Anonym (No) skrev 2021-10-15 19:34:24 följande:
Mitt barn kommer från skolan går i åk 1. Idag hade de jobbat med sina namn. Vad de betyder och kommer ifrån. Vi föräldrar fick en lapp hem där vi skulle skriva var de fått sina namn ifrån och dess betydelse. Sagt och gjort.
Hens namn är gammalt bibliskt namn med hebreiskt ursprung.
Vi valde det pga den bibliska betydelsen namnet har. Skrev också det.
Hursomhelst. Idag kommer hon hem säger; fröken har sagt att mitt namn är från Israel. Men jag är väl inte därifrån??
Nej. Icke.
Sen ser jag i den bok de arbetar med varje vecka som vi får hem varje fredag där har hen ritat Israels flagga för fröknarna bett hen om det för det är ju därifrån hens namn är ifrån menar de.
Vi reagerade här hemma.
Överdriver vi?
Hur jag reagerat? Som lärare hade jag reagerat om en förälder blev arg för att eleverna fått rita en flagga i en bok. Jag hade blivit arg om någon hade synpunkter på att jag sa "Israel" om det geografiska område som idag kallas "Israel". Jag hade blivit oerhört trött om någon inte kunde tänka sig att jag också lagt till "Idag heter det landet Israel" men att en 7-åring missat just de första orden, eller glömt återge dem hemma.
Jag hade reagerat och undrat hur det stod till egentligen, vad föräldrarna mer har kontrollbehov över. Jag hade också än en gång tänkt att det är dags att byta yrke, för det är väldigt tärande att vem som helst tar sig rätten att ifrågasätta och kritisera mitt arbete, utan att för den sakens skull ha läst de dokument som reglerar mitt arbete (kursplaner, läroplaner etc) eller ha erfarenhet av att samla 25 barn i ett och samma rum under sex timmar varje dag.
Uppgiften handlar garanterat INTE om att stämpla familjer, utan om identitetsskapande och språkhistoria. Många tänker på namn som antingen "svenska" eller "utländska" och det kan vara väldigt nyttigt för barn att lära sig att namn kan komma från många olika hörn av världen. Flaggan symboliserar det land som finns idag, det land som 7-åringar möjligen har hört talas om. Med 25-30 elever i en klass går det inte att dra områdets geografiska historia för varje namn. Eleverna orkar inte en sådan lång föreläsning i den åldern. Vilket alla som undervisar 7-åringar vet. Låt lärarna göra sitt jobb, de som kan både tolka kursplaner och hantera stora grupper av barn i en viss ålder.
Arbetet kring namn kan också varit uppdelat i olika pass. Att ta reda på varför just jag heter som jag gör - där kommer erat bidrag hemifrån in. Det är EN uppgift. Att sedan, med hjälp av enkla faktatexter om namn, ta reda på var på jordklotet namnet användes först - det är en ANNAN uppgift. Man kan vara döpt efter farfar Mikael i Argentina, samtidigt som namnets ursprung är hebreiskt.