• Anonym (No)

    Hade ni reagerat - namnbetydelse.

    Mitt barn kommer från skolan går i åk 1. Idag hade de jobbat med sina namn. Vad de betyder och kommer ifrån. Vi föräldrar fick en lapp hem där vi skulle skriva var de fått sina namn ifrån och dess betydelse. Sagt och gjort.

    Hens namn är gammalt bibliskt namn med hebreiskt ursprung.

    Vi valde det pga den bibliska betydelsen namnet har. Skrev också det.

    Hursomhelst. Idag kommer hon hem säger; fröken har sagt att mitt namn är från Israel. Men jag är väl inte därifrån??

    Nej. Icke.

    Sen ser jag i den bok de arbetar med varje vecka som vi får hem varje fredag där har hen ritat Israels flagga för fröknarna bett hen om det för det är ju därifrån hens namn är ifrån menar de.

    Vi reagerade här hemma.

    Överdriver vi?

  • Svar på tråden Hade ni reagerat - namnbetydelse.
  • Tow2Mater
    Anonym (Lavinia) skrev 2021-10-16 21:13:58 följande:
    Men "styrka" som någon jag diskuterade med i morse påstod, finns ingenstans...
    svenskanamn.se/namn/rebecka/

    "Betydelse: Kvinnonamnet Rebecka eller Rebecca är ett hebreiskt namn med betydelse Styrka.
    Det har föreslagits att namnet skulle betyda, "fastbunden", "att knyta" eller "fängslande" men även "tilldragande" och "älskad". Betydelserna "att knyta" och "fängslande" kommer av det hebreiska ordet rivqah eller rivka och syftar på att binda samman eller ena."
  • Anonym (:))
    Anonym (Lavinia) skrev 2021-10-16 21:12:45 följande:
    Det fetade: det spelar väl ingen roll hur etablerat ett namn är i Sverige, det måste ju ändå komma någonstans ifrån ifrån början (om det inte uppstått här, och det har ju ytterst få av de namnen som används idag). Självklart kan man säga att Rebecka är hebreiskt, Marcus romerskt, Stefan grekiskt och Kenneth keltiskt - även om de namnen är helt etablerade i Sverige sedan länge, och ingen skulle tänka "det där måste vara en utlänning".
    Ja självklart har alla namn ett ursprung, men om någon presenterar sig som tex Sara så ifrågasätter du inte om personen är svensk för namnet är så etablerat. Men som exempel så är det ju ett hebreiskt namn och med det inte per automatik bör kopplas till just israel. Annat om namnet varit tex Yitzhak. 
  • Anonym (:))
    Anonym (No) skrev 2021-10-16 21:14:16 följande:
    Vet du. Fredagkväll när jag skrev. Det ska inte en stå hon. Det är han. Och namnet är Mikael
    Ok, så namnet som använts i Sverige i decennier och tom har etablerat en svensk stavning? 

    Dessutom som uppenbarar sig Mikael i Babylon, som låg i Mesopotamien, vilket idag är Irak. Så då ska väl Iraks flagga vara den korrekta eller? Jag skulle ta ett snack med den läraren. Jag tror detta är en person som har väldigt lite vetskap om kultur, historia och religion och vill verka bildad på alla tre områdena.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Helt) skrev 2021-10-16 18:49:59 följande:
    Nej.

    Din reaktion är det.

    Tycker DU!


    Sån tur att JAG inte bryr mig.

  • Anonym (Lavinia)
    Tow2Mater skrev 2021-10-17 00:28:36 följande:
    svenskanamn.se/namn/rebecka/

    "Betydelse: Kvinnonamnet Rebecka eller Rebecca är ett hebreiskt namn med betydelse Styrka.
    Det har föreslagits att namnet skulle betyda, "fastbunden", "att knyta" eller "fängslande" men även "tilldragande" och "älskad". Betydelserna "att knyta" och "fängslande" kommer av det hebreiska ordet rivqah eller rivka och syftar på att binda samman eller ena."
    Konstigt att den betydelsen finns bara där då, och inte på några sakkontrollerade internationella namnsajter? Undrar vem som driver den sidan, om det verkligen är språkforskare eller andra verkligt insatta? Eller om informationen kommer från en wiki där vem som helst kan gå in och ändra, som den som var kopplad till Allt för Föräldrar, förut. Där såg man massor av namnbetydelser som inte fanns någon annanstans, som (antagligen) föräldrar som valt de namnen till sina barn hade hittat på själva...

