• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • AndreaBD
    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-22 08:55:05 följande:
    Jag håller med om att det finns olika rädslor. Däremot kan flera ju finnas parallellt. När informationen växlat sä mycket som i denna pandemi skapar det också osäkerheter som ger rädslor. Som Astras vaccin som först inte skulle ges över 65, sen till alla, sen bara 65+. Är man äldre kanske man inte har en konstant bevakning på nätet och blir oroad av ändringarna. Som gravid känns det läskigt med ett vaccin som under ens graviditet går från avrått till rekommenderat - samtidigt som att vissa andra länder avråder och vissa rekommenderar.

    Det är ju ett nytt virus så informationen uppdateras; men uppdateringarna i sig skapar ju oro och rädsla tänker jag när det ger en känsla av att ävek den senaste rekommendationen kan komma att ändras med.

    Tror det är en svårighet i denna pandemi.
    Jo, absolut. Jag kan förstå att en mycket större osäkerhet om man är gravid. Och det är förstås många osäkerheter. Det är också att det där viruset verkar så mångsidigt och oberäknelig. 
  • Anonym (Gravid)
    AndreaBD skrev 2021-06-22 09:07:36 följande:

    Jo, absolut. Jag kan förstå att en mycket större osäkerhet om man är gravid. Och det är förstås många osäkerheter. Det är också att det där viruset verkar så mångsidigt och oberäknelig. 


    Så är det. Tror det är delar i det som skapat rädslor med, allt som hela tiden har ändrats. Tydlighet underlättar ju ofta i trygghetsskapande, rent allmänt.

    När frågor möts av ett ?inget tyder på något annat? eller ?det man hittills vet visar på? så är det inte konstigt att det upplevs mer skrämmande än ett ?såhär funkar det?. Särskilt när då vissa saker ändrats snabbt.

    Sen går det ju inte i dagsläget med ett nytt virus som inte beter sig helt som man trott och ett vaccin som man inte heller haft förr. Men osäkerheterna uppstår ju ändå av det läget, tror jag.

    Som gravid vill jag göra det bästa för mitt barn i magen. Men när det valet är förknippat med osäkerheter enligt ovan blir jag rädd att ta fel beslut helt enkelt. Tror många tänker lika kring diskussionen med vaccination av barn - är det bättre att vaccinera dem och få ned smittan och inte riskera de sjukdomar vissa barn fått, eller är det bättre att avstå eftersom de inte blir så sjuka i nästan alla fall, så nytto/risken är knepigare för dem själva (och oron lägre att som förälder välja fel).

    Men - trots all ovan så är väl vad jag fattar det vaccinationsgraden jättehög i Sverige nu?
  • AndreaBD
    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-22 09:29:55 följande:
    Så är det. Tror det är delar i det som skapat rädslor med, allt som hela tiden har ändrats. Tydlighet underlättar ju ofta i trygghetsskapande, rent allmänt.

    När frågor möts av ett ?inget tyder på något annat? eller ?det man hittills vet visar på? så är det inte konstigt att det upplevs mer skrämmande än ett ?såhär funkar det?. Särskilt när då vissa saker ändrats snabbt.

    Sen går det ju inte i dagsläget med ett nytt virus som inte beter sig helt som man trott och ett vaccin som man inte heller haft förr. Men osäkerheterna uppstår ju ändå av det läget, tror jag.

    Som gravid vill jag göra det bästa för mitt barn i magen. Men när det valet är förknippat med osäkerheter enligt ovan blir jag rädd att ta fel beslut helt enkelt. Tror många tänker lika kring diskussionen med vaccination av barn - är det bättre att vaccinera dem och få ned smittan och inte riskera de sjukdomar vissa barn fått, eller är det bättre att avstå eftersom de inte blir så sjuka i nästan alla fall, så nytto/risken är knepigare för dem själva (och oron lägre att som förälder välja fel).

    Men - trots all ovan så är väl vad jag fattar det vaccinationsgraden jättehög i Sverige nu?
    Jo, det tror jag att de flesta vaccinerar sig.
  • klyban
    EpicF skrev 2021-06-21 23:27:55 följande:
    Vad är det du inte förstår? Folk känner rädsla oavsett vad studier och annat visar. Rädsla är en känsla någon har, inte fakta.

