• Ung kvinna

RETRO-länkar! Barnvagnar mm.

Här kan vi retro-älskare länka till olika coola retrovagnar och andra tuffa retrogrejer på nätet!

Eftersom det blev så många länkar i den andra tråden www.familjeliv.se/Forum-3-141/m8668950.html

så startade jag nu denna länk-tråd!

• Svar på tråden RETRO-länkar! Barnvagnar mm.
  • Merle

En kompis till mig har en bok från 70-nånstans där det står att man bör helst röka max 6-7 cigg om dagen, och undvika starkspriten, hålla sig till öl och vin när man är gravid...

Hej alla förresten, jag är minsann här och läser och tittar jämt, fast jag hör inte av mig så mycket.

• Cecci78

"På en del sjukhus har man sk rooming-in. Barnet får då vistas hos mamman dygnet runt eller, vilket kanske är det vanligaste, vara hos mamman på dagen och i barnsalen under natten. På så sätt får mamman större möjlighet att lära känna sitt barn. Där rooming-in tillämpas får mamman så snart hon orkar, själv sköta sitt barn. Under de första skötningarna visas hon tillrätta av sakkunnig personal, som även sedan finns till hands. Om dagsrutinen kallas rooming-in, eller lättvårdsavdelningen spelar mindre roll. Den personliga omvårdnaden av mor och barn blir ändå det viktigaste. det är emellertid klart att utvecklingen går mot att mammorna själva alltmer får delta i skötseln av sitt barn. Men dagsprogrammet för en nybliven mamma är minst sagt digert. Så det bör kännas trygt och skönt för henne att veta att hon alltid har tränad personal att falla tillbaka på"

Men herregud! FÅR mamman verkligen ta del i skötseln av sitt eget barn!!!???? SÅ SNÄLLT DÅ!!

• Cecci78

Slog upp rökning i denna boken. Det står att det i största möjlighet bör undvikas eftersom barnet riskerar att födas för tidigt och att det kan bli mindre än annars.

Om sprit står det: spritdrycker i måttliga mängder förefaller inte skada fostret men bör ändå användas med försiktghet.

det där med ciggen var ju nästan komiskt, 6-7 stycken är väl nästan oacceptabelt idag om man är gravid?!

• Miafia33

Nu har jag hittat hit, vilken rolig tråd

• Kärleksdronken

Idag var vi ute på barnvagnspromenad i ett gammalt husområde i Gustavsberg och plötsligt uppenbarade sig en garageloppis - som i en dröm! ( ) Det visade sig vara en dam i 70-årsåldern som behövde rensa lite. Hon hade en dotter i 30-årsåldern, och det innebar ju prylar från 70-talet!!! Hon var inte riktigt färdig med arrangemanget av loppisen än, hon hade massor med barngrejjer kvar på vinden sa hon, så jag kommer nog smyga runt där varje dag nu och spana Hur som helst, så var det ju billigt också. Köpte en gullig simring från 70-talet - FÖR 10 KRONOR!!! Hon hade två dockvagnar också från 50-talet, söta fast med renoveringsbehov, de var säkert också billiga, glömde att fråga. Men där är nog en guldgruva! (Lagt in bild på dagens retro-shopping, har också köpt en barnvagnsleksak)

• Kärleksdronken

kristinah, ha ha! (pilutta dig!)

• Cecci78

kärleksdronken: precis en sådan vagnleksak hade jag till emmaljungan i mitt galleri när jag var liten, har tyvärr inte hittat den än:(

Svar på tråden RETRO-länkar! Barnvagnar mm.