• Anonym (No)

    Hade ni reagerat - namnbetydelse.

    Mitt barn kommer från skolan går i åk 1. Idag hade de jobbat med sina namn. Vad de betyder och kommer ifrån. Vi föräldrar fick en lapp hem där vi skulle skriva var de fått sina namn ifrån och dess betydelse. Sagt och gjort.

    Hens namn är gammalt bibliskt namn med hebreiskt ursprung.

    Vi valde det pga den bibliska betydelsen namnet har. Skrev också det.

    Hursomhelst. Idag kommer hon hem säger; fröken har sagt att mitt namn är från Israel. Men jag är väl inte därifrån??

    Nej. Icke.

    Sen ser jag i den bok de arbetar med varje vecka som vi får hem varje fredag där har hen ritat Israels flagga för fröknarna bett hen om det för det är ju därifrån hens namn är ifrån menar de.

    Vi reagerade här hemma.

    Överdriver vi?

  • Svar på tråden Hade ni reagerat - namnbetydelse.
  • Anonym (X)
    Anonym (-) skrev 2021-10-16 18:00:48 följande:

    Flaggor är ofta rätt dåligt lämpade till det. Vad hade du valt för flagga för att visa att ett namn är fornnordiskt?


    Eftersom syftet förmodligen är att visa både spridning och gemenskap (alla namn har inte de ursprung vi tror) och en medvetenhet om världen med geografi så är flaggor väl lämpade.

    För fornnordiskt skulle jag få sett till att få en spridning (säkerligen finns det fler namn i klassen med liknande ursprung) så olika nordiska flaggor representerades.
  • Anonym (Helt)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-10-16 16:34:19 följande:

    Fast OM namnet INTE är från Israel varför ska barnet rita en sådan flagga??

    Sjukt märkligt beteende från lärarens sida!


    Nej.

    Din reaktion är det.
  • Anonym (No)
    Anonym (X) skrev 2021-10-16 18:41:20 följande:

    Eftersom syftet förmodligen är att visa både spridning och gemenskap (alla namn har inte de ursprung vi tror) och en medvetenhet om världen med geografi så är flaggor väl lämpade.

    För fornnordiskt skulle jag få sett till att få en spridning (säkerligen finns det fler namn i klassen med liknande ursprung) så olika nordiska flaggor representerades.


    Syftet är att de gör en bok om sig själva. Flaggan är inklistrad i boken som innehåller flera delar varav detta var en.
  • Anonym (No)
    Anonym (Oh nooo) skrev 2021-10-16 17:39:05 följande:

    Neeej!

    Nu vet jag inge var jag ska vända mig. Jag måste byta namn genast. Inte konstigt att mina kollegor tittar konstigt på mig. De tror att jag är en terrorist med tanke på mitt namn.

    /Mikaela


    Precis exakt så. Göm dig på direkten. När man inte kan tänka längre än näsan sträcker sig så är det bäst att hålla sig gömd. Det var på riktigt den första tanken som slog dig? Stackarn.
  • Anonym (No)
    Anonym (Helt) skrev 2021-10-16 18:49:59 följande:

    Nej.

    Din reaktion är det.


    Rimlig reaktion faktiskt. Namnet är hebreiskt/bibliskt. Har inget med nutidens israeliska stat att göra.
  • Anonym (Bev de Trul)

    Nä, Israel har inget med bibeln och hebreiska att göra.

  • Embla twopointoh
    Anonym (No) skrev 2021-10-16 18:52:42 följande:
    Rimlig reaktion faktiskt. Namnet är hebreiskt/bibliskt. Har inget med nutidens israeliska stat att göra.
    "Ingenting" är väl att överdriva. Bibliskt/hebreiskt går kanske inte att "direktöversätta" till dagens Israel, men att förneka att det finns geografiska, religiösa, kulturella, språkliga och etniska kopplingar?
  • Anonym (No)
    Embla twopointoh skrev 2021-10-16 20:24:43 följande:

    "Ingenting" är väl att överdriva. Bibliskt/hebreiskt går kanske inte att "direktöversätta" till dagens Israel, men att förneka att det finns geografiska, religiösa, kulturella, språkliga och etniska kopplingar?


    Det har du rätt i slarvigt uttryckt av mig.

    Lika slarvigt av mig som att förenklat lägga likhetstecken mellan hebreiskt/bibliskt och Israeliska staten/flaggan.

    Du har rätt.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Bev de Trul) skrev 2021-10-16 20:01:27 följande:

    Nä, Israel har inget med bibeln och hebreiska att göra.


    Om det har
Svar på tråden Hade ni reagerat - namnbetydelse.