• Ung kvinna

RETRO-länkar! Barnvagnar mm.

Här kan vi retro-älskare länka till olika coola retrovagnar och andra tuffa retrogrejer på nätet!

Eftersom det blev så många länkar i den andra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-141/m8668950.html

så startade jag nu denna länk-tråd!

• Svar på tråden RETRO-länkar! Barnvagnar mm.
  • Cecci78

Från stycket om återhämtning:

Vårdtiden på BB är början på den återhämtningsperiod som kallas barnsängstiden och som omfattar 6-8 veckor.

har aldrig någon talat om för mig;)

• Cecci78

Men detta tar väl priset då!!!

"Vanligen ammar modern fem gånger om dagen, nämligen kl. 06, 10, 14, 18 och 22."

Och detta stycke handlar om amning när barnet är nyfött, här var det inte fri amning inte.

• norgesessan

jammen, vad bra att vissa sjukhus hadde et rum for jackor...synd om dom som födte där pappan inte kunde hänga från sig jackan, då fick han ju inte vara med

• Cecci78

Ursäkta om det blir lite mycket, men det är så kul att läsa här.

"Redan 6-12 timmar efter förlossningen får du kliva ur sängen. Din personliga hygien skall du kunna klara själv."

Mig körde de minsann upp snabbt som attan när jag sa att jag var kissnödig efter förlossningen:)

• norgesessan

jag klarade tyvärr inte min personliga hygien..3 dagen fick jag duscha..jag svimmade varje gång jag skulle på toaletten....

• Cecci78

ok, ska sluta nu, bara en till

"Redan dagen efter förlossningen är det dags för eftergymnastiken. Den kan ske antingen enskilt eller i grupp på sjukhusets gymnastikavdelning."

;))

• Cecci78

Norgesessan: nu menar jag inte att jag skuttade upp 5 min efter förlossningen, det tog ett bra tag att ta sig till toaletten. Det är ju så olika hur förlossningen går osv. Det var mest ett kul exempel på att allt var så "precist", allt var fastställt i timmar och minuter. Efter så och så lång tid kan du göra detta, på dessa tider ammar man osv. Det verkade inte vara individen i fokus.

• Kärleksdronken

Cecci78, å vad kul! Mera!

Det där med amningen är kul, jag har hört den generationens mammor klaga på att det var så hårt med vart 4:e timma, en har sagt att hon ammade fritt iallafall, men liksom inte vågade säga det...

Har en "stora Babyboken" från 70-talet hemma, ska se om jag kan citera lite också sen! (Mamma gav mig den när jag var gravid första gången, på allvar menade hon att jag kunde läsa den och få lite välbehövlig information, my god!)

Svar på tråden RETRO-länkar! Barnvagnar mm.