• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (Ini)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-04 10:55:40 följande:
    Och jag tycker du borde skämmas som får detta att handla om dig istället för om misshandlade kvinnor. Det handlar inte om dig och hur du känner dig utsatt för någon slags imaginär kampanj. Det handlar om hur vi ska stävja våldet mot kvinnor. Har du några förslag på det, eller? 
    Du får ansvara för hur du uttrycker dig. Jag ansvarar för hur jag uttrycker mig.

    Om du som ovan sprider fördomsfulla lögner så är det en självklar plikt att inte låta det stå oemotsagt. Jag hade reagerat på samma sätt om du skrivit nedsättande och fördomsfullt om kvinnor, homosexuella eller någon annan grupp. Fördomar behöver bekämpas.
  • pyssel
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:55:43 följande:
    Man pratar inte om om föräldrars våld mot barn utan barnaga. 
    Nej, det gör man inte, man säger barnmisshandel. 
  • Spigger86
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-08-04 10:56:20 följande:
    Du är alltså ok med andra ord att andra män dödar eftersom du inte gör det. 
    Den inställningen gör dig till en del i problemet, att det kan fortsätta. 
    Är du i ett förhållande? Vad säger dim kvinna om din lättsamma  inställning i frågan? 
    Nej det är givetvis fel att döda oskyldiga människor. Men min förmåga att förhindra detta är begränsad. Så sluta få det till att jag är ok med det, det kallas att göra en halmgubbe det sätt du diskuterar på. Vad gör du själv för att förhindra detta? Är du kanske en superhjältinna om nätterna?
  • Anonym (Sanna)

    Intressant.
    Jag ser samma manligt kodade användare slå ifrån sig här trots att de i andra trådar skriver om alla kvinnors ansvar för sexlösa och ensamma män.
    Och då pratar vi generell inställning till våld kontra att tycka att kvinnor ska ha sex med män.
    Jag får inte ihop det.

  • AndreaBD

    Bara en liten detalj: I Tyskland införde man en bra lag för några år sedan. Där får man förvisa den parten som utför våld mot den andra ifrån lägenheten - jag tror i en vecka eller 10 dagar. Det är då i regel våldsamma män som det gäller, men det har även förekommit att nån enskild kvinna har förvisats ifrån lägenheten, för att hon misshandlat mannen. I alla fall verkar det fungera någorlunda. Och det kan ju förebygga också. När folk väl vet att man kan göra så, så skärper sig en del män också. 

  • Spigger86
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-04 10:52:17 följande:
    Fast du ÄR ju rätt ok med våld mot kvinnor. Du tycker itne det är så farligt. Du tycker att det viktiga här är att diskutera helt andra saker. Du tycker inte ens synd om kvinnor som blir misshandlade. Du vill istället tycka att det är synd om män. Det säger en del om dig. 
    Mäns våld mot kvinnor är givetvis hemskt, precis som kvinnors våld mot män. Fick höra för ett tag sen att min mamma slagit min pappa vid upprepade tillfällen. Så jag vet att det omvända förekommer också. Sen är föräldrars våld mot barn hemskt, och ja listan kan göras lång. Jag tycker även det finns en poäng i att belysa frågor som inte tas upp så ofta. Mäns våld mot kvinnor tas upp så ofta att jag tycker man även kan lämna utrymme åt andra viktiga frågor med. Men att jag skulle tycka det är ok med våld mot kvinnor är en ren skär och vidrig lögn från din sida. Men du verkar gilla att slänga anklagelser omkring dig att döma av vad du skrivit tidigare på forumet.
  • Anonym (Ini)
    pyssel skrev 2022-08-04 10:56:50 följande:
    Inte alls, mer än att det är ett omfattande problem som behöver hanteras på flera nivåer.

    "Invandrarkvinnor som aldrig kommer ut i arbetslivet" eller på annat vis integreras eller bidrar inkluderar givetvis långt ifrån alla invandrarkvinnor utan pekar på kulturella hinder i gruppen (snarare än rasism). 

    "Kvinnors sjukskrivningar" inkluderar givetvis inte alla kvinnor heller. Det formulerar ett samhällsproblem som inkluderar kritik mot gruppen att även "lite aj-aj" får en stor grupp kvinnor att vara hemma från jobbet, när män går iväg (och förstås även kvinnor). 
    Ingen av exemplen du nämner utmålar en grupp som förövare. 

    Notera även skillnaderna i "män som slår kvinnor" och "mäns våld mot kvinnor". Den sistnämnda är än värre men väljs i regel av femikistiska grupperingar. Vilket i och för sig inte är särskilt konstigt då de anser att alla män är direkt eller indirekt skyldiga.

    Sedan undrar de varför män inte vill engagera sig i deras frågor. Det krävs en masochist för det.
  • Anonym (Kvinna 56)
    Spigger86 skrev 2022-08-04 11:00:50 följande:
    Nej det är givetvis fel att döda oskyldiga människor. Men min förmåga att förhindra detta är begränsad. Så sluta få det till att jag är ok med det, det kallas att göra en halmgubbe det sätt du diskuterar på. Vad gör du själv för att förhindra detta? Är du kanske en superhjältinna om nätterna?
    Och du besvarar en fråga med en annan fråga. Du visar tydligt att du inte har med detta att göra och rycker på axlarna. Vad tycker din ev. kvinna om din inställning? 
    Jag bygger inte halmgubbar bara för att jag tolkar dina ord som du skrivit dem. 
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-08-04 11:07:37 följande:
    . Vad tycker din ev. kvinna om din inställning? 
    Hon och jag tycker olika i de flesta frågor men inte ens hon kommer springande med termen "mäns våld mot kvinnor".
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?