• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • evelinagra1
    Mizzi26 skrev 2021-09-23 23:30:06 följande:

    Hej och välkommen!

    Jag gjorde mitt första besök ganska nyligen och fick då börja med att berätta hur länge vi försökt, vad jag hade för problem med cyklerna och sen fick jag en gyn undersökning & mannen och jag fick ta olika blodprov.

    Hon frågade också lite allmänna saker om vår relation, om vi var gifta, om vi bodde ihop osv.

    Sen bokade vi in sperma-prov till mannen och en ny tid för uppföljning av proverna & spolning till mig. Väldigt snabba puckar för vår del :)

    Hoppas du fick svaren du behövde.


    Tack snälla för svar! Det är tydligen bara jag som ska komma på besöket så då ska jag säkert göra det som du fick göra :)
  • Vickan31

    Min mens kom igår, som en klocka, så jag uppdaterar listan. Lite extra ledsen då jag trodde att jag hade en nidblödning/implantationsblödning en vecka eftre ÄL och lite annorlunda symptom än jag brukar, men ja, vad ska man säga?


     


    NatMar005 PLUSSAT

    Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

    Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

    Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT


    Mimmi44, BIM 25/9, 26 år (ca 18e försöket)

    Hellow0rld, BIM 29/9, 29 år (16:e försöket)

    Carina82, BIM 30/9, 38 år (12e försöket, pågående utredning)

    Soff, BIM 4/10, 33 år (19:e försöket)

    Mirabilis89, BIM 10/10, 32 år (16:e försöket).

    Janni91, BIM 14/10, 30 år (16:e försöket, oförklarligt barnlös och inväntar IVF)


    Vickan31, BIM 21/10, 32 år (17:e försöket, godkänd remiss och inväntar IVF)

    Längtartillvår, BIM 27/10, 36 år ( första IVF försöket)

    RH93, BIM 2/11, 28 år (15:e försöket)

  • Idoh
    Vickan31 skrev 2021-09-24 09:30:04 följande:

    Åååh men vilka fantastiska nyheter!! STORT grattis, vilken lycka! <3 Hoppas att allt går bra och jag är så glad för din skull!


    TACK Vickan! Och vad tråkigt med mensen idag, jag vet hur den skiten känns, särskilt när man hoppats lite extra. Jag håller verkligen alla tummar för dig framöver!
  • Mizzi26
    Vickan31 skrev 2021-09-24 09:32:49 följande:

    Vad fint skrivet, vi är verkligen kämpar och jag är så glad att jag har er alla vid min sida i det här <3 

    Vad bra att du sa till om din smärta så att de hittade cystan. Det låter ju ändå som att det finns hopp om att den kanske försvinner av sig själv ganska snabbt så det håller vi tummarna för, men förstår att det känns jobbigt att allt skjuts fram och att det ska göra så ont! Känns så orättvist att du ska behöva ha det så här. Stor kram från mig <3 


    Verkligen! Jag också! :)

    Ja tio steg bakåt men ändå skönt att det inte var värre än så. Jag hoppas att allt ser bra ut vid nästa besök så att vi kan planera framåt. Tack snälla!

    Såg att du fick din mens igen, stor kram till dig också! Och jag förstår den lilla extra besvikelsen för jag trodde också att jag hade en nid-blödning förra cykeln.
  • Mizzi26
    evelinagra1 skrev 2021-09-24 09:38:43 följande:

    Tack snälla för svar! Det är tydligen bara jag som ska komma på besöket så då ska jag säkert göra det som du fick göra :)


    Håller tummarna för dig att allt går bra & du blir hörd! :)
  • Vickan31
    Idoh skrev 2021-09-24 10:34:24 följande:
    TACK Vickan! Och vad tråkigt med mensen idag, jag vet hur den skiten känns, särskilt när man hoppats lite extra. Jag håller verkligen alla tummar för dig framöver!
    Tack fina du för de värmande orden <3 
  • Vickan31
    Mizzi26 skrev 2021-09-24 10:38:02 följande:
    Verkligen! Jag också! :)

    Ja tio steg bakåt men ändå skönt att det inte var värre än så. Jag hoppas att allt ser bra ut vid nästa besök så att vi kan planera framåt. Tack snälla!

