• Anonym (Rädd)

    Vågar ni vaccinera er mot covid?

    Jag fick Astras vaccin innan stoppet och blev otroligt sjuk väldigt länge och fick söka akutvård, kan ibland nu tänka att det faktiskt kunde ha gått väldigt illa för mig.

    Är nu så rädd att ta vaccin även av annat märke. Är i 30-årsåldern och helt frisk.

    Vill hjälpa till och stoppa pandemin, vill kunna resa osv. Måste jag verkligen vaccinera mig som frisk och ung?

    Vad tänker ni kring vaccinering?

  • Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 21:55:00 följande:

    Råd som FHM ger är att se som kraftfulla.

    www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/foreskrifter-och-allmanna-rad/


    Folkhälsomyndigheten ger ut föreskrifter och allmänna råd. Föreskrifter är bindande. Allmänna råd ger generella rekommendationer om hur du tillämpar en föreskrift.

    www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/foreskrifter-och-allmanna-rad/om-lagar-forordningar-och-foreskrifter/~:text=Folkh%C3%A4lsomyndigheten%20kan%20ocks%C3%A5%20ta%20fram,en%20lag%2C%20f%C3%B6rordning%20eller%20f%C3%B6reskrift.&text=Myndigheter%20f%C3%A5r%20skriva%20allm%C3%A4nna%20r%C3%A5d,Det%20kr%C3%A4vs%20inte%20n%C3%A5got%20bemyndigande.


     


    Allmänt råd

    Folkhälsomyndigheten kan också ta fram så kallade allmänna råd som anger hur någon kan eller bör göra för att uppfylla en bindande regel i en lag, förordning eller föreskrift. Allmänna råd är inte bindande, men om man väljer att inte göra på det sätt som står i det allmänna rådet ska man kunna visa att samma resultat uppnås på annat sätt.


    Myndigheter får skriva allmänna råd inom sitt verksamhetsområde. Det krävs inte något bemyndigande. Vi har t.ex. tagit fram allmänna råd till smittskyddslagen.


    Allmänna råd bygger ofta på förarbeten till lagar, och den samlade expert- och juridiska kunskapen på området. De tas fram tillsammans med berörda verksamheter och myndigheter.


    Råden är alltså inte bindande, men som jag förstår, ska de tolkas som hur man konkretiserar lagen, dvs det är inget man bara kan strunta i.

    www.di.se/nyheter/folkhalsomyndighetens-rad-ar-bindande-inte-frivilliga-de-maste-man-folja/


    Många undrar varför Folkhälsomyndigheten i dessa coronatider går ut med allmänna råd och rekommendationer, i stället för att helt enkelt införa förbud.


    Förklaringen är att allmänna råd från en myndighet är skarpa och bindande, och inget man kan strunta i.


     


    En del åtal har det blivit:

    www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/hemtjanstanstalld-gick-till-jobbet-med-corona-atalas

    www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/gick-till-jobbet-med-covidsymptom-atalas-for-brott


    Du blandar ihop åtal pga beteende som juk/smittad med corona och beteende som ovaccinerad och frisk, två helt olika saker.
  • Tow2Mater
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 21:57:33 följande:
    Det är inte vad FHM sagt och det står nog över vad skolahemma.se säger.
    Det var vad Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg sagt.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-10-03 19:03:02 följande:
    Och ändå har du tvungen att fråga trots att ingen kunde misstolkas...
    Det är klart det kan misstolkas om man börjar prata om annat och inte säger det! 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-10-03 19:03:58 följande:
    Håller med om att det var menar som att missförstå?

    Jag har aldrig skrivit att det är fhm sina råd och inte heller på något sätt skrivit så att det kan tolkas så.
    Du höll ju med om att du menade att DU tyckte så, inte FHM. Dvs. du bekräftade att det var så, att jag hade förstått rätt vad du menade.

    Hur kan du då påstå att jag skulle ha missförstått??? Ska du ändra det nu till att jag skulle ha tyckt att du menade FHM? 
  • AndreaBD
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-03 19:05:08 följande:
    Restriktioner är ett ord som samlar flera olika saker.
    Det är ingen juridisk term.
    Jaja.... det är redan för mycket upphakande på uttryck här - menar inte dig förstås. Who cares.......
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-10-03 19:32:40 följande:
    Menar du att fullvaccinerade inte behover stanna hemma vid symptom?
    Svar nej. Alla måste stanna hemma vid symptom.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-10-03 19:56:51 följande:
    Tydligen måste nordens flygplatser och flygplan anses ha mindre trängsel än resten av världens flygplatser då, då ingen testning behovs vid hemkomst.
    Jo, man ska testa sig vid hemkomst. Eller hålla sig ifrån folk i några dagar och kolla om man har några symptom. Det var det de (FHM) sa på presskonferens (eller om det var något intervju). 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2021-10-03 21:54:55 följande:
    Tydligen anser Stockholms vaccinsamordnare annorlunda, iallafall i September (21-09-09).

    "Det avgörande just nu är att så många som möjligt från 16 års ålder vaccinerar sig med de två rekommenderade doserna, så att vi får ned smittspridningen i samhället och minskar risken att fler blir svårt sjuka, konstaterar Magnus Thyberg'
    www.skolahemma.se/vaccination-av-barn-och-unga-minskar-smittspridningen/
    Det var illa! Han borde veta bättre. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-10-03 21:57:55 följande:
    Det råd vi pratar om. Precis som att man uppmanas att ha försäkring, reflex på sig i mörkret och stanna hemma vid symtomer på covid-19.
    Så frivilligt som du framställer det är det just INTE.

    "Du förväntas följa de allmänna råden De allmänna råd som Folkhälsomyndigheten har gått ut med är alltså inte att betrakta som lösa tips. De kan snarare ses som en översättning av smittskyddslagen och som en hjälp till var och en av oss för hur vi kan följa den. "

    www.kry.se/din-halsa/allmanna-rad/
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?