    Av och till har människor svårt att hålla sig till de rekomendationerna som finns, ex hålla 1,5-2 meter till nästa person. Hade folks skött sig perfekt så hade vi inte haft den stora smittspridningen vi har haft i Sverige.

    Sveriges vaccinationsresultat är helt irrelevant och så även din information om vad prevalensen för farlig biverkning är. Det är fakta. Rädsla är en känsla och inte fakta. Folk kan bara rädda av olika orsaker oavsett att si och så många tagit vaccinet och inte fått biverkningar.

    Sakligheten dikterar klart och tydligt att rädslan ska vara mångfalt större emot COVID-19, och nu om biverkningar av de två är en sak.
    Det är det som menas med ologisk här.


    Och berättar man att man är mer rädd för den saken som ger minst skador och välkomnar den med dramatiskt mycket högre skador och DÖD.

    Så har man gjort en grav felprioritering av risk.
    Och snart(snart som om nått år), så kommer vi prata vad vi ska göra med alla som skadats av COVID-19 och hur man ska adressera dom.
    Men de utan kunskaper och agenda kommer prata om de få biverkningarna av vaccinet.


    EpicF skrev 2021-06-21 23:29:28 följande:
    Det vet du absolut ingenting om! Det finns ingen som vet långtidseffekter av covid-19 vaccinet eller vad för eventuella biverkningar som kan uppstå åratal efter.

    Biverkningar uppstår inte magiskt efter 5-10år


    EpicF skrev 2021-06-21 23:31:38 följande:
    En rädsla behöver inte vara logisk. Den kan vara ologiskt och ändå finns den där. Det du gör nu är att förminska att det finns de som är mer rädda för vaccinet än för att få covid-19. Det är något de känner och har inget föra med fakta om prevalensen för biverkningar.

    Det är exakt vad jag berättar, att rädslan är ologisk, och sluta fastna i den och gör en konsekvensanalys på COVID-19 och dess skador(vilket är så enkelt att det är komiskt, med alla dessa miljoner som dött, och ännu mer som skadas av COVID-19).

    Sen när man jämför dessa två, så är det så enkelt och inse att oops, COVID-19 är farliga och med gigantiska mått också.


    Det är så logik går till, det är så en medicinsk nytta räknas ut.
    Och du var utbildad inom området sa du, varför syns inte det då?


    EpicF skrev 2021-06-21 23:35:34 följande:
    Jaha, så man började testa vaccinet flera år innan covid-19 kom för att få reda på att det inte finns några negativa långtidseffekter? Varför är vi då i en pandemi?

    Vet du ens vad som menas med långtidseffekter och när dessa börjar synas?

    Du har ingen saklighet eller fakta om eventuella långtidseffekter, positiva som negativa av covid-19 vaccinet.

    Så nu lägger du orden i munnen på mig, det är extremt oärligt i en saklig diskussion.

    Även så magiskt uppstår inte biverkningar 5-10 år senare, det påståendet faller ju på sin egen orimlighet att man ska vara ovetandes och sen "poff" en biverkning magiskt uppstår efter 5-10 år.


     


    Studier är gjorda enligt gällande regler, ett stort urval som ska avslöja biverkningarna av vaccinet.
    Svaret är att svår biverkning har en galet låg prevalens.
    Och det är även där man får reda på att den medicinska nyttan överstiger dess farlighet.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Gravid)
    AndreaBD skrev 2021-06-22 10:09:36 följande:

    Jo, det tror jag att de flesta vaccinerar sig.


    Har också förstått det som så, att det är långt många fler än vid tex svininfluensaviruset.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2021-06-21 23:43:43 följande:
    Dessutom sa jag ju inte att jag ALDRIG går in i affärer.

    Känner mig fundersam varför man trampar på dig, och vad syftet är.
    För trodde det räckte med alla dom gånger innan, men uppenbarligen inte.


    EpicF skrev 2021-06-21 23:52:07 följande:
    Här "Och du kanske har missat att immuniteten bara vara 6 - 8månader, så du kan redan få det en gång till" talar du att du inte vet det. Därav min inlägg till dig. För att rädda upp din desinformation som du kom med.

    Har redan glömt vad du själv påstod?

