• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Anonym (Moa)
    AndreaBD skrev 2021-10-03 18:31:24 följande:
    Jag menade att det aldrig har funnits regler/lagar som är tvingande, så att man skulle få böter om man inte skulle följa dem. Var lite osäker på vad restriktioner betyder som sagt. 

    För verksamheter har det funnits lag och straff genom pandemi-lagen.
    För individer finns smittskyddslagen.

    Det finns redan individer som åtalats.


    www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/gick-till-jobbet-med-covidsmitta-flera-atal/

    framkallande av fara gällande smittsamma sjukdomar


    Framkallande av fara för annan

    Den som av grov oaktsamhet utsätter annan för livsfara eller fara för allvarlig sjukdom kan dömas för framkallande av fara för annan.


    Faran ska ha varit konkret, men det finns inte något krav på att någon ska ha lidit skada.


    Straffet går från böter till fängelse i max två år.


     


     

  • FuckGoggleAskMe

    Så härligt att FoHM och regeringen har varit så tydliga beträffande sina budskap att alla har fattat precis vad som gäller. Många teorier här i tråden om vad de olika termerna betyder och hur de ska tolkas, och detta efter många månader av pandemi. Otroligt!

  • Anonym (Moa)

    Finns fler fall

    www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/hemtjanstanstalld-gick-till-jobbet-med-corona-atalas

    En kvinna åtalas nu för att ha gått till arbetet smittad med covid-19. Enligt åtalet har kvinnan utsatt 18 omsorgstagare, majoriteten i riskgrupp, för livsfara genom att gå till arbetet i väntan på provresultat.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/gick-till-jobbet-med-covidsymptom-atalas-for-brott

    En man i 30-årsåldern ska ha gått till sitt arbete på ett LSS-boende i Uppsala kommun trots att han hade symptom på covid. Nu åtalas mannen för brottet framkallande av fara för annan.

  • AndreaBD
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 18:42:27 följande:

    För verksamheter har det funnits lag och straff genom pandemi-lagen.
    För individer finns smittskyddslagen.

    Det finns redan individer som åtalats.


    www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/gick-till-jobbet-med-covidsmitta-flera-atal/

    framkallande av fara gällande smittsamma sjukdomar


    Framkallande av fara för annan

    Den som av grov oaktsamhet utsätter annan för livsfara eller fara för allvarlig sjukdom kan dömas för framkallande av fara för annan.


    Faran ska ha varit konkret, men det finns inte något krav på att någon ska ha lidit skada.


    Straffet går från böter till fängelse i max två år.


     


     


    Men då låg jag ju också ganska rätt med det jag skrev tidigare, att det främst är restaurangägare och liknande som har "restriktioner". Men jag har förstått att restriktioner här är råd och rekommendationer.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 17:07:09 följande:

    Nej, det finns ju fortfarande "Allmänna råd för ovaccinerade"


    Ja, det är dem som ersatt allt av restriktioner.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 17:06:18 följande:

    Läs följande sakta en gång:

    Nej, det är "Allmänna råd för ovaccinerade"

    www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/september/det-har-galler-kring-covid-19-fran-29-september/

     

    Allmänna råd för ovaccineradeVuxna som ännu inte vaccinerat sig mot covid?19 bör enligt de allmänna råd som nu träder i kraft ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Det gäller även för personer som bara har tagit första dosen. Ovaccinerade behöver också hålla avstånd till andra människor genom att undvika trängsel och platser där många människor samlas.

    Nationella allmänna råd för att minska spridningen av covid-19


    Texten ändras inte för att du ber mig läsa sakta.
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 17:10:16 följande:

    Det har jag missat, kan du peka på inlägget.


    Inlägg 5376
  • EpicF
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 17:41:35 följande:

    Nej, det är inte bara semantik angående FHM:s råd.

    En del i tråden tror, trots att vi haft pandemin länge nu, att FHM:s råd bara är något man kan följa om man har lust, dvs oviktigt för gemene man.

    Så är inte fallet. 


    Det är lite det som är med råd. Fhm uppmanar ovaccinerade att följa råden men man straffas inte om man låter bli.
  • EpicF
    klyban skrev 2021-10-03 17:44:38 följande:

    Vet du inte ens att restriktionerna var för evenemang?

    Du berättar varje gång att patientsäkerheten inte betyder nått och att ovaccinerade ska få jobba med patienter i sitt dagliga arbete.

    Patientsäkerheten är det viktiga, varför ska en patient bli utsatt för en högre risk och TOTALT onödig risk man utsätter patienten för, det är en gåta som du aldrig kommer svara på.

    Vi vet dina tokiga påståenden som vattkoppor, detta är en ny sådan.

    Du är den som skrivit mest fel i tråden och aldrig erkänner dina fel.(se:vattkoppor.)


    Nu blandar du äpplen och päron. Restriktioner förnevenamg har försvunnit för alla. Ovaccinerade uppmanas dock att låta bli att gå på evenemang där det lätt kan bli trängsel.

    Så länge ovaccinerade och vaccinerade tar smitthyigenen på allvar och följer denne så äventyras inte patientsäkerheten.

    En vattkoppa, flera vattkoppor...
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2021-10-03 18:24:49 följande:

    Om jag hade missförstått det så hade jag väl inte kunnat påpeka det??? Herregud! 


    Och ändå har du tvungen att fråga trots att ingen kunde misstolkas...
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?