nu.


     


    Det är precis som du låtsas.


     


    Faktum är vattenkoppor är mycket smittsamt, och väldigt ovanligt med att få en andra gång.
    Som du förstår är bältros samma virus
    Och det är virus som man blir smittad av
    Och enda skillnaden när man smittas en andra gång och är immunförsvaret inte längre i högre ålder klarar av att hålla detta virus borta.
    Men få vattkoppor två gånger är samma sak som du gör ett svartvitt argumentation, då de är så få att du aldrig får en poäng ens.
    Inte ens någonsin.

    Börjar faktiskt undra om du inte ska läsa det du googlar till dig lite mer, för det verkar vara stora kunskapsluckor för dig när det kommer till vattenkoppor.
    Eller är det medvetet?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-16 11:32:24 följande:

    Du pratar om obetydliga saker nu.

     

    Det är precis som du låtsas.

     

    Faktum är vattenkoppor är mycket smittsamt, och väldigt ovanligt med att få en andra gång.

    Som du förstår är bältros samma virus

    Och det är virus som man blir smittad av

    Och enda skillnaden när man smittas en andra gång och är immunförsvaret inte längre i högre ålder klarar av att hålla detta virus borta.

    Men få vattkoppor två gånger är samma sak som du gör ett svartvitt argumentation, då de är så få att du aldrig får en poäng ens.

    Inte ens någonsin.

    Börjar faktiskt undra om du inte ska läsa det du googlar till dig lite mer, för det verkar vara stora kunskapsluckor för dig när det kommer till vattenkoppor.

    Eller är det medvetet?


    Man kan få vattkoppor en andra gång.

    Det är helt rätt att bältros kommer av samma virus som vattkoppor och att man kan få det efter att man har haft vattkoppor. Alla får dock inte det.

    Vad är det du vill att jag ska googla? Har inget behov av att googla kunskap jag redan sitter inne med.

    Ja, vattkoppor är mycket smittsamt. Dock inte lika mycket smittsamt som covid-19, vilket jag har sagt tidigare. Vattkoppor sprids genom luften, hostningar och nysningar och genom hudkontakt.

    Covid-19 är också luftsmitta men också kontaktsmitta, dvs det kan smitta genom ytor. Det gör dock inte vattkoppor. Vilket gör covid-19 mera smittsamt och smittar fortfarande än vad vattkoppor gör.

    Man kan få vattkoppor en andra gång, ja det är ovanligt med händer då och då. Precis som kan faktiskt kan få covid-19 en andra gång, också det ovanligt men har hänt.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-16 11:32:24 följande:

    Du pratar om obetydliga saker nu.

     

    Det är precis som du låtsas.

     

    Faktum är vattenkoppor är mycket smittsamt, och väldigt ovanligt med att få en andra gång.

    Som du förstår är bältros samma virus

    Och det är virus som man blir smittad av

    Och enda skillnaden när man smittas en andra gång och är immunförsvaret inte längre i högre ålder klarar av att hålla detta virus borta.

    Men få vattkoppor två gånger är samma sak som du gör ett svartvitt argumentation, då de är så få att du aldrig får en poäng ens.

    Inte ens någonsin.

    Börjar faktiskt undra om du inte ska läsa det du googlar till dig lite mer, för det verkar vara stora kunskapsluckor för dig när det kommer till vattenkoppor.

    Eller är det medvetet?


    Man kan få vattkoppor en andra gång.

    Det är helt rätt att bältros kommer av samma virus som vattkoppor och att man kan få det efter att man har haft vattkoppor. Alla får dock inte det.

    Vad är det du vill att jag ska googla? Har inget behov av att googla kunskap jag redan sitter inne med.

    Ja, vattkoppor är mycket smittsamt. Dock inte lika mycket smittsamt som covid-19, vilket jag har sagt tidigare. Vattkoppor sprids genom luften, hostningar och nysningar och genom hudkontakt.

    Covid-19 är också luftsmitta men också kontaktsmitta, dvs det kan smitta genom ytor. Det gör dock inte vattkoppor. Vilket gör covid-19 mera smittsamt och smittar fortfarande än vad vattkoppor gör.

    Man kan få vattkoppor en andra gång, ja det är ovanligt med händer då och då. Precis som kan faktiskt kan få covid-19 en andra gång, också det ovanligt men har hänt.

    Jag har själv haft vattkoppor som barn och även bältros några år efter. Inget av det var speciellt kul att ha.

    Har även haft kikhosta och påssjuka, trots vaccin.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-16 11:44:44 följande:
    Man kan få vattkoppor en andra gång.
    Det är helt rätt att bältros kommer av samma virus som vattkoppor och att man kan få det efter att man har haft vattkoppor. Alla får dock inte det.

    Vad är det du vill att jag ska googla? Har inget behov av att googla kunskap jag redan sitter inne med.

    Ja, vattkoppor är mycket smittsamt. Dock inte lika mycket smittsamt som covid-19, vilket jag har sagt tidigare. Vattkoppor sprids genom luften, hostningar och nysningar och genom hudkontakt.
    Covid-19 är också luftsmitta men också kontaktsmitta, dvs det kan smitta genom ytor. Det gör dock inte vattkoppor. Vilket gör covid-19 mera smittsamt och smittar fortfarande än vad vattkoppor gör.

    Man kan få vattkoppor en andra gång, ja det är ovanligt med händer då och då. Precis som kan faktiskt kan få covid-19 en andra gång, också det ovanligt men har hänt.

    Helt irrelevant då de är så få
    Så få att sjukvården säger att man bara kan få vattenkoppor en gång.


     


    Du får läsa dina google resultat ett par gånger och med tanke på hur fel det blir för dig på viss fakta.
    Som att vattenkoppor skulle inte vara ett mycket smittsamt virus
    DU verkar inte förstå att det är MYCKET ovanligt, så vad din poäng är med det är ingen som vet.
    Då de flesta får vattenkoppor av viruset, och sen får ett mindre antal viruset igen i högre ålder och då bältros.

    SÅ det är så ovanligt att det saknar argumentation för dig.
    Det är dax du återkommer till verkligheten nu och inte denna svartvita diskussion du för nu.
    Men antar att du är livrädd och a fel och med tanke på att du hävdar felaktigheter och lyfter dessa som de har någon relevans.


     


    Är det inte dax vad du vill ha sagt med vattekoppor för COVID-19?
    Vad vi redan vet är att man får EXTREM EXTREM EXTREM majoriteten får vattenkoppor en gång av detta virus, och sen i högre ålder så kan man få bältros och nära immuniteten har minst.
    Och av EXAKT samma virus som är så smittsamt.


     


    Ingen förstår vad du vill ha sagt med obetydligheter och glömma av att vattenkoppor är mycket smittsamt.
    Det är precis som du vill omdefiniera saker som varit fakta i läkarvetenskapen i årtionden.
    Och vad du vill ha sagt med att väga det fel är det ingen som vet.


     


    Fakta:


    Vattkoppor mycket smittsamt. Man får det bara en gång enligt sjukvården, då de få fall som får det två gånger är så obetydligt att det inte finns någon mening att ens prata om de få.(Om man nu inte vill då...) Och när man blir smittad en anda gång så är det bältros som främst gäller.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-05-16 12:02:22 följande:

    Helt irrelevant då de är så få

    Så få att sjukvården säger att man bara kan få vattenkoppor en gång.

     

    Du får läsa dina google resultat ett par gånger och med tanke på hur fel det blir för dig på viss fakta.

    Som att vattenkoppor skulle inte vara ett mycket smittsamt virus

    DU verkar inte förstå att det är MYCKET ovanligt, så vad din poäng är med det är ingen som vet.

    Då de flesta får vattenkoppor av viruset, och sen får ett mindre antal viruset igen i högre ålder och då bältros.

    SÅ det är så ovanligt att det saknar argumentation för dig.

    Det är dax du återkommer till verkligheten nu och inte denna svartvita diskussion du för nu.

    Men antar att du är livrädd och a fel och med tanke på att du hävdar felaktigheter och lyfter dessa som de har någon relevans.

     

    Är det inte dax vad du vill ha sagt med vattekoppor för COVID-19?

    Vad vi redan vet är att man får EXTREM EXTREM EXTREM majoriteten får vattenkoppor en gång av detta virus, och sen i högre ålder så kan man få bältros och nära immuniteten har minst.

    Och av EXAKT samma virus som är så smittsamt.

     

    Ingen förstår vad du vill ha sagt med obetydligheter och glömma av att vattenkoppor är mycket smittsamt.

    Det är precis som du vill omdefiniera saker som varit fakta i läkarvetenskapen i årtionden.

    Och vad du vill ha sagt med att väga det fel är det ingen som vet.

     

    Fakta:

    Vattkoppor mycket smittsamt. Man får det bara en gång enligt sjukvården, då de få fall som får det två gånger är så obetydligt att det inte finns någon mening att ens prata om de få.(Om man nu inte vill då...) Och när man blir smittad en anda gång så är det bältros som främst gäller.


    Det är relevant oavsett om det är få.

    Men hur läser du egentligen? Var har jag sagt att vattkoppor inte är smittsamt?

    Det är inte speciellt ovanligt att få vattkoppor. Det är dock ovanligt att få det två gånger, vilket jag också skrev.

    Vad är det för felaktigheter du menar jag har skrivit?

    Bältros och vattkoppor kommer av samma virus. Covid-19 är ett annat virus.

    Covid-19 är mera smittsamt än vattkoppor. Smittar dock på samma sätt (luftsmitta) men även via kontaktytor.

    Ärligt talat så skriver du en massa obegripligt babbel.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-05-16 12:17:31 följande:
    Det är relevant oavsett om det är få.

    Men hur läser du egentligen? Var har jag sagt att vattkoppor inte är smittsamt?
    Det är inte speciellt ovanligt att få vattkoppor. Det är dock ovanligt att få det två gånger, vilket jag också skrev.

    Vad är det för felaktigheter du menar jag har skrivit?

    Bältros och vattkoppor kommer av samma virus. Covid-19 är ett annat virus.

    Covid-19 är mera smittsamt än vattkoppor. Smittar dock på samma sätt (luftsmitta) men även via kontaktytor.

    Ärligt talat så skriver du en massa obegripligt babbel.

    Nope, irrelevant att ta upp nått som knappt existerar.
    Men bra, nu vet jag att du använder det som ett svartvitt argumentation.
    Men annars äger även 1177 att man får det bara en gång,m sen är det bältros som gäller.

    Stora fråga är dock varför du ger desinformation pm vattenkoppor.


     


    Vattekoppor är fortfarande lika smittsamt, och vem sagt det var samma virus


     


    Fakta är att vattenkoppor är ett smittsamt virus som man får en gång, och får man det igen så är bältros det som dominerar totalt den andra gången man smittas av samma virus.


     


    Dock är det ingen som ens vet vad du vill ha sagt med vattenkoppor och de fel då återger där.
    Kanske desinformation är din sak, kan det vara så?
    För det skulle förklara allt.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (X)
    Tobben skrev 2021-05-16 10:39:51 följande:

    Under den förra pandemin påstods det också att det var vaccinet som var räddningen. Då var det enbart vaccinet som skulle rädda oss, det var aldrig tal om avstånd eller restriktioner.

    Då som nu hade jag väldigt få i min omgivning som blev sjuka av viruset men flera som blev sängliggandes av vaccinet.

    När det sen visade sig att dödligheten pga av svininfluensa inte blev så massiv som det pratats om hänvisade man till ett lyckat vaccineringsprogram. Jämför dödligheten av svininfluensan mellan olika länder ser man att de som inte vaccinerade klarade sig lika bra som de som vaccinerade sig.

    Jag har tagit många vaccin under åren, men när det blir en propagandaapparat av stora mått som skrämmer upp folk helt i onödan, då blir jag skeptisk.

    Läkemedelsbolagen visar år efter år att de går över lik för att få sälja, därför finner jag det svårt att lita på de siffror som presenteras i media.

    Jag är inte det minsta rädd för covid och tänker inte vaccinera mig. De som vill vaccinera sig tycker jag ska göra drt om det känns rätt för dem. Dock är jag tveksam till att massvaccinering verkligen är den bästa ekonomiska investeringen, men det är en annan diskussion.


    Det visar bara att du är oinsatt och troligtvis lågutbildad.

    Dina jämförelser med svininfluensan är totalt irrelevanta. Du vet att det finns 30-åringar utan underliggande sjukdomar på IVA nu? Att hundratals barn bara i Stockholmsområdet fått postcovid och blir sängliggande och orkar inte gå till skolan längre?

    Det är din antivaxxer-propaganda du borde skämmas rejält för.
  • klyban
    Tobben skrev 2021-05-16 10:39:51 följande:
    Under den förra pandemin påstods det också att det var vaccinet som var räddningen. Då var det enbart vaccinet som skulle rädda oss, det var aldrig tal om avstånd eller restriktioner.
    Då som nu hade jag väldigt få i min omgivning som blev sjuka av viruset men flera som blev sängliggandes av vaccinet.
    När det sen visade sig att dödligheten pga av svininfluensa inte blev så massiv som det pratats om hänvisade man till ett lyckat vaccineringsprogram. Jämför dödligheten av svininfluensan mellan olika länder ser man att de som inte vaccinerade klarade sig lika bra som de som vaccinerade sig.

    Jag har tagit många vaccin under åren, men när det blir en propagandaapparat av stora mått som skrämmer upp folk helt i onödan, då blir jag skeptisk.
    Läkemedelsbolagen visar år efter år att de går över lik för att få sälja, därför finner jag det svårt att lita på de siffror som presenteras i media.

    Jag är inte det minsta rädd för covid och tänker inte vaccinera mig. De som vill vaccinera sig tycker jag ska göra drt om det känns rätt för dem. Dock är jag tveksam till att massvaccinering verkligen är den bästa ekonomiska investeringen, men det är en annan diskussion.
    Vaccin fungerar, och komiskt nog är COVID-19 farligt för vissa inte alla
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Moa)
    EpicF skrev 2021-05-16 11:02:00 följande:
    Jag skrev att jag läste sjuksköterskeprogrammet, det är helt rätt. Jag har däremot inte skrivit att jag jobbar som sjuksköterska. Det var du som skrev. Du har väl fått med dig det från andra trådar...

    Och jo, der var du som tog upp mitt yrke i inlägg 182, skrivet av dig.

    Vattkoppor är fortfarande inte lika smittsam som ex covid-19.

    Så var är det felaktiga?

    Jag har, vad jag vet inte diskuterat med dig i andra trådar.

    Läste du programmet utan att börja med yrket efteråt?


    Eller har du kanske bytt yrke?


    Jag skulle verkligen förstå om du bytt.

    Jag skrev att vattkoppor är väldigt smittsamt. Jag har aldrig jämfört vattkoppor med Covid på något vis. Jag har bara talat om vilka vaccin vi valt att ta i min familj. Då skrev du:


    Vaccin mot vattkoppor är onödigt Det är felaktigt att säga att vattkoppor är väldigt smittsamt. Jag har aldrig haft för avsikt att jämföra vattkoppor och Covid på något vis jag har bara velat berätta vilka vaccin vi tagit. Du väljer förstås vilka du vill ta. Ingen tvingar dig till vaccin.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?