    Som vi alla vet har FHM fått denna fråga på sitt bord och reda ut och ta reda på svar, dit svar nej det gör dom inte alls.
    Och detta fast än regeringsuppdrag är givet till FHM och är DIARIEFÖRT i början på Juni.
    Och där får vi hoppas de ger svar var kvartals som är angivet, och vilka som fr antikroppar/T-celler för en immunitet.


    AndreaBD skrev 2021-06-21 23:53:30 följande:
    Menar du att han förklarar mycket? Iofs, men inte på det sättet. Han upprepar mer det som han tycker är viktigast, eller som folk verkar ignorera. 

    Exakt så, sen enstaka gånger lite kuriosa, som tex idag när jag tog min andra dos och när jag ser en massa gravida när jag stiger ur bilen.


    Tänker oj så många som ska och vaccinera sig, men sen 1 sek senare kom jag på att det är en barnakut i anslutning.
    Men det var en av dessa gravida som tog en dos som jag såg, men vart hon sen tog vägen vet jag inte, för hon satte sig inte i väntrummet eftersprutan.


     


    Intressant och tillägga och för överträffa epic, det är att jag GIVETVIS frågade igen om det var okey med antibiotika och misstänkt borrelia och ta dosen.
    Hon sade jag ringer en vän som är hemma idag och som var överläkare och chef för neurologen och som arbetade lite med vaccinen också.
    Inga problem sade det där, och funktionen är inne korsande.


     


    Eftersom SSK gillade mig, så pratade vi en massa, hon berättade att hon inte tog svininfluensa sprutan när det begav sig.
    Och enbart för hon inte kunde se att det var nödvändigt och sen efteråt haft närstående som fått narkolepsi.
    Sen sade hon att jag har arbetat med vårda COVID-19 patienter, och hon sade efter jag sett hur en fullt frisk människa som inte varit i vården i sitt liv nästan, bara förtvinar bort framför en.
    Och redan där insåg hon att detta är att ta på allvar och gravt allvar.
    Hon berättade även att förra året vid denna tiden hade man 10-15 på IVA och hur det fylldes på sakta, nu hade man en och få nya fall som kräver kvalificerad sjukvård.
    Sen kom och även in och pratade mer när jag satt och vänta på 15min skulle gå.


     


    Det intressanta så pratar vi om medicinsk nytta för vaccinen och de skador och död som följer i COVID-19 spåren.
    Idag har man presenterat att man upp tills nu har diagnostiserat 11000 med postcovid, det sätter saken i en helt annan dager.
    Det är sån här saklighet som berättar saker och gör desinformationen de ger obsolet, då desinformationen faller av sin egen tyngd av osaklighet.


    Tow2Mater skrev 2021-06-22 01:05:17 följande:
    Nej, jag menar att han känner sig alltid manad att upplysa om en massa saker som ingen har frågat om. Och detta om saker alla redan vet. Konstant. Om och om igen.

    Om någon glömmer av viktiga faktan och för påstå saker.
    Så måste man ALLTID påminna om att man inte kan exkludera fakta, det är nog det du fastnat i.


    Anonym (Vera) skrev 2021-06-22 01:17:56 följande:
    Absolut, jag har redan vaccinerat mig.
    Jag är mer rädd för den äckliga sjukdomen.
    Känner flera unga personer som fortfarande, många månader efter sjukdomen, är personlighetsförändrade, orkar inget, är helt utarmade fysiskt och psykiskt.
    Covid-19 kan lätt sprida sig till hjärnan genom luktnerven. Därav du förlorar lukt och smaksinnet.

    Det är alltid den logiska slutsats man måste göra om man är saklig.
    Det finns ett par småundantag, men de är så få att de saknar betydelse för de allra flesta.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Ess skrev 2021-06-22 05:22:19 följande:
    Ok, ändrar det till svamlande ordbajseri. Vilket är bättre beskrivande av skribentens inlägg.

    Dock står vi kvar vid punkten att jag var saklig, och då attackerar du mig.
    Det är talande när ad hominem kommer på bordet.
    Dock är det sjukt intressant varför du väljer kalla en direkt saklighet för "ordbajseri", och istället för vara saklig tillbaka.
    Du berättar med detta att du vet jag har rätt och hoppas ad hominem ska göra så ingen märker det, och nu står vi här och märkt.


