Schäfer
Tänkte att vi som har schäfrar skulle kunna prata o berätta om våra fina vovvar....
Tänkte att vi som har schäfrar skulle kunna prata o berätta om våra fina vovvar....
Nenninen- det är bara å göra det annars finns den färdig att skriva ut på home.swipnet.se/brukshundar/ längs ned på sidan, bara till att kopiera och förstora.
SmileDevil- tack
så.. schäferfolket, vad gör ni med era schäfrar? Har ni dem som sällskapshund eller tränar ni bruks alt. utställning? Är det brks schäfer ni har eller utställnings shcäfer?
Själv så har jag en bruksschäfer som det är tänkt att träna bruks och lydnad med. Vi får se hur det går. DEt verkar mkt lovande i alla fall.
oj vad hände där då..??..
hihi.... ja det kan man undra.
Då våran inte har nån stamtavla så kör vi ydnad på honom. Har vart lite struligt på sistone då han vaktat VÄLDIGT mkt, men det verkar ha lugnat ner sig lite nu.
Ska testa klicker träning på honom. Började lite smått igår så vi får se hur det går. Ska bli spännande.
nån som testat det?
Jag kör med klicker. hon är klicker säker nu , så jag har börjat föra inn klicket som belöning + godis eller lek. Leker mest och tränar kontakt med lilla Bina efterssom hon bara är 12 veckor. Komandon som sitt har jag tränat in med shaping.
Mh testade våran tös i sluetet av maj och de älskade henne på alla sätt o vis så vi sa til oss själv att vi måste juh utnyttja hennes goda egensaper, tyvärr har jag en nyfödd här så vovven får vänta lite...
Vi har en bruksschäfer, kör spår, sök, lydnad och har även provat skydd. Då jag har världens bäst hundtränare till pappa så får jag all hjälp jag behöver där. Det han inte kan vill ja inte kunna
Schäfern är klickertränad och har börjat med det på vår tax nu oxå. Toppen!!!
Är det bara jag som tycker att det verkar som att inte särskilt många använder klickerträning? Verkar fortfarande vara mycket av den gamla skolan fortfarande. eller är det bara jag som missuppfattat det hela?
skaffade en bok om det och tycker det verkar vara en kanon bra form av träning.
Får ag fråga en sak.. Vad är "klickerträning"
klicker är en plast låda kan man säga med en metall platta i. Den är liten som en halv tenstiksask. Man lär in klickjudet som en belöning i stället för ett bra. Efter klicket kommer det alltid nått kul som lek eller godbit. HUndar reagerar bättre på ett klick, just för att det låter lika varje gång och alltid kommer precis när hunden gör rätt. Klicket uppmärksammas lätt och ger en positiv effekt, hunden blir glad och blir förväntansfull, åh vad händer nu när jag var såå här duktig.
Du kan läsa om klicker metoden om du söker på google tex. Det är viktigt att man gör sin hund klicker säker innan man börja träna med den. genom att ta en näve godis och kasta ut en och en på golvet och precis när hunden tar godisen så klickar du och kastar ut nästa. Efter ett tag, några dagar så kan du se om hunden är helt klicker säker genom att klicka och se hur hunden reagerar, blir hunden förväntansfull och tittar upp, viftar på svansen osv, då kan du börja lägga in klicket i träningen. Alltid viktigt att belöna när du klickat oavsett om du råkat klickat.
jag lärde min förra hund att hålla i en korv med hjälp av klicker, jag klickade när hon lukatade på korven och gav henne en godis, tillsist så klickade jag när hon höll den i munnen och gav henne godis, varje gång jag klickade reagerade hon för hon visste att hon skulle få en belöning. Tillslut kunde hon hålla i korven till då jag klickade då släppte hon den och fick en annan godbit av mig!