• Anonym (Whom?)

    Vem uppfostrar msnsbebisar?

    Då det verkar vara ett överflöd på just mansbebisar så undrar jag vem som uppfostrar dem.

    Är det båda föräldrarna eller en som curlar sonen till ett liv utan att vara självständig och som inte kan tänka själv?

    Hur eller vem uppfostrar ett barn till totalt passivitet, inte ha förmågan att tänka själv eller att tänka logiskt?

    Beteendet måste ju komma från npgonstans

    Eller är många föräldrar så fast inne i spädbarnsfasen att de inte kan eller tilllåter att barnet blir äldre?

    Hur tänker du?

    Är föräldrar mer flata på att ställa krav i dag då barnet kan känna sig kränkt? Eller kände sig föräldern kränkt när den behövde hjälpa till hemma och låter sitt barn inte hjälpa till?

  • Svar på tråden Vem uppfostrar msnsbebisar?
  • Lönnsirap

    Jag tänker att det verkar som att vissa mansbebisar faktiskt tänker själva och att det inte alls handlar om att de inte kan, utan snarare att de insett att det fungerar bra att smita från ansvar och "bara" glida med.

    Det är att de kommer undan med problematiska beteenden och att de snarare fostrar omgivningen som är problemet.

    Rimligtvis borde alla sätta ned foten och inte ställa så låga krav på vissa män och så höga krav på människor runtomkring.

  • Tecum
    Anonym (Whom?) skrev 2021-08-27 17:06:13 följande:
    Tror att tjejer även har en tendens över att vilja ha kontroll.
    Killen tvättar, städar, lagar mat fel m.m om killen alltid gör fel varför ska han hjälpa till?

    Det bästa vore om man kom överens innan man flyttar ihop om vem dom gör vad. Det är även viktigt att prata om vad som händer om en av dem inte håller sin del av avtalet.
    Jättebra synpunkt! Man tror gärna att allt löser sig när man väl är där men så enkelt är det inte. Utan man ska diskutera igenom allt sånt innan och hjälpas åt, kanske lite överdrivet mycket i början för att sätta agendan och få in rutiner.
    Likaså snacka INNAN man skaffar barn hur man ska dela upp ansvar, göromål och föräldraledighet så att bägge vet vad man står. Nu blir det aldrig exakt så ändå men man har åtminstone en grund.
  • Anonym (Whom?)
    Anonym (X) skrev 2021-08-27 17:04:30 följande:

    Troligen så kommer mansbäbisar ta över hela världen inom ett par decennier..


    Och kvinnorna blir antingen influencers som ska ha ALLT GRATIS ellrr då blir de KARENS till mansbebisarna!!
  • Anonym (Whom?)
    Lönnsirap skrev 2021-08-27 17:16:56 följande:

    Jag tänker att det verkar som att vissa mansbebisar faktiskt tänker själva och att det inte alls handlar om att de inte kan, utan snarare att de insett att det fungerar bra att smita från ansvar och "bara" glida med.

    Det är att de kommer undan med problematiska beteenden och att de snarare fostrar omgivningen som är problemet.

    Rimligtvis borde alla sätta ned foten och inte ställa så låga krav på vissa män och så höga krav på människor runtomkring.


    Det påminner om en seriestripp i en tidning jag läste en gång.

    I strippen så berättade en kille att han medvetet slängde i en röd tröja i den vita tvätten. Efter ett par gånger då fick hans tjej nog av hans " slarv " och förbjöd honom att tvätta.
  • Anonym (Whom?)
    Tecum skrev 2021-08-27 17:16:59 följande:

    Jättebra synpunkt! Man tror gärna att allt löser sig när man väl är där men så enkelt är det inte. Utan man ska diskutera igenom allt sånt innan och hjälpas åt, kanske lite överdrivet mycket i början för att sätta agendan och få in rutiner.

    Likaså snacka INNAN man skaffar barn hur man ska dela upp ansvar, göromål och föräldraledighet så att bägge vet vad man står. Nu blir det aldrig exakt så ändå men man har åtminstone en grund.


    AMEN TILL DET!!!

    Vissa saker MÅSTE man prata igenom och vara överens om från början.
  • Anonym (Whom?)
    Anonym (Oftast mamman) skrev 2021-08-27 16:59:58 följande:

    Oftast, men inte alltid mamman ihop med en närvarande* fader/fadersfigur

    (*Närvarande på ett sätt att han är där, "ställer upp om han måste" men emotionellt och engagemangsmässigt lite på distans större delen av tiden. Undergiven modern han med fast i mindre grad än sonen)

    Mansbebisen och mamman har en outtalad överenskommelse som lyder "Du behöver inte växa upp. Fast på ett villkor: Att du inte lämnar mig"

    Mansbebisen kommer därför försöka kräva (också outtalat) att en partner tar mammans roll, eller långsamt försöka sabotera relationen, kanske tom. med hjälp av sin mamma. Beroendet till modern kan faktiskt vara så starkt att han tom. är oförmögen att sabotera sina egna relationer, så mamma får hjälpa till vilket hon gärna gör. (När man inte ens klarar av att sabba sina egna relationer utan mammas hjälp är man verkligen hjälplös)

    Finns MASSVIS av forskning på just detta, en hel del riktigt bra av Jordan Peterson innan han blev en förvirrad mansrättsaktivist.  


    Jag undrar varför så många mammor har så svårt att släppa taget om sin son. Många gånger då lever mamman genom sonen och styr och ställer allt i hans liv. Sonen blir då så van att vara undergiven att han inte vet hur han ska ta sig loss. En del älskar uppmärksamheten och delar allt med mamman.

    Många tjer som klagar på att deras kille inte säger ifrån när hans mamma går över gränsen förstår inte att han är nedbruten.

    Han vet inte hur han ska komma loss då han har VÄXT upp med mammans beteende.
  • Anonym (ili)
    Anonym (Whom?) skrev 2021-08-27 17:33:12 följande:

    Jag undrar varför så många mammor har så svårt att släppa taget om sin son. Många gånger då lever mamman genom sonen och styr och ställer allt i hans liv. Sonen blir då så van att vara undergiven att han inte vet hur han ska ta sig loss. En del älskar uppmärksamheten och delar allt med mamman.

    Många tjer som klagar på att deras kille inte säger ifrån när hans mamma går över gränsen förstår inte att han är nedbruten.

    Han vet inte hur han ska komma loss då han har VÄXT upp med mammans beteende.


    Den värsta mardrömmen för mammor med svag självkänsla är att bli övergivna och icke nödvändiga. De lever på att vara andra till lags.
  • Anonym (mammas pojke)

    Jag blev uppfostrad till mansbebis. Jag behövde aldrig göra något hemma, till skillnad från syrran. Jag tror mamma ville ha det så och pappa la sig aldrig i hur familjen sköttes.

    När jag flyttade hemifrån så gick jag till mamma med tvätten och ofta för att äta, annars blev det mest uteätande och mamma brukade komma hem till mig och städa.

    Jag kan fortfarande halka in i en passiv roll när vi besöker mina föräldrar, men mansbebisandet la jag annars på hyllan under min första längre relation. Hon hade inte ambitionen att bli min nya mamma.

  • Anonym (Beep)

    Den klassiska mansbebisen har vuxit upp i en typisk kärnfamilj där mamsen passar upp på pappsen och sina barn samtidigt som hon jobbar (men max 80%).

    Pappan gör inte många knop hemma, han har troligen inte ens riktigt koll på ungarnas födelsedagar eller mellannamn.

    När sen ungen flyttar hemifrån står han handfallen tills tjej med samma uppväxt kommer in och styr upp.

    Barn som har vuxit upp med ensamstående mammor är mer självgående (av nödvändighet).

  • Anonym (Oftast mamman)
    Anonym (Whom?) skrev 2021-08-27 17:33:12 följande:
    Jag undrar varför så många mammor har så svårt att släppa taget om sin son. Många gånger då lever mamman genom sonen och styr och ställer allt i hans liv. Sonen blir då så van att vara undergiven att han inte vet hur han ska ta sig loss. En del älskar uppmärksamheten och delar allt med mamman.

    Många tjer som klagar på att deras kille inte säger ifrån när hans mamma går över gränsen förstår inte att han är nedbruten.

    Han vet inte hur han ska komma loss då han har VÄXT upp med mammans beteende.
    Anonym (ili) skrev 2021-08-27 17:41:28 följande:
    Den värsta mardrömmen för mammor med svag självkänsla är att bli övergivna och icke nödvändiga. De lever på att vara andra till lags.
     Som (ili) skrev, rädslan för att bli övergiven. Den eventuella maken lever sannolikt kortare än henne om de är ungefär jämnåriga och kan dessutom gå ifrån henne en vacker dag innan det, oavsett hur hunsad han än är. Så han duger inte riktigt. Sonen blir säkrare, risken att han överger är mycket mindre och han kommer sannolikt inte att dö ifrån henne heller pga att han är yngre.



Svar på tråden Vem uppfostrar msnsbebisar?