    Det här var väl en bra påminnelse till alla, att kolla betydelsen på flera olika källor, även internationella, innan man väljer namn till sitt barn.
  • Anonym (Lavinia)
    Anonym (:)) skrev 2021-10-17 01:46:12 följande:
    Ja självklart har alla namn ett ursprung, men om någon presenterar sig som tex Sara så ifrågasätter du inte om personen är svensk för namnet är så etablerat. Men som exempel så är det ju ett hebreiskt namn och med det inte per automatik bör kopplas till just israel. Annat om namnet varit tex Yitzhak. 
    Ja, jag tänker att denna skolfröken kunde ha låtit bli flaggorna, och i stället haft en stor GEOGRAFISK karta (till skillnad från en politisk), och placerat ut en flagga/post-it-lapp/whatever med BARNETS NAMN på den kartan! Så hade man sluppit kopplingen mellan barnet och nuvarande regim i ett visst land. Jag kan tänka mig att det även finns människor som har emigrerat/flytt från ett visst land, som inte vill bli förknippade med regimen i det landet och det nuvarande namnet på landet, trots att de har ett namn som härstammar från det landet. Tänk Vitryssland/Belarus t.ex.. Eller de som kommer från det f.d. Jugoslavien. Eller Persien/Iran. Frökens idé var lite som att börja rota i ett getingbo...

    Samtidigt måste jag också säga, att det inte är möjligt att ALLTID ligga steget före, och tänka på alla möjligheter människor kan känna sig kränkta. För ska man göra det, så kan man snart inte göra någonting. Om läraren säger att människan har ett viktigt organ som heter "mjälte", kan någon unge (eller hans mamma) bli kränkt, som har fått mjälten borttagen, liksom...
  • Anonym (No)
    Anonym (Lavinia) skrev 2021-10-17 09:46:06 följande:

    Ja, jag tänker att denna skolfröken kunde ha låtit bli flaggorna, och i stället haft en stor GEOGRAFISK karta (till skillnad från en politisk), och placerat ut en flagga/post-it-lapp/whatever med BARNETS NAMN på den kartan! Så hade man sluppit kopplingen mellan barnet och nuvarande regim i ett visst land. Jag kan tänka mig att det även finns människor som har emigrerat/flytt från ett visst land, som inte vill bli förknippade med regimen i det landet och det nuvarande namnet på landet, trots att de har ett namn som härstammar från det landet. Tänk Vitryssland/Belarus t.ex.. Eller de som kommer från det f.d. Jugoslavien. Eller Persien/Iran. Frökens idé var lite som att börja rota i ett getingbo...

    Samtidigt måste jag också säga, att det inte är möjligt att ALLTID ligga steget före, och tänka på alla möjligheter människor kan känna sig kränkta. För ska man göra det, så kan man snart inte göra någonting. Om läraren säger att människan har ett viktigt organ som heter "mjälte", kan någon unge (eller hans mamma) bli kränkt, som har fått mjälten borttagen, liksom...


    Jag håller helt med dig i allt. Även det sistnämnda Faktiskt. Även om det var jag som startade tråden och var den som studsade till av flaggan i boken och sedan att han sa att de även har de jämte sina namn i skolan (oklart helt vart).

    Tänker att det kunde gjorts på annat sätt. Men precis det sista du skrev stämmer också. Dock lite skillnad på mjälte och förknippas med, som du själv skriver, regimen i ett land. Förstår att du förenklade och konkretiserade det men ja. Skillnad.

    I detta fall hade ju kanske mitt barn haft palestinskt ursprung också tänker jag (utseendemässigt inte långt ifrån heller tänker jag). Och ändå haft namn vars ursprung är hebreiskt/bibliskt (vilket otroligt många namn är - även vårt andra barn har sådant namn).

