• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Teriz

    Svar till er båda, Melsson och Vickan31:


     


    Jag har oxå hört att många blir gravida efter MF? att miljön är i bra form där inuti haha. Detta är första gången vi prickat in ÄL efter ett missfall (har ju haft 2 till tidigare). Vi myste samma dag jag fick positivt på mina äl test, det var det ?enda? vi fick till. 


     


    Man ska ju inte fortsätta testa efter man fått positivt men jag fortsatte göra det för min mening var ju egentligen att börja kolla upp om min kropp börjat ställt om så jag fick ju en liten chock när jag fick positivt redan 4 dagar efter ja slutat blöda. Men dagen efter positivt äl test alltså lördag så var mina test sååå svaga och negativt på cb. 



    Verkligen tvärt emot vad jag fick på fredagen,  


    Så om jag tolkar detta rätt så (om jag har tur) kanske ägget släppte under natten och hormonerna bara sjunk direkt efter. Detta är min egna teori haha. Jag har oxå tagit grav test i samma urin och det är helt negativt iaf. 


     


    Men om jag har ägglossat eller inte det kan jag ju inte veta förens om ca 2 v då om mensen dyker upp hehe. Jag tempar ju inte. Svårt att säga när jag har bim eftersom min senaste mens / missfall vara i 15 dagar men brukar oftast vara ca 14 dagar från äl till bim för mig. Så jag gissar på bim 3 mars som för dig Vickan 😍

  • MalinJ

    Godmorgon,
    Här steg min temp men vet inte om den kanske är lite lägre egentligen då min temp börjat krångla med och nollställa sig. Den startar alltid med gamla tempen sen går den ner till 33-34 och sen nollställs den men inte senaste två dagarna och idag lyckades jag inte få den nollställd trots fler försök med och ta jr batteri så nåja.

    Kan inte skilja så mycket gissar jag då vissa tempar börjar sådär också. Eller vad tror ni? 🙈

    Förutom det så har jag fortfarande molande värk i tjejmagen så att säga, mer idag än igår. Får se hur det utvecklar sig under dagen. Igår var lite mindre men det kom och gick.
    Nu har jag känt av det sen tidig morgon. Kan ju inte båda gott 🙈

  • Vickan31

    MalinJ: Ja men du, då är vi bra nära varann igen 😃 Nu ser ju din temp hög och fin ut tycker jag! Och jag tror absolut inte att det är något problem att tempen gjorde så, det ser ju ut som en korrekt graf. Har du haft den länge? Men som sagt, jag tror inte att det påverkade tempen utan det stämmer säkert att den är så där hög och fin nu 😊 Och läkaren jag träffade sa att det är helt naturligt att man ibland känner av den där molvärken innan, under eller efter ägglossning, att det kan bero på olika orsaker, men att det absolut inte är något konstigt om du känner av det nu efter ägglossning. Sen om det skulle börja göra fruktansvärt ont så får man såklart kontakta vården, men lite molvärk direkt efter ÄL behöver absolut inte vara något negativt 💕

    Teriz: Känns ju väldigt lovande att ni prickat in det så bra den här gången, då håller jag tummarna lite extra hårt för det här försöket 💕 Jag brukar också fortsätta att testa efter positivt ibland, fastän man inte ska det, hehe. Men det var ju superbra att du gjorde det så att du upptäckte den här ägglossningen 😊 Vi hoppas och tror absolut att du ska ha ägglossat nu, och vad roligt att vi verkar ha BIM samma dag! 😍

  • Teriz
    Vickan31 skrev 2023-02-21 15:34:19 följande:

    MalinJ: Ja men du, då är vi bra nära varann igen 😃 Nu ser ju din temp hög och fin ut tycker jag! Och jag tror absolut inte att det är något problem att tempen gjorde så, det ser ju ut som en korrekt graf. Har du haft den länge? Men som sagt, jag tror inte att det påverkade tempen utan det stämmer säkert att den är så där hög och fin nu 😊 Och läkaren jag träffade sa att det är helt naturligt att man ibland känner av den där molvärken innan, under eller efter ägglossning, att det kan bero på olika orsaker, men att det absolut inte är något konstigt om du känner av det nu efter ägglossning. Sen om det skulle börja göra fruktansvärt ont så får man såklart kontakta vården, men lite molvärk direkt efter ÄL behöver absolut inte vara något negativt 💕

    Teriz: Känns ju väldigt lovande att ni prickat in det så bra den här gången, då håller jag tummarna lite extra hårt för det här försöket 💕 Jag brukar också fortsätta att testa efter positivt ibland, fastän man inte ska det, hehe. Men det var ju superbra att du gjorde det så att du upptäckte den här ägglossningen 😊 Vi hoppas och tror absolut att du ska ha ägglossat nu, och vad roligt att vi verkar ha BIM samma dag! 😍


    Ja det känns lovande med timeingen men magkänslan säger ändå att de känns lite konstigt haha. För bra för att va sant typ?att allt prickade in samtidigt. Men bara hålla tummarna 😍 
    Då blir det spännande veckor nu. Har haft lite smått molvärk nu dagarna efter äl men inte mkt  Kanske för att jag tänker på de haha. 
    Hur är din känsla denna månaden? 
  • Vickan31
    Teriz skrev 2023-02-21 17:31:45 följande:
    Ja det känns lovande med timeingen men magkänslan säger ändå att de känns lite konstigt haha. För bra för att va sant typ?att allt prickade in samtidigt. Men bara hålla tummarna 😍 
    Då blir det spännande veckor nu. Har haft lite smått molvärk nu dagarna efter äl men inte mkt  Kanske för att jag tänker på de haha. 
    Hur är din känsla denna månaden? 
    Verkligen bra timeing, och jag tror att när man försökt en längre tid så blir man liksom lite mer skeptisk, typ att varför skulle någonting gå min väg nu när det inte gjort det hittills? Som om universum är emot en 😅 Men man får försöka att inte lyssna på den där rösten som säger att det är för bra för att vara sant, för ibland går saker faktiskt bra också 😊

    Men vad lustigt, jag har också känt smått molvärk nu dagarna efter äl men förstår inte riktigt varför! Jag tycker att om det beror på ägglossningen så borde molvärken ha försvunnit nu, och om det skulle bero på en implantation så är det ju för tidigt? Så frustrerande att kroppen är så svår läsa av ibland, speciellt när man försöker att bli med barn. Min känsla är att det inte kommer att bli något den här månaden men att vi kanske kanske skulle kunna ha en bättre chans nästa månad ifall spolningen går bra 😊 Hur brukar du känna mellan ÄL och mens, brukar du ha några speciella symptom för att mensen ska komma jämfört med om du plussat?
  • Melsson

    Åh så spännande att ni är så många som precis haft ÄL. Hoppas SÅ att det går vägen för någon denna månad - känns verkligen som att det kommer komma ett plus i denna gruppen snart <3 

    Är det någon av er som testat tillskott eller gjort något annorlunda denna cykel? Eller kör alla på som vanligt? 

    Jag är på CD7 så min ÄL-vecka börjar först om några dagar! 

    Men jag tänkte köra på inositol (gör alltid det, funkar super och behöver ju inte ha letrozol längre) rosenrot och sen d-vitaminboost..Tänkte ev köra bisolvon med om jag orkar haha :P 

    Jag håller SÅ med dig Vickan om känslorna att "varför skulle det gå nu", men det är ju det som ändå är det häftiga - att det KAN ju gå bara poff när man minst anar det! Men ibland är det ju svårt att motivera sig att ligga typ varje dag en vecka haha

  • MalinJ

    Måste hålla med er i det ni säger, varför skulle det hända mig nu. För det är verkligen så det känns. 


    Men jag ör tacksam över att ha er här inne och snacka av sig med. Det gör faktiskt väldigt mycket också även om det ibland blir lite extra jobbigt.

    Jag har fått min äl utsatt och den var verkligen tydlig så inget konstigt där.
    Nu får vi se hur allt går bara, ca en vecka tills man ev vet. 


    Molvärken har varit ganska platt idag så det är skönt men jag börjar fan bli orolig över mitt kisseri så att säga. Springer och kissar ganska ofta, flera ggr under samma timma ibland och det har varit en tid, mycket förr när hag drack mycket te och dricka men jag dricker betydligt mycket mindre nu. 


