Schäfer
Tänkte att vi som har schäfrar skulle kunna prata o berätta om våra fina vovvar....
Tänkte att vi som har schäfrar skulle kunna prata o berätta om våra fina vovvar....
selmabus
min hund bryr sig knappt om andra hundar... bara går förbi. rätt så nonchalant! *hihi*
hur e din?
min hund blir ganska stressad vid möte vid andra hundar särskilt då långhåriga han blev attackerad när han var ca 7-8 månader utav 2 leonberger så han är väl inte överförtjust men vi jobbar mycket med detta och jag har kastrerat honom nu, han visar ingen ilska eller så bara osäkerhet så jag hoppas på att det går att jobba bort
hej
har inte schäfer men vi funderar på att skaffa en när det är dags
lite tips och råd?
självklart har jag funderat på att träna med den
Selmabus: som ung ville han bara leka med dem, nu har han blivit ganska grinig på gamla dar, så han skulle helst slippa andra hundar helt och hållet
Vår dominanta Hamilton är inte så förtjust i andra hundar tyvärr....han gör utfall men vi jobbar på det! Han är lite av en "100-metershjälte" haha....kom inte hit för då vettefan vad jag skall göra *skratt* Förr ignorerade vi bara beteendet o fortsatte förbi, men nu är taktiken "positivt hundmöte" sedan några månader tillbaka. I den mån det går, med mötande hundägares tillåtelse såklart, får han hälsa på alla hundar vi möter! Alla tikar o många hanar går bra, men andra dominanta hanar är ingen större hit.
Överlag är han ganska stressad o ibland svår att få kontakt med när vi är ute....
Nån som har nån annan bra idé?
Selmabus ---> ha rni tränat med hunden innan? vaplkurs? hur är föräldrarna?
trossens mamma. många kramar till dig, vilken vacker hund
Selmabus: Har det blivit bättre sen han fick börja hälsa på alla han möte? Eller håller han fortfarande på med utfall?
Nu kan jag inte hjälpa Dig över internet, då man måste veta exakt hur han beter sig i situationerna. Men har Du tänkt på att han kanske inte alls vill ha umgänge med andra hundar och att det är därför att han gör utfall. En del hundar börjar med utfallen just för att de inte vill att deras ägare ska släppa fram dem för att hälsa. Att de tycker hundmöten är jobbigt. Om det är så i hans fall, så är det bästa Du kan göra att helt enkelt sluta låta han hälsa och ens komma i närheten av andra hundar.
Annars är det bästa vid utfall att belöna hunden positivt (gärna med klicker för att bli så exakt som möjligt och inte lägga in den egna ev. nervösa rösten när mötet sker) och klicka exakt när hunden ser den mötande. Belöna! Sen går Ni antingen en annan väg, så han slipper mötet eller så fortsätter Du mötet fast med avstånd emellan er. Belöna hunden förbi genom hela mötet. Allteftersom han blir bättre och bättre under möten, så minskar man belöningen succesivt.
Här är en till schäfer ägare. Har en åttaårig tik som är bara världens goaste!!