    Såg att du fick din mens igen, stor kram till dig också! Och jag förstår den lilla extra besvikelsen för jag trodde också att jag hade en nid-blödning förra cykeln.
    Jag förstår att det känns som ett bakslag, och det är så svårt att inte ta ut saker i förskott men vi håller alla tummar för att det ska se bra ut vid nästa besök så att ni som sagt kan planera framåt <3 

    Tusen tack för omtanken och jag hoppas att du får en så fin helg som möjligt! <3 
  • Janni91
    Vickan31 skrev 2021-09-24 09:51:52 följande:

    Min mens kom igår, som en klocka, så jag uppdaterar listan. Lite extra ledsen då jag trodde att jag hade en nidblödning/implantationsblödning en vecka eftre ÄL och lite annorlunda symptom än jag brukar, men ja, vad ska man säga?


    Åh nej Vickan!! </3 Jag hoppades så att det tog sig denna månaden, det verkade ju så lovande! Skickar dig en stor kram <3 <3 
  • Ericky
    Idoh skrev 2021-09-23 21:32:35 följande:

    Ja, jag vill så otroligt gärna att det ska gå vägen men du känner nog igen alla andra tankar som kommer i vägen, särskilt eftersom man försökt och oroat sig så länge :/ :). Men mest är jag bara glad och lugn idag. Vad fint att du blev gravid precis innan IVF, och hoppas att allt går fortsatt bra! Hur har du mått hittills?


    Jag förstår det <3

    Jag har mått väldigt bra. Lindrigt illamående emellanåt och lite äckel för mat, men väldigt lindrigt så jag har mått oförskämt bra. Sedan har det i dig blivit ganska oroligt i och med att jag haft ett missfall 2 månader innan och nu car rädd för MA. Men nu har vi fått se lillen på UL som låg och hickade <3

    Önskar SÅ er alla den synen i denna grupp <3
  • Carina82
    evelinagra1 skrev 2021-09-23 22:21:32 följande:

    Hej, jag hoppar in i denna tråden om det är okej.. om ca 2 veckor ska jag på mitt första besök för fertilitetsutredning på carlanderska i Göteborg, är det någon som skulle vilja berätta vad man brukar få göra på första besöket? Är så nervös D:


    Välkommen hit <3 Min upplevelse var verkligen odramatisk, dom visste varför vi var där så pratade inte barnlängtan och känslor utan fokuserade på det praktiska <3 Jag var så nervös innan, men gick därifrån mycket lättare i hjärtat! Tror olika kliniker gör olika saker på första försöket, men det är ju samma saker som sker totalt. Jag försökte sammanfatta nedan :)

    Besök 1: Han kikade lite på våra hälsoblanketter, hur länge vi hade försökt, varit tillsammans osv. Eftersom jag är lite äldre visade han en karta över vad som händer med fertiliteten när man blir äldre. Sen fick min kille remiss till spermaprov. Jag fick instruktion om att ta ett blodprov samt boka upp två ytterligare tider för undersökning. Tog typ 15 minuter.

    Besök 2: jag gjorde en spolning av äggledaren på en viss dag i min cykel, var inte så härligt men gick iaf snabbt. Skulle inte tro det här är nåt man gör på sitt första besök även om det råkar vara rätt tid i månaden, just för att man måste ta ett par Alvedon innan. Tog typ 20 minuter.

    Besök 3: precis runt min ägglossning för att kolla att allt verkar se ok ut. Tog typ 10 minuter. Om du har tur är det här nåt dom kan klämma in på första besöket men nog inget att räkna med :)

    Besök 4: slutsamtal med både mig och min kille, för att få resultatet av allt. För att remissen skulle skickas iväg krävdes ytterligare ett blodprov, denna gång även för min kille. Tog typ 15 minuter.

    Det absolut jobbigaste för mig var hur svårt det var att få tider med tanke på att man måste pricka rätt på undersökningarna. Väntan är verkligen skräp!

    Hoppas det hjälpte lite, lycka till <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet