• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • Långväga

Att diskussioner så ofta spårar ur!!
    Varför är det så svårt att förstå att man kan tycka olika?

• Pellinell

SilentWings. "Du ar ju ruskigt otrevlig Pellinell. Men tack for ide'n jag kanske ska be dom stanga traden!

Jag haller inte med er och da far jag en javla massa pahopp men det ar okej for er att inte halla med mig? Vilken dubbelmoral!"

Va??? Vad har jag gjort som är ruskigt otrevligt? Nu får du ge dig.

• Långväga

Jag har inte sagt att jag är nedvärderande! Du lägger ord i mun på mig, Silent Wings! Och vem är du att kalla mig nedvärderande? Du känner ju inte mig!

• Långväga

Nu tittade han på mig igen! Mamma!!! Säg åt Tobbe att han inte får titta på mig. Mamma! Han tittar på mig!

Nån som vill diskutera adoptioner?

• reserverad

"Vannen" ar ganska nedvarderande sasom du sa det till mig. Jag ar inte din van och du har ingen orsak att tala till mig som om jag ar mindre vetande.

• Pellinell

Okej, Silentwings; ett sista kraffttag kring TS:
    Du menar att alla länder har sina lagar som förhindrar barnhandel, och att det därför inte speler någon roll om Sverige har avtal med dem. Men om Sverige inte har avtal med ett visst land kanske det fins en anledning, t ex att det landets lagar kring adoptioner inte fungerar så bra, kanske att kandet är korrupt. Tycker du att det bara är att adoptera ändå? Trots att det finns en risk att barnen kanske är stulna?

• Långväga

Pellinelli, vad har du för erfarenheter av adoption? Jag tycker att din trådstart är tänkvärd och spännande, det väcker tankar hos mig som jag inte haft förr. Funderingar, frågor. Gör vi rätt som förutsätter att det ska finnas en tillgång på barn?
    Å andra sidan - är det rätt att bara fertila ska ha rätt att få barn? ÄR barn en rättighet?

• Jennie med ie

Ni vet väl att det inte är OK att diskutera enskilda ärenden och anmälningar i forumet???

Ang detta med att adoptera som välgörenhet så känns det meningslöst att ens fortsätta försöka förklara felet med det, de som vid detta laget inte insett att och varför det inte är OK att adoptera som välgörenhetsprojekt och att de som visar upp det motivet därför inte blir godkända, ja de lär inte förstå det om vi så tar det 3, 7 eller 13 varv till...

Som jag skrivit innan: detta ÄR en viktig och högst relevant diskussion. Det är synd att tråden utvecklades som den gjorde, men den höll sig på mattan ganska länge tycker jag. Jag tackar för den vettiga diskussion som trots allt blev och som höll sig i ganska många sidor. Även om man tycker att internationell adoption är rätt och kanske även adopterar själv så får vi inte vara naiva och blåögda och sluta ifrågasätta, tänka, känna och fundera.... för barnets bästa går trots allt före vuxnas längtan efter tillfredsställelse i form av barn.

Tack för mig.

• Långväga

Om man tror att "vännen" är nedvärderande, ja då vet jag inte hur jag ska uttrycka mig. Vännen använder jag i ett fredstrevande syfte, försöker sträcka ut en hand. Men ska även det misstolkas, ja, då får det vara för mig.

• reserverad

Men jag kanske inte adopterar genom Sverige? Eller, for att vara exakt sa gor jag INTE det. Det finns manga andra lander har i varlden som ar fullt kapabla att avgora om det ar okej att adoptera fran ett visst land eller inte.

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?