• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • Tant Green

CloudBerry, jo det är ovanligt.

Om vi pratar hyreslägenheter så kan stora nybyggda 3:or med sjöutsikt och stor terass (t.ex. i Hammarby sjöstad) kosta närmare 12 000 kr/månad. Men då är de ju varken sunkiga eller 2:or Vanliga 2:or i innerstan brukar ha en hyra runt 5-6 000 kr.

Bostadsrätter (2:or) i innerstan kostar ofta uppåt 2 miljoner om de är sunkiga (alltså sådana som t.o.m. mäklarna kallar för renoveringsobjekt) och ca 3000 kr i månadsavgift. Då blir det en totalkostnad (inkl räntor och amortering) på ungefär 8 000 kr/mån.

• AW76

Cloudberry: jag bodde i innerstan ett tag, i en tvåa - inte toppfräsch, men inte heller sunkig - där hyran var 4000.

Nu betalar vi 5000 för en trea lite längre ut. (Men fortfarande är innerstan bara 15 minuter bort med t-bana)

Det skulle vara bra med ett erkännande från dig, att du har fel i att man betalar 12000 för en sunkig tvåa. Ett sånt exempel kan du säkert hitta i London, men inte i Stockholm!

• AgainstMe

Jag förstår inte heller varför folk vill bo här. Jag bor i Haninge och det är okej. Men jag gör allt för att undvika Sthlm city. Stressigt, galna människor, otrevliga människor, avgaser.....you name it. Hatar det.

Därför ska vi ta vårat pick och pack och flytta norrut inom ett år - längtar som in i bomben !

• mamyleine

Jag skulle aldrig vilja bo i sthlm. Jag trivs så bra i dalarna. Fin natur, trevligt folk och man blir alltid vänligt bemött om man är turist och behöver hjälp att hitta någonstanns. I sthlm finns inte någon som kan hjälpa än om man inte hittar till något ställe. Folk hälsar inte på sina grannar osv. Jag är iofs väldigt social person så därför väljer jag att INTE bo i sthlm.

(Folk i andra storstäder som göteborg till exempel är vänliga och hjälpsamma. Något sånt har jag aldrig upplevt i sthlm).

mamyleine.blogg.se - En del av mig.
  • Bessie

Är man uppvuxen i Stockholmstrakten och har hela sin familj, släkt, svärföräldrar och kompisar här så är valet ganska enkelt. Har man dessutom ett yrke med spetskompetens som inte finns någon annan stans än i de "stora" städerna så flyttar man inte gärna för att bli arbetslös.

Jag hade dock gärna sett att huspriserna legat på samma nivå som i övriga landet, ffa när taxeringsvärdena och fastighetsskatten ligger så absurt mkt högre här _utöver_ själva bostadspriset och huslånet. Känns som att man straffas lite för att man är född här. Men flytta härifrån bara därför - nej tack !

• AW76

Bessie: exakt!

mamyleine: jag hälsar på mina grannar o småpratar lite. Tror det är en överdriven fördom att stokholmare ALDRIG hälsar på sina grannar.

Skillnaden är kanske att vi inte är bästa kompisar med grannarna, o går över o fikar hos varandra. (som ni gör på landet, eller hur ) Jag vill liksom leva mitt liv hyfsat privat. Det kanske är en typisk "08-egenskap" - vad vet jag!?

• Ejnie

Att stockholmare är otrevliga och ogästvänliga är en myt likaväl som att t.ex. alla i Dalarna är trevliga. På alla ställen finns det trevliga människor och mindre trevliga dito.
    Ganska tråkigt att se ytterligare en tråd som klankar ned på Stockholm och stockholmare. Om man inte gillar att bo där är det väl bara att låta bli... Själv skulle jag inte bosätta mig för långt norrut eftersom jag inte skulle klara de mörka vintrarna samtidigt som jag tycker det låter urmysigt med mycket snö osv vilket ju sällan finns i Stockholm om man bor nära innerstaden. Ytterförorterna kan mycket väl ha ganska bra med snö och flera av dem har fantasktiska friluftsområden.

Maken som inte är infödd Stockholmare blev alldeless paff när han insåg att jag som infödd stockholmare vuxit upp med betande kor runt knuten... I hans ögon var alla stockholmare "betongbarn"...

Och jag tycker uppriktigt sagt det är dödsfånigt att prata om att Stockholm är så gräsligt medan t.ex. Göteborg är så trevligt. Det är klart man kan gilla resp inte gilla en stad, men som platser att bo på är det marginella skillnader mellan Götet och Stocken och andra större städer. Den verkliga skillnaden är mellan storstäder, mindre städer och landsbygd.

• ärtprinsessan

Som lantis i stan, och med ständig längtan till landet, trodde jag väl aldrig att jag skulle försvara nollåttaområdet och dess invånare. Men det gör jag NU - svaret på TS "fråga":

"Fördomar ...jag, nee..??..., är inte Stockholmare dryga, diviga och allmänt "too much" då...???"

är NEJ.

Inte mer än folk är mest, jag tycker det är trevlig stämning för det mesta och det känns som att det är lantisarna som lever kvar i sina fördomar som är värst på att vara diviga, för de tror att det ska vara så. Har bott i Umeå och Göteborg också, och bilar är bilar överallt.

Bessie! Precis!
    Ejnie! Just så!

• Hope8082

Tror att är man uppväxt i stockhom så har man en annan syn på det och trivs precis som Bessie säger.

Själv är jag uppvuxen på en småort och trivs på landet, men jag har full förståelse för dem som INTE vill bo i bushen

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?