• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • LJM91

    Vilken fruktansvärd upplevelse lipa3646, beklagar verkligen av hela mitt hjärta! Hoppas att du trots allt mår okej. Förlåt om det är en okänslig fråga, men fick ni veta vad som hände med bebisen?
    Det är ju dubbla känslor att hälsa någon välkommen tillbaka till tråden, såklart önskar vi att ingen skulle behöva komma tillbaka liksom.

    Idag fick jag blinkande gubbe, CD12 idag. Inget fertilt sekret än så länge, så hoppas det dyker upp riktigt snart. Hoppas det är fint med er alla <3

  • Dalarna91

    Lipa; välkommen tillbaka. Men hade hoppas av andra orsaker. Är så ledsen det du fått uppleva <3

    Vickan; oj, så mycket. Trodde kanske 3 gånger xD 

    Ljm; jag tror jag hade sån äggvitasekret nu på morgonen. Men resten av dagen har det varit torrt. 
    Har ingen aning om hur mycket och länge man har sånt sekret. Brukar ju inte ha det.
    Tog äl test som va svagt streck. Förväntad ägglossning är ca fredag. Ska bort onsdag-torsdag. 

    Förra året så va vi på samma ställe och då hade jag också ägglossning xD 

  • Sophiee92
    Vickan31 skrev 2022-11-28 12:07:43 följande:

    Jag blir verkligen rörd över det ni skriver om tomheten när julen närmar sig utan en graviditet i sikte, att man köper julklappar till fler och fler barn i ens omgivning men att man känner att det aldrig blir ens egen tur. Jag tror att vi alla har tänkt den tanken, tänk om vi kunde få överraska nära och kära med ett graviditetsbesked i julklapp, och det krossar mitt hjärta lite att ni alla behövt kämpa så här länge <3 

    LJM: Bra idé att försöka fokusera på det man är tacksam för! Jag vet vissa som skriver en slags tacksamhetsdagbok där man listar typ tre saker varje dag som man är tacksam för, så det kanske jag borde testa. Tack för tipset och att du delar med dig av dina tankar och känslor!

    Dalarna: Till din fråga om det är många besök när man börjat en IVF-behandling. När jag gjorde min var det under 3-4 veckors tid ungefär 5 besök om jag minns rätt: uppstart med instruktion av sprutor, två ultraljud för att se att äggblåsorna växte som de skulle (det kan behövas fler än två ultraljud ibland), ett besök för äggplock (där de rekommenderar att man tar en sjukdag hela dagen) och sedan ett besök för återföring. P.S. Skickar en extra kram till dig nu när vi pratar om julen, och att ni var så nära som börjat drömma och planera om att kunna berätta för alla om en graviditet <3 

    Sophie: Tack snälla du <3 Det låter ju jättebra, att du/ni får känna att ni gav det så många försök på egen hand så att nu är ni redo för att få experthjälp. Bara att känna att man är på en väg framåt kan ju vara hoppfullt, och sedan är det ju inte säkert att ni behöver göra en IVF för ni kan såklart alltid fortsätta försöka hemma också under väntetiden. Haha du är så välkommen med alla hundra frågor :) Och jag måste bara säga att jag beundrar dig extra mycket som vill göra det här trots att du är spruträdd och så. Hittar man en klinik och läkare som känns trygga, varma och förtroendeingivande så kommer allt att kännas så mycket bättre, och jag hoppas verkligen att du får det fina bemötandet jag fick under min behandling.  

    Fyrklöverns: Vad roligt, då ägglossade vi båda igår :) Jag missade att ta tempen men ÄL-testerna säger att det var igår och det kändes i kroppen som att det stämmer. Håller tummarna så mycket för dig!


    Åh känns så tryggt att veta att du hade en sån bra upplevelse av IVF försöket ni gjorde. Jag hoppas verkligen att jag kan få samma fina bemötande. Helt galet men inatt drömde jag att jag låg i en gynstol med min man på ena sidan om mitt huvud och skulle göra det där otroligt läskiga äggplocket :O! Vaknade och sen kunde jag inte sluta tänka på sprutorna och smärtan som står runt hörnet. Ska verkligen försöka att inte stressa upp mig men jag är urkass på såna här sjukhus grejer... Börjar kallsvettas jag bara börjar tänka på alla moment som man ska ta sig igenom. Samtidigt kommer det förstås gå lättare om jag får ett sånt tryggt och varmt mottagande som du <3
    Okej, går definitivt händelserna i förväg nu men hur upplevde du äggplocket? Hur ont/obehagligt kändes det? Vad skulle du likna smärtan vid? 
  • Sophiee92
    lipa3646 skrev 2022-11-28 09:32:30 följande:

    Hej tjejer
    jag tänkte hoppa in i denna tråd igen, jag blev ju gravid i våras men lyckan höll inte i sig hela vägen då sonen föddes stilla i v 30. 
    nu inväntar jag att kroppen ska läka innan det är dags att försöka igen. Ni var så härliga förra försöket så vill gärna haka på er igen 


    Vad otroligt hemskt. Beklagar verkligen <3 Du är hemskt välkommen till vårt gäng igen iaf, det är verkligen en fin grupp det här
  • Sophiee92

    Tjejer vad spännande att ni är så många som haft/har ÄL här i dagarna! Önskar jag var lite mer tajmad med er 😅... Här är det BIM någon gång under veckan, har inte många symtom nu förutom oerhört ont i brösten.

