• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Janni91
    slo92 skrev 2021-08-12 15:34:25 följande:
    Detta hade jag ingen aning om... Jag har S-TSH på 3,3, du menar alltså att minskar chansen för graviditet avsevärt?
    Nej, den kunskapen har jag inte så det säger jag inte! <3 Det finns ju personer som har TSH över 2,5 men inga problem med sin menscykel.

    Men enligt Jenny har kvinnor ofta problem med sin cykel om de har högre värden, det ska helst inte vara över 2 enligt henne (för att vara optimalt). Jag har lite oregelbundna cykler, låg basal kroppstemperatur, ägglossningarna verkar vara halvkassa och kort lutealfas med spottings. Dessutom har jag flera symptom på subklinisk hypotyreos som trötthet, kräver mycket sömn, torr hy osv...Dessutom låg mitt TSH på 4,3 i januari, vilket till och med är över vårdens referensintervall så jag behöver ju hålla koll på det. 

    Det är absolut inte min mening att skrämma upp någon, men för min del tror jag verkligen att sköldkörteln är grunden till mina problem. 
  • Janni91
    Soff skrev 2021-08-12 16:22:57 följande:
    Åh va skönt att höra att du hittat en klinik som lyssnar! <3 tänkt att det ska vara så svårt... håller tummarna att allt ordnar sig nu<3kram! 
    Vickan31 skrev 2021-08-12 16:59:27 följande:
    Ååh men vad bra att de lyssnar på dig där och kan ta emot dig redan nästa vecka, det är ju superbra! Hoppas att de säger något vettigt på besöket där och att de kan hjälpa <3 
    Tusen tack fina ni! :) <3 

  • slo92
    Janni91 skrev 2021-08-12 17:18:08 följande:

    Nej, den kunskapen har jag inte så det säger jag inte! <3 Det finns ju personer som har TSH över 2,5 men inga problem med sin menscykel.

    Men enligt Jenny har kvinnor ofta problem med sin cykel om de har högre värden, det ska helst inte vara över 2 enligt henne (för att vara optimalt). Jag har lite oregelbundna cykler, låg basal kroppstemperatur, ägglossningarna verkar vara halvkassa och kort lutealfas med spottings. Dessutom har jag flera symptom på subklinisk hypotyreos som trötthet, kräver mycket sömn, torr hy osv...Dessutom låg mitt TSH på 4,3 i januari, vilket till och med är över vårdens referensintervall så jag behöver ju hålla koll på det. 

    Det är absolut inte min mening att skrämma upp någon, men för min del tror jag verkligen att sköldkörteln är grunden till mina problem. 


    Åh okej förstår! Tack så mycket för förtydligande och hoppas att ni får hjälp! :)
  • SierraLeone

    Mitt 8:e försök, börjar bli tungt att inget händer och börjar bli orolig att något är fel. Jag och sambon längtar efter en liten men det känns som att hoppet försvinner lite mer efter varje månad.

    Ska ha mens imorgon enligt appen. Jag håller tummarna för att det tagit denna gången så vi kan få vårt lilla barn.

  • Emmalucy
    Soffsen skrev 2021-08-12 15:34:34 följande:

    Nu till en fråga, min gynekolog skrev ut Utrogestan 200mg som jag ska börja ta när jag plussar på stickan. Men jag vill ta från ägglossning fram till mens för att möjligtvis hjälpa ägget att fästa. 

    Vill dock inte använda mitt recept då det inte kan vara slut när jag väl plussar. Ska till Spanien om två veckor och där vet jag att Utrogestan är receptfritt. 

    Är det någon här som har erfarenhet av att köpa Utrogestan eller liknande utomlands och ta med sig hem trots att det är receptbelagd i Sverige? Kan man göra så? 


    Eh, vem kommer veta att du tar hem litegrann ;) tycker det är bra att du gör! Det är inte knark, kan tänka mig i värsta fall förlorar du den men det är endast om någon vill kolla din incheckade baggage, du kan iaf säga att du har ett recept på det i Sverige, de borde inte kunna göra mycket, det är inte ens smärtstillande eller något. Tycker det är ju lönlöst att vänta tills du plussar, hela problemet är att man inte kan plussa ..... oj vaginalpiller, och jag trodde att crinone var irriterande att använda :/ man kan iaf vänta till typ äl+4 innan man börjar för att spara lite på doserna :) jag började när FF appen bekräftade äl och plussade samma månad, så det är bra att du inte vänta med den. Kram!
  • Soff
    SierraLeone skrev 2021-08-12 19:36:59 följande:

    Mitt 8:e försök, börjar bli tungt att inget händer och börjar bli orolig att något är fel. Jag och sambon längtar efter en liten men det känns som att hoppet försvinner lite mer efter varje månad.

    Ska ha mens imorgon enligt appen. Jag håller tummarna för att det tagit denna gången så vi kan få vårt lilla barn.


    Alla härinne förstår precis vad du känner <3 Det är helt normalt att det tar lite tid ibland, behöver verkligen inte vara något alls! Men har full förståelse för hur du känner och att hoppet försvinner mer och mer. Jag har ibland tappat hoppet helt och hållet... och det är hemskt att känna. 


    Jag håller tummarna för att mensen inte dyker upp <3 

  • Soff

    Varning för dystert inlägg. Så för er som bara orkar peppande ord just nu behöver inte läsa. 


    Just nu är det bara mörker. Känner att mensen ska komma närsom, igen. Känns totalt hopplöst. Varför kan det aldrig bli vår tur!!??? Är så trött på detta att det inte finns ord. Har haft huvudvärk sen i Tisdags som fortfarande inte helt har släppt, även om det är på bättringsvägen. Detta har brutit ner mig totalt både fysiskt och psykiskt. Har inga krafter kvar. Sen ska mensen dessutom komma! och jag ska behöva hantera kraftig mensvärk och psykisk smärta att det inte gick denna gången heller?? Jag orkar bara inte. Plus att jag nu ska börja jobba i allt detta. Allt gör bara ont. Och det är smärtsamt att jag i detta läge känner så mycket ilska. Varför ska det vara så jävla orättvist?! Varför ska vissa vara så jävla privilegierade för!?? Varför kan inte jag bli en av dom!? Förtjänar jag det inte!?


    Denna gången gör det bara så ont ända in i själen. Förmodligen för att jag är så svag av alla dessa dagar med huvudvärk också. Har inga krafter nog att bekämpa detta. Kan man få några positiva besked någon gång? Kan det bara vända snart? Vet inte mer vad jag ska säga. Bara gråter och vill helst bara slå mig medvetslös tills allt löst sig. 

  • Janni91
    Soff skrev 2021-08-13 12:21:24 följande:

    Varning för dystert inlägg. Så för er som bara orkar peppande ord just nu behöver inte läsa. 


    Just nu är det bara mörker. Känner att mensen ska komma närsom, igen. Känns totalt hopplöst. Varför kan det aldrig bli vår tur!!??? Är så trött på detta att det inte finns ord. Har haft huvudvärk sen i Tisdags som fortfarande inte helt har släppt, även om det är på bättringsvägen. Detta har brutit ner mig totalt både fysiskt och psykiskt. Har inga krafter kvar. Sen ska mensen dessutom komma! och jag ska behöva hantera kraftig mensvärk och psykisk smärta att det inte gick denna gången heller?? Jag orkar bara inte. Plus att jag nu ska börja jobba i allt detta. Allt gör bara ont. Och det är smärtsamt att jag i detta läge känner så mycket ilska. Varför ska det vara så jävla orättvist?! Varför ska vissa vara så jävla privilegierade för!?? Varför kan inte jag bli en av dom!? Förtjänar jag det inte!?


    Denna gången gör det bara så ont ända in i själen. Förmodligen för att jag är så svag av alla dessa dagar med huvudvärk också. Har inga krafter nog att bekämpa detta. Kan man få några positiva besked någon gång? Kan det bara vända snart? Vet inte mer vad jag ska säga. Bara gråter och vill helst bara slå mig medvetslös tills allt löst sig. 


    Åh Soff!!!! <3 Jag känner så med dig, fy fan vad livet är orättvist! Klart du förtjänar att bli förälder!!! Förstår att allt bara brister, det är så extremt orättvist och det är så lätt att bli bitter på alla som blir gravida hur lätt som helst, speciellt de som inte ens bryr sig om sina barn, när man vet att man kommer göra allt för sitt framtida barn. Vi förtjänar att bli föräldrar och det kommer vi bli! 

    Skickar en massa styrkekramar till dig! Hoppas du kan få tid att gråta ut och sen ta nya tag, och att det snart kommer riktigt positiva besked, det är ju verkligen på tiden!! <3 <3 <3 
  • apan95
    Soff skrev 2021-08-13 12:21:24 följande:

    Varning för dystert inlägg. Så för er som bara orkar peppande ord just nu behöver inte läsa. 

    Just nu är det bara mörker. Känner att mensen ska komma närsom, igen. Känns totalt hopplöst. Varför kan det aldrig bli vår tur!!??? Är så trött på detta att det inte finns ord. Har haft huvudvärk sen i Tisdags som fortfarande inte helt har släppt, även om det är på bättringsvägen. Detta har brutit ner mig totalt både fysiskt och psykiskt. Har inga krafter kvar. Sen ska mensen dessutom komma! och jag ska behöva hantera kraftig mensvärk och psykisk smärta att det inte gick denna gången heller?? Jag orkar bara inte. Plus att jag nu ska börja jobba i allt detta. Allt gör bara ont. Och det är smärtsamt att jag i detta läge känner så mycket ilska. Varför ska det vara så jävla orättvist?! Varför ska vissa vara så jävla privilegierade för!?? Varför kan inte jag bli en av dom!? Förtjänar jag det inte!?

    Denna gången gör det bara så ont ända in i själen. Förmodligen för att jag är så svag av alla dessa dagar med huvudvärk också. Har inga krafter nog att bekämpa detta. Kan man få några positiva besked någon gång? Kan det bara vända snart? Vet inte mer vad jag ska säga. Bara gråter och vill helst bara slå mig medvetslös tills allt löst sig. 


    Jag förstår precis vad du menar och dessa tankar slår mig var och varannan dag. En del utav mig vill att alla ska gå igenom samma helvete som oss, för att få förståelse ödmjukhet och tacksamhet till vad som kommer efter. Men samtidigt skulle jag inte önska någon att gå igenom det här, och då borde inte jag heller behöva det.

    Jag tycker det är så fruktansvärt orättvist och jag sörjer dagligen känslan över hur jag trodde det skulle vara att skaffa barn. Jag sörjer att det inte blev en rolig och spännande upplevelse så som andra har det. Men jag tröstar mig i att det finns tid för att kanske få det så i framtiden. och jag tröstar mig med att i slutändan så spelar det väll antagligen ingen roll hur barnet blev till så länge de finns.

    Men jag tycker vi har rätt att älta och sörja. Vi kommer vara så in i helvete starka individer och mammor sen i slutet, det lovar jag!

    Kram <3
  • Soff
    Janni91 skrev 2021-08-13 15:13:39 följande:
    Åh Soff!!!! <3 Jag känner så med dig, fy fan vad livet är orättvist! Klart du förtjänar att bli förälder!!! Förstår att allt bara brister, det är så extremt orättvist och det är så lätt att bli bitter på alla som blir gravida hur lätt som helst, speciellt de som inte ens bryr sig om sina barn, när man vet att man kommer göra allt för sitt framtida barn. Vi förtjänar att bli föräldrar och det kommer vi bli! 

    Skickar en massa styrkekramar till dig! Hoppas du kan få tid att gråta ut och sen ta nya tag, och att det snart kommer riktigt positiva besked, det är ju verkligen på tiden!! <3 <3 <3 
    apan95 skrev 2021-08-13 16:52:26 följande:
    Jag förstår precis vad du menar och dessa tankar slår mig var och varannan dag. En del utav mig vill att alla ska gå igenom samma helvete som oss, för att få förståelse ödmjukhet och tacksamhet till vad som kommer efter. Men samtidigt skulle jag inte önska någon att gå igenom det här, och då borde inte jag heller behöva det.

    Jag tycker det är så fruktansvärt orättvist och jag sörjer dagligen känslan över hur jag trodde det skulle vara att skaffa barn. Jag sörjer att det inte blev en rolig och spännande upplevelse så som andra har det. Men jag tröstar mig i att det finns tid för att kanske få det så i framtiden. och jag tröstar mig med att i slutändan så spelar det väll antagligen ingen roll hur barnet blev till så länge de finns.

    Men jag tycker vi har rätt att älta och sörja. Vi kommer vara så in i helvete starka individer och mammor sen i slutet, det lovar jag!

    Kram <3


    Det är verkligen tur att jag har er här <3 vet inte vart jag ska ta vägen när dessa känslor slår till som hårdast och då är jag verkligen tacksam för att jag kan få stöd här. För det ger ni mig verkligen. Tack så himla mycket för era fina ord <3 


    Ja, det är verkligen så in i helvete orättvist. Och ja verkligen Janni, det är fruktansvärt frustrerande att se dessa människor som tar det för givet och knappt bryr sig. 


    Jag önskar verkligen att vi alla här inte behöver vänta länge till. Jag tror vi kommer bli världens bästa föräldrar vi som kämpar, för den tacksamheten vi kommer känna när det väl händer, den kommer inte gå att beskriva.. det kommer vara den lyckligaste dagen någonsin. 


    Och det är nog som du säger apan, att i slutändan så spelar det nog ingen roll hur barnet blir till, så länge barnet finns. Man kommer bara känna sådan oerhörd tacksamhet. 


    Kramar <3 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet