• Soff

    Vi som försökt en längre tid - första barnet

    Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 


    (Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 


    Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 


    Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 


    Kram till alla kämpar därute <3 


     

  • Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Myran1234
    klyftpotatis skrev 2023-05-19 10:16:18 följande:

    Hej allihopa! Nu kanske jag vänder mig till fel tråd men jag är desperat efter svar och provar att se om någon här varit med om liknande. Snabb bakgrundsinformation: Jag och sambon går fertilitetsutredning sedan september. Försökt få barn i 1 år och 8 månader. Jag har sedan jag fick mens som 13-åring haft oregelbundna cyklar på mellan 40-160 dagar. Sambons spermaprov är normala. Jag har aldrig lyckats bli gravid. Genomgår viktnedgång då jag behöver gå ner 6kg för att komma under BMI 30 för att få letrozolbehandling.


     


    Under samtliga fem gynundersökningar jag gjort har jag fått höra att allt ser normalt ut. Igår träffade jag en ny läkare och gjorde gynundersökning. Oproffsigt och tråkigt bemötande slutade i att jag påbörjade HSS (spolning) utan förvarning, utan frågan om lokalbedövning. Detta ska göras på CD 6-12 i vanliga fall, men jag har inte haft mens på 45 dagar och fick ändå göra detta, totalt spontant. Detta slutade i stress, rädsla och i brutala smärtor när kateter fördes in. Jag kan inte beskriva smärtan mer än att det, med handen på hjärtat, va den värsta smärtan jag någonsin känt. Började kräka, gråta, skrika. Läkaren fortsatte och jag kände smärtan igen (hon hann inte ens börja spola in saltlösningen). Detta slutande i panikångestattack, personalen fick larma och jag får ett akutteam över mig. Aldrig varit med om liknande och är totalt ärrad och förstörd över händelsen. En jättetraumatisk upplevelse. Jag har skickat ett långt mail till VC ang att något gått väldigt fel till, och inväntar svar. 


     


    Men, till min egentliga fråga. Nu, i efterhand har jag fått mina journaler där det bland annat står att jag har en 2mm tunn slemhinna. Aldrig något jag hört innan. Av läsning på internet ska slemhinnan helst vara 10-15mm tjock, och för att ett embryo ska kunna fästa ska slemhinnan minst va 7mm. Detta får mig att fundera på om detta varit problemet hela tiden, men ingen annan läkare som märkt detta? Om min slemhinna alltid varit 2mm är det inte konstigt en graviditet inte tagit sig? En släkting som är läkare berättade för mig idag att om kroppen inte känner att den orkar ägglossa under en lång period så kan jag räkna med att utveckla östrogenbrist. Hon trodde till 99,9% att jag har brist på östrogen. Jag har tagit alla sorters prover men aldrig östrogen, progesteron och har nu bett om att få kolla detta.


     


    Bör jag vara orolig över min 2mm tunna slemhinna? Någon annan med tunn slemhinna? Förblir den såhär eller hjälper det med östrogen? Kan jag köpa östrogentillskott receptfritt eller behöver jag få det utskrivet? Kan jag genomgå en IVF när jag är så tunn slemhinna? Jag får ju inget svar av vården, varken på mitt möte eller på mitt mail så nu är jag desperat och vill ha svar från någon med liknande erfarenheter.


     


    Tack på förhand, från en totalt nedkörd och förvirrad tjej med övertydliga signal om att min kropp varken är trygg eller nöjd


    Hej! 


    Jag beklagar verkligen att du fick en sådan otrevlig upplevelse. Förstår verkligen att det måste ha varit en jättejobbig situation. 😟 
    Jag är kanske inte rätt person att svara men jag tror att man gör en spolning mellan CD5-12 för att inte riskera att eventuellt spola bort ett befruktat ägg. Om du sällan har ägglossning och därmed inte regelbunden cykel så är det ju såklart svårt att veta när man kan/bör göra en spolning. 
    När jag gjorde spolning så tog jag bara värktablett innan, ingen lokalbedövning och på mig kändes det inte någonting alls. Så det där kan nog vara väldigt olika också. Märkligt att läkaren inte slutade när du fick så ont och skrek. Måste ju vara tjänstefel att bara fortsätta då! 

    Vad gäller slemhinnan så vet jag bara att den ska vara runt 7 mm när man vill att ägget ska fästa, men direkt efter mens (när man just blött ut slemhinnan) så är den ju tunn för att sedan börja byggas upp igen inför ägglossningen. Du hade inte haft mens nyligen då? 


