• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • reserverad

Jag koper inte att man adopterar sa att nagon ska sta i tacksamhetsskuld till en. (jaja, det finns sakert nagon idiot i varldshistorien som har gjort det) Vilket jakla jobb att utfora i tiotals ar framover bara for att nagon ska kanna sig tacksam! Allt man offrar for ett barn i tid och pengar osv, skulle man orka med det bara for att nagon ska kanna tacksamhet emot en? Inte jag iaf. Det finns inte pa kartan att jag skulle offra mig sjalv sa mycket for nagon med enda orsak att den ska sta i tacksamhetsskuld till mig.

Och for sista gangen; det AR INTE och jag kallar det INTE valgorenhetsskal bara for att jag vill hjalpa hemlosa barn istallet for att satta egna till varlden.

• Lilith74

Utopia: Jo, det tror jag med. Givetvis kan inte ett barnhem ersätta en familj, närheten, exklusiviteten.

• Utopia

Ville kommentera Liliths:
    ->"jag håller med, anledningen att få biobarn ska vara densamma som när man vill adoptera barn, att man vill ha barn, helt enkelt."

Men i hela den grejen ser jag också en vilja och glädje i att _hjälpa_ barnet. Det hör till. Vad är det annars man gör med barnet innan det är vuxet? Man guidar, stöttar, hjälper. Det är inget fel i att göra det Det viktiga är vad man som adoptivförälder förväntar sig tillbaks (att man inte förväntar sig nåt tillbaks, som jag redan skrivit).

->"Att de som adopterar av välgörenhetsskäl inte ska få adoptera"

Varför är det plötsligt fel att hjälpa bara för att det handlar om barn? Hjälpen innebär ju i detta fall mer än bara pengar och tak över huvudet!

Klart att det inte är att "hjälpa" att ta ett barn från kärleksfulla föräldrar med trygg familj och kärlek till en familj som bara har barnet till slit och släng och för att nån ska ärva gården eller vad vet jag hur extremfallen kan se ut. Men det är väl det som är meningen med att man "prövas", och så man ser till att barnet faktiskt får det bättre och inte hamnar i en dålig miljö?

I bra miljö så ingår villkorslös kärlek och omtanke, DET är väl vad som ska eftersträvas för barnet? Alltså är jag inte med på vad du menar med den här 3:e punkten till silentwings. Kan du förklara mer...?

• Lilith74

Silentwings: Adoptionsscentrum m. fleras policy visar ju tydligt att det inte bara är någon "nagon idiot i varldshistorien" som velat adoptera i välgörenhetssyfte utan något mer eller mindre ofta förekommande.

Om någon säger till mig att den vill adoptera för att hjälpa hemlösa barn så TYCKER jag att det är välgörenhetsskäl, vad du sedan kallar det får stå för dig och du och jag behöver inte tycka lika. Faktiskt.

• reserverad

Jag orkar inte tjafsa med dig Lilith. Vilken tur for mig att jag kan fa 10 barn imorgon om jag vill. Fran stallen och manniskor som tycker att det ar underbart att nagon ar villig att gora det jag och manga andra gor. Fran manniskor som inte vill nagot hellre an att deras barn far vaxa upp i min familj i landet dar jag bor med alla forutsattningar vi kan ge ett barn.

Dessutom ar det andra har i traden som har dragit in det dar med tacksamhet. Det har aldrig varit tanken att skaffa adoptivbarn for att bedriva nagon jakla valgorenhet, det ar vissa andras tolkningar har inne. Tur for mig att jag inte behover er bekraftelse pa att jag gor ratt! Jag vet att mitt hjarta ar pa det ratta stallet!

• Lilith74

Utopia: ja sanningen är att den som i adoptionsprocessen anger att den vill hjälpa inte får adoptera. Man ska vilja ha ett barn, inte vilja hjälpa. Det kan tyckas som en bagatell men det är ganska viktigt tror jag, för häri ligger hela synen på barnet.

Ser den blivande föräldern barnet som en stackare från tredje världen som ska klappas på huvudet, ömkas och som ska spärra upp ögonen när den ser alla goda bullar på fikabordet - ja då är det fel inställning till barnet.
    Vad jag förstått av adoptioner ska man inte se barnet annorlunda än ett barn man föder, inte någon som är från ett sämre land, "en stackare från Biafra" - ja du hänger med.

Adoption är och skall inte vara välgörenhet, inte handla om att hjälpa en stackare.

• Lilith74

Jag tjafsar inte.
    Du mår väldigt dåligt av att någon diskuterar det här med adoptioner, varför?
    Du menar att "manniskor som tycker att det ar underbart att nagon ar villig att gora det jag och manga andra gor".
    Jag tycker att det är fel inställning när man adopterar.
    Det är inte ett katthem vi talar om, Silentwings.

• reserverad

Du pratar om tredje varldens barn Lilith. De som adopterar barn fran rika lander da? I USA t ex ar det manga amerikanska barn som adopteras kors och tvars.

• Lilith74

JAG säger att du mår dåligt. Du blir väldigt arg och säger att jag tjafsar etc. Jag har inte lagt ord i munnen på dig.
    Håll dig till TS nu.

Jag anmäler dumheter från och med nu.

En tant jag känner uttrycker sig exakt sådär, hon driver ett katthem: "Människor är så tacksamma över vad jag gör". Man ska inte adoptera barn för att få vare sig barnens eller andras tacksamhet. Easy.

Ja, här där jag bor adopteras en del barn inom själva landet. Samma gäller där, man ska inte ömka och inte vänta sig tacksamhet.

• Lilith74

Och JAG är självgod

"Fran stallen och manniskor som tycker att det ar underbart att nagon ar villig att gora det jag och manga andra gor. Fran manniskor som inte vill nagot hellre an att deras barn far vaxa upp i min familj i landet dar jag bor med alla forutsattningar vi kan ge ett barn"

yes box

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?