    EpicF skrev 2021-06-22 07:39:39 följande:
    Har jag sagt att du påstått att alla får antikroppar?

    Faktum är att man vet inte hur länge man har antikroppar men man har kommit fram till att det kan vara runt 6-8 månader. Så jo, desinformation från dig. Klantigt skrivet av dig kanske, men ändå desinformation

    Du glömmer alltid av att påvisa denna desinformation, hur kommer det sig?
    Och komiken nog så klara vi av att påvisa desinformation.
    Vi vet alla att man kan bli immun på par sätt, en är antikroppar och en annan är T-celler, och vi vet även att man adresserar frågan genom Regeringsuppdraget till FHM som är diariefört 9:e Juni tror jag.
    Och är till för att svara på om/när vi behöver en tredje spruta och kanske även fjärde, då detta ska man hålla på kolla upp i två år och rapportera kvartalsvis ifrån FHM.


    EpicF skrev 2021-06-22 07:41:36 följande:
    När der handlar om folks rädsla för vaccinet så är prevalens för allvarliga biverkningar och antalet doser som är givet totalt irrelevant. Dessutom är det ingen som har missar hans upprepande om prevalensen för allvarliga biverkningar och hur många som folk fått det hittills.

    SJÄLVKLART är prevalensen viktig i allvarliga skador och död.
    11000 postcovid är REDAN diagnostiserade och 14636 döda(i skrivandet stund och C19) berättar en sak klart och tydligt, och det är inte din desinformation om att vaccinet är farligare.

    Ni antivasccers verkar inte klara av att förstå skillnaden med ett lägre tal och ett högre tal.


    I mina ören är 14636 döda och 11000 med postcovid  redan, ett ÖVERTYDLIG argumentation, och det är nu du säger du tar vaccination, men sen säger att andra inte ska.
    Varför för du en sådan desinformation att du tar vaccinet men andra inte ska och genom sprida en ologisk rädsla ochg när man ser prevalensen mellan COVID-19 infektion och alla döda och skadade.
    Och sen ska lyfta en handfull eller två, hur komemr du logiskt till en sådan tokighet? Förvånad
    Är du medveten du kommer med dubbla budskap, undrar då många har frågat dig innan och varför.


     


    Hon jag pratade med idag som gav mig andra dosen, hon sade saker om antivaccers som inte lämpar sig på FL.
    Det var extremt ovanliga ord där.


    Anonym (Gravid) skrev 2021-06-22 07:49:10 följande:
    Källa på det sista?

    Vet du inte om att detta är en av de känna biverkningarna som håller sig även efter infektionen?


    Anonym (Erik) skrev 2021-06-22 08:02:24 följande:
    Denne förstör alla trådar som hen ger sig in i genom att bita sig fast i, och attackera andra skribenter, som ett virus. Outhärdligt att ens läsa . Synd att trådarna blir förstörda

    Om du inte är saklig, så berättar du även att du har fel.


    Men det stämmer nog, den som för desinformation och vill ha den oemotsagd, så är det att vara saklig mot desinformation och  inte förstöra trådar.
    Men sure, vet fakta och verklighet är jobbigt för vissa, det gör den inte osaklig.
    Så lite saklighet tack, annars argumenterar du bara min person i ett faktabaserat ämne, och vad du vill ha sagt med detta om vaccinationer är ingen som vet än.


    EpicF skrev 2021-06-22 08:31:52 följande:
    Har inte du läst ditt egna inlägg? Gör det då isåfall.

    Vi har, och vi väntar på din saklighet som brukligt, men den komemr aldrig i dessa lägen har vi lärt oss historiskt i tråden.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ja)
    Tow2Mater skrev 2021-06-22 12:50:43 följande:

    29,5% färdigvaccinerade, stiger till 52,7 % påborjade. Fortfarande lågt.


    Så synd! I min region är 90-93 % av alla 60+ vaccinerade. De som är 40 har precis i förra veckan fått erbjudande om vaccin så där är siffran fortfarande låg, "bara" 33 % bland första halvan (40-44) men sedan 54 % (45-49 år), 77 % av de som är 50-54 år och 83 % av de som är 55-59 år har vaccinerat sig.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?