  • lipa3646

    LJM91 det är ok att fråga. Han hade gjort Knut på navelsträngen, så han var fullt frisk. så det var ren olycka och händer väldigt väldigt sällan.  


    tack alla för det varma välkommen tillbaka hälsningarna, det värmer 

  • Fyrklöverns
    lipa3646 skrev 2022-11-28 09:32:30 följande:

    Hej tjejer
    jag tänkte hoppa in i denna tråd igen, jag blev ju gravid i våras men lyckan höll inte i sig hela vägen då sonen föddes stilla i v 30. 
    nu inväntar jag att kroppen ska läka innan det är dags att försöka igen. Ni var så härliga förra försöket så vill gärna haka på er igen 


    Hej! Jag beklagar så :( finns inga ord att säga mer än att du är varmt välkommen till oss <3

    Var är du nånstans i cykeln nu?
  • Fyrklöverns

    Sophie när har du BIM exakt? Så spännande! Hoppas brösten är ett tecken :) 

    Dalarna vad roligt att ni ska iväg till samma ställe som du var på förra året. Får ni till det bra där? Hur är testerna? Kul att du börjat få fertilt sekret :) 

    LJM hoppas det blir fast gubbe snart! Är du på CD 16 nu? När ägglossade du förra månaden?

    Vickan vad roligt att vi ägglossade på samma dag! :D BIM 11/12 för dig med eller? :) 

  • Dalarna91
    Fyrklöverns skrev 2022-11-29 22:44:26 följande:

    Sophie när har du BIM exakt? Så spännande! Hoppas brösten är ett tecken :) 

    Dalarna vad roligt att ni ska iväg till samma ställe som du var på förra året. Får ni till det bra där? Hur är testerna? Kul att du börjat få fertilt sekret :) 

    LJM hoppas det blir fast gubbe snart! Är du på CD 16 nu? När ägglossade du förra månaden?

    Vickan vad roligt att vi ägglossade på samma dag! :D BIM 11/12 för dig med eller? :) 


    Jag far med mitt jobb. Så vi får inte till det. Ska försöka ha sex imorgon och hoppas det räcker. Orkar inte stressa denna månad. Vill gärna hinna lämna blodprov innan januari. 
    Ältest igår, svagt streck. 
  • Vickan31

    LJM91: Vad spännande att ägglossning närmar sig (eller ja, det är inte alltid det känns så spännande när man försökt så här länge, men du fattar vad jag menar). Hoppas att ni får till precis rätt tajming :) 

    Dalarna: Hehe jo det blir ju en del besök, så jag valde att berätta för min dåvarande chef eftersom jag kände att det var konstigt att missa jobbet så många gånger. Vad typiskt att du ska åka bort kring ÄL, men även om ni inte får till det varje dag direkt så finns ju ändå en bra chans. Hur funkar det där med blodproverna du skrev om, att du ska hinna? När är det sagt att du ska lämna proverna då?

    Sophie: Ja jag önskar verkligen att alla får samma fina, trygga bemötande som jag fick under min IVF :) Ååh men gud vad jobbigt att börja drömma om det redan, jag fattar att det är många tankar som snurrar i huvudet! Jag var ganska uppskrämd inför mitt äggplock för att jag läst så många skrämmande berättelser, men jag tror att det är de som har haft en negativ upplevelse som har mest behov av att skriva av sig och varna, medan de som haft ett supersmidigt och smärtfritt äggplock inte lika ofta skriver om det. För min del var det därför en positiv överraskning att äggplocket inte gjorde särskilt ont. Jag vet att det såklart är individuellt, men det kanske kan vara bra att veta att för vissa (som mig) är äggplocket inte så smärtsamt eller obehagligt. En sköterska stod hela tiden och höll min hand och sa att jag kunde få mer smärtstillande om jag ville, men det kände jag inget behov av eftersom det gick ganska snabbt och inte gjorde så ont som jag hade trott. Det sticker liksom, och det är klart att det inte är så bekvämt men det gjorde t.ex. mycket ondare när jag hade cellförändringar och de skulle knipsa av små bitar av livmodertappen, då fick man ingen bedövning men vid äggplock får man ju både smärtstillande och lugnande. Jag hade för övrigt inte så ont efteråt heller, då var det ungefär som mensvärk i en dag eller så. P.S. Så spännande med BIM för dig den här veckan! Håller tummarna superhårt för dig, som alltid! <3 

    Lipa3646: Så sorgligt att läsa om vad som hände med er lilla pojke :( Som sagt så finns det inga ord som hjälper men du ska veta att vi hejar på dig och hoppas att allt ska gå bra nu framöver med förhoppningsvis en ny graviditet snart <3 

    Fyrklöverns: Jajamen, BIM 11 december för mig också :) Kul att fortsätta följas åt så tätt!

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?