    Om jag vore du hade jag ringt och ställt alla dessa frågor som du har. Hoppas de kan hjälpa dig. 🥰


     

  • klyftpotatis
    Myran1234 skrev 2023-05-21 18:47:49 följande:

    Hej! 


    Jag beklagar verkligen att du fick en sådan otrevlig upplevelse. Förstår verkligen att det måste ha varit en jättejobbig situation. 😟 
    Jag är kanske inte rätt person att svara men jag tror att man gör en spolning mellan CD5-12 för att inte riskera att eventuellt spola bort ett befruktat ägg. Om du sällan har ägglossning och därmed inte regelbunden cykel så är det ju såklart svårt att veta när man kan/bör göra en spolning. 
    När jag gjorde spolning så tog jag bara värktablett innan, ingen lokalbedövning och på mig kändes det inte någonting alls. Så det där kan nog vara väldigt olika också. Märkligt att läkaren inte slutade när du fick så ont och skrek. Måste ju vara tjänstefel att bara fortsätta då! 

    Vad gäller slemhinnan så vet jag bara att den ska vara runt 7 mm när man vill att ägget ska fästa, men direkt efter mens (när man just blött ut slemhinnan) så är den ju tunn för att sedan börja byggas upp igen inför ägglossningen. Du hade inte haft mens nyligen då? 


    Om jag vore du hade jag ringt och ställt alla dessa frågor som du har. Hoppas de kan hjälpa dig. 🥰


     


    Jag hade inte haft mens på 45 dagar 😔 jag har haft kontakt med vc som lämnat vidare ärendet till deras chef som ska ringa upp mig i nästa vecka så förhoppningsvis får jag svar då! Ang själva upplevelsen rådde dom mig att anmäla till patiensnämnden. Får se hur jag gör när jag fått prata med deras chef🙏🏼 tack För svar!
  • Mathilda88
    klyftpotatis skrev 2023-05-19 10:16:18 följande:

    Hej allihopa! Nu kanske jag vänder mig till fel tråd men jag är desperat efter svar och provar att se om någon här varit med om liknande. Snabb bakgrundsinformation: Jag och sambon går fertilitetsutredning sedan september. Försökt få barn i 1 år och 8 månader. Jag har sedan jag fick mens som 13-åring haft oregelbundna cyklar på mellan 40-160 dagar. Sambons spermaprov är normala. Jag har aldrig lyckats bli gravid. Genomgår viktnedgång då jag behöver gå ner 6kg för att komma under BMI 30 för att få letrozolbehandling.


     


    Under samtliga fem gynundersökningar jag gjort har jag fått höra att allt ser normalt ut. Igår träffade jag en ny läkare och gjorde gynundersökning. Oproffsigt och tråkigt bemötande slutade i att jag påbörjade HSS (spolning) utan förvarning, utan frågan om lokalbedövning. Detta ska göras på CD 6-12 i vanliga fall, men jag har inte haft mens på 45 dagar och fick ändå göra detta, totalt spontant. Detta slutade i stress, rädsla och i brutala smärtor när kateter fördes in. Jag kan inte beskriva smärtan mer än att det, med handen på hjärtat, va den värsta smärtan jag någonsin känt. Började kräka, gråta, skrika. Läkaren fortsatte och jag kände smärtan igen (hon hann inte ens börja spola in saltlösningen). Detta slutande i panikångestattack, personalen fick larma och jag får ett akutteam över mig. Aldrig varit med om liknande och är totalt ärrad och förstörd över händelsen. En jättetraumatisk upplevelse. Jag har skickat ett långt mail till VC ang att något gått väldigt fel till, och inväntar svar. 


     


    Men, till min egentliga fråga. Nu, i efterhand har jag fått mina journaler där det bland annat står att jag har en 2mm tunn slemhinna. Aldrig något jag hört innan. Av läsning på internet ska slemhinnan helst vara 10-15mm tjock, och för att ett embryo ska kunna fästa ska slemhinnan minst va 7mm. Detta får mig att fundera på om detta varit problemet hela tiden, men ingen annan läkare som märkt detta? Om min slemhinna alltid varit 2mm är det inte konstigt en graviditet inte tagit sig? En släkting som är läkare berättade för mig idag att om kroppen inte känner att den orkar ägglossa under en lång period så kan jag räkna med att utveckla östrogenbrist. Hon trodde till 99,9% att jag har brist på östrogen. Jag har tagit alla sorters prover men aldrig östrogen, progesteron och har nu bett om att få kolla detta.


     


    Bör jag vara orolig över min 2mm tunna slemhinna? Någon annan med tunn slemhinna? Förblir den såhär eller hjälper det med östrogen? Kan jag köpa östrogentillskott receptfritt eller behöver jag få det utskrivet? Kan jag genomgå en IVF när jag är så tunn slemhinna? Jag får ju inget svar av vården, varken på mitt möte eller på mitt mail så nu är jag desperat och vill ha svar från någon med liknande erfarenheter.


     


    Tack på förhand, från en totalt nedkörd och förvirrad tjej med övertydliga signal om att min kropp varken är trygg eller nöjd


    Herregud din stackare! Vilket trauma!! Har du fått något svar än? Hoppas läkaren aldrig gör så där igen mot någon mer! Har själv bara gjort spolning en gång men dom var så väldigt försiktiga, ett steg i taget och stämde av med en hela vägen, om de skulle avbryta eller fortsätta etc. 

    Har tyvärr ingen erfarenhet om tunn slemhinna att kunna bidra med, bara beklaga din upplevelse. Och hoppas man kan vara något på spåret nu!
    IVF låter kanske inte alls fel med de cyklerna tänker jag teoretiskt? Den tunna slemhinnan kanske både hänger ihopa med låga östrogenet och uteblivna ägglossningar? Eller så är jag ute och cyklar, en tanke bara. Känns som at IVF - eller annan fertilitetsbehandling som ex östrogen och ägglossnings-stimulering via IVF-klinik (eller kan VC också göra?) skulle kunna hjälpa till att få till fungerande cykler?
    Håller tummarna för att ni får komma vidare och få korrekt hjälp snarast! Hjärta
  • Mathilda88
    Myran1234 skrev 2023-05-21 18:39:43 följande:

    Ja, det är både nervöst, pirrigt och lite jobbigt på samma gång 😜 Börjar nog med sprutorna på onsdag tror jag, ska ringa Livio imorgon då jag tror mensen drar igång imorgon. 


    Jag och mitt ex gjorde fertilitetsutredning men ingen IVF, så det blir första gången för mig. 

    Hur känns det för dig? När har du testdag? Jag hoppas så att det tar sig denna gången för dig! 🥰 Kan du tänka på annat på dagarna än att försöka känna efter? Hur många dagar efter en återinföring tror du att man kan känna något? :) 


    Åh så spännande att snart få börja! Lycka till när mensen kommit! Hjärta 

    Vickan: Hur är det med dig? Hjärta Håller tummarna Hjärta
  • Mathilda88

    I fredags fick jag det tragiska samtalet. Av mina i måndags 17 plockade ägg (6 tomma, 3 omogna, 8 mogna - 4 befruktade) så slutade alla dela sig på dag 3 och hoppet gavs upp på dag 4, i fredags! GråterGråterGråter Visade sig att utöver mannens få (men fina) spermier så har jag har dålig äggkvalité - granulerade kallade läkaren dom. Varit helt knäckt hela helgen! Dessutom blivit överstimulerad. Hade hoppats kunna börja rida och träna nu så man kunnat få må lite bra efter denna smärtsamma stimulering etc och ha annat att tänka på samt fördriva tiden till nästa försök. Kan tydligen hänga i några veckor med otur. Mardrömmen fortsätter liksom. Vi kommer missa att göra ett andra försök före sommarstängningen med enbart några dagar. Så nästa försök blir i augusti, 3 månader bort... Men just nu är just beskedet om dåliga äggen mest knäckande, oddsen sjönk drastiskt plötsligt!

  • Melsson
    Vickan31 skrev 2023-05-17 12:24:33 följande:

    Fina Melsson, du behöver aldrig be om ursäkt för det! Det är ju samma för många av oss, att ibland finns inte tid eller ork för att göra annat än äta, jobba, sova. Men jag är jätteglad att du skriver, det värmer alltid med dina meddelanden och din positiva inställning 🥰 Men eller hur, de senaste veckorna har gått galet fort på något sätt och det känns fantastiskt att veta att jag ruvar på ett av våra små embryon just nu! Men ruvartiden går inte lika snabbt tyvärr, haha 😅 En vecka kvar till testdag och jag är redan så otålig och nervös. Testdagen är den 24 maj och jag vågar nog inte testa innan dess känner jag 😁 Tusen tack för att du säger så, jag ska försöka se det drömscenariot framför mig: att få sitta i våran trädgård i sommarsolen och få pyssla med vårat hus och veta att vår lilla bebis växer i magen, jag hoppas så enormt mycket på det 💕


