• Meli

Scrapträsket 2

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-12 15:49:15:
    I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapping, och adresser till svenska internetshopar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-13 09:36:29:
    Svenska butiker (kan lägga till fler efter behov

www.scrapbook.se
    www.scrapoteket.se
    www.scrapbutiken.se
    www.papprika.se
    www.minlillabutik.webb.se (quickqutz)
    www.collagescrapbooks.se
    www.creations.se
    www.meloon.se
    www.minneskatten.se
    www.pappochscrap.se
    www.pysselpunkten.com
    www.pyzzla.se
    shop.scrapandgiftcorner.se
    shop.scrappics.se
    www.scrapaddicted.se
    scrapbooklifestories.nu/catalog
    www.scrapfun.se
    www.scrapkammaren.se
    handin.scrappa.mine.nu/shop
    www.scrappamera.se
    www.shopscrapperiet.se
    2systrar.com
    www.vixxxansscrapbooking.se
    www.hobbyhuset.se
    www.scraproom.se
    www.scrapbookbutiken.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:43:44:
    www.pappersvinden.se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-06-19 10:53:30:
    www.scrapgodis.se

• Svar på tråden Scrapträsket 2
  • malin ulrika

Skumpis:
    jag köpte ett helt set med mönster-saxar, med typ 18 saxar upphängda i ett fint ställ i trä...
    Nej, jag använder dem inte jätteofta, men man KAN faktiskt ha dem till att typ klippa till fina gåvo-etiketter, eller om man gör kort eller etiketter till syltburkar och dylikt!!
    Så HELT värdelösa är de inte!

• jacklin

Hej igen!!

Lite frågor igen

Vilken storlek är den vanligaste som man brukar göra??

Hur stora är bilderna som man vanligtvis använder??

Är det okej att använda bilder som man själv skriver ut på fotopapper eller ska det helst vara äkta???

Tack på förhand

• Niccipicci

Undrar om man måste köpa syrafria pennor eller går det lika bra om det är vattenlösliga pennor?
    Var på Tiimaari och han hade inte svart som jag ville ha men han trodde att det skulle gå lika bra med en vattenlöslig.
    Vad säger ni experter om det?

Och sen mönstersaxar. Varför tycker ni inte om att använda dom?
    Bara nyfiken

• Lingonflickan
    Annika 5064: Jag har inte scrappat slaviskt för månadsLO:s utan mer de bilder jag gillat. Vet att de flesta gör månad för månad första året och ibland undrat om jag borde gjort det. Men jag har inte heller fotat p det sättet utan bara haft kameran framme. Visst har en del LO:s känts nödvändiga som tex första julen, påsken, dopet... men i övrigt har jag bara gjort lite som jag vill. Det blir inte samma press då heller.

Edma:Gillar din LO. Önskar att jag oxå kunde göra sådär med lyckat resultat, men det blir mest väldigt strukturerat. Har dock prövat lite nya grepp på sistone och känner att jag faktiskt utvecklats jag oxå.

I övrigt har jag mönstersaxar. Använder dem inte ofta, men det händer. Tex på fotomattor.
  • Loppan79

Jacklin -
    30x30 cm är det vanligaste formatet.

Bilderna man använder är olika stora. ofta utgår jag från ett normalt fotoformat men sedan beskär jag bilderna till den storlek jag vill ha eller som passar bilden.

Det är okej att använda bilder man skriver ut själv. Använd ett papper med bra kvalitet (alltså inte de billigaste) så håller bilden lika länge som ett kort från fotolab.

Niccipicci - Om man ska vara noga så ska pennan vara syrafri. Jag har dock ibland använt vanlig penna men det beror som sagt på hur noga man är med om det är syrafritt eller inte!

• Amelié77

I början använde jag mönstersax några gånger, men jag tror inte jag skulle göra det nu. Men de var ju ganska billiga så det var inte så farligt ändå

Ang. doodling - jag är jätteintresserad av att pröva på det. Men vilka pennor ska man använda. Jag har sett många som doodlat med en ljus penna på mörkt papper och det är ju urläckert. Kan man även doodla på fotot eller tar inte pennan på det? Var kan man köpa "doodlingspennor"? Och hur kommer man på mönstret man ska rita? Finns det några mallar för nybörjare eller ska man bara dra några streck och hoppas på att det blir snyggt?

• Matriark

2xA

zig och sakura är bra märken på pennor. jag har en hel del zig (som jag har bilder på i mitt galleri) men på senare tid har jag köpt på mig en hel del sakura pennor (som du bland annat hittar på minneskatten). Sakura är perfekta till doodling, och du kan doodla på mörka underlag och över foton med snyggt resultat.
    Angående övriga frågor, får du ett länktips

http://www.scrapjazz.com/topics/Techniques/Penwork/907.php

• Matriark

Blommig - direkt översatt, "klottra"
    man dekorerar alltså layouten med streck, ringar, prickar, stjärnor, öglor etc... kolla länken i mitt inlägg ovan.

Svar på tråden Scrapträsket 2