• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • Utopia

Lilith->"fast, Utopia, jag ar aldrig hört talas om någon som försökt få biobarn har gjort det för att barnen ska vara tacksamma - har du?"

Visst har jag hört talas om "otacksamma barn" men att _föda_ barn för att det ska vara tacksamt, det har jag heller inte hört talas om. Men det är ju en bra sak. Och det är det jag menar, det borde vara likadant när det gäller adopterade barn.

• Utopia

Men observera alltså, det är en stor skillnad mellan att adoptera för man vill hjälpa och adoptera för att man ska få nån som står i skuld till sig. Det är en oändlig skillnad mellan de tycker jag iaf.

• reserverad

Lilith, har du varit i ett riktigt ghetto? Har du varit i en kakstad i Colombia, Mexico, Chile eller Guatemala? Det har jag och vem som helst skulle halla med om att en "normal" uppvaxt med lite pengar och utbildning ar battre an att vaxa upp i ghettot. De som bor dar vill ju inget hellre an att komma darifran.

Och nej, jag tycker verkligen inte att Sverige ar sa jakla bra. Det ar darfor jag INTE bor i Sverige heller. Det finns manga, manga lander som ar 100 ganger battre an Sverige. Men oavsett vilket land vi an pratar om sa ar det battre for barnet att vaxa upp i en familj med lite pengar och forutsattningar for utbildning osv an pa ett barnhem.

Och jag ber dig att sluta satta ord i min mun och saga vad jag tycker, tanker och star for for det har du inte en susning om.

• Lilith74

Utopia: Jo, otacksamma barn har vi väl alla varit

jag håller med, anledningen att få biobarn ska vara densamma som när man vill adoptera barn, att man vill ha barn, helt enkelt. Något som förenar ett par och gör det till en familj, någon att krama och ta hand om, någon man får se växa upp till en glad och stark människa. Tacksamhet och välgörenhet ska inte nämnas i samband med barn! Om inte i sammanhanget att man är tacksam för att ha fått dem, bio eller adoptiv.

• Utopia

Hjälp som ges med medföljande krav är inte hjälp tycker jag. Det är som nån sorts affärsuppgörelse "I scratch your back - you scratch mine" eller hur det nu heter. När det gäller barn så borde man _aldrig_ förvänta sig nåt tillbaks på det sättet och det måste vara utgångspunkten när man ser på såna här frågor känner jag.

• Stjärnstopp

Har inte läst vad alla skrivit, utan skriver bara av mig lite...

Tycker att adoption är jättebra, tycker att det är annat sätt att skaffa barn på.....

• Lilith74

Silentwings: "Lilith, har du varit i ett riktigt ghetto? Har du varit i en kakstad i Colombia, Mexico, Chile eller Guatemala?"

Yes. Bott och jobbat i Santa Marta, bland annat.

Och jag håller ändå inte med om att svenska förorter är svaret på världens drömmar. Och jag tycker att föräldrar som adopterar för att hjälpa barn bort från ghettt gör totalt fel.

• Lilith74

Silentwings, Hur ska jag annars få reda på vad du tycker än att läsa dina inlägg och lägga sam,man vad du skriver, du svarar ju inte på mina frågor. Jag upprepar dem:

Silentwings:

VAD exakt är det du inte köper?
    Att vissa adopterar för att de vill ha tacksamhet tillbaka
    Att det är jobbigt för barn att växa upp med skuldkänslor gentemot föräldrarna
    Att de som adopterar av välgörenhetsskäl inte ska få adoptera

Vilket köper du inte?

• Utopia

Lilith, är det inte så att barnen kommer ifrån barnhem oftast och inte direkt från en familj? Jag tror nog att barn får det bättre bara genom att komma till en familj som tar emot det, så det får mer uppmärksamhet än på ett barnhem.

• Lilith74

Här har jag bott och jobbat, förresten, om någon är intresserad:

www.azote.se/index.asp&str=Stad&id=3820&t=51&this=11&lb=

Lite mer tättbebyggt än Fruängen, kan man säga

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?