• Anonym (Vaccinerad)

    Varför tar ni inte vaccinet?

    Halloj gott folk och gott nytt år! Hoppas ni haft det awesome ;) Men nu till The Topic, det känns som om alla i Sverige (eller i hela världen) har tagit vaccinet men sen finns det dessa inte som har tagit den. Jag skriver detta med all respekt förresten, jag respekterar allas val när det gäller detta. Undrar dock varför ni som inte tagit det har vakt att gå denna bana? Rädda för nålar kanske? :)

    Eller är det något annat? Något jag grubblat på ett tag.

    Tog andra sprutan i onsdags BTW ;)

    Kram på er

  • Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?
  • broderbob
    EpicF skrev 2022-01-06 21:58:33 följande:

    Läkemedelsverket vet vad som har rapporterats in. Och till skillnad från dig så vet dem vad som ingår begreppet mensrubbningar. Något du aldrig har förstått trots att du har fått åtskilliga förklaringar och en länk.Mensrubbningar innebär mindre mens, mer mens, oregelbunden mens eller ingen mens. Och också innefatta mellanblödningar. Vilket jag sagt till dig ett flertal gånger. När ska det gå in för dig?

    Jodå, svar får vi. När studien är färdig.


    Det finns i nuläget inget som talar för att covid-vaccinerna skulle orsaka mensrubbningar enligt Läkemedelsverket som lutar sig här mot den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA:s säkerhetsbedömning.
  • EpicF
    broderbob skrev 2022-01-06 22:32:59 följande:

    Det finns i nuläget inget som talar för att covid-vaccinerna skulle orsaka mensrubbningar enligt Läkemedelsverket som lutar sig här mot den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA:s säkerhetsbedömning.


    Det är vad kvinnor har rapporter in som biverkningar. Om de har samband med covid-19 eller är slumpen vet man ännu inte. Norge gör som sagt en studie på detta nu.
  • Anonym (A 2)
    EpicF skrev 2022-01-06 22:38:54 följande:
    Det är vad kvinnor har rapporter in som biverkningar. Om de har samband med covid-19 eller är slumpen vet man ännu inte. Norge gör som sagt en studie på detta nu.
    Bara för att det rapporteras betyder inte att det är sant.
    Vi har en mycket aggressiv antivaxxrörelse som gjort att människor känner efter alldeles förfärligt mycket. >Så pass mycket att mycket troligtvis är som med elallergi, man hittar på samband bara för att man vill att det ska vara så.
  • Anonym (Skeptiker avvaktar)

    Jag väntar på den norska studien ang mensrubbningar + flera studier om mensrubbningar.

    Jag väntar på resultat av studier hur vaccinet påverkar fertiliteten hos kvinnor.

    Behöver läsa fler studiers slutsatser kring alla misstänkta biverkningar.

    Jag utväntar tills alla studier är färdiga helt enkelt innan jag fattar beslut.

    Sedan bestämmer man själv över sig själv.

    Man är ju ytters själv ansvarig själv över sin hälsa också.

    Jag kommer låta tiden utvisa effekterna och invänta alla studier. Så om 5 år kanske jag väljer vaccinet.

    Jag vill också se hur länge skyddet varar vetenskapligt + hur det går för alla som insjuknat och blivit friska om de kan drabbas igen och hur ofta, alltså inväntar jag resultat av studier som bevisar om man i framtiden kommer kunna få covid-19 en gång varje vinter eller en gång på livstid. Sedan vill jag också invänta huruvida viruset försvagas eller inte, hur viruset utvecklar sig.

    Detta beror på t ex hemska biverkningar som upptäcktes sent av svininfluensans vaccin, narkolepsi. Det tog många år innan det bevisades av forskning att det var vaccinet som gett folk den biverkningen.

    Jag vill helt enkelt inte vara bland de första som tar vaccinet utan vänta ut forskningen och studera er andra vaccinerade under några årförst.

  • klyban
    EpicF skrev 2022-01-06 22:23:12 följande:
    Svaret för vi, även du, när studien är klar. Vilket jag också redan har talat om för dig.

    Lustigt nog, så fortsätter väntan även efter detta inlägg.
    Det betyder jag har rätt igen, det är jobbigt att alltid ha rätt.


    Så, kommer det nästa gång, eller är detta en evig väntan på att du ska ge saklighet?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Skeptiker avvaktar) skrev 2022-01-06 22:59:00 följande:
    Detta beror på t ex hemska biverkningar som upptäcktes sent av svininfluensans vaccin, narkolepsi. Det tog många år innan det bevisades av forskning att det var vaccinet som gett folk den biverkningen.
    Fel.

    Det här är falsk propaganda.

    Narkolepsin orsakades av genetiska svagheter hos individen. Man har bevisat att de länder som inte vaccinerade mot svininfluensan har fler barn drabbats av narkolepsi och de har blivit svårare sjuka.

    Så jag frågar igen hur många högskolepoäng du läst?
    Jag gissar på inga därför att du har inget som visar att du kan läsa och förstå vetenskapliga studier.
  • broderbob
    EpicF skrev 2022-01-06 22:38:54 följande:

    Det är vad kvinnor har rapporter in som biverkningar. Om de har samband med covid-19 eller är slumpen vet man ännu inte. Norge gör som sagt en studie på detta nu.


    Hej! Jag tycker fortfarande att du ska ha hela artikeln med och inte bara det absoluta slutet då det blir lite missvisande
  • Anonym (Skeptiker avvaktar)
    Anonym (A 2) skrev 2022-01-06 23:01:09 följande:

    Hur många högskolepoäng har du läst?


    Jag är medlem i MENSA. Själv då?
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Skeptiker avvaktar) skrev 2022-01-06 23:11:01 följande:
    Jag är medlem i MENSA. Själv då?
    Jo men eller hur, du som tror att man kan bli steril av vaccin.
    Det trodde man för 150 år sedan men rätt snart lärde sig de flesta att det var falsk propaganda. Då också.
    Rätt pinsamt att man går på det så här 150 år senare och de som gör det är mest troligt inte med i Mensa.

    Men du som är så smart vet ju då förstås att du ska kunna bevisa dina påståenden. Så gör det om du vill vara det minsta trovärdig.
  • nattuw
    EpicF skrev 2022-01-06 20:38:51 följande:
    Var många (endel kanske är bättre ord) hjärtstopp innom fotbollen fanns även före pandemin.
    Nu var det inte hjärtstoppen i sig som var huvudsaken i mitt inlägg utan behovet att gå ut och lugna allmänheten. Om vi jämför med finansvärlden så innebär behovet av att behöva lugna allmänheten att förtroendet redan är så skadat att det inte går reparera. Om det även väller för vaccin så har vi ett verkligt problem som är betydligt större än en skepsis mot Covid-19 vaccinen. Då riskerar vi att skada tilltron till alla vaccin. Vilket vore olyckligt.
Svar på tråden Varför tar ni inte vaccinet?