• Anonym (Lena57)

    vem betalar på dejt?

    Hej!

    Vill höra er syn på detta. Vem tycker ni ska betala på en första dejt? Mannen eller kvinnan? Eller ska man betala var för sig?

    Om en man inte betalar på en första dejt så får han ingen andra dejt med mig. Det bara är så. Jag känner mig inte ?köpt? för att han betalar maten?.. är inte skyldig honom sex efteråt eller så. Vet att vissa kvinnor känner så och får någon ?tacksamhetsskuld?..

    Jag personligen anser att mannen ska betala på en första dejt, och andra etc. Man vill ju känna sig kvinnlig och uppvaktad! Mannen ska protect och provide.

    Går igång på en klassisk gentleman som håller upp dörren, tar notan etc. Sedan är jag ju väldigt svag för blommor och dikter med. Vad anser ni?

  • Svar på tråden vem betalar på dejt?
  • Anonym (J)
    Guldnovan skrev 2021-11-16 18:05:10 följande:

    Nej...det var nog inte annorlundare än om en i ett sällskap betalar allt för enkelheten och sedan swishar övriga till den personen. Personalen ser ju inte vad som händer sedan.


    Det är en annan sak om man är överens i förhand att man swishar efteråt. Oavsett det gäller ett sällskap , dejt , vänner eller släktingar.

    Det pinsamma är om någon säger att man bjuder / tar notan och sedan skickar ut en räkning ? inte att man delar notan eller swishar för sin del i sig.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mannen) skrev 2021-11-16 00:53:52 följande:
    Jag hade känt mig okvinnlig och förnedrad om mannen bad mig swisha efter maten. Vad är det för oförskämt beteende!
    Du borde se över din självkänsla om en sådan liten grej får dig att vackla i din kvinnlighet.
  • Anonym (H)

    Vill jag känna mig kvinnlig kollar jag vad jag har mellan benen.

    Den som föreslår dejt betalar, känner jag. Skulle kännas jättekonstigt om jag föreslog en middag och så ska den andra betala.

  • Guldnovan
    Anonym (J) skrev 2021-11-16 20:32:07 följande:

    Det är en annan sak om man är överens i förhand att man swishar efteråt. Oavsett det gäller ett sällskap , dejt , vänner eller släktingar.

    Det pinsamma är om någon säger att man bjuder / tar notan och sedan skickar ut en räkning ? inte att man delar notan eller swishar för sin del i sig.


    Frågan var om mannen skämdes inför den som serverade. De vet ju inte upplägget så det är inte ens relevant.
  • Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2021-11-16 22:07:19 följande:

    Den som föreslår dejt betalar, känner jag. Skulle kännas jättekonstigt om jag föreslog en middag och så ska den andra betala.


    Detta kan ju utgöra ett incitament för att inte föreslå en dejt.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (H) skrev 2021-11-16 22:07:19 följande:

    Vill jag känna mig kvinnlig kollar jag vad jag har mellan benen.

    Den som föreslår dejt betalar, känner jag. Skulle kännas jättekonstigt om jag föreslog en middag och så ska den andra betala.


    Det där förstår inte jag. Är det samma med kompisar? Om du frågar en vän om hen vill hänga med på bio, en bit mat, ut och dansa, gå på en teaterföreställning, hyra kajaker för en dag eller liknande, är din tanke att bjuda kompisen då?

    Jag som gärna är aktiv pch om jag skulle börja dejta absolut gärna skulle göra det på ett aktivt sätt tycker det låter väldigt dyrt och komplicerat. Enklare att utgå från att två personer med helt separata ekonomier och med egna inkomster i normalfallet betalar för sina egna utgifter.
  • kulturenskaleva
    Anonym (Mannen) skrev 2021-11-16 00:50:05 följande:

    Självklart ska mannen betala. Jag älskar att bli uppvaktad och det hör till att mannen betalar på dejterna. Alla män som jag har dejtat har betalat, men så dejtar jag bara invandrare också. Har fått uppfattningen att svenska män är snålare.


    Eller så är det du som är snål som inte vill bjuda honom.
  • kulturenskaleva
    Mrs Moneybags skrev 2021-11-16 10:06:00 följande:

    Om man bjuder ut någon får man betala. 

    Precis på samma sätt som när man bjuder hem någon. Man bjuder inte hem någon och ber sedan om halva matkostnaden. Pinsamt. 

    Har man inte ekonomi att dejta, så får man väl vänta. 


    Det beror väl på? Om man säger jag bjuder dig på restaurang så ja då har man sagt att man bjuder. Men säger man ska vi ses och käka på denna restaurang är det inte lika självklart att man bjuder.
  • Anonym (Pattlisa)
    Anonym (Mannen) skrev 2021-11-16 00:50:05 följande:

    Självklart ska mannen betala. Jag älskar att bli uppvaktad och det hör till att mannen betalar på dejterna. Alla män som jag har dejtat har betalat, men så dejtar jag bara invandrare också. Har fått uppfattningen att svenska män är snålare.


    Kan det vara så att svenska män är mer jämlika än de män du dejtar? Men jämlikhet är tydligen inte något du inte eftersträvar.
  • Freddie K
    Anonym (Lena57) skrev 2021-11-16 00:12:54 följande:

    Hej!

    Vill höra er syn på detta. Vem tycker ni ska betala på en första dejt? Mannen eller kvinnan? Eller ska man betala var för sig?

    Om en man inte betalar på en första dejt så får han ingen andra dejt med mig. Det bara är så. Jag känner mig inte ?köpt? för att han betalar maten?.. är inte skyldig honom sex efteråt eller så. Vet att vissa kvinnor känner så och får någon ?tacksamhetsskuld?..

    Jag personligen anser att mannen ska betala på en första dejt, och andra etc. Man vill ju känna sig kvinnlig och uppvaktad! Mannen ska protect och provide.

    Går igång på en klassisk gentleman som håller upp dörren, tar notan etc. Sedan är jag ju väldigt svag för blommor och dikter med. Vad anser ni?


    Jag anser att mannen ska betala. Det är brukligt i alla fall och dikter och så, ja, det har de fått. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
Svar på tråden vem betalar på dejt?