    Vad spännande att ni ska starta med IVF så snart, förhoppningsvis redan i juni 😍 Vi fick i alla fall börja på en gång, även om jag vet att det kan vara kö och att kliniken kan neka pga tidsbrist, men vi hoppas ändå att de har tid för er på en gång eller att ni såklart plussar på egen hand! Hjärta När är din nästa BIM? Precis som jag skrev till Myran här ovanför så är jag bara glad om jag kan svara på några frågor och funderingar som dyker upp före och under IVF:en, så fråga mig gärna allt du vill! 🥰


    Ja ibland är man inne här flera ggr per dag och ibland blir det lite mindre. Ja men detsamma, du engagerar dig i alla så fint att se <3. Omg nu är det bara 2 dagar kvar?! Helt sjukt. Hur går allt för dig? Hur är det med nerverna? Visst tog du lutinus? För tänker man blir ju lite knäpp av dom i och med att man får lite gravid-symptom av dom! Åhh ja verkligen en SÅN målbild, tror stenhårt på den!!!!


    Ja hoppas verkligen att vi får dra igång direkt efter sommaren, dom har ju redan förvarnat att vi inte kommer hinna köra igång innan sommaren eftersom dom har sommarstängt.. Min nästa BIM är om typ 2 v (ÄL igår eller idag hehe). 

    Har massor med frågor - speciellt om medicinen och hur man kommer fram till den? Och vad som avgör korta eller långa protokollet?? Och hur många besök man gör under tiden inför äggplock? + är det särskilda restriktioner då? Också om man blir väldigt svullen av medicinerna?


    Myran1234 skrev 2023-05-16 16:24:38 följande:

    Tack så mycket Melsson Skrattande Vi har valt att köpa tre IVF-försök som kostar 85 000 kr. I februari 2024 har vi varit ett par i två år, så det känns alldeles för länge att vänta tills att få köra igång en IVF då. Även om jag och min nuvarande har försökt i knappt 1 år så har ju jag med min bakgrund med exet försökt i totalt tre år....så rent psykiskt så orkar jag inte vänta mer.  Hjärta 


    Vad spännande för er med IVF snart! Jag håller tummarna att de har tid att ta emot er så snart som möjligt. Hur länge har ni försökt? :) 


    Mycket pengar men i det stora hela helt överkomligt med tanke på att ni kommer stå där med ert lilla knyte i famnen <3. Förstår dig med tiden, vi som tjejer tror jag har en helt annan inre stress också, iaf när man börjar bli en bit över 30..Ingår alla besök (ultraljud osv) i den summan med? 

    Vi har försökt i prick två år nu! Helt galet vad tiden gått....Hade aldrig trott det skulle ta sån här tid utan trodde vi skulle vara gravida/ha barn nu faktiskt.. 


    Mathilda88 skrev 2023-05-16 12:52:13 följande:
    Melsson skrev 2023-05-16 11:14:32 följande:
    Och kom på en fråga till :P Men visst var du nervös inför smärta osv med äggplocket? Hur gick allt? <3


    Ja många ägg, men tyvärr ett bottennapp då enbart 4 blivit normalt befruktade 😭. Så stor ångest nu om någon överlever till på lördag när vi fått tid för återföring?! Ringt RMC, labbet ska ringa åter idag eller imorgon om varför det blev så här, men där ska ha funnits omogna ägg trots förlängd behandlingstid. Hur stor andel vet jag inte än.


    Ja det hade jag, men visade sig vara det bästa av denna snart tre veckor långa behandling?! Så äggplocket kan vi göra fler gånger 😂. Har haft mkt smärtor och illamående under stimuleringen, så under äggplocket var det skönt att äntligen få vara rätt smärtlindrad. Sen smärtan igårkväll efter plocket var ju visserligen inte nådigt och tårar föll innan smärtstillande hunnit börja verka. Men jag är mkt mer smärtkänslig kring livmodern än gemene man så tack o lov inte normalt. Men just nu vet jag inte om jag mäktar med en IVF-omgång till med tanke på hur dåligt jag mått på den.😭


    Åh vad tråkigt att höra...Jag vet att detta säkert inte känns som en tröst - menså länge iaf minst 1 klarar sig så kan det ju räcka...Men förstår helt klart din ledsamhet...Vet ni hur många som ev klarade sig och när det ev blir återföring?<3 
    Men vad skönt att iaf äggplocket gick bra <3 Hoppas sååå att du slipper att göra om hela proceduren!! Fick du något från kliniken mot smärta och illamående? Så dåligt ska man inte behöva må tänker man ju.....


    klyftpotatis skrev 2023-05-21 23:02:16 följande:
    Jag hade inte haft mens på 45 dagar 😔 jag har haft kontakt med vc som lämnat vidare ärendet till deras chef som ska ringa upp mig i nästa vecka så förhoppningsvis får jag svar då! Ang själva upplevelsen rådde dom mig att anmäla till patiensnämnden. Får se hur jag gör när jag fått prata med deras chef🙏🏼 tack För svar!

