• Meli

Scrapträsket 2

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-12 15:49:15:
    I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapping, och adresser till svenska internetshopar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-13 09:36:29:
    Svenska butiker (kan lägga till fler efter behov

www.scrapbook.se
    www.scrapoteket.se
    www.scrapbutiken.se
    www.papprika.se
    www.minlillabutik.webb.se (quickqutz)
    www.collagescrapbooks.se
    www.creations.se
    www.meloon.se
    www.minneskatten.se
    www.pappochscrap.se
    www.pysselpunkten.com
    www.pyzzla.se
    shop.scrapandgiftcorner.se
    shop.scrappics.se
    www.scrapaddicted.se
    scrapbooklifestories.nu/catalog
    www.scrapfun.se
    www.scrapkammaren.se
    handin.scrappa.mine.nu/shop
    www.scrappamera.se
    www.shopscrapperiet.se
    2systrar.com
    www.vixxxansscrapbooking.se
    www.hobbyhuset.se
    www.scraproom.se
    www.scrapbookbutiken.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:43:44:
    www.pappersvinden.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:53:30:
    www.scrapgodis.se

• Svar på tråden Scrapträsket 2
  • leamon

Har äntligen fått tummen ur och uppgraderat till plus!!! Så nu ligger det 3 nya lo's och 2 nya kort i mitt galleri!

• annika5064

Längesedan jag la in några nya LO:s...här är några nu, nyss plåtade i dåligt ljus, men tigger lite om respons; har nämligen doodlat! Sååå kul!

Färgerna är inte riktigt med verkligheten överensstämmande och den vita "pluppen" över sonens rumpa enbart digital!

Leamon, jättefiiina nya!

• Cia o krabaten

Fick lite småpanik precis.
    Har artat en LO ett para dagar för den är så rosa att jag inte "orkar" göra den just nu
    Så nu skrev jag ut de andra fotona som jag tagit och ALLT från Juni är GRÖNT!!!
    Grönt står mig upp över öronen just nu!!!

Måste nog göra ngn SV så jag kan välja färger mer

• Sunny83

Har tänkt börja göra en scrapbook men vet absolut noll om det så jag har 3 frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.

1. Saker av metall..tex metallringar och liknande..hur får man fast det i pappret? Det kan man ju inte limma direkt.
    Finns det nåt speciellt verktyg man använder då?

2. Likadant med olika band och garn...limmar man fast det?

3. Sen undrar jag om precis allting måste vara absolut syrafritt?
    Vet att korten kan bli förstörda om man använder saker med syra i..men om man skulle använda nån liten papperdetalj eller så som ej är syrafri..gör det så mycket då?

Just det..sen såna där knappar...alltså "kläd knappar" hur fäster man dem på pappret..med lim?

Hoppas nån kan hjälpa en trög liten människa som jag

• Blommig

Har en liten fråga: Funderar på att skaffa mej en prenumeration på månadspaket. Är det någon som har det? I så fall vartifrån rekomenderar ni att man köper det? Alltså vart får man mest/bäst grejer för pengarna?

• malin ulrika

Blommig:
    har sett endel sådana, verkar frestande, men å andra sidan tycker jag det verkar dyrt, för att betala för nått man inte själv väljer, liksom. Jag plockar nog hellre ihop mina paket själv. Men man kan ju testa ett tag kanske, och sen gå ur om man inte gillar det man får...

• Cia o krabaten

Sunny: Du behöver införskaffa gluedots!

Det funkar på allt det du frågar om.
    Även om jag sällan använder det på band utan istället fäster på baksidan eller häftar fast dem.

Ang syrafritt så får man ju välja. Vill man vara helt säker så ska ALLT vara syrafritt.
    Annars kan man ju göra som man vill helt enkelt.
    Vet många som inte är så noga.
    Har även sett tips i Creating Keepakes (Scraptidning) om att använda typ skokartong och de är ju inte syrafritt. Så de är inte så petiga alltid heller.

Välkommen till träsket förresten

• Viffy

Ska iväg och införskaffa lite grejer imorgon och undrar vad jag som nybörjar bör köpa?

//Lycklig mamma till Cindy och lilltjejen i magen
  • Deeva

Jag måste använda fel sorts gluedots, för de jag har (Panduro) fäster lika bra som post-its. Så jag använder mina för att testa layouter innan jag limmar fast saker permanent.
    Ni som har gluedots som funkar, vad har ni för några?

Sedan har jag en fråga om själva scrappingprocessen. I vilken ordning brukar ni göra saker? Välja ut kort och färgtema först, det brukar väl de flesta göra. Men sedan?

Svar på tråden Scrapträsket 2