• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • reserverad

Utopia, du verkar iaf ha forstatt vad jag pratar om.

• Utopia

Kanske borde kolla in vad du skrivit

• reserverad

Utopia, du summerade ganska bra vad jag har forsokt saga. That's all.

• Lilith74

Men silentwings. Du hävdar i inlägg efter inlägg att det är _bättre_ för barn att bo i en förort i Sverige men du vägrar gå med på att du i och med det menar att det svenska automatiskt är bättre än "ghettot" som du menar att barnen kommer ifrån. Du HAR en välgörenhetssyn på adoption som känns främmande för mig. Och en väldigt västerländsk syn på att vårt land är bättre än andra länder.

UllaBella: Jag skulle aldrig tänka tanken att adoptivföräldrar skulle vara sämre än bioföräldrar!!! Tvärtom, nästan. Har man längtat och kämpat i många år så tar man nog vara på barnet när man får det. Jag tror inte att det är många adoptivbarn som blir vanvårdare och misshandlade, men många biobarn blir det.

• Utopia

Lilith skrev att det finns de som förväntar sig tacksamhet från sitt barn och därför adopterar. Det är förstås en dålig anledning att skaffa barn. Men det gäller även biologiska barn och alltså alla föräldrar.

Jag verkar inte se såna stora skillnader som en del gör mellan biologiska barn och adopterade. Möjligen att vi i omgivningen är en av anledningarna till att adopterade har det lite jobbigare. Det verkar florera en hel del föreställningar om adopterade och deras föräldrar och adoption i allmänhet.

• Lilith74

Det är i alla fall bra att de som anför välgörenhet och att de vill hjälpa barnet inte får adoptera.

Silentwings, menar du att det är bra att kringgå alla lagar och bara åka och hämta barnet i något mindre nogräknat land? Hur vet du då att inte barnen är bortrövade från sina bio-föräldrar?

• reserverad

Forresten, med tacksamhetsresonemanget sa kan man ju inte hjalpa nagon har i varlden. Da maste ju alla man hjalper pa ett eller annat vis kanna tacksamhetsskuld till en. Kompisen man hjalper flytta, syrran som man bjuder pa en resa till Grekland, gamla mamma och pappa som man hjalper mala huset, och biobarnen som man forsummar sitt eget liv for att skjutsa dom till fotbollstraningen 5 ggr i veckan och allt annat man gor for sina barn, mannen som man flyttar med till hans hemstad for att han vill bo nara sin familj, tsunami/orkanoffer som man skanker pengar eller nya hus och bilar till. Ska jag fortsatta?

Kontentan av det hela ar att jag inte koper tacksamhetsresonemanget nar det galler adoption.

• Lilith74

fast, Utopia, jag ar aldrig hört talas om någon som försökt få biobarn har gjort det för att barnen ska vara tacksamma - har du?

Däremot ÄR det ett skäl till varför en del vill adoptera, men som Jennie m ie säger, bättre att skänka 100 000 till bistånd.

• Lilith74

Silentwings:

VAD exakt är det du inte köper?
    Att vissa adopterar för att de vill ha tacksamhet tillbaka
    Att det är jobbigt för barn att växa upp med skuldkänslor gentemot föräldrarna
    Att de som adopterar av välgörenhetsskäl inte ska få adoptera

Vilket köper du inte?

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?