    Hej, jag har också haft problem med tunn slemhinna och ägg som inte mognat. För mig hjälpte letrozol till att få en treskiktad slemhinna! Så kämpa på med viktnedgången (Heja heja!!) så att du får letrozol <3

  • Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-05-22 11:08:03 följande:

    I fredags fick jag det tragiska samtalet. Av mina i måndags 17 plockade ägg (6 tomma, 3 omogna, 8 mogna - 4 befruktade) så slutade alla dela sig på dag 3 och hoppet gavs upp på dag 4, i fredags! GråterGråterGråter Visade sig att utöver mannens få (men fina) spermier så har jag har dålig äggkvalité - granulerade kallade läkaren dom. Varit helt knäckt hela helgen! Dessutom blivit överstimulerad. Hade hoppats kunna börja rida och träna nu så man kunnat få må lite bra efter denna smärtsamma stimulering etc och ha annat att tänka på samt fördriva tiden till nästa försök. Kan tydligen hänga i några veckor med otur. Mardrömmen fortsätter liksom. Vi kommer missa att göra ett andra försök före sommarstängningen med enbart några dagar. Så nästa försök blir i augusti, 3 månader bort... Men just nu är just beskedet om dåliga äggen mest knäckande, oddsen sjönk drastiskt plötsligt!


    Fina du <3 du hann skicka detta medan jag skrev mitt meddelande...Stor kram till dig vilket tråkigt besked....Sa dom något du kunde göra åt äggkvaliteteten? Jag vet att det är till NOLL tröst just nu, men en nära vän till mig hade också dålig äggkvalitet - noll ut första IVF:en och sen så tog det sig på första insättningen andra IVF-omgången....(hennes man hade också extremt få spermier)....Lider så med dig ska du veta <3
  • Myran1234
    Melsson skrev 2023-05-22 11:31:22 följande:

    Ja ibland är man inne här flera ggr per dag och ibland blir det lite mindre. Ja men detsamma, du engagerar dig i alla så fint att se <3. Omg nu är det bara 2 dagar kvar?! Helt sjukt. Hur går allt för dig? Hur är det med nerverna? Visst tog du lutinus? För tänker man blir ju lite knäpp av dom i och med att man får lite gravid-symptom av dom! Åhh ja verkligen en SÅN målbild, tror stenhårt på den!!!!


    Ja hoppas verkligen att vi får dra igång direkt efter sommaren, dom har ju redan förvarnat att vi inte kommer hinna köra igång innan sommaren eftersom dom har sommarstängt.. Min nästa BIM är om typ 2 v (ÄL igår eller idag hehe). 

    Har massor med frågor - speciellt om medicinen och hur man kommer fram till den? Och vad som avgör korta eller långa protokollet?? Och hur många besök man gör under tiden inför äggplock? + är det särskilda restriktioner då? Också om man blir väldigt svullen av medicinerna?


    Myran1234 skrev 2023-05-16 16:24:38 följande:

    Tack så mycket Melsson Skrattande Vi har valt att köpa tre IVF-försök som kostar 85 000 kr. I februari 2024 har vi varit ett par i två år, så det känns alldeles för länge att vänta tills att få köra igång en IVF då. Även om jag och min nuvarande har försökt i knappt 1 år så har ju jag med min bakgrund med exet försökt i totalt tre år....så rent psykiskt så orkar jag inte vänta mer.  Hjärta 


    Vad spännande för er med IVF snart! Jag håller tummarna att de har tid att ta emot er så snart som möjligt. Hur länge har ni försökt? :) 


    Mycket pengar men i det stora hela helt överkomligt med tanke på att ni kommer stå där med ert lilla knyte i famnen <3. Förstår dig med tiden, vi som tjejer tror jag har en helt annan inre stress också, iaf när man börjar bli en bit över 30..Ingår alla besök (ultraljud osv) i den summan med? 

