• Anonym (Oro)

    Borde inte svenska folket få vara med och bestämma?

    Nu verkar det som om vi, Sverige, kommer gå med i NATO. Men?borde inte vi, det svenska folket, få vara med att bestämma? Om Putin nu straffar Sverige, som han har hotat med, så är det befolkningen som kommer få ta smällen. Alla höga män och kvinnor kommer kunna söka skydd i ,troligtvis, fina, fräscha och välutrustade skyddsrum. Detta till skillnad med övriga befolkningen som kommer få klämma in sig i skyddsrum som inte är särskilt fräscha och välutrustade. Borde inte svenskarna få vara med och bestämma om vi vill ta denna risk?

  • Svar på tråden Borde inte svenska folket få vara med och bestämma?
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Rickard) skrev 2022-05-13 21:13:02 följande:
    Så du medger att du inte vet något om risken, men vill ändå vara med och bestämma om ett Nato-medlemskap? Vad vet du om hoten?
    Jag kommer inte svara dig mer. Att besvara en fråga med en fråga är bara segt. Jag vet bara om hoten som Ryssland har uttalat mot Sverige och Ryssland om vi ansluter oss till NATO. Om du vill svara på mina frågor istället för att ställa motfrågor så kanske vi kommer någonstans?
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Wtf) skrev 2022-05-13 21:02:24 följande:

    Vi har varit med och bestämt. Kallas riksdagsval. Vi har aldrig styrts genom folkomröstningar, och att ens fundera på det när det gäller nationens försvar visar på en oroande naivitet, eller ett dolt syfte med trådstarten. Vilken nation finns din arbetsgivare hos?

    Jag står hellre ut med ett surt Ryssland och NATO- medlemskap än  med ett nöjt Ryssland och Sverige som enda icke-NATO-land i mitt i Norden. Om några år när Ryssland byggt upp sin armé igen så invaderar de åtminstone Gotland, om inte hela Sverige, om vi inte är med i NATO. Vår roll blir som Kuba, ett område nära "fienden" NATO, som är åtråvärt för Ryssland.

    Ryssland har visat på sista tiden att man,använder våld för att ta det man vill ha,  att avtal och löften inte hålls och att man ljuger om sina syften. Med en sådan granne har man inte råd att tro på att ensam är stark.


    Vi har inte varit med och bestämt. När vi röstade i riksdagsvalet var partierna och politikerna mot ett nato-medlemskap. Folk har alltså röstat fram partier som var mot svenskt nato-medlemskap. Nu har de svängt i frågan och svenska folket har inget att säga till om. GIVETVIS borde det hållas en folkomröstning om nåt sånt här. Det kallas demokrati. I annat fall kan vi lika gärna lägga ner det och införa diktatur även officiellt. Har folket röstat på något ska de inte bara kunna svänga i frågan hur som helst utan att folket har någon talan. Gäller inte bara NATO utan allt. Då kan de säga vad som helst och sen svänga i allt när de väl får makten. Rimligt? Inte det minsta.
  • FuckGoggleAskMe

    Jag vill inte personligen bestämma om vi ska gå med i NATO eller inte, även om jag tycker att det verkar bra att göra det. Jag vill inte heller bestämma om jag ska ha en rotkanalfyllning, mer medicin eller en operation. Jag lämnar det till den expertisen som jag röstat fram eller vänt mig till. 

    Och jag litar inte på att du och Sven Svensson ska vara tillräckligt insatta i NATOfrågor för att besluta detta för mig och Sverige. Det funkar inte att gå på magkänslan när det gäller ett beslut som detta.  

  • Anonym (Rickard)
    Anonym (Oro) skrev 2022-05-13 21:18:03 följande:
    Jag kommer inte svara dig mer. Att besvara en fråga med en fråga är bara segt. Jag vet bara om hoten som Ryssland har uttalat mot Sverige och Ryssland om vi ansluter oss till NATO. Om du vill svara på mina frågor istället för att ställa motfrågor så kanske vi kommer någonstans?
    Dina inlägg är svaret. Nej, vi ska inte folkomrösta om så komplexa frågor. Du har själv inte en aning om din rädsla är befogad eller inte, ändå ska du basera ditt beslut på rädslan.
  • Anonym (norrmannen)

    Jag är Norsk. Mitt hemland har varit i Nato sedan 1949, och har i alla år hatt gemensam gräns med Ryssland. Vad jag vet, som det ända Natolandet. Nu vet jag inte med alla dom nya öststaterna dock, men fram till nyare tid.Har aldrig varit nåt problem. Putin skulle aldrig våga angripa ett Nordisk land, bara hotprat. 

  • Tecum
    Anonym (Oro) skrev 2022-05-13 21:12:41 följande:
    Jag är inte kvar i det gamla. Jag är rädd för straff för att vi gick med i NATO. En viss skillnad.
    Som jag skrev tidigare straffar Ryssland även länder som INTE är med i Nato. Skillnaden är att om vi är med i Nato riskerar Ryssland att själva bli straffade av Nato, därför är risken mindre om vi är medlemmar. 
  • Anonym (Nja)

    Svenska folket har i riksdagsval efter riksdagsval röstat för den nu förda politiken. 


    De styrande vi haft de senaste dryga 20 åren har:

    Rustat ned det svenska försvaret så mycket att vi är totalt beroende av andra.

    Och, byggd den svenska säkerhets och utrikespolitiken på nära samarbete med just NATO.


    Helt öppet! Det har inte dolts på något sätt. Möjligen att gemene man som röstar inte orkar sätta sig in i nyhetsflödet. Vad vet jag?


    Och trots öppen information på bordet om säkerhetsläget i Europa har man vägrat rusta upp i tid.


    Vad gäller NATO så grundades den organisationen 1949. för 73 år sedan. Att frågan om ett Natomedlemskap inte hur utretts ordentligt är kanske synd men nu har vi haft 73 år på oss att göra det. Inte sällan är det just natomotståndarna som varit oerhört ointresserade av att utreda saken närmare. 


    Nu finns det inte tid att utreda särskilt mycket mer utan vi får laga efter läge så att säga. Kriget är här och Sverige måste agera. På nåt sätt.

  • AndreaBD

    Och hur ska svenska folket kunna bedöma såna risker? 99 % av den befolkningen är nog inte tillräckligt bra insatta. Det krävs ganska omfattande kunskap för det. 

    Och framför allt så måste detta hända inom veckor om det ska bli bra .Därmed finns det inte tillräckligt med tid för att organisera sånt.

  • Tow2Mater
    Johannus skrev 2022-05-14 00:15:19 följande:
    Sverige är och ska vara neutralt.
    'Sedan den första december 2009 är Sverige varken alliansfritt eller neutralt. Det datumet trädde EU:s Lissabonfördrag i kraft och med det fördragets paragraf 42.7.'

    www.gp.se/ledare/sverige-%C3%A4r-varken-alliansfritt-eller-neutralt-1.4523561
Svar på tråden Borde inte svenska folket få vara med och bestämma?