    Jaja hursomhaver. Klumpigt och brist på kunskap i detta, tänker jag. Men vi alla är människor. Och kan ej ha full koll på allt eller alltid ligga steget före som du säger.
  • EnAnonumius
    Anonym (No) skrev 2021-10-17 12:47:27 följande:
     Jaja hursomhaver. Klumpigt och brist på kunskap i detta, tänker jag. Men vi alla är människor. Och kan ej ha full koll på allt eller alltid ligga steget före som du säger.
    Och detta kunde du ha tänkt på själv innan du startade denna tråd, faktiskt. Även lärare är människor. Så varför känna sig så kränkt, på barnets vägnar, som du gjorde?

    Sedan så kanske du kan motivera vad "bristen på kunskap" skulle vara från lärarens håll? Betänk på att de har gått i högskoleutbildning, och i lärarutbildningen ingår både barnpedagogik och barnpsykologi.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (No)
    EnAnonumius skrev 2021-10-17 13:51:39 följande:

    Och detta kunde du ha tänkt på själv innan du startade denna tråd, faktiskt. Även lärare är människor. Så varför känna sig så kränkt, på barnets vägnar, som du gjorde?

    Sedan så kanske du kan motivera vad "bristen på kunskap" skulle vara från lärarens håll? Betänk på att de har gått i högskoleutbildning, och i lärarutbildningen ingår både barnpedagogik och barnpsykologi.


    Och även jag har läst psykologi på högskolenivå. Vad är din poäng? Uppenbarligen har de ej använt den delen av sin utbildning här? För detta var något för avancerat för 6-7åringar som inte har baskunskap i geografi eller historia. som någon skrev i tråden. Det kunde tydliggjorts bättre med en geografisk karta om man dessutom då vill snudda på ämnet geografi.

    Bristen på kunskap i detta fall just namnets faktiska ursprung och kopplingen till dagens flagga/stat.

    Att jag kunde tänkt på detta innan jag startade tråden. Många trådar/diskussioner/ämnen etc kan undvikas genom det ja. Hela familjeliv kan ju lägga ner då exempelvis. Eller så kan man diskutera. Vill du ej delta så står det dig fritt att klicka vidare. Inte svårare än så.
  • EnAnonumius
    Anonym (No) skrev 2021-10-17 14:02:54 följande:
    Och även jag har läst psykologi på högskolenivå. Vad är din poäng? Uppenbarligen har de ej använt den delen av sin utbildning här? För detta var något för avancerat för 6-7åringar som inte har baskunskap i geografi eller historia. som någon skrev i tråden. Det kunde tydliggjorts bättre med en geografisk karta om man dessutom då vill snudda på ämnet geografi.

    Bristen på kunskap i detta fall just namnets faktiska ursprung och kopplingen till dagens flagga/stat.

    Att jag kunde tänkt på detta innan jag startade tråden. Många trådar/diskussioner/ämnen etc kan undvikas genom det ja. Hela familjeliv kan ju lägga ner då exempelvis. Eller så kan man diskutera. Vill du ej delta så står det dig fritt att klicka vidare. Inte svårare än så.
    Hade du blivit lika "upprörd" om barnet hade fått en Irakisk flagga bredvid sitt namn om namnet du valt råkat ha sitt ursprung från något persiskt land?

    Ok. Ursäkta för att jag frågade. Men det är på familjeliv som det är extremt vanligt att ha så otroligt mycket gnäll och skäll på just lärare och förskolepersonal över lag. Och TS'ar lik dig, skiter i att motivera eller förklara i trådstarten kring det hela, utan de som deltar i tråden får mer eller mindre tjata om vad som felas.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (No)
    EnAnonumius skrev 2021-10-17 14:23:38 följande:

    Hade du blivit lika "upprörd" om barnet hade fått en Irakisk flagga bredvid sitt namn om namnet du valt råkat ha sitt ursprung från något persiskt land?

    Ok. Ursäkta för att jag frågade. Men det är på familjeliv som det är extremt vanligt att ha så otroligt mycket gnäll och skäll på just lärare och förskolepersonal över lag. Och TS'ar lik dig, skiter i att motivera eller förklara i trådstarten kring det hela, utan de som deltar i tråden får mer eller mindre tjata om vad som felas.


    Som jag skrev i något inlägg här tidigare så hade jag gärna sätt att man undviker flaggor överlag. Även den svenska flaggan. Och ja även den irakiska flaggan.

    Eftersom uppgiften enligt info vi fick hem var att besvara två frågor; vad betyder barnets namn och hur fick de sina namn. De vill föra in detta i ?boken om mig?. De önskar jobba med identitet. Det kan ju rimligtvis göras på andra sätt än att tillskriva barnet en flagga på var namnet ursprungligen kommer ifrån. Som då kopplas ihop med en stat som funnits i 65-70 år dvs långt efter namnet användes.

    Varför i så fall inte lägga upp en bild på Bibeln. Namnet är därifrån. Gamla testamentet. Hebreiskt ursprung. Det hade varit för avancerat och komplicerat.

    Jag tycker inte jag gnäller i ts men det står en också fritt och tolka det som man vill. Jag ställer en fråga då både jag och maken reagerade. Han släppte det snabbare dock. Även vänner jag frågat reagerade. Tro det eller ej jag har inte legat sömnlös över detta. Det har, om inte annat, genererat bra samtal här hemma under helgen då jag har en liten gosse som är vetgirig och en funderare.
  • Johan70
    Anonym (No) skrev 2021-10-15 19:34:24 följande:

    Mitt barn kommer från skolan går i åk 1. Idag hade de jobbat med sina namn. Vad de betyder och kommer ifrån. Vi föräldrar fick en lapp hem där vi skulle skriva var de fått sina namn ifrån och dess betydelse. Sagt och gjort.

    Hens namn är gammalt bibliskt namn med hebreiskt ursprung.

    Vi valde det pga den bibliska betydelsen namnet har. Skrev också det.

    Hursomhelst. Idag kommer hon hem säger; fröken har sagt att mitt namn är från Israel. Men jag är väl inte därifrån??

    Nej. Icke.

    Sen ser jag i den bok de arbetar med varje vecka som vi får hem varje fredag där har hen ritat Israels flagga för fröknarna bett hen om det för det är ju därifrån hens namn är ifrån menar de.

    Vi reagerade här hemma.

    Överdriver vi?


    Jag förstår inte vad du menar skulle vara ett problem.

    Bibeln skapades i det som nu är Israel av folk som huvudsakligen var judar. Vad är det med det? Det är kristendomens ursprung och det är inget problem alls.
  • Anonym (No)
    Johan70 skrev 2021-10-17 15:20:30 följande:

    Jag förstår inte vad du menar skulle vara ett problem.

    Bibeln skapades i det som nu är Israel av folk som huvudsakligen var judar. Vad är det med det? Det är kristendomens ursprung och det är inget problem alls.


    Har full koll på din korta historialektion tack.

    Läser du i tråden så ser du vad problemet är. Orkar du ej läsa så är det också ok.
  • Johan70
    Anonym (No) skrev 2021-10-17 15:40:33 följande:

    Har full koll på din korta historialektion tack.

    Läser du i tråden så ser du vad problemet är. Orkar du ej läsa så är det också ok.


    Problemet borde framgå i trådstarten. Annars finns det inget du vill diskutera.
  • Anonym (No)
    Johan70 skrev 2021-10-17 16:53:45 följande:

    Problemet borde framgå i trådstarten. Annars finns det inget du vill diskutera.


    Då diskuterar vi ej mer då :)
  • Anonym (No)
    Anonym (Ok) skrev 2021-10-15 21:07:22 följande:

    Fast nu tar du för givet att alla ska förknippa och veta betydelsen på dina grunder. Det är inte ens rimligt att kräva det. Uppenbarligen har denna lärare gjort en annan tolkning än din. Du kan inte kräva att andra ska vi hur du valt namnet och svansa efter det. Nu får du backa och fundera vad det är du blir så upprörd över. Välj dina strider, det här är inte en som du kommer vinna något på.


    Alla? Nej läraren som ju bad oss fylla i just det. Varför de fick de namnen de fick och betydelsen. Vi svarade på det. Så läraren vet ju. Kräver inte att ni ska veta något mer än det jag skriver.

    Har inte tagit någon strid. Ställer frågan för att ventilera och diskutera. Vid starten hade jag ej bestämt mig för om jag skulle dryfta något till läraren. Nu har jag bestämt att jag ej ska det. Iaf inte i dagsläget.

    Det genererade goda samtal här hemma med vår vetgiriga och fundersamma son. Får väl tacka för det.
Svar på tråden Hade ni reagerat - namnbetydelse.