    Vi har försökt i prick två år nu! Helt galet vad tiden gått....Hade aldrig trott det skulle ta sån här tid utan trodde vi skulle vara gravida/ha barn nu faktiskt.. 


    Åh vad tråkigt att höra...Jag vet att detta säkert inte känns som en tröst - menså länge iaf minst 1 klarar sig så kan det ju räcka...Men förstår helt klart din ledsamhet...Vet ni hur många som ev klarade sig och när det ev blir återföring?<3 
    Men vad skönt att iaf äggplocket gick bra <3 Hoppas sååå att du slipper att göra om hela proceduren!! Fick du något från kliniken mot smärta och illamående? Så dåligt ska man inte behöva må tänker man ju.....


    klyftpotatis skrev 2023-05-21 23:02:16 följande:
    Jag hade inte haft mens på 45 dagar 😔 jag har haft kontakt med vc som lämnat vidare ärendet till deras chef som ska ringa upp mig i nästa vecka så förhoppningsvis får jag svar då! Ang själva upplevelsen rådde dom mig att anmäla till patiensnämnden. Får se hur jag gör när jag fått prata med deras chef🙏🏼 tack För svar!

    Hej, jag har också haft problem med tunn slemhinna och ägg som inte mognat. För mig hjälpte letrozol till att få en treskiktad slemhinna! Så kämpa på med viktnedgången (Heja heja!!) så att du får letrozol <3


    Ja det är väldigt mycket pengar. Tyvärr är det inte inkluderat ultraljud och sprutorna så totalt sett inkl resor så lär vi landa på 100 tusen 😜 Jag hoppas det resulterar i en liten för oss men finns ju aldrig några garantier i det här. 🙁
    Ja, två år av längtan är lång tid och att hela tiden pendla mellan hopp och förtvivlan. 
    Håller tummarna för oss och alla andra här inne att få det där lilla efterlängtade barnet. ❤️ Jag tror att när väl det sker så kommer den här tiden innan vara som bortglömt. ☺️🥰
  • Vickan31
    klyftpotatis skrev 2023-05-19 10:16:18 följande:

    Hej allihopa! Nu kanske jag vänder mig till fel tråd men jag är desperat efter svar och provar att se om någon här varit med om liknande. Snabb bakgrundsinformation: Jag och sambon går fertilitetsutredning sedan september. Försökt få barn i 1 år och 8 månader. Jag har sedan jag fick mens som 13-åring haft oregelbundna cyklar på mellan 40-160 dagar. Sambons spermaprov är normala. Jag har aldrig lyckats bli gravid. Genomgår viktnedgång då jag behöver gå ner 6kg för att komma under BMI 30 för att få letrozolbehandling.


    Klyftpotatis: Hej och välkommen till gruppen! Hjärta Först och främst, så himla hemskt att din äggledarspolning gjorde så ont! Jag har gjort det två gånger och aldrig fått bedövning men upplevde inte samma smärta som du hade, så det verkar tyvärr vara väldigt individuellt, men att läkaren inte slutade trots att det gjorde så ont känns ju fruktansvärt! Fy vilken traumatisk upplevelse för dig 😔 Vad jobbigt att du inte har fått svar från vården, hoppas att de kan ge svar snart och ta prover på progesteron och östrogen m.m. Precis som de andra har skrivit så kan ju tjockleken variera beroende på exakt vart man är i cykeln, och det känns ju väldigt hoppfullt att du sökt hjälp och ska få letrozol här framöver som hjälpte Melsson att få en treskiktad slemhinna 🥰 Jag hoppas och tror att det kan hjälpa dig också, håller tummarna! 
    Myran1234 skrev 2023-05-21 18:39:43 följande:

    Ja, det är både nervöst, pirrigt och lite jobbigt på samma gång 😜 Börjar nog med sprutorna på onsdag tror jag, ska ringa Livio imorgon då jag tror mensen drar igång imorgon. 


    Jag och mitt ex gjorde fertilitetsutredning men ingen IVF, så det blir första gången för mig. 

    Hur känns det för dig? När har du testdag? Jag hoppas så att det tar sig denna gången för dig! 🥰 Kan du tänka på annat på dagarna än att försöka känna efter? Hur många dagar efter en återinföring tror du att man kan känna något? :) 


    Myran1234: Ja visst är det blandade känslor såklart, men jag tycker att det känns hoppfullt att ni ska få (visserligen betala själva för) den fantastiska hjälp som IVF kan vara! Har mensen dragit igång nu? Och har du fått något besked om sprutstart? Vad fint att du frågar, dagarna går jättelångsamt trots att jobbet distraherar tankarna ibland och att man försöker att hålla sig sysselsatt 😅 Jag är nervös som tusan inför testdagen imorgon, men jag och sambon pratade om att kanske testa ikväll. Jag vet att det ska vara morgonurin egentligen, men det känns så himla stressigt att testa på morgonen, speciellt om det skulle vara negativt och så ska man springa iväg till jobbet då 😔 Tack snälla för att du hoppas för min skull, och jag känner att så länge mensen håller sig borta så finns det hopp 🥰 Är så taggad nu inför din IVF, hoppas och tror att det ska bli hur bra som helst Hjärta Har det känts bra hittills med Livio?
    Mathilda88 skrev 2023-05-22 11:08:03 följande:

    I fredags fick jag det tragiska samtalet. Av mina i måndags 17 plockade ägg (6 tomma, 3 omogna, 8 mogna - 4 befruktade) så slutade alla dela sig på dag 3 och hoppet gavs upp på dag 4, i fredags! GråterGråterGråter Visade sig att utöver mannens få (men fina) spermier så har jag har dålig äggkvalité - granulerade kallade läkaren dom. Varit helt knäckt hela helgen! Dessutom blivit överstimulerad. Hade hoppats kunna börja rida och träna nu så man kunnat få må lite bra efter denna smärtsamma stimulering etc och ha annat att tänka på samt fördriva tiden till nästa försök. Kan tydligen hänga i några veckor med otur. Mardrömmen fortsätter liksom. Vi kommer missa att göra ett andra försök före sommarstängningen med enbart några dagar. Så nästa försök blir i augusti, 3 månader bort... Men just nu är just beskedet om dåliga äggen mest knäckande, oddsen sjönk drastiskt plötsligt!


    Mathilda88: Så himla fin du är som frågar hur jag mår, men just nu kan jag bara tänka på hur DU mår och på dina hjärtekrossande ord 💔 Nu har jag redan svarat dig i den andra gruppen, men jag vill bara skicka en stor varm kram, för jag känner verkligen din smärta just nu och den gör obeskrivligt ont! Det är verkligen ett mörker och en mardröm precis som du skriver, och jag önskar att jag kunde säga något för att det skulle kännas bättre men jag vet att det bara är tiden som kan ge tillbaka hoppet. Men kom ihåg att vi finns här och tänker på dig massor Hjärta
    Melsson skrev 2023-05-22 11:31:22 följande:

    Ja ibland är man inne här flera ggr per dag och ibland blir det lite mindre. Ja men detsamma, du engagerar dig i alla så fint att se <3. Omg nu är det bara 2 dagar kvar?! Helt sjukt. Hur går allt för dig? Hur är det med nerverna? Visst tog du lutinus? För tänker man blir ju lite knäpp av dom i och med att man får lite gravid-symptom av dom! Åhh ja verkligen en SÅN målbild, tror stenhårt på den!!!!


    Ja hoppas verkligen att vi får dra igång direkt efter sommaren, dom har ju redan förvarnat att vi inte kommer hinna köra igång innan sommaren eftersom dom har sommarstängt.. Min nästa BIM är om typ 2 v (ÄL igår eller idag hehe). 

    Har massor med frågor - speciellt om medicinen och hur man kommer fram till den? Och vad som avgör korta eller långa protokollet?? Och hur många besök man gör under tiden inför äggplock? + är det särskilda restriktioner då? Också om man blir väldigt svullen av medicinerna?


    Melsson: Tack snälla, vad fint sagt! Hjärta Ja nu är det nära testdag, herregud vad nervöst! För varje stund mensen håller sig borta ökar ju hoppet, även om jag vet att fallet blir hårdare om man har hunnit få upp mycket hopp. Men man kommer ju att bli ledsen över ett negativt test oavsett om man har haft starka förhoppningar eller inte, och som jag skrev till Myran här ovanför så funderar vi på att testa ikväll istället, så snart får vi kanske veta Glad När jag gjorde IVF med exet började jag blöda på ruvardag 10 och idag är ruvardag 12, dock hade jag ett femdagars embryo då men ett tredagars nu, så jag vet inte om det går att jämföra. Haha ja Lutinus är ju en ständig följeslagare här i IVF-tider, tre gånger om dagen 😂 Det som är så jobbigt är ju att de här vaginaltabletterna smälter och rinner ut, så man får ju panik varje gång man känner det och springer på toan femhundrafyrtiosju gånger om dagen bara för att kolla om det var blod eller Lutinus. Jag har dock inte känt av några symptom av Lutinus, tror inte att jag gjorde det förra gången heller, så det är ju väldigt individuellt verkar det som Glad
    Ååh alltså all denna väntan, och så sommarstängt på det! Hoppas och tror att ni får köra igång direkt efter sommaren då! Men ni kommer att försöka själva under sommaren gissar jag? Och den här månaden, eller? 🥰

    Så roligt med alla frågor, jag ska försöka att svara så bra jag kan Hjärta
    1. Det verkar som att olika kliniker har olika mediciner som standard, och om man märker efter första ultraljudet att det inte ger önskad effekt så kan läkaren höja eller minska dosen så det brukar ofta ordna sig.
    2. Korta protokollet är standard idag, och om jag förstått det rätt så är det långa protokollet främst om man kanske har problem med ägglossningen eller om det vid ett kort protokoll visar sig att äggblåsorna växer väldigt ojämnt (alltså att ett fåtal växer jättesnabbt och resten är väldigt små t.ex.). Jag tror också att jag läste någon gång att det långa protokollet används om man har dålig äggreserv eller äggkvalitet, men jag är inte säker. Så det korta är alltså standard om man inte har för stora problem med äggen eller ägglossning Glad
    3. För oss var det sammanlagt fem besök under IVF-behandlingen, först ett välkomstsamtal med en gynundersökning innan vi började med sprutorna, sedan två ultraljud för att se hur äggblåsorna växt till sig, sedan ett besök för äggplock (tar lite längre tid för att man ska vila och vänta lite både innan och efter, så de rekommenderar att man tar ledigt hela dagen och att man inte ska köra bil), därefter ett besök för återföringen av ett embryo.
    4. Restriktioner är t.ex. att under tiden med sprutorna ska man helst inte dricka alkohol och man får inte ha oskyddat sex, och viktigt att tänka på är att inte träna för hårt med typ hopp och studs för det kan vara farligt med förstorade äggstockar som man får när äggblåsorna växer på sig, men t.ex. promenader går bra! Efter äggplock fram till testdag får man inte ha någon form av penetrerande sex (inte ens med kondom) och inte heller ha tampong eller bada pga infektionsrisk, plus att man ska vara försiktig även här med hopp och studs och att man ska försöka leva som om man vore gravid, dvs undvika alkohol och den typ av mat man inte får äta om man vore gravid. Finns säkert fler restriktioner men kommer inte ihåg allt just nu 😁
    5. Jag har inte blivit särskilt svullen av medicinerna, däremot vet jag flera som har blivit det. Men man får räkna med att det kan hända och framför allt att man kan vara lite öm eftersom äggstockarna förstoras under sprutbehandlingen.

    Hoppas att det här gav dig hyfsat svar på dina frågor i alla fall, och du får mer än gärna ställa fler om du kommer på några 🥰


  • Myran1234
    Vickan31 skrev 2023-05-23 12:01:37 följande:
    Myran1234: Ja visst är det blandade känslor såklart, men jag tycker att det känns hoppfullt att ni ska få (visserligen betala själva för) den fantastiska hjälp som IVF kan vara! Har mensen dragit igång nu? Och har du fått något besked om sprutstart? Vad fint att du frågar, dagarna går jättelångsamt trots att jobbet distraherar tankarna ibland och att man försöker att hålla sig sysselsatt 😅 Jag är nervös som tusan inför testdagen imorgon, men jag och sambon pratade om att kanske testa ikväll. Jag vet att det ska vara morgonurin egentligen, men det känns så himla stressigt att testa på morgonen, speciellt om det skulle vara negativt och så ska man springa iväg till jobbet då 😔 Tack snälla för att du hoppas för m, och jag känner att så länge mensen håller sig borta så finns det hopp 🥰 Är så taggad nu inför din IVF, hoppas och tror att det ska bli hur bra som helst Hjärta Har det känts bra hittills med Livio

    men gud så spännande det är nu, hoppas så mycket nu att testet visar positivt! ❤️ Förstår att det inte är så kul att testa på morgonen och sedan åka iväg till jobbet, oavsett om det visar negativt eller positivt. Hoppas det blev ett glädjebesked för er. 🥰


    Börjar med sprutorna ikväll, nervöst för en som inte gillar sprutor. 😜 Det har känt väldigt bra med Livio. Proffsigt och trevligt bemötande så jag känner mig trygg med att nu börja behandlingen. ☺️

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet