• Anonym (Hm?)

    Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!

    Borde polisen ha gett tillstånd till detta spektakel idag?

    Yttrandefrihet på bekostnad av NATO-ansökan i ett så kritiskt skede vi står i nu med Erdogans hets och kriget som pågår

    Vad tycker ni? Har yttrandefriheten gått för långt i Sverige?

  • Svar på tråden Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2023-01-28 14:16:32 följande:
    Om det ingår i t.ex. en diskussion - visst. Men som jag skrev förut - det där fenomenet är inte begränsat till islam. Det blir alltmer extrema kristna utvecklingar också. Inte i Sverige visserligen, men t.ex. i USA kan man få allt sånt bland olika kristna grupper. 

    Faktiskt så är det ju bättre om barnen lär sig hur det SKA vara, så att de sen kan tycka att det är fel om de skulle träffa på såna fenomen. 

    Fast det som pågår här och nu i Sverige är nog lite mer relevant för eleverna än vad som händer bland vissa kristna grupper i USA.


    Visst, genom tiderna har kristna och andra religiösa grupper varit ojämställda och förtryckande, men sen har de flesta religioner utvecklats till en modern version. Bra att elever lär sig ett historiskt perspektiv men de måste även lära sig om tex Sveriges lagar, jämställdhet, mänskliga rättigheter etc och hur dagens religioner förhåller sig det i Sverige, och i andra länder.  

  • Gullvivor
    Anonym (torka sig i röven?) skrev 2023-01-28 15:23:20 följande:
    Fast du framställer oss i tråden som islamofober för att vi tycker illa om islam och för att vi argumenterar mot islam. 
    En islamofob är en person som behandlar muslimer illa genom att diskriminera de på grund av att de är muslimer. Det är inget jag gör. Därför är jag ingen islamofob. 

    Jag kan sakligt argumentera för att islam är illa och farligt. Det gör mig inte till en dålig människa. Tvärt om till en bra människa som försöker varna andra för islams effekter. Saudiarabien, Turkiet, Qatar finansierar byggen av moskeer världen över. Det gör de eftersom de vill sprida islam och islamisera väst. Och det långsiktiga målet är att hela världen ska bli ett muslimsk herravälde. Processen går inte över en natt, utan kan få ta 10 000 år om så krävs, men det är målsättningen. Det du ser och gillar med väst kommer med tiden försvinna om islam får verka fritt.  

    Med det inte sagt att man måste hata muslimer. Man kan älska muslimer om man vill. Men man bör inte älska ideologin och religionen islam. 
    Du påstår själv att du vill att varenda Koran ska brännas för att radera Islam bara för att du inte råkar tycka om religionen. Det är både islamofobiskt och väldigt sjukt dessutom. 
  • Anonym (Cliff)

    Tycker diskussionen har spårat ut. Verkar mest handla om hur dålig islam är som religion.

    jag tror att Paludans tvillingsjäl finns I Afghanistan, skjuter med en k-pist i luften och bränner nån flagga.

    vanliga människor i Afghanistan tycker att det också är en nolla såsom att vanliga människor i Sverige tycker samma om Paludan.

    människor är inte på ett exakt sätt bara för att dom tillhör en religion. De allra flesta är helt vanliga människor, med helt vanliga sunda värderingar.

  • Anonym (torka sig i röven?)
    Gullvivor skrev 2023-01-28 15:30:55 följande:
    Du påstår själv att du vill att varenda Koran ska brännas för att radera Islam bara för att du inte råkar tycka om religionen. Det är både islamofobiskt och väldigt sjukt dessutom. 
    Varför är det sjukt att vilja ha bort islam? Motivera gärna det. Motivera vad som är så bra med islam och hur Sverige blivit bättre sedan islam fick fäste här. Berätta gärna hur Afghanistan, Saudiarabien, Somalia, Iran och blivit bättre genom islam. 

    Om du inte kan motivera det så kan du inte kalla mig sjuk. 
  • Anonym (torka sig i röven?)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-28 15:38:17 följande:

    Tycker diskussionen har spårat ut. Verkar mest handla om hur dålig islam är som religion.

    jag tror att Paludans tvillingsjäl finns I Afghanistan, skjuter med en k-pist i luften och bränner nån flagga.

    vanliga människor i Afghanistan tycker att det också är en nolla såsom att vanliga människor i Sverige tycker samma om Paludan.

    människor är inte på ett exakt sätt bara för att dom tillhör en religion. De allra flesta är helt vanliga människor, med helt vanliga sunda värderingar.


    Vanliga människor i Afghanistan var så pass influerade av islam att de stöttade och gick med i talibanrörelsen. Även om många i Afghanistan är emot talibanerna så är det väldigt många som gillar de. Annars hade de inte klarat av att ta över hela landet ännu en gång. Det är så det blir när en ideologi som islam blir tillräckligt populär. 

    Men jag håller med dig. De flesta muslimer är som svenskar än så länge. Sköter sitt. Jag tycker inte man ska hata muslimer, det är fel. Däremot kan man ogilla ideologin islam. 
  • Anonym (Mats)

    Som SD tycker jag att yttrandefriheten är viktigare än nato medkemskap.

  • Anonym (Cliff)
    Anonym (Mats) skrev 2023-01-28 15:55:08 följande:

    Som SD tycker jag att yttrandefriheten är viktigare än nato medkemskap.


    Sd vill ju nu ändra i grundlagen för att göra det förbjudet att bränna svenska flaggan.

    tydligen så handlade bokbränningen inte om yttrandefriheten. Varför ska en sak vara tillåtet, men den andra förbjudet?

    hur ställer du dig till det?
  • Gullvivor
    Anonym (torka sig i röven?) skrev 2023-01-28 15:46:47 följande:
    Varför är det sjukt att vilja ha bort islam? Motivera gärna det. Motivera vad som är så bra med islam och hur Sverige blivit bättre sedan islam fick fäste här. Berätta gärna hur Afghanistan, Saudiarabien, Somalia, Iran och blivit bättre genom islam. 

    Om du inte kan motivera det så kan du inte kalla mig sjuk. 
    Det är sjukt att vilja radera bort en religion som andra människor tror på, oavsett om det är Islam eller en annan religion, bara för att det inte faller en i smaken. 

    Allt är bra med Islam och jag tror inte att Sverige blivit varken sämre eller bättre specifikt pga Islam. Det finns människor som tror på Islam i Sverige och inte bör riskera diskriminering pga sin tro, varför måste Islam eller någon annan religion gynna Sverige på något sätt för att det enligt dig ska vara tillåtet att tro på religionen? För det är indirekt det du säger, att Islam inte fört med sig något positivt i ditt tycke och därför ska religionen raderas. Hur kan du inte se det sjuka? 

    Det är du som hävdar att Islam förstört länderna så det är väl du om någon som ska motivera varför?
  • Anonym (Soda)
    Anonym (Cliff) skrev 2023-01-28 16:03:41 följande:
    Sd vill ju nu ändra i grundlagen för att göra det förbjudet att bränna svenska flaggan.

    tydligen så handlade bokbränningen inte om yttrandefriheten. Varför ska en sak vara tillåtet, men den andra förbjudet?

    hur ställer du dig till det?
    Helt tokigt med förbud mot att bränna svenska flaggan.
    Verkligen illa att någon fr SD framför det.

    Blir en ohållbar diskussion om vad man ska få sätta eld på och inte.
  • Anonym (Cliff)
    Anonym (Soda) skrev 2023-01-28 16:27:48 följande:
    Helt tokigt med förbud mot att bränna svenska flaggan.
    Verkligen illa att någon fr SD framför det.

    Blir en ohållbar diskussion om vad man ska få sätta eld på och inte.
    Då kan man i nästa veva fundera på varför sd vill tillåta det ena men inte det andra. varför vill de begränsa folks friheter? Tecken tyder på att sd vill skapa ett auktoritärt samhälle i Sverige där media och rättsväsendet kontrolleras av regeringen. (Känner vi igen det från något annat land kanske?)
Svar på tråden Paludans koranbränning idag utanför Turkiets ambassad!