• Mamma91a

    BF maj 2022

    Jag hittade ingen grupp för oss som nyligen plussat och har bf i maj. Om någon vill starta en Facebookgrupp skulle det vara kul.

    Är 5 graviditeten på 1,5 år. 4 mf innan och därför vill inte jag skapa en grupp ifall jag får ett mf igen.

  • Svar på tråden BF maj 2022
  • Anonym (Bebis2)
    Chilins skrev 2021-09-16 13:24:13 följande:

    Jag är i vecka 5 (4+2) och har än så länge i princip inga symptom förutom någon tendens till ömma bröst och såklart ingen mens. Jag känner mig väldigt nervös för man skulle vilja ha symptom bara för att känna att det verkligen är något. Vad har ni för symptom? Har ni alla starka känningar?


    Jag är också på 4+2 :) Har samma som dig, lite ömma bröst och ingen mens. Även känningar i magen ibland. Man ska inte alls va orolig för att man inte känner något. Är nog väldigt många som inte känner av nåt såhär tidigt! Är ju så individuellt också hur man mår. Vet många som inte kännt av myalls även senare i graviditeten. Jag mådde illa ganska länge vid förra graviditeten, så slipper jag det nu är jag bara superglad!!
  • LillGumsan

    BF-lista

    30/4 Um Hamza

    1/5 Tingeltangel

    2/5 RBC, 28 år, första barnet

    2/5 Ik96, 25 år, andra barnet

    2/5 Emma, 31 år, tredje barnet

    5/5 X, 27 år - Första barnet

    7/5 Sheltie, 25 år, första barnet

    7/5 Äntligen

    7/5 lindersara, 35 år, tredje barnet

    7/5 Secretflower, 35 år, fjärde barnet

    7/5 Mela88, fjärde barnet

    8/5 Sararebecca

    8/5 FruA88

    9/5 Sofia0509

    11/5 Hanna 28 år, första barnet

    11/5 Kiwikiwi, första barnet

    14/5 Nojjig, tredje barnet

    15/5 SaaraK, 2a barnet

    15/5 LillGumsan 37år, andra barnet

    16/5 Ljusrosa 39år, fjärde barnet

    17/5 Rårakan 36 år, tredje barnet

    17/5 nathaliextnf 36 år, sjunde barnet

    18/5 Bullen22 31 år, tredje barnet

    19/5 Lindamarie 34 år, andra barnet

    19/5 Meemelie 32 år, andra barnet

    20/5 Helni 31 år, tredje barnet

    21/5 Sandtrollet 37år, tredje barnet

    21/5 QueenS 31 år andra barnet

    22/5 Försökmednr2 30 år, andra barnet

    22/5 Hippiemamman 34 år, tredje barnet

    22/5 Sapa 32 år, första barnet

    23/5 Chilins 30 år, första barnet

    26/5 Juli1990, 30 år, första barnet

    26/5 Almander, 24år, första barnet

    26/5 S.Isabelles, 31 år, första barnet

  • Chilins
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-16 17:25:57 följande:

    Jag är också på 4+2 :) Har samma som dig, lite ömma bröst och ingen mens. Även känningar i magen ibland. Man ska inte alls va orolig för att man inte känner något. Är nog väldigt många som inte känner av nåt såhär tidigt! Är ju så individuellt också hur man mår. Vet många som inte kännt av myalls även senare i graviditeten. Jag mådde illa ganska länge vid förra graviditeten, så slipper jag det nu är jag bara superglad!!


    Skönt att höra :) jag känner att jag blir nojig direkt!! Jag har ju aldrig varit gravid så detta är första gången och då känns det som att man lätt övertänker allt
  • Nojjig
    Ljusrosa skrev 2021-09-15 07:24:26 följande:

    Usch jag känner mig ledsen.. jag har haft hyperemesis med alla mina 3 barn och känt att illamåendet kommit smygande runt v 5.

    Fick ett tidigt missfall runt v 5 innan minsta dottern, och då kom aldrig illamåendet.. Är nu i v 5+1 och känner inget, befarar det värsta. Visst lite molvärk och lite trött, men bara lite. Dom som vet om graviditeten säger: du kanske inte mår illa denna gång, va glad för det. Men jag känner min kropp och vet hur extremt dåligt jag mår till ca v.18. (I princip sängliggande och bara spyr, ligger inne på sjukhuset med dropp i perioder) Är det ett tillräckligt skäl att få gå på ett tidigt ultraljud? Alltså privat?

    Vet att det är jätte tidigt. Men från v. 7 kan man boka va? Har aldrig gjort tidigt ultraljud privat. Då jag alltid gjort ultraljud på sjukhuset i samband med inläggning.


    Skrev ett svar men tror det försvann.

    Jag är i samma situation som dig! Fick missfall i våras och är nu gravid igen, har inga symtom alls fast jag brukar få alla symtom. Å andra sidan mådde jag jätteilla fram till v12 förra gången då fick jag missfall och embryot hade dött redan v5. Oro är tyvärr inte skäl nog att få ultraljud via dem sa min barnmorska. Så jag fick boka privat. 8+0 ska jag göra ett. Privat behövs inga skäl för man betalar själv. Tror inte det kommer visa något bra tyvärr, eftersom jag inte har symptom

    ..
  • Anonym (Bebis2)
    Chilins skrev 2021-09-16 18:30:53 följande:

    Skönt att höra :) jag känner att jag blir nojig direkt!! Jag har ju aldrig varit gravid så detta är första gången och då känns det som att man lätt övertänker allt


    Ja det är ju lätt att övertänka allt både vid första och alla efterkommande barn. Märker att många jämför olika graviditeter och blir nojiga för att "det inte var så förra gången" Så lugn är man nog aldrig, haha! Jag tror inte på att det är bra för att man har mycket symtom, alla är olika och varje graviditet är unik. Man får ta en dag i taget, och i de flesta fall går det ju bra.
  • Chilins
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-16 19:34:33 följande:

    Ja det är ju lätt att övertänka allt både vid första och alla efterkommande barn. Märker att många jämför olika graviditeter och blir nojiga för att "det inte var så förra gången" Så lugn är man nog aldrig, haha! Jag tror inte på att det är bra för att man har mycket symtom, alla är olika och varje graviditet är unik. Man får ta en dag i taget, och i de flesta fall går det ju bra.


    Vilket toppenstöd du är :) tack snälla! Jag känner mig lugnare nu :)
  • Anonym (Bebis2)
    Chilins skrev 2021-09-16 19:40:58 följande:

    Vilket toppenstöd du är :) tack snälla! Jag känner mig lugnare nu :)


    Nämen vad gullig du är! Min "strategi" är ju att inte glädjas för mycket och någonstans tänka att det kanske inte blir nåt. Jag behöver tänka så för att inte bli knäckt om det skulle skita sig. Andra är tvärt om, hehe! Alla får försöka hitta sina egna vägar för att va så lugn som möjligt:)
  • Chilins
    Anonym (Bebis2) skrev 2021-09-16 20:47:05 följande:

    Nämen vad gullig du är! Min "strategi" är ju att inte glädjas för mycket och någonstans tänka att det kanske inte blir nåt. Jag behöver tänka så för att inte bli knäckt om det skulle skita sig. Andra är tvärt om, hehe! Alla får försöka hitta sina egna vägar för att va så lugn som möjligt:)


    Jag försöker tänka att om det händer något och det inte blir så är det kroppens sätt att hantera det men det skulle helt klart vara ledsamt. :) för mig känns det stöttande att det finns såna som du som hjälper mig att inte övertänka :)
  • Anonym (Bebis2)
    Chilins skrev 2021-09-16 20:50:35 följande:

    Jag försöker tänka att om det händer något och det inte blir så är det kroppens sätt att hantera det men det skulle helt klart vara ledsamt. :) för mig känns det stöttande att det finns såna som du som hjälper mig att inte övertänka :)


    Precis, ofta sker väl missfall av en anledning. Men man blir ju lika ledsen för det! Jag kan också övertänka emellanåt såklart. Men försöker att låta bli/distrahera mig med annat så man inte blir tokig, haha! Tycker det är skönt att "hänga med er" här som är i samma situation och särskilt såhär tidigt när vi inte berättat för familj/vänner.
  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-09-16 08:31:59 följande:

    Jag är i vecka 6+0 idag, tiden går både långsamt och snabbt, speciellt den här veckan. Ja jag har svårt att ta in det och vågar inte riktigt hoppas (vilket jag önskar att jag kunde göra), men försöker bli bättre på att ställa mig in på att allt kommer gå bra.

    Usch det är så svårt de där med alkoholen och vissa saker man inte får äta, migrän låter som en bra idé ändå! Till familj och vänner har jag sagt att jag har detox men på lördag ska jag berätta för familjen, är lite nervös över det (vet att de kommer bli sååååå glada) men vill ju så gärna att allt ska gå bra då. Men känner att jag måste berätta nu för de kommer att förstå nästa vecka annars när vi också bokat restaurang och vinpaket.

    Lycka till ikväll!


    Åh jag förstår det, när har du BF? Ja men jag håller helt och hållet med.. ska egentligen ha mens imorgon så jag går och oroar mig att den ska komma i helgen och att det ska bli tidigt missfall liksom. Inte alls kul :( men så roligt att ni ska berätta för familjen snart! Det kommer gå så bra! <3.

    Tack! Det gick okej ikväll men tog typ två supersmå klunkar från bubblet men annars alkoholfritt vinpaket, hoppas verkligen inte det var någon fara! Egentligen skulle jag ju inte vetat att jag var gravid förrän i helgen när mensen skulle uteblivit!
Svar på tråden BF maj 2022