    Jag kan alltså vara super super kissnödig flera ggr på rad efter korta tider. men kissar inte alltid mycket utan kan vara mindre mängd också. 


    Orolig över om det är med socker (diabetes?) och göra. Jag vet inte. Jobbigt är det! Kan få lite ont om jag håller mig lite också. 


    Men här är dagens graf!

  • Mathilda88

    MalinJ: Angående kissandet, varför misstänker du diabetes? Har du det sen innan? Jag tänker spontant på en urinvägsinfektion. Isåfall behöver du dricka på ordentligt igen så du kan försöka kissa ut det 🙏 Hur länge har du haft besvär? Lyckas du inte så dra inte ut på det utan kontakta Vc för urinprov och ev antibiotika. Var sitter molandet? Sitter det uppåt njurarna så åk in direkt till VC är mitt råd.

  • Teriz
    Vickan31 skrev 2023-02-22 09:09:11 följande:
    Verkligen bra timeing, och jag tror att när man försökt en längre tid så blir man liksom lite mer skeptisk, typ att varför skulle någonting gå min väg nu när det inte gjort det hittills? Som om universum är emot en 😅 Men man får försöka att inte lyssna på den där rösten som säger att det är för bra för att vara sant, för ibland går saker faktiskt bra också 😊

    Men vad lustigt, jag har också känt smått molvärk nu dagarna efter äl men förstår inte riktigt varför! Jag tycker att om det beror på ägglossningen så borde molvärken ha försvunnit nu, och om det skulle bero på en implantation så är det ju för tidigt? Så frustrerande att kroppen är så svår läsa av ibland, speciellt när man försöker att bli med barn. Min känsla är att det inte kommer att bli något den här månaden men att vi kanske kanske skulle kunna ha en bättre chans nästa månad ifall spolningen går bra 😊 Hur brukar du känna mellan ÄL och mens, brukar du ha några speciella symptom för att mensen ska komma jämfört med om du plussat?

    Jag förstår precis vad du menar. Och det är väl så när vi är i den här resan så analyserar man ju allt. Spännande med spolning, hoppas den ska gå bra för er.


    Jag skriver anteckningar varje dag i min app och saken är den att jag försöker se ett mönster? gå tillbaka och kolla hur jag mådde osv men känns som jag skriver samma sak varje månad haha. Något jag återkommer till varje gång efter ÄL oavsett om jag plussade eller inte är följande:


    Huvudvärk och trött / seg. 


    Vita flytningar, krämiga. 


    Lite obalans i kroppen typ mot min sambo: typ rör mig inte? Lite irriterad. 



    Sen något jag insett VARJE gång jag plussat (3 ggr) är att jag har en sjukdomskänsla i kroppen nån dag efter ÄL. Om det är ett tecken eller bara sammanträffande det vet jag inte. Har också noterat att jag tycker mitt kiss luktar starkt och även stark doft ?där nere? samt ömma bröstvårtor. 



    Plus 1: fick Corona samma vecka.
    Plus 2: snorig och fryssen efter ÄL
    Plus 3: Huvudvärk tung i kroppen, ingen energi förkyld känsla. 

  • MalinJ

    Mathilda, uvi är det inte för jag vet tyvärr hur det är då jagvhaft problem med det sen yngre dar, får dessutom alltid ont vid uvi.

    Nu springer jag bara på toa hela tiden, varför jag tänker på diabetes tex är för att det är ett tecken till just det, man kissar mera.
    Jag ska kontakta VC, nu är det fler som är på mig för dom märker som sagt hur jag springer.

    Molandet är mer i tjejmagen, det var nog helt enkelt en rejäl äl jag fick säkert som jag kände av längre än jag brukar. För idag har det typ inte varit något. Iaf inte nu på eftermiddagen.

    Min kompis har en diabetes mätare hemma sen hon fick graviditetsdiabetes så hon sa att jag får prova den och se hur mina värden ligger när jag kommer dit. Ska dit nästa vecka. Om jag inte får en tid innan då. 


    Jag dricker nog den mängd man ska göra per dag 1,5-2l iaf, vatten.
    Det blir nog bra :) tack för omtanken 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet