• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • molly50
    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-21 16:56:33 följande:
    Jag med. Jag ser ju stora fördelar med att vaccinera sig som gravid med, att tex inte ha covid när man föder låter ju bra, att bebisen får antikroppar de första månaderna när den är känslig för allt och att man inte är däckad med sämre syreupptag några veckor under sin graviditet - svårt att se att detta kan vara fördelaktigt för barnet.

    Sen är det ju inget som säger att man får covid heller såklart dock.

    Men jag ser ju fördelarna med att ha ett skydd. Jag vill mest bara känna mig så trygg jag kan att det inte är en risk för barnet i sig...
    Ja,det förstår jag.
    Och jag hoppas du får lite klarare information och svar på dina frågor.
  • molly50
    AndreaBD skrev 2021-06-21 17:01:14 följande:
    Fast, pcr-test ska man ta om man har symtom. Antikroppstest däremot visar om man har antikroppar. Men även det testet kan man få gratis. Sedan finns det även såna som erbjuder det mot betalning. 
    Ja,det vet jag.

    Det är nog olika på olika ställen.
    Men här får man i alla fall betala för att ta ett antikroppstest.
  • Ess
    klyban skrev 2021-06-21 15:59:32 följande:

    Du glömt av alla de döda, och vilka långtidseffekter ska magiskt uppstå efter 5-10 år?
    Det är bara ett antivaccerargumentation.


    Finns inget skrämmande med vaccinet, då man redan gjort studierna som man brukar göra.
    Och det enda som skett här är att man har fokuserat på ett fåtal läkemedel och vaccin.
    Och prioriterar man något över nått annat, då går det fortare, det är basic logik.


    EpicF skrev 2021-06-21 15:53:03 följande:
    Det är inte bra ut smittsynpunkt!

    Ahh, du inbilla dig att de inte följer markeringarna och rekommendationerna, jo, det såg vi alla det sköttes som det skulle.


    Är det inte dax att din desinformation slutar, börjar bli lite tradigt att rätta till dina fel, inte för att jag har något emot det i sak?


    Och jobbar man på riktigt bra så klarar man av en 5 års studie på en vecka....
  • klyban
    Ess skrev 2021-06-21 18:33:32 följande:
    Och jobbar man på riktigt bra så klarar man av en 5 års studie på en vecka....

    Är det allt du har i argumentation?
    Verkar som du inte förstår vad prioriteringar innebär här!!!
    Det betyder att man tar mer personer till en arbetsuppgift, men det visste du redan.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Pope Joan II
    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-21 08:29:46 följande:

    Det som blivit med denna pandemin är ju ett extremt stigma för den som är rädd eller tveksam till vaccinet för egen del, tänker jag.

    Jag reagerar ju på det som gravid, där jag känner mig i det närmaste grupptryckt att ta vaccinet trots min oro eftersom kliniska studier på gravida och foster pågår just nu och resultat förväntas senare i år. Skulle det ha varit något annat som utvecklats så under ens gravisitet skulle ingen höjt på ögonbrynen att man vore tveksam, nu har jag mötts av otrolig skepsis (även om flera uttryckt förståelse, men också med ett underliggande men-det-är-väl-ändå-självklart-att-ta-det). Blev i det närmaste idiotförklarad av en läkare för att jag var orolig. Folk skulle inte ge det till sina små barn utan godkända långtidsstudier, men säger man det som gravid möts man lätt av att man inte gör allt för sitt barn.

    För den som inte är gravid är det ju också ett otroligt tryck i samhället på ett vis jag aldrig sett för ett vaccin. Vill inte minnas att svininfluensans massvaccination var lika stigmatiserande för den som var rädd eller tackade nej. Vissa människor har låg tilltro till vården pga tidigare felbehandling tex, och att ta ett vaccin kan kännas olustigt. Men just detta enorma tryck har iaf jag aldrig sett förr. Blev de som tackade nej till svininfluensavaccinet också utpekade som antivaxxers?

    Jag tycker det är superbt att det finns vaccin, och jag är också medveten om att metoden bakom mRNA-vaccinerna forskats på innan denna pandemi. Hade jag inte varit gravid hade jag tagit det när jag fått, eftersom jag inte vill få problem man kan få med covid, även vid en mildare variant (att tappa smak och lukt låter vidrigt och som en livsförsämring). För min del är det just nu helt enkelt bara att man inte utvärderat det klart för gravida i kliniska studier (som ju är en annan sak än att bara lita på inrapporterade biverkningar av folk) som gör att det känns olustigt. Jag hade inte velat ha det som ogravid innan man gjort klart de studierna heller. Jag avskyr att behöva välja innan det är klart.

    Men jag kan förstå att det finns de som känner sig jagade/tvingade att ta vaccinet och som reagerar negativt på det med, det är psykologi.


    Ja, metoden togs fram på 90-talet och utvecklingen av denna metod (som också kallas CRISPR-Cas9) belönades med Nobelpriset i kemi 2019.  
    Shit for brains k + E
  • Ess
    klyban skrev 2021-06-21 18:45:07 följande:

    Är det allt du har i argumentation?
    Verkar som du inte förstår vad prioriteringar innebär här!!!
    Det betyder att man tar mer personer till en arbetsuppgift, men det visste du redan.


    Du är så osaklig i osakligheten att det är helt perplexande!
  • klyban
    Ess skrev 2021-06-21 18:55:23 följande:
    Du är så osaklig i osakligheten att det är helt perplexande!

    Hur är det osakligt och berätta att man prioriterar hanteringen av godkännandet, det är ju exakt det som skedde och mitt framför ögonen på oss alla.
    Det var ju det, så ja ditt inlägg är perplext.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2021-06-21 17:07:28 följande:

    Ja, det finns också mot betalning, men det finns gratis också. 

    Fika och shoppa är något som jag har inskränkt till ett absolut minimum under pandemin, och jag tycker det är dumt att springa i affärer i onödan när det är stor smittspridning ute. Nu går det ju någorlunda, men innan så har vi handlat kläder på nätet. 


    Förutom när du handlar i samband med COVID-test då ?
  • FuckGoggleAskMe

    www.who.int/news-room/feature-stories/detail/who-can-take-the-pfizer-biontech-covid-19--vaccine%7Badgroupsurvey%7D&gclid=EAIaIQobChMI5Iud5pqp8QIVyZTVCh24WAI8EAAYASACEgIjGvD_BwE

    Här står det lite om gravida och ammande.

    Should pregnant women be vaccinated?

    While pregnancy puts women at higher risk of severe COVID-19, very little data are available to assess vaccine safety in pregnancy.

    Pregnant women may receive the vaccine if the benefit of vaccinating a pregnant woman outweighs the potential vaccine risks.

    For this reason, pregnant women at high risk of exposure to SARS-CoV-2 (e.g. health workers) or who have comorbidities which add to their risk of severe disease, may be vaccinated in consultation with their health care provider.

  • klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-06-21 19:03:07 följande:
    Förutom när du handlar i samband med COVID-test då
    Du vet redan svaret där, men vad har nått du skriver där med vaccin och göra eller något svar?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?